Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannenpulttien tarkastuksesta ei haittaakaan ole. On niitä useissa autoissa ollut jopa sormikireydellä. Turbo voi olla alkuperäinenkin, omassani kesti pitkälle yli 220 tkm. 200tkm asti auto oli ollut vakiokuntoisena maantieajossa, eli turbon kestävyydelle parhaat olosuhteet. Ei sitä turbon vaihtoa kyllä useinkaan välttämättä huoltokirjaan merkitä. Itse ahtimesta löytyy kuitenkin valmistuskuukausimerkintä, ja jos se täsmää auton iän kanssa, niin melko varmasti alkuperäinen on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Carbin
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Kesä 22, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Hei.

B204:n viritykseen liittyvä pikakysymys:

Mäntiä ei maailmalta tunnu löytyvän kestävempiä malleja suoraan B204:n lohkoon sopivaksi. Sen sijaan B235 lohkon kangen pituus osuu samaan B204:n kanssa, tämän kokeneemmat teistä jo tietävätkin. Eli minkälaisen teon alla on B235 koneen Wössnerin mäntien sovittaminen B204 lohkoon, muuttuuko puristus miten? Joutuuko lohkosta ottamaan siivua tai männistä?

Lisäksi kiertokangetkin ovat kysymys merkki samalla tavalla. Eli menevätkö myös B235 ja B204 kanget suoraan ristiin? Pituus ja silmien halkaisijat ovat kuitenkin molemmissa samat.
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Mistähän mahtaa kieliä sellainen käyttäytyminen, että kun auto on tyhjäkäynnillä niin lambda arvot pyörivät normaalia +250/-250 väliä, mutta kun pumppaa jarrua saa lambda arvot nousemaan jopa +2000?? Eli muutamalla jarrun painalluksella arvot hyppäävät heti plussan puolelle ja kun jarrun painamisen lopettaa, tippuvat arvot takaisin normaaleihin lukemiin. Kyseessä allekirjoituksen kolkki.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Paljonko tehotavoite? B204 männät kestää ainakin sen 600hv
Carbin kirjoitti:Hei.

B204:n viritykseen liittyvä pikakysymys:

Mäntiä ei maailmalta tunnu löytyvän kestävempiä malleja suoraan B204:n lohkoon sopivaksi. Sen sijaan B235 lohkon kangen pituus osuu samaan B204:n kanssa, tämän kokeneemmat teistä jo tietävätkin. Eli minkälaisen teon alla on B235 koneen Wössnerin mäntien sovittaminen B204 lohkoon, muuttuuko puristus miten? Joutuuko lohkosta ottamaan siivua tai männistä?

Lisäksi kiertokangetkin ovat kysymys merkki samalla tavalla. Eli menevätkö myös B235 ja B204 kanget suoraan ristiin? Pituus ja silmien halkaisijat ovat kuitenkin molemmissa samat.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Carbin
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Kesä 22, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Tehotavoite 500-600hv, eli tässä tapauksessa männät kestäisivät? Toki rasitushan ei ole jatkuvasti täysillä päällä, ajosta riippuen.

Onko kuitenkin B235 ja B204 männissä minkälaista mittaeroa? Lähinnä puristuskorkeus arveluttaa. Kysytään vielä samaan hengen vetoon kiertokankien tilanne, menevätkö ne vaihtolistalle?
KAPU2 kirjoitti:Paljonko tehotavoite? B204 männät kestää ainakin sen 600hv
Carbin kirjoitti:Hei.

B204:n viritykseen liittyvä pikakysymys:

Mäntiä ei maailmalta tunnu löytyvän kestävempiä malleja suoraan B204:n lohkoon sopivaksi. Sen sijaan B235 lohkon kangen pituus osuu samaan B204:n kanssa, tämän kokeneemmat teistä jo tietävätkin. Eli minkälaisen teon alla on B235 koneen Wössnerin mäntien sovittaminen B204 lohkoon, muuttuuko puristus miten? Joutuuko lohkosta ottamaan siivua tai männistä?

Lisäksi kiertokangetkin ovat kysymys merkki samalla tavalla. Eli menevätkö myös B235 ja B204 kanget suoraan ristiin? Pituus ja silmien halkaisijat ovat kuitenkin molemmissa samat.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
samuu-
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Touko 14, 2014 21:16

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja samuu- »

Pitääkin tarkistaa se turbo. Onko se merkintä miten esillä vai pitääkö ottaa koko pottu pois?
Carbin
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Kesä 22, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Kiitos vahvistuksesta, linkatun tarinan olen moneen kertaan lukenut. Ei vaan mahdu päähän että vakio osat viimeisteltynä voivat kestää. Tullut pelattua Audin 2.7bit koneen kanssa vain aikaisemmin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

samuu- kirjoitti:Pitääkin tarkistaa se turbo. Onko se merkintä miten esillä vai pitääkö ottaa koko pottu pois?
Aika nihkeä sitä merkintää voi nähdä, jos on ahtin paikoillaan. Mutta vähän romua irti ja vaikkapa joku peiliviritys, niin voi onnistua. Merkintä on kompressoripuolella, eli imukobran puolella turboa, kyljessä lukee Garrett ja sen vieressä pyöreä merkintä, jossa valmistusvuosi ja -kuukausi. Kuvassa 02 ja 3, eli maaliskuussa 2002 valmistettu ahdin. Auto ensirekisteröity toukokuussa 2002, joten oletettavasti tämä oli auton alkuperäinen ahdin.

Huom, kuvassa ahdin on käytännössä ylösalaisin verrattuna asentoon autoon asennettuna.

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Vs: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Muuttuiko vuosien '96-'97 välissä takajarrujen levykoon (260mm -> 280mm) ja satuloiden lisäksi navat?
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Löytyiskö joltai tohon mun kolkkiin puhalluksen suuntaukseen sitä välitankoa nappulalta säätöreikään? Äskö sitä tutkittiin ja puuttuu kokonaan....YV!!!
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
samuu-
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Touko 14, 2014 21:16

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja samuu- »

Purin ton kiristimen, mut en kyllä mitää naksuja kuullut. Onko olemassa mitään mitta-asteikkoa että kattoo vaikka tönärillä siitä "asteikosta"?
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Noniin kysästäämpä täältäkin. Elikkäs mikähän vois kolkissa olla hätänä kun tyhjäkäynnillä lambda näyttää +2500 ja vähän kun kierroksia nostaa niin alkaa hiljalleen laskemaan arvoa ja pyörii kutakuinkin normaaleissa arvoissa? + Ei ihan normaalisti käy tyhjäkäyntiä ja merkille panin että ahtopainemittarin viisari väpättää tyhyjäkäynnillä, mitä ei muistaakseni ennen entisen koneen porsimista tehnyt SID infosta en muistanu arvoa kattella. Sytkähäikkää meinaa kans antaa, muttei vikavalo ole ainakaan vielä syttynyt. Siihempä luulisi vikana olevan kasetti taikka sitte joku tulppa vetelee viimesiään vaikkei nuilla oo ajettu kun pari sattaa kilsaa. Ja täällä pohjosessa ilmeisesti kellään ei ole tech 2? Tai joku joka on enempi nuitten kans paininut?
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
samuu-
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Touko 14, 2014 21:16

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja samuu- »

samuu- kirjoitti:Purin ton kiristimen, mut en kyllä mitää naksuja kuullut. Onko olemassa mitään mitta-asteikkoa että kattoo vaikka tönärillä siitä "asteikosta"?
Aivan, ymmärsin väärin tuon mitä nugge sanoi. Pitää ottaa uudelleen auki ja laskea ne :)
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Vaikuttaako tämä muistakin kasettivialle? Eli kerää nakuja heti kun painaa jonkun verran kaasua, käyttää ahtoja max. 0.5, mutta putoaa heti nollaan. Vuodot on katteltu, polttoaineen painetta en oo mitannu mutta ilosesti tukin venttiilista suihkii. Ja poltto aineena re85, jollahan ilmeisesti auton ei pitäs ikinä nakuttaa :D Ja ei ahtanut edes mankkuvenan w-letku irti. SID infoon antaa vikakoodin 768 eli sytytyshäikkään viittaa tämä.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Vastaa Viestiin