Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:Itse tilasin oman AEM 320 etanolipumpun täältä:

https://www.xenontuning.co.uk/fuel-syst ... -1215.html

Usko tai älä, mutta tuli minulle tasan vuorokaudessa :D Oli kiertänyt useammankin maan kautta, mutta todella nopea toimitus ja erinomainen palvelu oli! Hienosti on nyt puoli vuotta toiminut ja tosiaan pientä askartelua vaatiin pumpulle, mutta kuten aikaisemmin tuossa mainittiinkin niin kun sitä asetelmaa hetken katsoo niin tajuaa mistä kohtaa pitää ottaa palaa pois. Helppo homma ja kannattaa rauhassa vaikka keittiönpöydän ääressä laitella. Letkut + klemmarit vaihdoin samalla.
Hinta olisi tuolta tilatessa kyllä melko sopiva. Varastotilanteeksi kylläkin sanoo ettei olisi saatavilla.
Laita tuonne mailia asiasta. Saattaa jopa löytyä varastosta, koska tuo yksi heidän suosituimmista tuotteista kuulemma ollut.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Xenontuningilla oli pumput varastosta loppu, vaikkakin lupasivat laittaa sähköpostia kun tulee varastoon. Tilanne on kuitenkin se, ettei tässä ole aikaa odotella kun tämä viikko joten armottomalla googlaamisella löysin tällaisen pumpun Maptunilta: https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 1-lph.html

Onko tästä pumpusta kellään mitään tietoa? Laitoin Maptunille kyselyä, mutta olis kiva kuulla foorumilaisten kokemuksia, jos niitä jollakin on.
Jäsen #6332
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

Kyseisestä pumpusta ei henk.koht. tietoa mutta molahtanee ämpäriin samalla vaivalla kuin Aem. On speksattu myös E85:lle joten luulis kestävän sen minkä kestää :mrgreen:
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Vodetti kirjoitti:Kysytäänpäs nyt itsekin seuraavanlaista:

Mistä johtuu, että kampiakselin asentotunnistin vuotaa öljyä sieltä tiivisteen välistä lohkon edestä? Aikaisemman hajonneen tilalle vaihdoin bilteman halpiksen ja jouduin laittamaan tiivistemassan kanssa kun anturin oma tiiviste ei mahtunut sinne reikään mitenkään. Nyt vaihdoin tilalle alkuperäisen boschin anturin ja laitoin sen tiivisteineen niin syvälle kuin mahdollista ja kiristelin, mutta edelleen sama ongelma. Tihkuttaa hieman öljyä. Todella rasittava vaiva ja etenkin siksi kun tuo ei ole ihan helpoin tuonne vaihdella ergonomian puolesta :D

Kuuluuko tuon anturin asettua siten, että tiiviste on siellä reiässä kokonaan sisällä ja anturin "kaulus" jää ulkopuolelle? Nyt kiristäessä tiivistettä näkyy noin 1 mm verran anturin yläosasta.
Voin tsekata tänään illalla kun aletaan tuota bensapumppua asentelemaan että miten itse olen ton asentoanturin osannut laittaa ja tihkuttaako öljyä tiivisteen välistä.
Jäsen #6332
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:Kysytäänpäs nyt itsekin seuraavanlaista:

Mistä johtuu, että kampiakselin asentotunnistin vuotaa öljyä sieltä tiivisteen välistä lohkon edestä? Aikaisemman hajonneen tilalle vaihdoin bilteman halpiksen ja jouduin laittamaan tiivistemassan kanssa kun anturin oma tiiviste ei mahtunut sinne reikään mitenkään. Nyt vaihdoin tilalle alkuperäisen boschin anturin ja laitoin sen tiivisteineen niin syvälle kuin mahdollista ja kiristelin, mutta edelleen sama ongelma. Tihkuttaa hieman öljyä. Todella rasittava vaiva ja etenkin siksi kun tuo ei ole ihan helpoin tuonne vaihdella ergonomian puolesta :D

Kuuluuko tuon anturin asettua siten, että tiiviste on siellä reiässä kokonaan sisällä ja anturin "kaulus" jää ulkopuolelle? Nyt kiristäessä tiivistettä näkyy noin 1 mm verran anturin yläosasta.
Voin tsekata tänään illalla kun aletaan tuota bensapumppua asentelemaan että miten itse olen ton asentoanturin osannut laittaa ja tihkuttaako öljyä tiivisteen välistä.
Kiitokset sinulle! Hyvä saada varmistus siitä kuinka tuon tulisi siellä oikein olla ja joutuuko sitä murjomaan enemmän sisälle, että asettuu tiivisteen kanssa + tuo kaulus jää vain ulkopuolelle.

