Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7024
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt on ovenkahva paikoillaan, ja tosiaan ne ovat erilaiset takana kuin edessä.
Ja tuo takareunan ulosjäänti johtui siitä etten ollut painanut sitä kahva osaa niin että se tanko meni kunnolla uraansa.
Takaovenkahva vs etuovenkahva, vastin pinta on erikulmassa. Tämän huomaa siitä että kun takaoven kahvan sovittaa etuoveen, niin kahvan
alareuna jää irvistämään rumasti alareunasta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5002
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vodetti kirjoitti:Onko nyt todella niin, että nuo SE ysikolkin sivuhelmat eivät käy suoraan tuohon perusmallin kolkkiin? OG93 siis kyseessä. Tuli hommattua tuollaiset (sekä etu ja takahelma) siinä uskossa, että nämä olisivat ns. "bolt-on" tuohon karvalakkimalliin, mutta kiinnikkeet eivät täsmääkään noiden sivuhelmojen kohdalla. Helman takaosassa takaovien kohdalla on tuollaiset klipsit niiden ruuvien päälle tulevien ripustuksien sijaan.

Onko joku sovitellut näitä onnistuneesti kiinni? Vinkkejä saa antaa tai muuten "myydään" osioon ilmestyy kohta täydellinen SE helmasarja... :(
Onko helmat autosta, jossa on sama määrä ovia? 3 ja 5 ovisen helmoissa on erikohdissa tietääkseni kiinnikkeet. Ranettamalla menevät kiinni mutta eivät ole bolt on...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

tturku kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:Onko nyt todella niin, että nuo SE ysikolkin sivuhelmat eivät käy suoraan tuohon perusmallin kolkkiin? OG93 siis kyseessä. Tuli hommattua tuollaiset (sekä etu ja takahelma) siinä uskossa, että nämä olisivat ns. "bolt-on" tuohon karvalakkimalliin, mutta kiinnikkeet eivät täsmääkään noiden sivuhelmojen kohdalla. Helman takaosassa takaovien kohdalla on tuollaiset klipsit niiden ruuvien päälle tulevien ripustuksien sijaan.

Onko joku sovitellut näitä onnistuneesti kiinni? Vinkkejä saa antaa tai muuten "myydään" osioon ilmestyy kohta täydellinen SE helmasarja... :(
Onko helmat autosta, jossa on sama määrä ovia? 3 ja 5 ovisen helmoissa on erikohdissa tietääkseni kiinnikkeet. Ranettamalla menevät kiinni mutta eivät ole bolt on...
No siinähän se syy sitten olikin. Ei tajunnut ollenkaan tarkistaa tätä "ovisuutta". Kyseessä oli kuin olikin 3-ovinen tuon oman 5-ovisen sijaan. Kiitos vastauksestasi! Nyt nukun yöni hyvin. Helmat siis myyntiin ja saa kysellä YV:llä :)
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5810
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko alapallot parempi tarkistaa keula ilmassa vai ihan pyörillään?
Ilmassa jouset ei enää paina välyksii pois mut ala-asennossa saattaa pallon asento olla sellane ettei välystä tunnu...

ripe.k
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 19:42
Paikkakunta: perho

Re: Nopeat kysymykset acc vikakoodi /ilmastoimti/lämmityslaite apua saab 9-3t 2000

Viesti Kirjoittaja ripe.k »

acc vikakoodi /ilmastoimti/lämmityslaite apua saab 9-3t 2000

acc vikakoodi 22 mitä meinaa suomeksi ?

ilmastoimti/lämmityslaite sanoi sopimuksen irti lopullisesti ilmastoinnin kompuraohitettu vuonna x ,säätöpaneelitoimii normaalisti antaa kaliproinnin yhteydessä koodin 22 ei löydyainakaan mun wis ohjelmasta koodille selitystä , lämmityslaitteen moottoritestattu suoralla akkuvirralla toimivaksi
lämmityslaitteen moottorin liittimen johtoihin punainen +ruskea molempiin tuleevirta kun autossa virrat pällä olisko´ohjausboksin fetti ´mahdollinenvika?

Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Tuolta löysin että softa bugi pitäs flashata uudestaan mahdollisesti.....22 This fault code means the ACC software is corrupt, this will require re-flashing by a dealer using tech2 Most ACC systems will work normally with this code." On another site there was a reference to Saab Service Bulletin SB 271-2206 Which should be about reflashing the software.

On kuulemma joskus aiheutunut kun on ollut alijännitetä...Elillä akku huono tai laturi rikki.


SERVICE INFORMATION
Bulletin Nbr: 871-2206
Date:........... Januari 2000
Market: All
Reprogramming of ACC control module

Cars affected
All cars with ACC from M98-00 up to and including VIN Y3017122.

Background
When the ACC control unit autocalibrates, the display first lights up brightly and then goes out. The display then shows 0 or 0-HI and the ventilation fan stops for about 30 seconds. Sometimes the code 0-22 or 1-22 is shown on the display.

After customer complaint, a new software version should be loaded using the diagnostic tool.

Parts required

Use the software on the CD enclosed: Saab TIS 2000, SPS Version 5.1 Tech II version 35.000.
The information on this CD will also be available on the next edition of WIS.

Procedure

• Load the new ACC control module software using the diagnostic tool.

Once the ACC control module software has been loaded, little of the autocalibration will be shown. The ACC control module will autocalibrate in the background, and therefore autocalibration will be less of a disturbance to the customer.

Calibration is indicated by the display flashing for approximately 1 second. The display shows the most recent setting and the fan speed is simultaneously lowered two steps. After calibration is complete, the ACC control module returns the system to the setting used prior to calibration.
• Explain to the customer that it is totally normal for the system to require autocalibration.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 412tkm T7
-MY:1996 NGR900


#7136

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

2002 9-3:ssani on korjausholkeilla hitsatut etutolpat.

Etuiskari luovutti ja otin tolpan pöydälle ja iskarin pois. Laitoin Bilstein B8:n tolpan sisälle. Jengat eivät täsmää ja iskari ei sovi, tolpan kierre on halkaisijaltaan isompi.

Tuliko nyt kalliit kalliit iskarit, eli pitääkö tolpat vaihtaa uusiin jotta nuo saa sopimaan? Sopivatko muut aftermarket-iskarit hitsattuunkin tolppaan? Mistä asian voi tietää?

Myös eräs toinen juttu: Iskareiden mukana (PFS:ltä) ei tullut pölysuojia elikkäs kumihaitareita. Pitäisikö näiden sisältyä, ts. kannattaako valittaa.

nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2024
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tolpat, korjauspalat tai mutterit vaihtoon. Mittaa viel ero bilsteinin ja orkkis mutterin välillä...


ProPartsSweden tolpat on valmistettu kiinatinasta niin en omaan ainakaan niitä laittais.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 640
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Ainakin Skruvatin vinopäisissä korjausholkeissa on vähän eri kierre, kuin alkuperäisessä. Esim Sachsin iskareiden omat mutterit ei sopineet. Omaan onneksi sain kunnostettua hitsaamattomat tilalle B8-päivityksen yhteydessä. Bilsteinin B8:n kanssa ei voi käyttää kuin iskarin omaa mutteria.
Haitarit ei sisälly, uusia saa esim. Motonetistä. Jousen alle tulevat (sinkki?)kiekot yleensä syöpynyt olemattomiin, saa merkkiliikkeestä ihan kohtuuhintaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Juho80 kirjoitti:Ainakin Skruvatin vinopäisissä korjausholkeissa on vähän eri kierre, kuin alkuperäisessä. Esim Sachsin iskareiden omat mutterit ei sopineet. Omaan onneksi sain kunnostettua hitsaamattomat tilalle B8-päivityksen yhteydessä. Bilsteinin B8:n kanssa ei voi käyttää kuin iskarin omaa mutteria.
Haitarit ei sisälly, uusia saa esim. Motonetistä. Jousen alle tulevat (sinkki?)kiekot yleensä syöpynyt olemattomiin, saa merkkiliikkeestä ihan kohtuuhintaan.
Kiitos molemmille neuvojille. Miksei B8:n kanssa voi käyttää kuin omaa mutteria? Meinasin käyttää tuota ylikokoista mutteria sorvissa, josko siihen saisi riittävän ison reiän (ei vaikuta edes turhan tarkalta), sitten huulen alle, ja ehkä päälle toisenkin huulen jos haluaa Bilstein-mutterin mukana tulleen stefankin laittaa.

