Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jokeri97
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2024 20:23
Paikkakunta: Salo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jokeri97 »

Saabi starttaa mutta ei vaan lähde käymään. Onko turvallista koittaa punaisen kasetin tilalle mustaa jos vika olisi siinä?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tiedot autosta olisi hyvä saada.
Onko jo katsottu tuleeko bensaa, eli alkaako bensapupumppu surista kun laittaa virrat päälle?
Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? (Kampiakselin asentoanturi KAA)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jokeri97
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2024 20:23
Paikkakunta: Salo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jokeri97 »

tturku kirjoitti:
Ma Helmi 12, 2024 14:59
Tiedot autosta olisi hyvä saada.
Onko jo katsottu tuleeko bensaa, eli alkaako bensapupumppu surista kun laittaa virrat päälle?
Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? (Kampiakselin asentoanturi KAA)

Elikkä 2000 vuoden 9-3 154hv T5. Bensapumppua aluksi epäilin mutta ilmeisesti bensaa tulee kun oli huoltomies kattonut.
Joo kierroslukumittari nousee kerran ja sitten laskee startatessa.
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Itseltä toi 9000 teki viime kesällä samanlaisen tempun ja siitä hajosi Punanen kasetti, itellä nyt musta paikoillaan siinä ja toimii normaalisti mutta en sillä ole ajellut kuin pihassa siirtelyiden verran, että pidempi aikaisesta käytöstä ei kokemuksia mutta mustalla voi kokeilla ainakin lähteekö käyntiin.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Jokeri97
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2024 20:23
Paikkakunta: Salo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jokeri97 »

No sehän lähti heti käymään kun testasin mustalla kasetilla. Ajattelin kuitenkin jos uuden punaisen sinne hommaisi. Onko kokemuksia näistä? Speedpartsilla näyttäisi olevan ihan mukavaan hintaan https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... le-t5.html



Edit: hupsista, mukava hinta paljastuikin alvittomaksi hinnaksi. Eiköhän se aito ole
Viimeksi muokannut Jokeri97, Ti Helmi 13, 2024 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja karihai »

Ihan aito SEM-kasettihan tuossa kuvassa näyttäis olevan ja tekstissäkin alapuolella lukee brändinä Saab/Original, joten eiköhän tuo aito ja alkuperäinen ole.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Aiemmista jutuista ymmärtänyt että punaisen voi korvata mustalla, muttei missään tapauksessa toisinpäin. Brittifoorumeilta sitten luin, että nakutustunnistimen suhteen on eroja noissa, mustan kasetin rajat on korkeammalla ja antaa vähän enemmän anteeksi. Toisaalta taas T7 vaatii kasetilta paljon enemmän dataa jota punainen ei anna. Korjatkoon viisaammat.
'01 9-3 2.0 turbo
Mighauser
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2024 07:29

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mighauser »

Hei, 2001vm og93 meni yks pakoventtiili paskaks kun kiilat oli pettänyt. Osaatteko auttaa mistä tuohon saisi uudet kiilat venttiileihin? Tai onko jotkut tietynmalliset kiilat jotka tuo vaatii?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mighauser kirjoitti:
Ma Helmi 26, 2024 15:28
Hei, 2001vm og93 meni yks pakoventtiili paskaks kun kiilat oli pettänyt. Osaatteko auttaa mistä tuohon saisi uudet kiilat venttiileihin? Tai onko jotkut tietynmalliset kiilat jotka tuo vaatii?

2001 on varmaan B205-moottorilla, eli sellaisen venttiilikiilat. Harrastajilta varmaan löytyy, mullakin voi olla jemmassa. Paikkakunta kannattaa laittaa esille, niin muiden on helpompi sanoa mistä löytyy nopeimmin. Nykyään osanumero on 55557221.


Alkuperäisenä varaosana https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/55557221
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Jortsu kirjoitti:
Su Huhti 18, 2021 14:04
Jortsu kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 15:42
Jortsu kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 11:06
Talvikulkine (B204i, manuaali) kaipaisi uusia moottorin tukikumeja.
Vaparissa näyttäisi olevan jostain syystä samat kumit kuin automaatissa ja tuo oikeanpuoleinen kumi näyttää ainakin kuvissa melko rimpulalta. Samalla vaivalla sinne laittaisi tukevamman.
Onkohan jotain estettä manuaaliturbon tukikumin käytölle, ts. onko kiinnityspisteet samanlaiset ja aiheuttaako jotain elämää suurempia värinöitä tms.?
Nyt on dieselin takakumi ja turbon oikea kumi. Kävivät suoraan paikalleen, enkä ole huomannut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Dieselin takakumi on ehkä hiukan liioittelua, mutta sattui löytymään edullisesti kaupasta, josta tilasin muutakin.

