Lampunpesimistä......

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

9-3:sta irtoaa pesimet seuraavanlaisella operaatiolla:
Kyseisen puolen vilkku pois, ajovalo pois, pesuri pois. Ei kovin mahdoton projekti, kunhan löytää kaikki ruuvit ja irroittaa johdot.

Ongelma pesurin moottoreissa on, että lamellien välit tukkeutuu hiilipölystä, joka johtaa sähköä, jonka jälkeen moottori ei toimi oikein, käämit saattavat ylikuumeta ja sulattaa lakat, jonka jälkeen mikään puhdistus ei pelasta konetta. Ilmeisesti nuo on kuitenkin sen verran hyvin suunniteltu että vikatilanteessa suojapiiri rajoittaa moottorille menevän virran, ja käämit pysyvät ehjänä. Ainakaan omassa ei ollut merkkejä ylikuumenemisesta, eikä pelkäämästäni kollektorin epämuodostumisestakaan.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Kiitos!

Eipä kuulosta sitten pahalta ollenkaan. Kun keli lauhtuu, täytyy kokeilla. Sinänsä tollasien pesimien niinkuin moottoriantenninkaan suunnittelija ei ole ottanut arktisia oloja huomioon. Oisihan se ihan toinen juttu, jos olisi autotalli tai edes paikka missä käydä itse ropailemassa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mahtaisiko mistään elektroniikka liikkeestä löytyä vastaavia 12V moottoreita :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Mulla oli sama mielessä ton jäätymisen kanssa.
Tarkemmin kun asiaa tarkastelee on asia aika lailla näin.
H4 lampun käyttämästä energiasta suurin osa muuttuu lämmöksi ja pieni osa valoksi. Kun auton valot ovat jonkin aikaa päällä, umpion pinta sulaa jäästä ja pesimet pääsevät liikkumaan ilman hajoamisen vaaraa.
Eli odottele pieni tovi ennen kuin peset ikkunaa...

...saatan olla ihan metsässä, mutta mitä sitten...
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Mulla on lampunpesurinvarret irti. Saako pesurinletkut paikalleen irroittamatta umpioita?

En ole vielä saanut autoa joten en voi itse tarkistaa.

Edellinen sanoo irroittaneensa esteettisistä syistä, noh kokeillahan voisi josko toimii.

Onko virtaliitin jossain vesisäiliön lähellä (jos pelkkää sulaketta ei ole irroitettu)?
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

mulla on ylimääräisenä kummatkin...
eli jos jollain tarvetta niin laitta yv:n
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Kiitos tiedoista!

Täytyy orjentoitua purkamaan umpiot pois (seuraavaksi siiten search käyntiin ja "valot"). Kannattaa siis samalla myös vaihtaa vaurioitunut lampun lasi.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
ojahai
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 14:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ojahai »

Itse vaihdoin omasta ysikolmosesta umpion lasit kuukausi takaperin, olisi ilmeisesti pitänyt samalla laittaa kuntoon toi kuskin puolen lampunpesuri.

Motonetistä saa muuten kaksia eri umpion laseja, kannattaa tarkastaa että paketissa lukee Valeo. Ne muut ovat eri referensseillä ja tehty jossain kiinassa. Lasin sovittaminen umpioon vaati mun tapauksessa kaksi miestä että tiiviste ei muljahtanut miten sattuu.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Elvytetäämpä vanhaa topiccia...

Vähän nolo juttu mutta, :oops: elvyttelin 9-3 valonpesimenmoottoreita. Sähkömoottoria kuoresta pois koputellessani tippui sieltä sellainen 1cm x 1cm "peltilevy" mihinkähän mahtaa kuulua. En keksinyt sille paikkaa. Moottorit kuitenkin toimii ja valot puhdistuu.

Nolon jutusta tekee se että huomasin koko levyn olemassa olon vasta toista moottoria pois kopistellessani eli ei ole enää sellaista moottoria mistä voisi paikan tarkistaa. Ensimmäiseen kuuluva levy löytyi pöydän alta. Ilmeisesti OG satkussa -92 on erilainen vai kuinka? Sellaisesta löytyisi kaksi avaamatonta toimivaa moottoria...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Eli niiden "mutkille taivuteltujen lärpättimien" väliin siten, että virta kulkee ko. levyn kautta?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja mursu »

Mut eikö nää lampunpesimet oo aivan ehdottomat nyt kun suolakurasohjopaska alkaa taas lentämään? Itse en ainakaan talveksi ottaisi pois käytöstä, ei tuota valoa liikaa kumminkaan ole...
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Minulla on sellainen tilanne, että kuskin puoleinen pesuri toimii mainiosti, mutta toinen ei. Toinen liikkuu (joskus) vähän kun starttaa auton, mutta on muuten ihan "kuollut"?
Uskotteko että vika korjaantuu vain avaamalla ja puhdistamalla, kannattaako osta "uuden" romuttamosta heti vai kannattaako etsiä vika sähköjohdoista.

Eli siis, voiko esim. sellainen diodivika tai vika liukupinnassa aiheuttaa tällainen tilanne?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Mulla on ollut nyt tuo lampunpesuri auki, ja tilanne on tällainen. Jos syötän sähköä suoraan moottoriin, se pyörii, mutta kun sitten kasaan tuo pesuri, niin ensimmäisellä yrityksellä se liikkui n. puoli sekunti, ja sen jälkeen ei enää. Ja tilanne on sama onko se autossa kiinni ja virta tulee autosta, tai jos syötän sille suoraan 12 volttia.

Kokeilin pistää ainostaan moottori ja tuo varsi paikalleen, siis ilman hammaspyöriä, pari sekuntia se pyöri ihan hyvin, mutta sitten vauhti hidastui ja lopuksi se pysäytti.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Mimmi kirjoitti:Puhdistithan itse moottorin huolella (kaikki välitkin)?
Jepjep, kokeilin puhdistaa monta kertaa uudestaan, mutta loppujen lopuksi annoin periksi. 8) mutta, "uusi" käytetty tulee matkahuollon kautta vielä tällä viikolla. Ehkä en säästänyt rahaa, mutta ainakin hermot säästin. :lol:
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Lampunpesimistä......

Viesti Kirjoittaja Pola »

Täällä on taas aivan päinvastanen ongelma. vasen lampunpyyhkiä alkaa huitoa heti kun kytkee avaimesta virrat päälle, oikean puoleinen toimii taas normaalisti :D

Kellään enempi elktroniikasta ymmärtävällä hyviä ideoita?
#3272
Vastaa Viestiin