Minkä bensapumpun muuten hommasit saabiin?
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Vodetti kirjoitti:
saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:Kysytäänpäs nyt itsekin seuraavanlaista:

Mistä johtuu, että kampiakselin asentotunnistin vuotaa öljyä sieltä tiivisteen välistä lohkon edestä? Aikaisemman hajonneen tilalle vaihdoin bilteman halpiksen ja jouduin laittamaan tiivistemassan kanssa kun anturin oma tiiviste ei mahtunut sinne reikään mitenkään. Nyt vaihdoin tilalle alkuperäisen boschin anturin ja laitoin sen tiivisteineen niin syvälle kuin mahdollista ja kiristelin, mutta edelleen sama ongelma. Tihkuttaa hieman öljyä. Todella rasittava vaiva ja etenkin siksi kun tuo ei ole ihan helpoin tuonne vaihdella ergonomian puolesta :D

Kuuluuko tuon anturin asettua siten, että tiiviste on siellä reiässä kokonaan sisällä ja anturin "kaulus" jää ulkopuolelle? Nyt kiristäessä tiivistettä näkyy noin 1 mm verran anturin yläosasta.
Voin tsekata tänään illalla kun aletaan tuota bensapumppua asentelemaan että miten itse olen ton asentoanturin osannut laittaa ja tihkuttaako öljyä tiivisteen välistä.
Kiitokset sinulle! Hyvä saada varmistus siitä kuinka tuon tulisi siellä oikein olla ja joutuuko sitä murjomaan enemmän sisälle, että asettuu tiivisteen kanssa + tuo kaulus jää vain ulkopuolelle.

Minkä bensapumpun muuten hommasit saabiin?
AEM 320lph pumpun tilasin. Laitoin kyselyä maptunille tuosta niiden pumpusta ja eivät edes nähneet vaivaa vastata, joten tilasin kotimaasta suoraan ahtoja.com:lta pumpun.
Jäsen #6332
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:
saapas_89 kirjoitti:
Voin tsekata tänään illalla kun aletaan tuota bensapumppua asentelemaan että miten itse olen ton asentoanturin osannut laittaa ja tihkuttaako öljyä tiivisteen välistä.
Kiitokset sinulle! Hyvä saada varmistus siitä kuinka tuon tulisi siellä oikein olla ja joutuuko sitä murjomaan enemmän sisälle, että asettuu tiivisteen kanssa + tuo kaulus jää vain ulkopuolelle.

Minkä bensapumpun muuten hommasit saabiin?
AEM 320lph pumpun tilasin. Laitoin kyselyä maptunille tuosta niiden pumpusta ja eivät edes nähneet vaivaa vastata, joten tilasin kotimaasta suoraan ahtoja.com:lta pumpun.
Tuo on oikeasti hyvä pumppu ja itsellä tosiaan sama käytössä. Helppo oli sorvata ämpärin sihtiä, että sai sopimaan. Tiivisteet vain katsoo, että istuu hyvin.
Samaa olen ihmetellyt tuon maptunin osalta kun en ole yhteenkään kyselyyn saanut vastausta. Oli kieli sitten suomi tai englanti. Osaisiko joku sanoa tuonne jotain ns. "suoraa" numeroa tai sähköpostia josta saisi vastauksia? Etenkin tuo alustasarja (Bilstein b8 + maptun 40mm jouset) kiinnostaisi ja onko se tuv-hyväksytty.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Vodetti kirjoitti:
saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti: Kiitokset sinulle! Hyvä saada varmistus siitä kuinka tuon tulisi siellä oikein olla ja joutuuko sitä murjomaan enemmän sisälle, että asettuu tiivisteen kanssa + tuo kaulus jää vain ulkopuolelle.

Minkä bensapumpun muuten hommasit saabiin?
AEM 320lph pumpun tilasin. Laitoin kyselyä maptunille tuosta niiden pumpusta ja eivät edes nähneet vaivaa vastata, joten tilasin kotimaasta suoraan ahtoja.com:lta pumpun.
Tuo on oikeasti hyvä pumppu ja itsellä tosiaan sama käytössä. Helppo oli sorvata ämpärin sihtiä, että sai sopimaan. Tiivisteet vain katsoo, että istuu hyvin.
Samaa olen ihmetellyt tuon maptunin osalta kun en ole yhteenkään kyselyyn saanut vastausta. Oli kieli sitten suomi tai englanti. Osaisiko joku sanoa tuonne jotain ns. "suoraa" numeroa tai sähköpostia josta saisi vastauksia? Etenkin tuo alustasarja (Bilstein b8 + maptun 40mm jouset) kiinnostaisi ja onko se tuv-hyväksytty.
Bkasit on tuv hyväksytyt, jouset ei ole.
Asentoanturista sen verran että mulla taitaa olla paikallaan sen päälle tuleva pellistä taivuteltu suoja, eli en tiedä kuinka hyvin pääsen näkemään. Parin tunnin sisällä selviää tämäkin asia.
Linkki vielä jousiin jossa maininta tuosta ei tuv hyväksynnästä. https://www.maptunparts.fi/alusta/madal ... odels.html
Jäsen #6332
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.saabwiki.info/images/1/15/90 ... sor_02.jpg
http://www.saabwiki.info/images/b/b7/90 ... sor_09.jpg
Voisiko tuonne jäädä vahingossa vanha o-rengas,eli menisi kaksi päällekkäin ?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Juu se o-rengas menee sinne reikään sisään. Jos siellä on jotain tiivistysmassaa ollut ja jäänyt jotain rämmäleitä, niin ainakin olettaisin ettei tiivistys ole täydellinen.
Jäsen #6332
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Pitääkö tuo vanhan pumpun musta kumikaulus laittaa uuteen pumppuun?
Edit. Ja pitääkö uuden pumpun tulla samalle syvyydelle tuohon suodatin systeemiin kun vanha pumppu?
Jäsen #6332
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

saapas_89 kirjoitti:Juu se o-rengas menee sinne reikään sisään. Jos siellä on jotain tiivistysmassaa ollut ja jäänyt jotain rämmäleitä, niin ainakin olettaisin ettei tiivistys ole täydellinen.
Kiitokset tästä! Nyt ei ole tosin vuotanut kun käpistelin tuota anturia hieman syvemmälle. Seurailen tilannetta. Kiitokset kun tarkistit!
saapas_89 kirjoitti:Pitääkö tuo vanhan pumpun musta kumikaulus laittaa uuteen pumppuun?
Edit. Ja pitääkö uuden pumpun tulla samalle syvyydelle tuohon suodatin systeemiin kun vanha pumppu?
En tiedä ehtikö tämä jo selvitä, mutta se kumikaulus tulee uuteen pumppuun. Käytännössä siis samat hilppeet mukaan kuin vanhassa. Vain pumppu + sähköt + letkut/klemmarit (jos tarvetta) vaihtuu. Uuden pumpun laitoin suurinpiirtein samaan syvyyteen, jotta se varmasti yltää kurlutella bensaa tuolta tankista.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Pumppu vaihdettu jo onnistuneesti. Nyt vaan jännityksellä odotellaan mikä tuolta seuraavaksi pimenee...
Jäsen #6332
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Ei viitti yhden vian takia uutta ketjua luoda niin tässäpä NG900 2.0i 1997 murhetta:

Aamulla ei meinannut käynnistyä, vasta kaasun kanssa käynnistyi eikä heti pyörinyt kaikilla. Sittemmin alkoi kyllä käymään ja käynnistyilemään ongelmitta, mutta mittariston valot (eikä muutkaan kojetaulun valot) jäi uupumaan kun auto on käynnissä. Eli mittarit pelaa kyllä ok, samoin ajotietokone jne. mutta valot ei pala. Ja tämä siis vain auton ollessa käynnissä, kun virrat laittaa päälle syttyy valot ensiksi ihan normaalisti mutta sitten ne himmenevät pois muutamien sekuntien kuluessa, kunnes virtoja käyttää taas alhaalla. Johtolankana (no pun intented) vielä sellainen ettei oikea(?) takavalo toimi myöskään, ja se vika ilmaantui samaan aikaan.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Kumpi yleensä kuluu väljäksi pelkääjänpuolen vetoakselin sisänivelessä tripodi vai malja? Koko vetoakselin irroittamiseksi on ilmeisesti irroitettava myös tukilaakeri korvakkoineen?
:oops:
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Vastaa Viestiin