Pohdin myös jokin aika sitten, voiko konepellin kaasujouset korvata yhdellä vahvemmalla, kuten on uudemmissa vuosikerroissa. Jälkipolville tiedoksi, että tämäkin onnistuu ilman muita muutoksia.
Siltä varalta, että en ole ainoa jota tämä asia kiinnostaa: pakkasilla em. tukikumit aiheuttivat jonkin verran värinöitä ja jurinoita heti käynnistyksen jälkeen. Hetken ajelun jälkeen tilanne normalisoitui. Liekö sitten edullisten tarvikekumien ominaisuus vai löytyikö syy, miksi kumit ovat vaparissa erilaiset, mene ja tiedä.
Ketään tuskin kiinnostaa, mutta kerron silti. Edellisessä viestissä mainitut värinät ja jurinat kylmäkäynnistyksen jälkeen johtuivat ilmeisesti kuluneista tasapainoakselin ketjupyöristä, jotka päästivät ketjun hyppimään väärälle "jaolle". Jämäkämpi tukikumi vain voimisti ilmiötä. Nyt on yksi talvi ajettu ilman ketjua ja jurinat ovat kadonneet.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jortsu kirjoitti:
Ma Maalis 11, 2024 18:05
Jortsu kirjoitti:
Su Huhti 18, 2021 14:04
Jortsu kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 15:42

Nyt on dieselin takakumi ja turbon oikea kumi. Kävivät suoraan paikalleen, enkä ole huomannut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Dieselin takakumi on ehkä hiukan liioittelua, mutta sattui löytymään edullisesti kaupasta, josta tilasin muutakin.

Pohdin myös jokin aika sitten, voiko konepellin kaasujouset korvata yhdellä vahvemmalla, kuten on uudemmissa vuosikerroissa. Jälkipolville tiedoksi, että tämäkin onnistuu ilman muita muutoksia.
Siltä varalta, että en ole ainoa jota tämä asia kiinnostaa: pakkasilla em. tukikumit aiheuttivat jonkin verran värinöitä ja jurinoita heti käynnistyksen jälkeen. Hetken ajelun jälkeen tilanne normalisoitui. Liekö sitten edullisten tarvikekumien ominaisuus vai löytyikö syy, miksi kumit ovat vaparissa erilaiset, mene ja tiedä.
Ketään tuskin kiinnostaa, mutta kerron silti. Edellisessä viestissä mainitut värinät ja jurinat kylmäkäynnistyksen jälkeen johtuivat ilmeisesti kuluneista tasapainoakselin ketjupyöristä, jotka päästivät ketjun hyppimään väärälle "jaolle". Jämäkämpi tukikumi vain voimisti ilmiötä. Nyt on yksi talvi ajettu ilman ketjua ja jurinat ovat kadonneet.
Oikeastaan tästä oli apua omille pohdinnoille :-) Tuossa syystalvella just kun kelit menit siihen suuntaan että rempat alkoi olla mahdottomia, alkoi satunnainen outo värinä kiihdyttäessä, ilmenee kun sattuu huvittamaan siinä 60-80 välillä. Kiihdytyksen reippaus ei merkittävästi vaikuta, se on ihan sama meneekö pintakaasulla vai lappu lattiassa. Näillä kokeiluilla oon lähinnä koittanut konetta ja laatikkoa sulkea pelistä. Mitä nyt talvella pystynyt, niin vetonivelet käyttänyt auki, putsannut ja laittanut uudet rasvat, laakerit on ok, ja ikäänkuin vika tuntuu toisinaan hävinneen ... en ole toisaalta itsekään enää varma, että onko nyt enää vaan sitä että neuroottisesti aistii jokaisen tärinän ja syynä on enää tämä Suomen paska asfaltti. Nuo moottorin tukikumit oli seuraavana harkinnassa, mutta ei nyt sitten välttämättä lähdetä niillä pahentamaan asiaa :D

Se ainoa mikä tulee mieleen, varsinkin kun ainakin muoviosien räminen perusteella tuo tulisi vänkärin puolelta, olis tuo vetarin tukilaakeri. Varsinkin kun toisinaan olen mukamas kuulevinani ulinaa siltä puolelta, mutta laakerit on vaihdettu viime keväänä.
'01 9-3 2.0 turbo
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kersi »

…nyt tuntuu, ettei päivää mene ilman, jotain ongelmaa tuon automaattivaihteisen OG 9-3 kanssa.

Mistä lähteä liikkeelle kun jostain kuuluu kolkuttava ääni, varsinkin 10-60 kmh vauhdissa? Varsinkin rullatessa ilman vetoa. Kolkutuksen tiheys menee renkaiden pyörimisnopeuden mukaan, ei kierrosluvun mukaan. Se saattaa kuulua auton oikealta puolelta takaa, en ole varma. Kovissa kiihdytyksissä ääntä ei kuulu lainkaan eikä kovassa nopeudessa.

Laakerit? Laakeri, mikä laakeri?
Muita ehdotuksia vianetsintään? Mitään näkyvää ei ole ja renkaissa ei tunnu klapia…
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vetarien sisänivelet oireilee yleensä just noissa pienissä nopeuksissa, nopeuden kasvaessa sitten ongelma vähenee. Ja se, mistä suunnasta oire tuntuu tulevan, elää kyllä jännästi kun äänet jas tuntemukset etenee koria pitkin.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyöränpultit kiristetty? Onko alla eri vanteet kuin talvella, mahtuuko pyörimään vai osuuko vanteen sisällä liimapainot jarrusatulaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kersi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 10:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kersi »

Kiitos vastauksista!

Epäilen vetoniveliä, tunteeko välyksen esim renkaita vaihtaessa?

Alla on vielä talvirenkaat. Kohta vaihdan kesäkumit alle, joten tämäkin mahdollisuus selviää samalla.
Vastaa Viestiin