Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
erkkiv11
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 18:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja erkkiv11 »

vakio korkeudella pysytään. yksi jousi vaan on poikki ja iskaritki kelvolliset. mutta vois sitä joskus laittaa ton sport kitin sitten

mistäs kannattaa kysellä sitten noita turbo mallin jousia kun motonet ja biltema ei niitä ainakaan myy?
uskaltaako ostaa käytettynä?

niin ja käykö tähän og 9-3 etujouset
saabeja jo toisessa polvessa

- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Jadii92
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2015 20:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jadii92 »

erkkiv11 kirjoitti:vakio korkeudella pysytään. yksi jousi vaan on poikki ja iskaritki kelvolliset. mutta vois sitä joskus laittaa ton sport kitin sitten

mistäs kannattaa kysellä sitten noita turbo mallin jousia kun motonet ja biltema ei niitä ainakaan myy?
uskaltaako ostaa käytettynä?

niin ja käykö tähän og 9-3 etujouset
Erkkiv11 laitoin sulle osoitteen yv:nä mistä saat orkkis turbon jouset edukkaaseen hintaan niin pääset ehjillä kiekoilla cruisailemaan! :)
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Tuli tälläinen idea mieleen että vaihtaisi kolkin manuaalisen ilmastoinnin automaattiseksi. Kuinka mahdoton idea on ? Mitä pitää ostaa ja mitä vaihtaa?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
ramba
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Ylläripylläri taas tuossa vikaa. Puhallin jäänyt nyt kaksi kertaa huutamaan täysillä vaikkei avaimia ole paikallaan. Äsken tunnin puhalsi täysiä jonka jälkeen rauhottui normaaliksi.

Entinen omistaja kuulemma alle vuosi sitten tuon jo korjannut mutta lueskelin jostain että joku ohjausmötikkä olisi rikki. Milläs nimellä sitä voi etsiä? Motonetissä ei ainakaan ollut.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10748
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tilaat parilla eurolla fetin ebaysta ja laitat kuntoon kolvilla.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=65636
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=155167

Ohjainyksikkö löytyy matkustajan jalkatilasta, suojamuovien alta. On tikkuaskin kokoinen mötikkä, kahdella ruuvilla kiinni.
ramba
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Eikö tuota saa uutta mistään? Ex omistajan viritykset on aika äkkiä hajonnut. Outo homma vaan kun alkoi uudelleen toimimaan..

Siis onko tuo fetti eri osa kuin tuo ohjainyksikön mötikkä. Selittäkää tietämättömälle.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karg »

Ongelmia aiheuttava fetti löytyy sen ohjausyksikön sisältä. Fetin voi vaihtaa kolvin avulla. Jos kolvailu ei innosta, niin uuden yksikön voi ostaa esim. Neo Brothersilta:

http://www.neobrothers.co.uk/heater-con ... -3572.html

Saa noita varmaan Suomestakin merkkiliikkeen kautta, mutta hinta voi olla tuplat.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Tarkoitus olisi hankkia sigun 9-3:een crossflow IC vakio counterflowin tilalle.

Toinen letkuhan käy nähtävästi suoraan tuohon uuteenkin cooleriin, mutta toinen pitää uusia. Onko joku tehnyt itse ko. letkun ja mitä tarvikkeita siihen kannattaisi hankkia? Autossa on T25 turbo ja käsittääkseni se tarvitsee hieman erilaisen letkun kuin GT17/TD04.

Parit hyvät kuvat löytyvät netistä: tästä, tästä ja tästä.

Eli kolmella 2.25" 90 asteen silikonikulmalla ja pätkällä (ehkä 45 asteen) alumiiniputkea hommasta pitäisi selvitä? Entä tarvitseeko jäähdyttimen alaletkua uusia, jossain sanotaan että ainakin NG900 se pitäisi vaihtaa?
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10748
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

ramba kirjoitti:Eikö tuota saa uutta mistään? Ex omistajan viritykset on aika äkkiä hajonnut. Outo homma vaan kun alkoi uudelleen toimimaan..

Siis onko tuo fetti eri osa kuin tuo ohjainyksikön mötikkä. Selittäkää tietämättömälle.
Jos on rahaa taskussa, niin tuolta kargin laittaman linkin takaa voi tosiaan uuden ohjainyksikön tilata. Vika on kuitenkin 99 % todennäköisyydellä siinä fetissä, jonka saa muutamalla eurolla, ja vaihtotyö on hauskaa harrastamista, jos vain se kolvi pysyy käsissä.

