Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

raimsshi kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 13:10
damaskos kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 00:04
Käyntimeteli väheni jo sillä, mutta edelleen läsnä oli sellainen aika häiritsevä terävä napsuva ääni, joka kuuluu jostain apulaitteiden osastolta, selvästi koneen ulkopuolelta. Tyhjäkäynnillä napsahdukset on satunnaisia, mutta yli 2000 kierroksilla ääni muuttuu jatkuvaksi napnapnapnap-ääneksi.

Mikähän helvetti on kyseessä? Pitkällä meisselillä kuuntelemalla ei kuulunut ainakaan vesipumpusta, ilmastoinnin kompurasta tai tehostimen pumpusta. Napsaus on sen verran kova, että luulisi sen meisseliä pitkin johtuvan hyvinkin.
Onko T7 mangeettiventtiili mikä napsuu?
T5 kone. Voiko toi olla ilmastoinnin magneetti? Puhaltaa kyllä kylmää ihan hyvin, mutta mitään tietoa ei oo, onko tolle(kaan) tehty mitään.

e: päivitellääs sen verran. Kone on taas kasassa, pumppu ja vesilinja pitää vettä ja venakopan tiiviste öljyä. Halleluja.

e2: Ei ollut ilmastoinnin magneetti, totesin irrottamalla johdon ja kaasuttamalla, räpisee edelleen.

e3: Voisko toi liittyä turboon, esim. sen tiivisteisiin? Jatkuva räpsytys alkaa aika veitsellä leikaten 2100 rpm, tyhjäkäynnillä räpsäykset on vain yksittäisiä ja harvenevat olemattomiin koneen lämmetessä.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hihna irti ja kuuntelemaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Miten fiksata "rämähtävä etuovi"? Eli auton etuovet ovat vanhemmuuttaan alkaneet pitää vanhanaikaista, halvankuuloista ja rämähtävää ääntä suljettaessa. Takaovilla - joita käytetään harvemmin ja ovat kevyempiä - ääni on yhä tyylikäs ja tukevan oloinen. Tiivisteitä vai uusi lukkomekanismi laitettava?
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kannattaa selvittää, mikä siellä rämisee. Onko ovikotelossa jotain, joka aiheuttaa äänen, onko oviverhous irti tai onko esim. ikkunalasi irti rullistaan.

Oven saranoita ja lukon vastakappaletta kannattaa säätää, jos ovi ei istu ja mene ilman voimaa paikalleen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Cona kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 09:27
Kannattaa selvittää, mikä siellä rämisee. Onko ovikotelossa jotain, joka aiheuttaa äänen, onko oviverhous irti tai onko esim. ikkunalasi irti rullistaan.

Oven saranoita ja lukon vastakappaletta kannattaa säätää, jos ovi ei istu ja mene ilman voimaa paikalleen.
Tarkennuksena siis vielä, että ei rämise ajossa. Ainoastaan ovea suljettaessa tuo halvan kuuloinen rämähtävä ääni. Tuo lukon vastakappale pitää ainakin tarkistaa.
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Anahuj kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 09:53
Cona kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 09:27
Kannattaa selvittää, mikä siellä rämisee. Onko ovikotelossa jotain, joka aiheuttaa äänen, onko oviverhous irti tai onko esim. ikkunalasi irti rullistaan.

Oven saranoita ja lukon vastakappaletta kannattaa säätää, jos ovi ei istu ja mene ilman voimaa paikalleen.
Tarkennuksena siis vielä, että ei rämise ajossa. Ainoastaan ovea suljettaessa tuo halvan kuuloinen rämähtävä ääni. Tuo lukon vastakappale pitää ainakin tarkistaa.
Etuovi on kohtuu yksinkertainen (joskin vittumainen, jos se pitää purkaa alkutekijöihinsä...), ei siellä paljoa rämähtävää pitäisi olla.

Ovipahvin irroitus on nopea homma, tässä jotkut seikkaperäiset 20 vuotta vanhat netistä löytyneet ohjeet, joilla itse tein. Sulle riittää kohtaan 11 asti seuraaminen. Sen yläverhoilukolmion, jossa on sähköpeilien kytkin, kanssa saa käyttää järkeä. Kiinnitykset on varmaan melko tavalla haperommat kuin 20 vuotta sitten.

Ikkuna kokonaan ylös ennen aloittamista ja joku tarpeeksi pieni mutta leveä ruuvari nappuloiden ja ruuvinsuojien kaiveluun, niin hyvä tulee.
Eli kyseessä on NG900/9-3:n ovilukon purku- ja kasausohjeet. Toivottavasti näistä on jotain hyötyä jollekin :) Nämä ohjeet ovat myös käyttökelpoisia oviverhoilun purkamisessa.

Koko homma lähti käyntiin siitä, että viime perjantaina klo. 17.00 meikäläisen auton kuskin oven lukkokielekkeen palautusjousi otti ja hajosi ja siihen aikaan ei tietenkään enää saanut mitään apua mistään. Joten omillaan oli tultava toimeen. Kävi vielä niin heikosti, että ovi jäi auki, eikä suostunut millään menemään kiinni.

No onneksi oli hyvä sää (toisin kuin tänään), koska itselläni ei ole tallia käytettävissä. Ja ei muuta kuin toimeen ja asiaan, eli lukon purku kuskin ovesta (hieman työläämpi juttu kuin pelkääjän paikan ovesta):

Esivalmistelutyö: ota akun miinusnapa irti.

1. kaiva sähköpeilien säätökytkin irti peilin sisäpuolen verhoilusta pienellä ruuvimeisselillä. Kaiva takaluukun avauskytkin irti samalla tavalla ja irrota kytkin liittimestään.
2. laita isomman ruuvimeisselin varsi sisään sähköpeilin säätökytkimen aukosta ja työnnä se niin syvälle, kuin se menee.
3. varmista, että ruuvimeisseli on tukevasti peilin verhoilua vasten ja nopealla liikkeellä vedä peilin verhoilua itseesi päin. Peilin verhoilun pitäisi tällöin irrota niin, etteivät sen kiinnikkeet hajoa. Irrota peilin säätökytkin liittimestään.
4. irrota sisäpuolen ovenavaajan (kahva) ruuvin peitelevy pienellä ruuvimeisselillä.
5. avaa ovenavaajan kiinnitys (torx -ruuvi) ovesta torx -avaimella.
6. irrota ovenavauskahva.
7. irrota oven alapuolella olevat kaksi torx -ruuvia.
8. irrota verhoilun takaosassa (hieman lukon yläpuolella) oleva harmaa/beige nasta painamalla sen keskiö sisäänpäin. Tämän jälkeen nastan voi vetää irti ovesta.
9. irrota ovenkahva teräväkärkisellä ruuvimeisselillä ja kierrä ovenkahvan oveen kiinnittävät torx -ruuvit (2 kpl) auki.
10. tämän jälkeen ota tukeva ote oviverhoilun etu ja takakulmasta ja vedä sitä nopeasti itseesi päin, jolloin oviverhoilun ja sen kiinnikkeiden pitäisi lähteä irti rikkoutumatta.
11. nosta oviverhoilua hieman ylöspäin, jotta saat pujotettua oven yläosassa olevan lukitsemiskytkimen (nappi, josta ovi menee sisäpuolelta lukkoon) irti oviverhoilusta.
12. irrota roiskevesisuojat varovasti (ainoastaan niin vähän kuin tarvitsee saadaksesi lukon ulos alimmasta oven sisäpuolisesta rei'ästä).
13. irrota lukkoa kiinnittävät torx -ruuvit (3kpl).
14. irrota lasintiivisteen paikallaan pitävä torx -ruuvi oven vasemmasta alakulmasta.
15. irrota lukkoon tulevien vipujen varret lukosta. Seuraavat vivut: ulkopuolen ovenkahvan vipu, lukkopesän vipu, sisäpuolen lukitsijanapin vipu ja sisäpuolen ovenavauskahvan vipu.
16. irrota keskuslukituksen sähkösyötön liitin lukosta.
17. vedä lukko ulos oven sisäpuolen suurimmasta rei'ästä.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Bapsu kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 01:48
Hihna irti ja kuuntelemaan.
Viikonloppuna tuli vaihdettua kampiakselin etustefa, ohjaus- ja kiristysrullat, vesipumppu ja hihna. Sen verran tuli vietettyä aikaa tolla sektorilla, että melko varmaksi voin sanoa, ettei se ääni tuu hihnalta.

