Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
Saabi starttaa mutta ei vaan lähde käymään. Onko turvallista koittaa punaisen kasetin tilalle mustaa jos vika olisi siinä?
Re: Nopeat kysymykset
Tiedot autosta olisi hyvä saada.
Onko jo katsottu tuleeko bensaa, eli alkaako bensapupumppu surista kun laittaa virrat päälle?
Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? (Kampiakselin asentoanturi KAA)
Onko jo katsottu tuleeko bensaa, eli alkaako bensapupumppu surista kun laittaa virrat päälle?
Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? (Kampiakselin asentoanturi KAA)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Nopeat kysymykset
Elikkä 2000 vuoden 9-3 154hv T5. Bensapumppua aluksi epäilin mutta ilmeisesti bensaa tulee kun oli huoltomies kattonut.
Joo kierroslukumittari nousee kerran ja sitten laskee startatessa.
Re: Nopeat kysymykset
Itseltä toi 9000 teki viime kesällä samanlaisen tempun ja siitä hajosi Punanen kasetti, itellä nyt musta paikoillaan siinä ja toimii normaalisti mutta en sillä ole ajellut kuin pihassa siirtelyiden verran, että pidempi aikaisesta käytöstä ei kokemuksia mutta mustalla voi kokeilla ainakin lähteekö käyntiin.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Re: Nopeat kysymykset
No sehän lähti heti käymään kun testasin mustalla kasetilla. Ajattelin kuitenkin jos uuden punaisen sinne hommaisi. Onko kokemuksia näistä? Speedpartsilla näyttäisi olevan ihan mukavaan hintaan https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... le-t5.html
Edit: hupsista, mukava hinta paljastuikin alvittomaksi hinnaksi. Eiköhän se aito ole
Edit: hupsista, mukava hinta paljastuikin alvittomaksi hinnaksi. Eiköhän se aito ole
Viimeksi muokannut Jokeri97, Ti Helmi 13, 2024 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Nopeat kysymykset
Ihan aito SEM-kasettihan tuossa kuvassa näyttäis olevan ja tekstissäkin alapuolella lukee brändinä Saab/Original, joten eiköhän tuo aito ja alkuperäinen ole.
Re: Nopeat kysymykset
Aiemmista jutuista ymmärtänyt että punaisen voi korvata mustalla, muttei missään tapauksessa toisinpäin. Brittifoorumeilta sitten luin, että nakutustunnistimen suhteen on eroja noissa, mustan kasetin rajat on korkeammalla ja antaa vähän enemmän anteeksi. Toisaalta taas T7 vaatii kasetilta paljon enemmän dataa jota punainen ei anna. Korjatkoon viisaammat.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Nopeat kysymykset
Hei, 2001vm og93 meni yks pakoventtiili paskaks kun kiilat oli pettänyt. Osaatteko auttaa mistä tuohon saisi uudet kiilat venttiileihin? Tai onko jotkut tietynmalliset kiilat jotka tuo vaatii?
Re: Nopeat kysymykset
2001 on varmaan B205-moottorilla, eli sellaisen venttiilikiilat. Harrastajilta varmaan löytyy, mullakin voi olla jemmassa. Paikkakunta kannattaa laittaa esille, niin muiden on helpompi sanoa mistä löytyy nopeimmin. Nykyään osanumero on 55557221.
Alkuperäisenä varaosana https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/55557221
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
Ketään tuskin kiinnostaa, mutta kerron silti. Edellisessä viestissä mainitut värinät ja jurinat kylmäkäynnistyksen jälkeen johtuivat ilmeisesti kuluneista tasapainoakselin ketjupyöristä, jotka päästivät ketjun hyppimään väärälle "jaolle". Jämäkämpi tukikumi vain voimisti ilmiötä. Nyt on yksi talvi ajettu ilman ketjua ja jurinat ovat kadonneet.Jortsu kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 14:04Siltä varalta, että en ole ainoa jota tämä asia kiinnostaa: pakkasilla em. tukikumit aiheuttivat jonkin verran värinöitä ja jurinoita heti käynnistyksen jälkeen. Hetken ajelun jälkeen tilanne normalisoitui. Liekö sitten edullisten tarvikekumien ominaisuus vai löytyikö syy, miksi kumit ovat vaparissa erilaiset, mene ja tiedä.Jortsu kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 15:42Nyt on dieselin takakumi ja turbon oikea kumi. Kävivät suoraan paikalleen, enkä ole huomannut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Dieselin takakumi on ehkä hiukan liioittelua, mutta sattui löytymään edullisesti kaupasta, josta tilasin muutakin.Jortsu kirjoitti: ↑To Kesä 04, 2020 11:06Talvikulkine (B204i, manuaali) kaipaisi uusia moottorin tukikumeja.
Vaparissa näyttäisi olevan jostain syystä samat kumit kuin automaatissa ja tuo oikeanpuoleinen kumi näyttää ainakin kuvissa melko rimpulalta. Samalla vaivalla sinne laittaisi tukevamman.
Onkohan jotain estettä manuaaliturbon tukikumin käytölle, ts. onko kiinnityspisteet samanlaiset ja aiheuttaako jotain elämää suurempia värinöitä tms.?
