Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Tietääkseni vapari NG900/OG9-3 (bensa) vikakoodien / anturien luku ei ole tähän asti onnistunut kotikonstein ilman Techiä tai Boschin työkaluja. Olen tutkinut, mitä protokollaa tämä Motronic 2.10.2/.3 mahtaa käyttää ja huomasin, että toteutuksessa piilee lähestulkoon OBD2. Tarkemman selityksen kirjoitin ECUProject-foorumille.

Koska tätä on kyselty tällä foorumillakin monesti, toteutin Motronic Suite -ohjelmaan (http://trionic.mobixs.eu/) tuen tälle kommunikaatiolle. OBD2-piuhaksi kelpaa halvat kiinalaiset "KKL" -kaapelit, kuten esim. tämä: http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... b0&vxp=mtr

Päivittämäni Motronic Suiten voi ladata tästä linkistä: https://www.dropbox.com/s/oaepyrvl9mudg ... _02_02.zip

Huom. ELM327 -kaapelit eivät valitettavasti toimi. Katselin ELM327-piirin datalehteä ja sen mukaan silläkin varmaan saisi toimimaan. Tosin minulla ei ole ELM327-kaapelia, joten tukea ei tällä hetkellä ole toteutettu.

Motronic Suitella on nyt siis mahdollista lukea ja nollata Motronic 2.10.2/.3 vikakoodit sekä seurata anturien arvoja reaaliajassa.

Ohjeet:

1. File-välilehdeltä Application settings -napin takaa löytyvästä valikosta täytyy ensin valita kaapelille oikea COM-portti.
2. Realtime-välilehdeltä voi tämän jälkeen ottaa yhteyden ECU:un klikkaamalla Connect ECU -nappia. Kaapeli täytyy siis olla kytkettynä ja autossa virrat päällä.
3. Valikosta valitaan Motronic 2.10.3, jonka jälkeen yhteys muodostuu piakkoin.
4. Show/hide realtime panel -nappi käynnistää reaaliaikapaneelin.
5. Read DTC codes -nappi näyttää vikakoodit yksitellen, jos niitä on. Vikakoodin ikkunassa on Clear -nappi, joka nollaa kaikki vikakoodit.

Tässä kuva reaaliaikapaneelista:
Kuva

Ja esimerkki vikakoodista:
Kuva

Edit 1.9.2013:
Motroniciin saa yhteyden myös bluetooth ELM327-mokkulalla ja Torque Pro Android-sovelluksella. Katso ohjeet tästä ketjusta...
Viimeksi muokannut JohnJocke, Su Syys 01, 2013 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
atobee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 01, 2012 20:44
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja atobee »

ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.

Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"

-1994 Saab 900s-
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

atobee kirjoitti:ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.

Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
Jos tarkoitat, että voisi tallentaa logiin ja tarkastella myöhemmin, niin ei valitettavasti pysty. Reaaliaikanäkymää täytyy vain silmäillä ajonaikana. ;) Esim. T5Suiten logitusominaisuus olisi varmaankin mahdollista lisätä tähänkin, mutta vaatisi työtä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
atobee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 01, 2012 20:44
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja atobee »

JohnJocke kirjoitti:
atobee kirjoitti:ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.

Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
Jos tarkoitat, että voisi tallentaa logiin ja tarkastella myöhemmin, niin ei valitettavasti pysty. Reaaliaikanäkymää täytyy vain silmäillä ajonaikana. ;) Esim. T5Suiten logitusominaisuus olisi varmaankin mahdollista lisätä tähänkin, mutta vaatisi työtä.
Noita logitiedostoja juuri ajattelin, harmi ettei onnistu mutta jo noinkin toi on iso apu ongelmatilanteissa.
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"

-1994 Saab 900s-
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

tuota tuota... eli tämä toimii siis ENNEN T5 malleja olevissa Saabeissa, vai miksi tuolla on maininta og9-3:sta?

T5:n kanssa tuosta em. kommunikaatiosta ei vissiin ole iloa, vaan obdscope ja mokkula toimii vastaavalla tavalla? Harmillisesti sillä (obdscope) ei vaan saa kuitattua tuota vttuilevaa apukuskin airbagin herjaa poies...ei tunnista koko vikaa. Kalliilla marmoriputiikissa kun sen kun saa resetoitua, niin apparin penkin liikuttaminen saa taas mittaristoon tutun kolmion prkl...

Eli olisiko täsä pelastajaksi tuohon kuittaukseen. siksi kyselen tuota toimintaa T5:n kanssa.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Vapaastihengittävä og9-3 on NG900 tapaan Motronicilla varustettu. Ahdetut ovat Trionic 5 ohjattuja.

