Vaihteensiirtäjää korjattu jälleen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Vaihteensiirtäjää korjattu jälleen

Viesti Kirjoittaja NG900T »

About tasan 2 vuotta sitten saab jätti tielle kun kolmosta ja pakkia lukuunottamatta vaihteet katosi, ja heppi pyöri löysänä ympyrää. Eilen se teki sen jälleen ja hinausautolle oli taas töitä.

Kuvan mukainen 6 euron arvoinen pikkunen liukuholkki (4387361) paskana. Reilun 90 euron paukku merkkihuollossa. :evil:

Kuva

Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Minkäs näkönen tuo oiskaan ehjänä?Hyvä tieteski kysellä jälkeenpäin kun uusi on paikalla.Tuli vain mieleen... :)
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

SEPA kirjoitti:Minkäs näkönen tuo oiskaan ehjänä?Hyvä tieteski kysellä jälkeenpäin kun uusi on paikalla.Tuli vain mieleen... :)
Tässä kun tätä osaa nyt pyörittelin niin ei siinä kovin kummosta vikaa näyttäs olevan mikä tässä vähän ihmetyttääkin :roll: Kuitenkin, tossa alemmassa kuvassa holkin kaksi ylintä kiinnikettä on just tossa kumitiivisterenkaan alla ihan kuin viiltynyt poikki ja antaa sitten hieman periksi näitä kahta taivutettaessa. Toinen niistä onkin, kuten tossa kuvassakin näkyy, vähän sisään päin taipunut muihin verrattuna

Täsmälleen sama osa vaihdettiin viime kerrallakin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Onkos tuon osanumero tiedossa? Ei taida kuitenkaan olla tyyppivika, kun pahemmin ei ole tuosta ollut juttua.
BMW 320dA Coupe LCI
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

AC kirjoitti:Onkos tuon osanumero tiedossa? Ei taida kuitenkaan olla tyyppivika, kun pahemmin ei ole tuosta ollut juttua.
Tossa se osanumero on ylhäällä ensimmäisessä viestissä...
Tyyppivika ainakin mulla sitten :) Liian kovaa kepitystä? :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tonnarissa on semmoinen valkoinen muovilärpäke stopparina/ohjurina vaihdekepin suojan alla, kun pykälletään pakkia tai vitosta sisään. Omassa tontussa tuo on hiukan lohjennut kiinnityksestään, ja silloin tällöin irtoaa aiheuttaen sen, että pakkia ja vitosta on hiukan vaikeampi löytää.

"Hauskana" yksityiskohtana tässä on se, että jos itse ajan, tuo lärpäke pysyy paikallaan (vain kerran irronnut omassa käytössä), mutta kun taas emäntä tai joku muu tonnarillani vähän/ensi kertaa ajava on puikossa, lentää muovilämmäre paikoiltaan n. kymmenessä minuutissa 8O
Itse saan myös pakin ja vitosen päälle, vaikka "lärpäke" ei olisi paikoillaan, mutta muilta tämäkään ei ole onnistunut...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

NG900T kirjoitti:
AC kirjoitti:Onkos tuon osanumero tiedossa? Ei taida kuitenkaan olla tyyppivika, kun pahemmin ei ole tuosta ollut juttua.
Tossa se osanumero on ylhäällä ensimmäisessä viestissä...
Tyyppivika ainakin mulla sitten :) Liian kovaa kepitystä? :roll:
Juu, niinpäs onkin. Silmä käteen 8O
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

V.J.S kirjoitti:Tonnarissa on semmoinen valkoinen muovilärpäke stopparina/ohjurina vaihdekepin suojan alla, kun pykälletään pakkia tai vitosta sisään. Omassa tontussa tuo on hiukan lohjennut kiinnityksestään, ja silloin tällöin irtoaa aiheuttaen sen, että pakkia ja vitosta on hiukan vaikeampi löytää.