Nimittäin Nyt ei näytä tolppahomma enää kauhean kestävältä vaihtoehdolta, jos PFS:stä saatavatkin ovat ns. tinaa eikä muita taida saada, ellei lähde liikenteessä olevista autoista hakemaan. Ja alkuperäisen kokoisen holkin metsästys on vielä karmeampi homma, se kun pitäisi sitten hitsatakin.

Kaipa noita muttereita saa jostakin lisää jos kairaaminen menee mönkään, niin että saa edes alkuperäisen kaltaiset iskarit takaisin. Kyllä silti syö miestä kuin pientä oravaa, kun olin hiton pitkään hautonut hommaa ajatellen sen olevan vaikeammasta päästä ja jemmaten tarpeellisia työkaluja ja osia. Meni kuitenkin lopulta kuin Drumsössä.

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 640
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

RokRoland kirjoitti: Miksei B8:n kanssa voi käyttää kuin omaa mutteria? Meinasin käyttää tuota ylikokoista mutteria sorvissa, josko siihen saisi riittävän ison reiän (ei vaikuta edes turhan tarkalta), sitten huulen alle, ja ehkä päälle toisenkin huulen jos haluaa Bilstein-mutterin mukana tulleen stefankin laittaa.
Muokkaamalla holkkien muttereita toki mahdollista saada B8:t sopimaan. Kannattaa varmaan se ylimääräinenkin stefa yrittää saada sovitettua. Voi vaikuttaa iskarin kestoon jossain määrin. Alkuperäinen kierre on melko erikoisen kokoinen, tuumat ja millit iloisesti sekaisin: 50,8x1,5 mutterista mitattuna. korjausholkissa on vähän oikaistu ja tehty 50x1,5, ainakin noissa joita tullut laitettua.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

9-3 T7. Eli mitä joutuu ranettamaan jos "shortneck" td04-turboon asentaa vakiomitsulle tarkoitetun imuputken (cobran) paikoilleen?
Ainakin cobran yläpään kannaketta tarvii muokata ja huohotin putkea jatkaa vaikka kumiletkulla?
#6723
9-3 Aero BioPower
9-5 Sentronic

ramba
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Pakosarjan vuodolla paljon vaikutusta kulkupuoleen? Ei pörise mutta kaksi pinnapulttia katki ja näkyy nokea fuskanneen.

Jortsu
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

RokRoland kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:Ainakin Skruvatin vinopäisissä korjausholkeissa on vähän eri kierre, kuin alkuperäisessä. Esim Sachsin iskareiden omat mutterit ei sopineet. Omaan onneksi sain kunnostettua hitsaamattomat tilalle B8-päivityksen yhteydessä. Bilsteinin B8:n kanssa ei voi käyttää kuin iskarin omaa mutteria.
Haitarit ei sisälly, uusia saa esim. Motonetistä. Jousen alle tulevat (sinkki?)kiekot yleensä syöpynyt olemattomiin, saa merkkiliikkeestä ihan kohtuuhintaan.
Kiitos molemmille neuvojille. Miksei B8:n kanssa voi käyttää kuin omaa mutteria? Meinasin käyttää tuota ylikokoista mutteria sorvissa, josko siihen saisi riittävän ison reiän (ei vaikuta edes turhan tarkalta), sitten huulen alle, ja ehkä päälle toisenkin huulen jos haluaa Bilstein-mutterin mukana tulleen stefankin laittaa.