Pohdin myös jokin aika sitten, voiko konepellin kaasujouset korvata yhdellä vahvemmalla, kuten on uudemmissa vuosikerroissa. Jälkipolville tiedoksi, että tämäkin onnistuu ilman muita muutoksia.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Nopeat kysymykset
Oikeastaan tästä oli apua omille pohdinnoille Tuossa syystalvella just kun kelit menit siihen suuntaan että rempat alkoi olla mahdottomia, alkoi satunnainen outo värinä kiihdyttäessä, ilmenee kun sattuu huvittamaan siinä 60-80 välillä. Kiihdytyksen reippaus ei merkittävästi vaikuta, se on ihan sama meneekö pintakaasulla vai lappu lattiassa. Näillä kokeiluilla oon lähinnä koittanut konetta ja laatikkoa sulkea pelistä. Mitä nyt talvella pystynyt, niin vetonivelet käyttänyt auki, putsannut ja laittanut uudet rasvat, laakerit on ok, ja ikäänkuin vika tuntuu toisinaan hävinneen ... en ole toisaalta itsekään enää varma, että onko nyt enää vaan sitä että neuroottisesti aistii jokaisen tärinän ja syynä on enää tämä Suomen paska asfaltti. Nuo moottorin tukikumit oli seuraavana harkinnassa, mutta ei nyt sitten välttämättä lähdetä niillä pahentamaan asiaaJortsu kirjoitti: ↑Ma Maalis 11, 2024 18:05Ketään tuskin kiinnostaa, mutta kerron silti. Edellisessä viestissä mainitut värinät ja jurinat kylmäkäynnistyksen jälkeen johtuivat ilmeisesti kuluneista tasapainoakselin ketjupyöristä, jotka päästivät ketjun hyppimään väärälle "jaolle". Jämäkämpi tukikumi vain voimisti ilmiötä. Nyt on yksi talvi ajettu ilman ketjua ja jurinat ovat kadonneet.Jortsu kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 14:04Siltä varalta, että en ole ainoa jota tämä asia kiinnostaa: pakkasilla em. tukikumit aiheuttivat jonkin verran värinöitä ja jurinoita heti käynnistyksen jälkeen. Hetken ajelun jälkeen tilanne normalisoitui. Liekö sitten edullisten tarvikekumien ominaisuus vai löytyikö syy, miksi kumit ovat vaparissa erilaiset, mene ja tiedä.Jortsu kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 15:42
Nyt on dieselin takakumi ja turbon oikea kumi. Kävivät suoraan paikalleen, enkä ole huomannut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Dieselin takakumi on ehkä hiukan liioittelua, mutta sattui löytymään edullisesti kaupasta, josta tilasin muutakin.
Pohdin myös jokin aika sitten, voiko konepellin kaasujouset korvata yhdellä vahvemmalla, kuten on uudemmissa vuosikerroissa. Jälkipolville tiedoksi, että tämäkin onnistuu ilman muita muutoksia.
Se ainoa mikä tulee mieleen, varsinkin kun ainakin muoviosien räminen perusteella tuo tulisi vänkärin puolelta, olis tuo vetarin tukilaakeri. Varsinkin kun toisinaan olen mukamas kuulevinani ulinaa siltä puolelta, mutta laakerit on vaihdettu viime keväänä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Nopeat kysymykset
…nyt tuntuu, ettei päivää mene ilman, jotain ongelmaa tuon automaattivaihteisen OG 9-3 kanssa.
Mistä lähteä liikkeelle kun jostain kuuluu kolkuttava ääni, varsinkin 10-60 kmh vauhdissa? Varsinkin rullatessa ilman vetoa. Kolkutuksen tiheys menee renkaiden pyörimisnopeuden mukaan, ei kierrosluvun mukaan. Se saattaa kuulua auton oikealta puolelta takaa, en ole varma. Kovissa kiihdytyksissä ääntä ei kuulu lainkaan eikä kovassa nopeudessa.
Laakerit? Laakeri, mikä laakeri?
Muita ehdotuksia vianetsintään? Mitään näkyvää ei ole ja renkaissa ei tunnu klapia…
Mistä lähteä liikkeelle kun jostain kuuluu kolkuttava ääni, varsinkin 10-60 kmh vauhdissa? Varsinkin rullatessa ilman vetoa. Kolkutuksen tiheys menee renkaiden pyörimisnopeuden mukaan, ei kierrosluvun mukaan. Se saattaa kuulua auton oikealta puolelta takaa, en ole varma. Kovissa kiihdytyksissä ääntä ei kuulu lainkaan eikä kovassa nopeudessa.
Laakerit? Laakeri, mikä laakeri?
Muita ehdotuksia vianetsintään? Mitään näkyvää ei ole ja renkaissa ei tunnu klapia…
Re: Nopeat kysymykset
Vetarien sisänivelet oireilee yleensä just noissa pienissä nopeuksissa, nopeuden kasvaessa sitten ongelma vähenee. Ja se, mistä suunnasta oire tuntuu tulevan, elää kyllä jännästi kun äänet jas tuntemukset etenee koria pitkin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Nopeat kysymykset
Pyöränpultit kiristetty? Onko alla eri vanteet kuin talvella, mahtuuko pyörimään vai osuuko vanteen sisällä liimapainot jarrusatulaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos vastauksista!
Epäilen vetoniveliä, tunteeko välyksen esim renkaita vaihtaessa?
Alla on vielä talvirenkaat. Kohta vaihdan kesäkumit alle, joten tämäkin mahdollisuus selviää samalla.
Epäilen vetoniveliä, tunteeko välyksen esim renkaita vaihtaessa?
Alla on vielä talvirenkaat. Kohta vaihdan kesäkumit alle, joten tämäkin mahdollisuus selviää samalla.