Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Hyöty/haitat, jos NG900 ahtoputkista poistaa sisältä ne muovikuoret?
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

^
Ehkä aavistuksen virtaus paranee ja imuäänet myös "kovenevat". Omassa autossa (T5) muoviputki poistettu ahtoputken sisältä ja turbon spoolaus kuuluu selvemmin. Ei muuta eroa persdynolla.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
nevssons
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 12:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nevssons »

Kolkki jätti käynnistymättä. Starttaa kyllä. Yritettiin myös läpälle bensaa ruutata vaan ei.

Vikakoodeja ei näy. ODB lukija kertoo polttoainesysteemistä että "open loop: insufficient engine temperature" ja sidi ei kerro kipinöitä missaavan. Vaan tarkoittaako nämä nyt mitään kun ei käynnissä ole?

Joko se tenu pa pumpun tuhosi? :D
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jos ei hörähdäkkää ku laittaa läpälle bensaa niin ei tuu kipinää -> kaaa vaihtoon
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nevssons
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 12:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nevssons »

Tjaa... Nytpä kävi silleen hassusti että lähti kuin lähtikin käyntiin kun hinatessa kokeilin moottoria pyöräyttää :)

Mites tämä KAAA sitten oirehtii? Sytkäennakkoa ei muuta ainakaan tyhjäkäynnillä ja lähti vielä ominvoiminkin sitten lämpöisenä käymään.

Ölppä suodin kylmänä ulisi mutta tokkopa sekään käynnistystä estää :?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

KAAA, eli kampiakselin asentoanturi oirehtii niin, että lämpimänä kone ei käynnisty. Helpohko tapa todeta vian johtuvan kaaasta on vian sattuessa jäähdyttää anturia esim. lasillisella vettä ja koittaa startata. Jos lähtee käyntiin, niin todnäk vika on anturissa.

Sijaitsee lohkossa moottorin keulan puolella, suunnilleen turbon oikealla puolella kun katsoo siis konetilaa auton edessä seisten. Haulla löytyy lisää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauri-
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Heinä 12, 2013 11:44
Paikkakunta: Huittinen / Kokemäki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja lauri- »

9-3 -00 kolahtaa hiukan kun nostaa kytkintä nopeasti, tai tekee rivakoita vaihtoja.. 1->2 vaihdossa etenkin.

Moottorin jakopään puoleinen kumi vaihdettu tänään, laatikon ja takapään kumit edellisen omistajan toimesta tämän vuoden puolella.

Mitkäs seuraavaks olis tarkistuslistalla?
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Vaihdettu osa ei tarkoita että olisi ehjää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
lauri-
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Heinä 12, 2013 11:44
Paikkakunta: Huittinen / Kokemäki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja lauri- »

nugge kirjoitti:Vaihdettu osa ei tarkoita että olisi ehjää.
Hyvin sanottu, tarkastetaan huomenna.
ng 9-3 1.9ttid aero
9000 cs 2.0t
ex og9-3 aero
ex 9000 aero
ex 9000 CS 2.3 Turbo S
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

lauri- kirjoitti:9-3 -00 kolahtaa hiukan kun nostaa kytkintä nopeasti, tai tekee rivakoita vaihtoja.. 1->2 vaihdossa etenkin.

Moottorin jakopään puoleinen kumi vaihdettu tänään, laatikon ja takapään kumit edellisen omistajan toimesta tämän vuoden puolella.

Mitkäs seuraavaks olis tarkistuslistalla?
apurungon pultit onko kiinni?
Mikamyl12
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Elo 09, 2015 17:32

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mikamyl12 »

Olen ostamassa saab 900 se 2.0 vm.97, jossa nopeusmittari ei toimi, mutta muut mittarit toimivat.
Saabissa on myös vähän jäykkä kytkin. Onko se huono asia?
Mikähän voisi olla vikana ja onkohan isotyö korjata.
Mitä muuta tulisi huomioida saabbia ostaessa?
Mitä muita tyyppivikoja kyseisessä mallissa saatta olla? 8O
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kytkimen jäykkyys nyt on vähä riippuen mihin vertaa. Jos siinä ei ole päivitetty hydrauliseen niin se vaijerkytkin on aika jäykkä.

NG900sen mittariston juotokset tuuppaavat pettää. Haulla taitaa löytyä korjausohjeetkin.

Tyyppiviatkin löytyvät hakua käyttämällä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Konttorilla käyntiä varten, käsijarrun hienosäätöä mistä? :?
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
nevssons
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 12:59
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nevssons »

Kahvan väljän poisto onnistuu pohjasta käsin pakoputken vierestä lämpökilven takaa.

Ei nyt muista tarkemmin mikä niistä lämpökilvistä mutta vaijereita ihmettelemällä ettii sen haarautusmikohdan josta siis säädetään. Pelkääjän puolen vaijeri koukkaa bensatankin yli/ympäri ja kuskin puoli tulee suoremmin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kannata lähteä säätelemään ennen kuin on lukenut tuolta Hookin kirjoittamat oikeaoppiset käsijarrun säätöohjeet:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913

Oman fiiliksen mukaan kun säätää, niin saa säädellä vähän väliä, ja hermot menee.
Vastaa Viestiin