Nimittäin Nyt ei näytä tolppahomma enää kauhean kestävältä vaihtoehdolta, jos PFS:stä saatavatkin ovat ns. tinaa eikä muita taida saada, ellei lähde liikenteessä olevista autoista hakemaan. Ja alkuperäisen kokoisen holkin metsästys on vielä karmeampi homma, se kun pitäisi sitten hitsatakin.

Kaipa noita muttereita saa jostakin lisää jos kairaaminen menee mönkään, niin että saa edes alkuperäisen kaltaiset iskarit takaisin. Kyllä silti syö miestä kuin pientä oravaa, kun olin hiton pitkään hautonut hommaa ajatellen sen olevan vaikeammasta päästä ja jemmaten tarpeellisia työkaluja ja osia. Meni kuitenkin lopulta kuin Drumsössä.
Sekoitan soppaa sen verran, että hommasin reilu vuosi sitten Skruvatista kokonaiset tolpat (koko paketti napaa ja jarruja lukuunottamatta), joissa luki paketissa PPS. Vaihdoin niihin autossa olleet madallusjouset ja iskarit. Vaihtaessani en huomannut mitään laatuongelmia jousijalan suhteen, mitä nyt iskarin kiinnitysmutterit olivat alkuperäisiä surkeammat. Itse jousijalka vaikutti kuitenkin alkuperäistä vastaavalta, eikä käsitys ole muuttunut reilun vuoden ja kymppitonnin ajomatkan aikana.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja

kiy0shi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Elo 28, 2016 15:18
Paikkakunta: Orimattila

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja kiy0shi »

erve! Tämä nyt ei ihan tänne sovi, mutta en viitsisi tehdä uutta check engine light juttua.
Itselläni on Saab 93 1999 2.0i B204i moottorilla, jossa on tuo motronic 2.10.3 yksikkö. Check engine valo alkoi palamaan ja silloin tällöin vilkuttelee ajossa sitä. Tein vilkkumistestin ja tulokseksi tuli 2 nopeaa vilkkua. Odotin perinteisesti ohjeen mukaan, että tuleeko muita vikakoodeja, mutta ei tullut.
WIS kertoo, että olisi kyseessä ilmamassa-anturi. Pitääkö tämä paikkaansa?

Autossa on myös muita oireita. Lämpötilamittarin viisari ei nouse kello 9:ään vaan vaihtelee sinisen ja keskiasennon välillä. Kestää kauan, että moottori lämpiää. Työskentely lämpötila on sen +12C, Ennen testejä moottori on lämmitetty esilämmityksellä. Jos pidän tyhjäkäynnillä autoa ilman ilmastointia, niin saan nostettua lämmöt puoleen väliin, jonka jälkee flekti pörähtää käyntiin. Ajossa lämmöt tipahtavat nopeasti melkein siniselle. Onko mahdollisesti termostaatti tiensä päässä ja moottorin kyljessä oleva lämpötila-anturi?


Muuten auto käy ja kukkuu hyvin. EI ole tyhjäkäyntiongelmia, "tehot" tallessa, kulutus "pieni" ja käynnistyy joka kerralla :)

PÄIVITYS: Puhdistin ilmamassamittarin ja nollasin. Nyt ei ilmoittele sitä enää. Nyt tuli uusi ilmoitus tilalle: Neljä nopeaa vilkkua.
PÄIVITYS: Ilmeisesti termostaatti aiheuttaa nyt ongelmia mitä olen seurannut ketjuja. Vaihdetaan siis uusi tilalle.

Huuhtelen jäähdytysjärjestelmän perusteellisesti viikonloppuna ja ajattelin kysyä, että mikä jäähdytysneste olisi paras Saabille. Nyt ollut vihreää litkua, mutta mites punainen?
Viimeksi muokannut kiy0shi, To Loka 06, 2016 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin