Lampunpesimistä......
Re: Lampunpesimistä......
Jatkaako vasen huitomista niin pitkään kun virrat on päällä ja pesukäskyllä ei ole vaikutusta mitenkään vai tekeekö muutaman iskun ja jää omalle paikalleen ja lasia pestessä toimii sitten normaalisti?
Jos jatkaa niin pitkään kun virrat on päällä tai pysähtyy jonkun ajan kuluttua mihin sattuu lämpösuojan lauetessa niin veikkaisin moottorikotelon sisällä olevan pienen valkoisen muovirattaan olevan vioittunut tai pois paikoiltaan. Rattaan tehtävänä on pysäyttää moottori ja lampunpesin oikeaan paikkaansa. Ratas toimii mekaanisesti. Rattaassa oleva tappi tökkää virtaliuskaan nostaen sitä hiukan ja katkaisee virtapiirin.
Jos taas pesin tekee muutaman liikkeen ja pysähtyy paikalleen niin silloin moottori saa jostain jotenkin mystisesti starttikäskyn.
Jos jatkaa niin pitkään kun virrat on päällä tai pysähtyy jonkun ajan kuluttua mihin sattuu lämpösuojan lauetessa niin veikkaisin moottorikotelon sisällä olevan pienen valkoisen muovirattaan olevan vioittunut tai pois paikoiltaan. Rattaan tehtävänä on pysäyttää moottori ja lampunpesin oikeaan paikkaansa. Ratas toimii mekaanisesti. Rattaassa oleva tappi tökkää virtaliuskaan nostaen sitä hiukan ja katkaisee virtapiirin.
Jos taas pesin tekee muutaman liikkeen ja pysähtyy paikalleen niin silloin moottori saa jostain jotenkin mystisesti starttikäskyn.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Lampunpesimistä......
Nyt kun tuo on purettu niin vaikkuttaisi siltä että sitä on joku joskus yrittäny korjata ja hukannut sieltä jotain osia. Tuo valkoinen pieni ratas näyttäisi olevan ihan ehjä ja paikallaan mutta tuo virtaliuska minne sen pitäisi tökätä puuttuu. Onkohan jossain kuvaa ehjästä ?
#3272
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Lampunpesimistä......
Pysähtyipä minullakin oikeanpuoleinen ajovalonpyyhin keskelle valaisinta. Katsastuksen aika on taas käsillä, huomautus tulee tietysti epäselvästä valokuviosta vähintään, mutta tarviiko noiden pyyhinten toimia? Jos ottaa varret sulkineen kokonaan pois molemmilta puolilta, tai kääntää pysähtyneen varren ala-asentoon pois ajovalon tieltä, niin riittääkö? Vettä noille ei ole tullut aikoihin kun takaiskut tuntuu paukkuvan yhtenään, niin en jaksa niitä joka välissä olla vaihtamassa.
Ja jos tuon innostuisin korjaamaan irrottamalla koko moottorin ja rasssamalla sen, niin meneekö ajovalon suuntaus pieleen, ajovalo ja vilkku kun on irrotettava, että pääsee moottoriin käsiksi?
Ja jos tuon innostuisin korjaamaan irrottamalla koko moottorin ja rasssamalla sen, niin meneekö ajovalon suuntaus pieleen, ajovalo ja vilkku kun on irrotettava, että pääsee moottoriin käsiksi?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Lampunpesimistä......
Itse irroitin pesimet kokonaan kun jostain luin, että jos irrottaa pelkät varret, niin katsataja voi puuttua noihin "vaarallisiin" akselinpäihin jotka seivästää jalankulkijan. Toinen syy irrottamiseen oli ajatus yrittää korjata nuo, mutta kohta ne on kolme vuotta odottaneet inspiraatiota.
Ajovalojen suuntaukset pysyy kohdallaan.
Ajovalojen suuntaukset pysyy kohdallaan.
- Pena #4422
- 9-3SE 2,0i Aut -98
- 9-3SE 2,0i Aut -98
Re: Lampunpesimistä......
Olen myös itsekkin taistellut kyseisten pesurien kanssa.
Pitkään (purin siis moneen kertaan) etsin vikaa mekaaniselta puolelta, moottoripaketin sisältä siis.
Ongelma käytös oli varsien pysähtyminen mihin sattuu, joskus pyyhki ihan ok.
Ratkaisu oli todellakin moottorin pyörijän "lamellien" tukkoiset välit.
Hiilipöly junttaantuu todella kovaksi ajan saatossa, mattoveitsellä saa välit raaputettua puhtaaksi, kunhan on varovainen.
Likaiset "lamellien" välit saavat pyörijän toisinaan oikosulkuun, siksi varsi pysähtyy mihin sattuu (suojarakenteet estävät pahemmat rikkoontumiset/palamiset).
Omassa saappaassa tuo moottorin suora pyörittely, lian polttamis mielessä, ei toiminut.
Mistäpä keksin putsata moottorin huolellisesti ?
Tieto oli tietenkin peräisin Saab Foorumilta !
Pitkään (purin siis moneen kertaan) etsin vikaa mekaaniselta puolelta, moottoripaketin sisältä siis.
Ongelma käytös oli varsien pysähtyminen mihin sattuu, joskus pyyhki ihan ok.
Ratkaisu oli todellakin moottorin pyörijän "lamellien" tukkoiset välit.
Hiilipöly junttaantuu todella kovaksi ajan saatossa, mattoveitsellä saa välit raaputettua puhtaaksi, kunhan on varovainen.
Likaiset "lamellien" välit saavat pyörijän toisinaan oikosulkuun, siksi varsi pysähtyy mihin sattuu (suojarakenteet estävät pahemmat rikkoontumiset/palamiset).
Omassa saappaassa tuo moottorin suora pyörittely, lian polttamis mielessä, ei toiminut.
Mistäpä keksin putsata moottorin huolellisesti ?
Tieto oli tietenkin peräisin Saab Foorumilta !
9-3 2.0T SE -98
Re: Lampunpesimistä......
Putsasin omasta 9-3 sta lampunpesimen moottorin ja nyt kun asensin takaisin se pysää juurikin väärän päähän. Eli pysää sen liikkeen lopussa, kun pyyhin on uloimmassa asennossa. Sehän ei korjaannu vain sulan asentoa muuttamalla, vaan täytys tehdä jotain muuta, mutta mitä ? Kokeilin useampaan kertaan ja aina sama vika.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Lampunpesimistä......
Vika oli varmaan siinä pienimmässä rattaassa, jonka tarkoitus on katkaista virta. Oli ilmeisesti vääräsä asennossa. Nyt kuitekin toimii.edsel58 kirjoitti:Putsasin omasta 9-3 sta lampunpesimen moottorin ja nyt kun asensin takaisin se pysää juurikin väärän päähän. Eli pysää sen liikkeen lopussa, kun pyyhin on uloimmassa asennossa. Sehän ei korjaannu vain sulan asentoa muuttamalla, vaan täytys tehdä jotain muuta, mutta mitä ? Kokeilin useampaan kertaan ja aina sama vika.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Lampunpesimistä......
Availin OG 9-3 lampunpesijän ja puhdistin moottorin ja kasasin useaan kertaan, mutta edelleen toimi viiksi miten sattuu. Ongelma oli, että lampunpesimen moottori kävi vain hetken ja sitten pysähtyi mihin sattuu. Seurailin näitä ohjeita:
http://jope.fi/saab/headlightwiper/headlightwiper5.html
https://www.saab9000.com/procedures/ele ... repair.php
Useasta yrityksestä huolimatta ei lähtenyt toimimaan. Etsin vikaa ensin mekaaniselta puolelta, sitten sähköpuolelta - tuloksetta.
Lopulta keksin taivuttaa pienelle hammasrattaalle johtavaa kuparijohdinta enemmän käyrällä, että se ottaisi paremmin kiinni. Lopputuloksena toimiva lampunpesin.
Hermot meni useaan otteeseen, mutta lopulta homma kuitenkin onnistui!
http://jope.fi/saab/headlightwiper/headlightwiper5.html
https://www.saab9000.com/procedures/ele ... repair.php
Useasta yrityksestä huolimatta ei lähtenyt toimimaan. Etsin vikaa ensin mekaaniselta puolelta, sitten sähköpuolelta - tuloksetta.
Lopulta keksin taivuttaa pienelle hammasrattaalle johtavaa kuparijohdinta enemmän käyrällä, että se ottaisi paremmin kiinni. Lopputuloksena toimiva lampunpesin.
Hermot meni useaan otteeseen, mutta lopulta homma kuitenkin onnistui!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Lampunpesimistä......
Omassa og kolkissa oli lampunpesimessä tuo punaisessa rattaassa oleva kolo "venynyt" ja tämä aiheutti toimimattomuuden, no sipaisin viilalla rattaan tältä osin pyöreäksi. Ja nyt on n.3 vuotta jo pelittänyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#