"Hauskana" yksityiskohtana tässä on se, että jos itse ajan, tuo lärpäke pysyy paikallaan (vain kerran irronnut omassa käytössä), mutta kun taas emäntä tai joku muu tonnarillani vähän/ensi kertaa ajava on puikossa, lentää muovilämmäre paikoiltaan n. kymmenessä minuutissa 8O
Itse saan myös pakin ja vitosen päälle, vaikka "lärpäke" ei olisi paikoillaan, mutta muilta tämäkään ei ole onnistunut...
Menee tietysti hiukka off-topiciksi, mutta vanhassa ysiysissäni oli vaihdevivusto sellaisissa säädöissä, että vitonen ei mennyt päälle, jos sen yritti pistää ns. "eteen-oikealle-eteen" taktiikalla. Vitosen päälle saanti vaati ikäänkuin pientä ranneliikettä eli ihan siirron loppuvaiheessa keppiä hieman vasemmalle ja loksahti nätisti paikalleen. Moni kaverini oli tuon kanssa hieman päivillä ja pari kertaa piti itse suorittaa vaihto vänkärin puolelta kuskin polkiessa kytkintä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, NG900:n kanssa on moneen otteeseen nähnyt sen, että muovi ei oikein tahdo kestää autossa kovan rasituksen alla, oli sitten kysymys tuosta vaihdevivun osasta tai esim. auton ovien lukoista. Vielä kun jossain vaiheessa menisivät auton sisäpuoliset ovenavauskahvat poikki, niin saisi aikaan oikein kunnon vit :evil: t :evil: ksen.

Mutta toisaalta tuo ovenkahva olisi helppo vaihtaa, toisin kuin tuo vaihdevivun osa tai oven lukko (jälkimmäisiä on tullut vaihdettua NG900:een kaksi kappaletta, ei ollut kivaa :evil: ).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteensiirtäjää korjattu jälleen

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

[quote="NG900T"]About tasan 2 vuotta sitten saab jätti tielle kun kolmosta ja pakkia lukuunottamatta vaihteet katosi, ja heppi pyöri löysänä ympyrää. Eilen se teki sen jälleen ja hinausautolle oli taas töitä.

Kuvan mukainen 6 euron arvoinen pikkunen liukuholkki (4387361) paskana. Reilun 90 euron paukku merkkihuollossa. :evil:

Kuva


Moi!

Onko kenelläkään ollut samoja ongelmia 9-3:sen kanssa? Minulla vaihdekeppi on tullut tavallista raskaamaksi. (teidän kyllä että Saabin loota takeltelee ja öljyt tulee vaihtaa jne..) Vika vaikuttaisi liittyvä vaihteensiirtäjään. Vaihdekepissä on mielestäni myös tavallista enemmän klappia, kun vaihde on kytkettynä. Eniten takeltelua esiintyy 3 ja 4 vaihteen anssa. Kiidyttäessä vaihdekeppi on alkanut rämisemään, mikä on ärsyttävää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Multa on menny noita muutama. Sen siitä saa, kun vaihtaa vaihdetta nopeasti.. Pidän aina yhden osan pakissa ja vaihdan vaikka tien päällä. Ei mene puolta tuntia! - ja maksaa sen kuusi euroa. Mulla on ne kynnet poikkeilleet.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

mwessman kirjoitti:Multa on menny noita muutama. Sen siitä saa, kun vaihtaa vaihdetta nopeasti.. Pidän aina yhden osan pakissa ja vaihdan vaikka tien päällä. Ei mene puolta tuntia! - ja maksaa sen kuusi euroa. Mulla on ne kynnet poikkeilleet.
Mä hevasin mäkeen koko systeemin ja vaihdoin uudemmissa 900:ssa ja 9-3:ssa käytetyn ratkaisun tilalle. Ei varmana enää hajoa sama holkki kun sitä ei ole :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

mwessman kirjoitti:Multa on menny noita muutama. Sen siitä saa, kun vaihtaa vaihdetta nopeasti.. Pidän aina yhden osan pakissa ja vaihdan vaikka tien päällä. Ei mene puolta tuntia! - ja maksaa sen kuusi euroa. Mulla on ne kynnet poikkeilleet.
Varmistan vielä, eli onko sinulla 900 vai 9-3:nen? Itse yritin tutkailla tuota valkoista muovikapistusta autostani ja en silmämääräisesti huomannut rakeenteelisia vikoja, vaan epäilisin että systeemi on vain yksinkertaisesti kulunut, niin että aiheuttaa klappia ja epätarkkuutta vaihteensiirrossa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
iker
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Marras 20, 2004 14:09
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja iker »

Moro
Kuinka tollaisen muoviholkkisysteemin asennus oiken tapahtuu?
Onnistuuko ihan purkamatta koko vaihteensiirtomekanismia?
Vastaa Viestiin