NG 900 sammui liikennevaloihin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

NG 900 sammui liikennevaloihin, toimittuaan sitä ennen normaalisti, eikä lähtenyt enää käymään. Akku tyhjeni startilla ajaessa ja valoja poltellessa, että ei voi testata, ennenkuin on taas latingissa. Senverran oli virtaa, että bensapumppu surisi iloisesti tankissa. Ainoa erikoinen huomio on, että kaasupoljin tuntuu vetelältä, kaasuläppää kuitenkin ohjaa normaalisti.
Vaimo ajoi autoa, että ei ole omia huomioita tapahtuneesta. Selailin hakutoiminnolla vikamahdollisuuksia, mutta kysympä kuitenkin tässä akun lataantumista odotellessa, että mistäs aloittaisi?
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kampuran asentoanturi, DI-kasetti jos ahdettu versio kyseessä.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Ei ole ahdettu. Onko se asentoanturi kampiakselin siivapyörän seutuvilla? Entäs se DI-kasetti? sitten? Varaosasaabbi olisi pihassa ja osia voisi periaatteessa testailla, mutta siinä on isompi kone, onkohan sähkökamppeissa eroa?
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Vaparissa ei DI kasettia ole, vaan perinteinen jakajasytytys. Asentoanturi sijaitsee koneen etupuolella, vauhtipyörän puolen päässä, pakosarjan alapuolella. Kokeile jäähdytellä anturia kylmäsprayllä tai vedellä tms, jos sitten lähtee käymään niin anturi vaihtoon. Helppo vaihtaa vaparissa.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Kiitos neuvosta, lähden askartelemaan.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Ei nyt mennyt ihan putkeen. Hain Motonetista asentoanturin, mutta uuden anturin töpseli oli erilainen, nastat kuitenkin samanlaiset. Veistelin töpselistä liiat muovit pois, asensin osan, mutta auto ei inahdakkaan. Onkohan johdot kuitenkin eri järjestyksessä? Hajoaako osa, jos johdot on väärin?
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Paikansitko vian siihen asentoanturiin? Moponetin tarvikkeissa on ollut liittimessä tietääkseni ennenkin eroavaisuuksia alkuperäiseen.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vaparissa (Motronic) ja turbossa (Trionic 5) on asentoanturi erilainen sekä sähköisesti että liittimeltään.
Trionicissa on samanlainen liitin, kuin suuttimissa (paitti 3 nastainen) kun taas Motronicin liitin on muovisella punaisella sokalla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Alkuperäinen liitin oli sininen, kolmella piikillä, uusi on musta kolmella piikillä. Myyjän kanssa mietittiin tiskillä jonkun aikaa, malli ja rekisteriote oli mukana ja myyjän mukaan muuta ei tarjoa. Koneen puolen pää on samanlainen.
Sitä en tiedä, missä vika on, mutta jostain on aloitettava. Tällä palstalla on puitu liitinongelmaa ennenkin ja joku on saanut anturin toimimaan töpseliä veistelemällä. Voisiko siinä olla johdot eri järjestyksessä?
Tulee päivän tauko remonttiin, kun on ihan pakko lähteä huomenna MP-näyttelyyn.....
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos ei ole kampiakselin asentoanturi, niin miten on varmistettu että bensaa tulee tukille asti?
2 testiä:
Mittaa startatessa että tuleeko bensapumpulle sähkö takapenkin istuintyynyn alta. Nimenomaan startin pyörittäessä apumiehen avustuksella, koska pumppu saa sähköä turvallisuus syistä vain kun kone pyörii. Jos kampiakselin asentoanturi rikki eli ei näe koneen pyörimistä, niin sähköä ei pumpulle tule. Jos tulee, niin seuraava testi:
Kaada imusarjaan limupullon korkillinen bensaa imusarjaan. Esim läpän päälle irroittamalla putki/ilmakotelo ja avaa läppää. Starttaa. Jos hörähtää, niin bensapumppu ei mitätodennäköisimmin enää pumppaa. Paljon ajettu?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Terveisiä MP-näyttelystä. Bensapumppu surisi kyllä vanhan anturin kanssa, tämän uuden kanssa en olekaan kuunnellut. Bensan kanssa kokeilin myös vanhan anturin kanssa, mutta silloin oli akku jo niin vähissä, että ei pyörittänyt enää. Tosin sen jälkeen lähti kyllä vielä käymään, uuden anturin kanssa ei edes lupaa.
Täytyy aamulla jatkaa harjoituksia.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Pääsin taas Saabin kimppuun. Laitoin vanhan asentoanturin paikalleen, sen jälkeen koitin kipinän, mikä on ok. Sitten lorautin bensaa kaasuläpän päälle, mutta ei vaikutusta, ei lupaa yhtään startatessa.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Jaaha, Ajattelinpa kokeilla bensan liikkumista tankin päältä ja katkaisin bensaputken lähtöliittimen. Kaiken huipuksi katkaisin varaosasaabista saman osan, vaikka yritin olla niin varovainen, kuin ikinä osaan. Laakkosella ei ole hyllyssä (29E), eikä edes Ruotsissa. Paikallisilla purkaamoilla ei ole. Myyntiosiossa on jollain purkusaabi, laitoin kyselyn.
Mutta, bensapumppu kyllä pumppaa iloisesti, sen sai kokeiltua.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja Hook »

Täällä foorumilla olen moneen kertaan varoittanut L Liittimien oikeaoppisesta irroittamisesta, ettei niitä rikottaisi... Niitä EI saa nostaa leuan alta!
Uusia saa mekonomen.fi ja taisi myös scruvat.fi löytyä, mutta konnollinen liittäminen on toinen juttu sitten...
Onko nyt jo varmistettu että pumpulle tulee sähkö startatessa, eli moottorinohjaus havaitsee koneen pyörimisen?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: NG 900 sammui liikennevaloihin

Viesti Kirjoittaja JMR »

Olin kyllä tiedostavinani liittimen heikkouden ja ne on ollut joskus irti, kun olen vaihtanut pumpun. Pitää kyllä olla hiukan tyhmä, kun katkaisee kaksi peräkkäin. Koitin nostaa pihdeillä suoraan, mutta ilmeisesti olen kuitenkin kammennut sivusuuntaan.
Pumppu pumppaa kyllä iloisesti, sitä kokeillakseni liittimen irroitin, joku muu konsti olisi vissiinkin ollut fiksumpi...
Kiitos noista osoitteista, ryhdynkin heti tutkimaan.

lisäys: Mekonomen Renkomäki, 6e. Mihin minä joutuisin ilman tätä foorumia....
Vastaa Viestiin