Ja ymmärtääkseni Motronic / Trionic suitella voi nollata vain moottorinohjauksen vikakoodit? Airbagin vikakoodit ovat kaiketi airbagin ohjauslaitteeseen tallennettuina?
Viimeksi muokannut Frostwind, Su Helmi 03, 2013 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Frostwind kirjoitti:Vapaastihengittävä og9-3 on Motronicilla varustettu.
Totta muuten niin onkin..
mutta mitenkähän tuolla softalla saa kuittailtua vikakoodeja T5:sta, vai onko parempi jättää kokeilematta ettei häviä staget kokonaan :lol:
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Motronic suitella et voi nollata T5 vikakoodeja, mutta T5Suitella kylläkin. Tosin ilmeisesti ainoastaan moottorinohjaukseen liittyvät. T5Suite ei taas toimi OBD-portin kautta, vaan kommunikaatio tapahtuu esim. SFI pistokkeesta CAN-väylän välityksellä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Ok kiitti Frostwind.. nyt alkaa mennä OT:ksi tässä topicissa, joten jatketaan toisessa ketjussa :D
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Tulipa itsekin testattua tuota Motronic Suitea, kaapelina oli reilun kympin KKL- piuha. Vikakoodin (P1158, alipainevuoto? hiilipöntön letku?) sain luettua ja myös nollattua, mutta reaaliaikainen data ei tule näkyviin. Katkaisin yhteyden ohjelmallisesti pariinkin otteeseen ja myös fyysisesti piuha irroittamalla ja kiinnittämällä, mutta näytöllä jumii vain hetkellinen suorituskyky tjsp. tyhjäkäynnin tasolla(n.10%). Mitään muuta dataa ei tule. Olisiko vika tuossa piuhassa vai missä?
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

linkkimasto kirjoitti:Tulipa itsekin testattua tuota Motronic Suitea, kaapelina oli reilun kympin KKL- piuha. Vikakoodin (P1158, alipainevuoto? hiilipöntön letku?) sain luettua ja myös nollattua, mutta reaaliaikainen data ei tule näkyviin. Katkaisin yhteyden ohjelmallisesti pariinkin otteeseen ja myös fyysisesti piuha irroittamalla ja kiinnittämällä, mutta näytöllä jumii vain hetkellinen suorituskyky tjsp. tyhjäkäynnin tasolla(n.10%). Mitään muuta dataa ei tule. Olisiko vika tuossa piuhassa vai missä?
Tuo vikakoodi P1158 vaikuttaa hieman oudolta, sillä WIS ei tunne sitä. Herää kysymys, onko tuo vikakoodi virheellistä tietoa, jos kommunikaatio ei muutenkaan tunnu toimivan kunnolla. Mutta jos nollaus toimi, niin kommunikaatio jokseenkin kyllä toimii...

Paha sanoa, mistä tuo nyt mahtaisi johtua, sillä itselläni ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt ja kukaan muu ei ole käyttökokemuksista kirjoittanut (onko joku muu vielä kokeillut?). Millaisen kaapelin ostit ja mistä? Millainen tietokone sinulla on ja millä käyttöjärjestelmällä?

Kokeilitko sammuttaa Motronic Suitea välillä? Jos haluat varmistaa, toimiiko vikakoodien luku oikein, voit kokeilla ottaa immun johdon irti ja laittaa auton käyntiin. Check engine -valo syttyy ja vikakoodina pitäisi tulla "P0102 Mass or Volume Air Flow circuit low input".
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja core2 »

P1158 tarkoittaa kuulemma tätä: Polttoaineen määränsovellus, sylinteri1 ulkopuolella raja-arvon, vian aiheuttaja voi olla johdot/letkut, yhdistyskappale, polttoaine systeemi, suutin, lambdasondi, ilmamassa mittari, moottorin lämpöanturi, evakuointiventtiili tankin ilmastoinnissa, moottorin ohjaus.

Näin kertoo ruotsin saab sivusto.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Tutkailin tuota erikoisempaa yleiskoodia itsekin netin syövereistä ja uskonpa että kyseessä on evap- systeemin vuoto hiilipöntön juuressa tai muu ilmavuoto jossain. Käynnissä ei ole mitään häiriötä eikä päästöarvoissa ollut viime kesän(!) leimalla mitään ihmeellistä, O2- arvo ylärajalla tosin. Kunhan kelit lämpenee kevään tullessa , niin pitääpä alkaa käymään noita kumiletkuja läpi. Alkavat olla melko pehmeessä kunnossa 17- vuotiaassa autossa...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
audisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 17:59

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja audisti »

Latasin linkin softan ja purin tiedostot koneelle mutta en saa ohjelmaa "käyntiin" ilmoittaa jotain että "sovelluksen alustus epäonnistui". Onko jotain vinkkiä mikä meni pieleen ?
--Toimii näköjään toisella koneella, nou hätä.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

audisti kirjoitti:Latasin linkin softan ja purin tiedostot koneelle mutta en saa ohjelmaa "käyntiin" ilmoittaa jotain että "sovelluksen alustus epäonnistui". Onko jotain vinkkiä mikä meni pieleen ?
--Toimii näköjään toisella koneella, nou hätä.
Hyvä, että sait toimimaan. Ohjelma vaatii .NET Framework 3.5:n.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Vastaa Viestiin