Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jrauhala
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Syys 18, 2014 13:37
Paikkakunta: Kemingrad

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Mikäs aiheuttaa lämpömittarin tipahtelun nollaan. Samalla myös flekti menee päälle. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa toimia pitkäänkin ilman tipahtelua, joskus tipahtaa saman tien uudelleen. Lämpöanturi vaihdettu (tarvike). Aiheuttaakko termostaatin jumiminen moista? Lämpömittarin viisari normaalissa ajossa klo 20 ja klo 21 välillä. Og9-3 kyseessä.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja junnu »

Meneekö t25 gt17 tilalle ja toisin päin myös :lol: 'heittämällä'(vesi ja öljyputket)
puh.050-3748237
#3078
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

jrauhala kirjoitti:Mikäs aiheuttaa lämpömittarin tipahtelun nollaan. Samalla myös flekti menee päälle. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa toimia pitkäänkin ilman tipahtelua, joskus tipahtaa saman tien uudelleen. Lämpöanturi vaihdettu (tarvike). Aiheuttaakko termostaatin jumiminen moista? Lämpömittarin viisari normaalissa ajossa klo 20 ja klo 21 välillä. Og9-3 kyseessä.
itelläkin sama vika lämmöt nousee normaaliin sitten tipahtaa yhtäkkiä nollaan, silloin tällöin mittari palaa takaisin normaaliin. itse olen epäillyt mittaristossa olevan vikaa mutta empä tiedä.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

joonas112 kirjoitti: itelläkin sama vika lämmöt nousee normaaliin sitten tipahtaa yhtäkkiä nollaan, silloin tällöin mittari palaa takaisin normaaliin. itse olen epäillyt mittaristossa olevan vikaa mutta empä tiedä.
Heikko toiminen, rissaava termostaatti voi aiheuttaa samanlaista rumbaa ylös-alas mittarin neulalle.

Jos vaihdat niin osta orkkistermari.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vmt »

Tosta laturista vielä: paljonko niillä noin suurin piirtein on keskimääräiset käyttökilometrit? Koska köyhälle kaikki on kallista, yritän tässä selvitellä (ja toivoa) että meniskö toi vielä mahdollisesti vaan hiiliä vaihtamalla.

Ja onko kenelläkään muuten mitään kokemusta että paljonko tosta operaatiosta pajalla veloitetaan? Näkyy olevan sen verran synkkä homma että ei taida meikäläiseltä enää ihan mennä parkkipaikka-asennuksena räntäsateessa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Morjeess.

Mulla sytty sigun autossa eli Saab 900 palaa aavistukse verra himmeesti laturinvalo ja käyttöjarrun varotusvalot. Tää ei ilmeisesti ole T5 malli mitä sitten tarkoittaakaan että saisi katsottua check engine valon avulla vikakoodit, vai saako? Tarkistin jarrunesteet ja jarrunestettä löytyy säiliöstä. laturin tilaa en tiedä, käynnistyy viä ainakin toistaseks.

Mitä täs kannattais tehä, et saako noita vikoja kuinka helposti ite selvitettyy vai kannattaako viedä johonki korjaamolle arvioitavaks/vikakoodien lukuu? Saa suositella edullisia korjaamoita Tampereen seudulta jos sinne tarvii viedä.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja -pete »

Nassek kirjoitti:Saa suositella edullisia korjaamoita Tampereen seudulta jos sinne tarvii viedä.
Foorumilta tutut gurut Coltti ja Vesa67 varmasti osaavat auttaa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Saako normipuskureihin kiinni sporttihelmat, ja jos saa mitä virityksiä joutuu tekemään?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärtääkseni sporttihelmat kiinnittyvät ihan samoihin kiinnikkeisiin kuin normihelmojen mustat muovit.
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

AZP kirjoitti:Ymmärtääkseni sporttihelmat kiinnittyvät ihan samoihin kiinnikkeisiin kuin normihelmojen mustat muovit.
Näin minäkin luulin. Tuli ostettua paremmat puskurit normihelmoilla, mutta helmat näyttävät olevan kiinteät osana yhtenäistä puskuria. Omasta sporttihelmoilla olevista puskureista saa helmat irti, mutta en muista minkälainen kiinnitys on.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Sporttihelmat menee normaalien mustien helmojen päälle. Puskureissa siis. Eli mustaa helmaa ei irroiteta vaan se jää alle piiloon. Sporttihelmassa kun on sisäänpäin kääntyvät korvakkeet niin niille löytyy vastaavat paikat mustasta helmasta, pitää vaan puukolla puhkasta ohennettu kohta sieltä orkkishelmasta. Kylkilistat on taas vaihto-osat.
T7 vm. 2001 9-3
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Koskimaa kirjoitti:Sporttihelmat menee normaalien mustien helmojen päälle. Puskureissa siis. Eli mustaa helmaa ei irroiteta vaan se jää alle piiloon. Sporttihelmassa kun on sisäänpäin kääntyvät korvakkeet niin niille löytyy vastaavat paikat mustasta helmasta, pitää vaan puukolla puhkasta ohennettu kohta sieltä orkkishelmasta. Kylkilistat on taas vaihto-osat.
Ok. kiitokset.
Rausku1
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 16:55

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Rausku1 »

Ajattelin levyt ja palat eteen. Mitä työkaluja tarttee satulan irrotukseen, netissä on vähän vaihtelevaa tietoa, kuusiokolo vai torx?

9-3 2.0t vm.2001
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Liukutapit tehtaan jäljiltä 7mm kuusiokolo.
Jotkut tarviketapit torx 40.

Koko satula vanhemmissa ng900:ssa päässääntöisesti 10mm kuusiokolo. Viimeiset taisi olla samalla kuin 9-3, eli 18mm normikanta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Pezqu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pezqu »

Kun käynnistän Saabin, pistän vaihteen aina ennen starttausta vapaalle ja pidän kytkimen pohjassa kesät ja talvet. Kun nostan hiljaa kytkiminen, auto vähän liikahtaa eteenpäin ja samalla kierrokset nousevat ~200rpm. Kun kytkin on kokonaan vapautettu, kytkin pohjaan ja vaihde silmään, ja menoksi.

Jos en pistä vaihdetta vapaalle ennen starttausta, ja lähden liikkeelle pakilla suoraan, kuuluu etupäästä pieni pamaus kytkintä nostaessa (pamaus kuuluu siinä vaihessa, kun auto liikahtaa ensimmäisen sentin). Tästä syystä olen ruvennut tuota vapaata käyttämään välissä.

Onko kyseinen toiminta ihan normaalia? Kannattaako tuota vapaata välissä käyttää? Kaikki vaihteet menevät pakkia lukuun ottamatta (toisella yrittämällä viimeistään menee, ihan normaalia vanhoille autoille) nätisti sisään. Jos auto on seissyt pihassa vain pari tuntia, ei tuota ”liikehdintää” tapahdu kun kytkimen nostaa.
9-3 2.0i -98
Vastaa Viestiin