Hihnan katkeamisen syy puolestaan oli melko varmasti stefan öljyvuodossa, joka oli öljynnyt remmiä jo hyvän aikaa, eikä missään rullista.

Eilen yritin ite kuunnella tota ääntä taas ja ihan kuin se napsutus olis loppunut, kun kone oli kunnolla ajamalla lämmitetty. Vittumainen vika, tommosesta 2000 kierroksen yläpuolella alkavasta äänestä löytyy jotain hajahavaintoja netistä, mutta ei mitään yksiselitteistä.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Sitten kun ihmettelet miksi uusikin hihna kastuu öljyyn, vaihda se öljypumpun tiiviste.
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

pvdriver kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 19:45
Sitten kun ihmettelet miksi uusikin hihna kastuu öljyyn, vaihda se öljypumpun tiiviste.
Sekin vaihtui samalla, kiitos kysymän. Vanha oli kyllä ehjä, mikä ei taida olla näissä ihan tavanomista. Jäljistä päätellen stefalla sitten olikin vierailtu.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

Kaksi pikaista kyssäriä:

tässä eilen uutta kampiakselin asentotunnistinta paikalleen ninjatessa huomasin että pakosarjan sylinterin pään puoli on "siististi halki" pulttien kohdilta pystysuunnasta, onko normaali? Näytti meinaan juuri rälläkän levyiseltä "viillolta". Eipä tuolla väliä tunnu olevan, kiinnostaisi vaan miksi tähän on päädytty :?: T7 2.0 kone

Automaagisen ilmastoinnin keskikonsolissa oleva ilmeisesti sisäilmaa vetävä pieni tuuletin yhden nappipaikan kohdalla alkanut rämisemään aikalailla. Koitin tuota availla mutta ei taida isompia osia irrottelematta päästä käsiksi putsailemaan. Onkohan tähän jotain quick fixiä?
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja aero »

Gare kirjoitti:
Pe Heinä 10, 2020 08:43
pakosarjan sylinterin pään puoli on "siististi halki" pulttien kohdilta pystysuunnasta, onko normaali? Näytti meinaan juuri rälläkän levyiseltä "viillolta". Eipä tuolla väliä tunnu olevan, kiinnostaisi vaan miksi tähän on päädytty :?:
Lämpölaajenemisvaraus, ettei pakosarja väänny kieroksi turvotessaan garretin hehkuessa punaisena. Tehdastekoinen ja ihan normaali viilto siis.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja stara »

Eipä taida putsaamalla räminä lakata
Laakeri kulunut väljäksi ja värisee siksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen sisälämpötila-anturin pörinä on hyvin yleistä ja loppuu kyllä yleensä taas joksikin aikaa putsaamalla. Muistaakseni helpoin tapa irrottaa se on irrottaa ACC:n paneeli jolloin pääsee työntämään anturin irti kojetaulusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joskus putsaus auttaa, joskus ei. Itse tilasin aikanaan uuden, kun ei auttanut. Tuskin tarvii kovin montaa kertaa auton eliniän aikana vaihtaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Totanoin. Paikallistin ton päätä vaivanneen napsuminen. No se kuuluu jostain tämmösestä, joka oli vedetty etulyhdyn viereen nipparilla kiinni. Mikäs tää on ja kuuluuko sen pitää räpätystä, kun kierrokset ylittää 2000? :lol:

Kuva
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Vastaa Viestiin