Muutamia syitä miksi itse vaihdettu fetti on voinut hajota nopeasti on esim. se, jos yksikköä on testattu korjauksen jälkeen ilman että se on ollut kiinnitettynä autoon, taikka se, että fetin ja ohjainyksikön pohjalevyn ja/tai pohjalevyn ja kiinnityskohdan välistä on jätetty lämpöä johtava piitahna laittamatta. Fetti kuumenee puhallinta käyttäessä todella kuumaksi, ja olennainen osa sen jäähdytystä on lämmön johtaminen fetistä pohjalevyyn ja pohjalevystä auton ilmastoinnin rakenteeseen. Jos ohjainyksikköä koekäyttää ennen kuin sen kiinnittää autoon, voi fetti kärähtää nopeastikin, kun se kuumenee eikä lämpö johdu minnekään.

Motonetistä saa sellaisen pienen pussin tahnaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/108000/L ... ysmoduliin

Ja ebaysta tai elektroniikkaliikkeestä hankit sen fetin, jonka koodi on IRFP064N

Hanskalokero irti, sen alta vielä irti pieni musta suojamuovi, jonka alta löytyy musta muovinen rasia. Kaapeli irti liittimestä (voi olla ahdasta, auttaa jos irrottaa oikeanpuoleisen tuuletuskanavan putken, joka lähtee vetämällä irti), ja kaksi yksikön kiinnikeruuvia irti, niin yksikkö on kädessäsi. Kampeaa sen muovikannen pois, ja irrottaa piirilevyn alumiinisesta pohjalevystä, niin pääset juottamaan fetin irti ja uuden tilalle. Kootessa sitten tuota tahnaa fetin ja alumiinilevyn väliin, ja paikoilleen asentaessa tahnaa sen pohjalevyn ja auton väliin, niin johtuu lämpö minne pitääkin.
Gare
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

9-3, 120tkm ajeltu vakiosoftilla. Pari sataa kilsaa sitten öljypohja ja sihti putsattu turborempan yhteydessä (ei juuri lainkaan karstaa). Öljyt ja suodatin luonnollisesti vaihdettu. Nyt myös sisällä biosofta. Uskaltaako pamauttaa viinaa tankkiin ja kurkkia toun sihdin sitten vasta myöhemmin (eli about seuraavalla öljynvaihdolla 10tkm päästä? Kuinka paljon tuota karstaa irtoaa, irtoaako niin paljon että juuri putsattu sihti menee mahdollisesti tukkoon?
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Jos öljyjä vaihdettu tohon 120tkm asti järkevillä väleillä niin voit ajaa ihan huoletta. Omaan autoon oli ensimmäiset omistajat vaihtaneet öljyjä keskimäärin 15tkm välein ja biopowersofta lyötiin sisään 150tkm kohdalla. Tästä eteenpäin öljyt vaihdettu max kympin välein ja ajettu lähinnä vaan etanolilla. Öljypohjan avasin vasta kun mittarissa oli 180tkm ja sihti oli lähes täysin puhdas. Hyvin ohut kuultavan ruskea kerros tiukkaa karstaa öljypohjan seinämillä. Eiköhän tossa kolmenkympin ajolla liikkelle ole lähtenyt kaikki mitä on lähteäkseen. Tänä päivänä 260tkm taulussa ja kympin välillä öljy ei kerkeä mennä mustaksi asti.
T7 vm. 2001 9-3
ramba
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kiitos AZP hyvästä selostuksesta! Kävin elektroniikka liikkeestä tilaamasta tuon ja ensiviikon lopulla pääsisi korjaamaan.
Gare
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

Koskimaa kirjoitti:Jos öljyjä vaihdettu tohon 120tkm asti järkevillä väleillä niin voit ajaa ihan huoletta. Omaan autoon oli ensimmäiset omistajat vaihtaneet öljyjä keskimäärin 15tkm välein ja biopowersofta lyötiin sisään 150tkm kohdalla. Tästä eteenpäin öljyt vaihdettu max kympin välein ja ajettu lähinnä vaan etanolilla. Öljypohjan avasin vasta kun mittarissa oli 180tkm ja sihti oli lähes täysin puhdas. Hyvin ohut kuultavan ruskea kerros tiukkaa karstaa öljypohjan seinämillä. Eiköhän tossa kolmenkympin ajolla liikkelle ole lähtenyt kaikki mitä on lähteäkseen. Tänä päivänä 260tkm taulussa ja kympin välillä öljy ei kerkeä mennä mustaksi asti.
Ei kyllä ole öljyjä hirveän järkevillä väleillä vaihdettu luultavasti. Muuten täydellinen huoltokirja antaa ymmärtää että 20tkm välein, ja parhaimmillaan on 2 vuotta öljynvaihtoväli. Ilman huohotinpäivitystä. Voi toki olla että ölppiä on siinä välissäkin ilman merkintöjä vaihdeltu, mutta luulisin että niistä olisi merkinnät(..muuten täydellisessä huoltokirjassa).

Melko paljon smetanaa oli koneessa, mutta nyt on huoharipäivityksen jälkeen lähtenyt smetanat pois todella nopeasti.
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

minnehän ne smetanat ois menny? :o
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2212
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vesi haihtunut?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin