Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Kiitos, kattelin noita letkuja ja paljon on silikonia vaihdettu. Mikähän tämä pätkä on, mikä on tulpattuna? Vaihdoin siihen vaan tuoreemmat teipit.
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jpajula »

No nyt löyty. Tuohon vasempaan letkuun kun laitoin sormen, niin suhina loppu ja kehrää ku singeri. Pitäskö toi tulpattu ja tuo toinen olla yhessä?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllä tai vaihtoehtoisesti tulppaa molemmat päät. EVAP järjestelmään liittyvä letku; nuo takaiskut hajotessaan aiheuttaa ahtovuotoja. Tulpattuna yksi mahdollinen ongelma vähemmän...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja stara »

Noi teippaukset ei taida ajan kanssa pysyä tiiviinä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kolokki3
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 29, 2017 15:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja kolokki3 »

Kysympäs täältä kun en kehtaa uutta aihetta aloittaa.

Eli siis tuo vapari kolkki käy kolmella, ykköspytty jättää välistä. Mittailin tuossa suutinten johdotukset ja maata ei sen 1. pytyn johdoilta löytyny - rakensin uuden maadotuksen, ja sen jälkeen rupesin mittailemaan uudestaan. Maakontakti nyt löytyy mutta mitään vaikutusta sillä ei ollut, rakensin myös sen suuttimen toisen johdon uudestaan ohjausboksille asti, eikä silläkään käymiseen mitään vaikutusta. Sittemmin mittailin johtojen liittimestä johtojen väliltä ja se antoi n. 450 ohmia kun taas kaikki muut suutinten johdot (toimivat) eivät anna mitään lukemaa. Eli siis osaisiko joku sanoa mistä tuota johtosarjaa kannattaisi rueta tutkimaan lisää? Vai voiko mahdollisesti olla ohjausboksin trankku antaunut?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kaide »

jpajula kirjoitti:
Su Kesä 21, 2020 16:23
No nyt löyty. Tuohon vasempaan letkuun kun laitoin sormen, niin suhina loppu ja kehrää ku singeri. Pitäskö toi tulpattu ja tuo toinen olla yhessä?
Kuristin just tuon tekijän ! Ilmeisesti yksi takaisku paskana ja tuohon imusarjaan tuleva letku tulpattu, kuten joku edellä mainitsi ( tulppauksessa käytetty pultti tms vaan lentänyt kuseen ) . Molemmat päät kun tulppaa niin siinä se. Kyseessä tankista tulevien höyryjen takaisinkierrätys, joka siis aika turha
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja duuduu »

kolokki3 kirjoitti:
Su Kesä 21, 2020 21:06
Kysympäs täältä kun en kehtaa uutta aihetta aloittaa.

Eli siis tuo vapari kolkki käy kolmella, ykköspytty jättää välistä. Mittailin tuossa suutinten johdotukset ja maata ei sen 1. pytyn johdoilta löytyny - rakensin uuden maadotuksen, ja sen jälkeen rupesin mittailemaan uudestaan. Maakontakti nyt löytyy mutta mitään vaikutusta sillä ei ollut, rakensin myös sen suuttimen toisen johdon uudestaan ohjausboksille asti, eikä silläkään käymiseen mitään vaikutusta. Sittemmin mittailin johtojen liittimestä johtojen väliltä ja se antoi n. 450 ohmia kun taas kaikki muut suutinten johdot (toimivat) eivät anna mitään lukemaa. Eli siis osaisiko joku sanoa mistä tuota johtosarjaa kannattaisi rueta tutkimaan lisää? Vai voiko mahdollisesti olla ohjausboksin trankku antaunut?
Kaikille suuttimille tulee yhteinen +12V toiseen piuhaan ja ohjainlaitteen kautta maadoitus jokaiselle erikseen. Kannattaa varmaan ne maadoitusrakennelmat purkaa ihan aluksi
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Kaide kirjoitti:
Su Kesä 21, 2020 21:40
Kuristin just tuon tekijän !
:D no ei tää paha, mä oon juonu ajamisen sijaan kaljaa ja tänään hain puuilosta kondenssivesitulpan ja klemmari siihen päälle. Akusta miinus irti vartiksi ja sitten kunnon lenkki, eikä koodeja. Sen putken tulppaus on hankalampi, joten siihen gorillateippiä ja klemmarilla teipit tiukalle.
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Jaaha, vesipumppuremontti aikaistu, kun apulaitehihna katkes ajossa. Ei menny sentään ihan kokonaan poikki ja ehkä 30 metriä tarvi ajaa parkkiin, kun jyske alkoi kuulua.

Mitäs kaikkea tossa voi olla samalla mennyt paskaksi? Melkonen nyhtäminen varmaan tiedossa, että sen saa helvettiin sieltä alimman rullan ympäriltä. Uutta osaa löytyy jo ite hihna, vesipumppu, ohjaus- ja kiristysrulla.

Tekis mieli sanoa pari valittua sanaa sille tyypille, joka ton auton mulle talvella myi "täys huolto tehty 1000km sitten"... :twisted:
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja stara »

Tärkeintä olisi ehkä päätellä syy hihnan rikkoutumisen, eli onko kiristimessä/ rullissa mitään vikaa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

stara kirjoitti:
To Heinä 02, 2020 20:48
Tärkeintä olisi ehkä päätellä syy hihnan rikkoutumisen, eli onko kiristimessä/ rullissa mitään vikaa
Joku rulla tuolla äänsi jo ennen rikkoutumista ja siksi nuo osat oli ostettu valmiiksi ja ne kyllä vaihdetaan samalla hihnan kanssa. Mietin vain, että onko hihnanroippeiden kiertymisestä esim. kampiakselin rullan ja muiden osien ympärille ja väliin voinut aiheutua jotain perustavanlaatuista vikaa.

Kaveri sanoi, että jakohihnakoneella olisi konerikko ollut jo lähellä tuossa kohtaa, kun hihnanriekaleet imaistuu jakohihnan väliin. Että sinällään onni tässä onnettomuudessa.

Melkein pitäis tästä raadosta laittaa jo projektiosioon ketjua. Ehkä joku päivä, tarkkaa huoltopäiväkirjaa on tullut pidettyä huumoritarkoituksessa. Mitään suullistakaan saati kirjallista huoltohistoriaa autoa ostaessa ei mukaan saanut :lol:
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Vielä tähän vesipumppuasiaan palatakseni: Joissain ohjeissa kehotetaan vaihtamaan kuvanmukainen pumpun ohittava u-vesiletku (osanumerot: 55558952, 9138462, 9178849). Näyttäis olevan ihan tavallista mutkalle väännettyä vesiletkua, eli varmaan itekin tekee metritavarasta, kun ei noita hyllyssäkään tietysti missään ole. Onko kenelläkään mittoja tuosta, että minkä vahvuisesta saa tehtyä. Ehtisi huomenna hakea ennen auton purkuun ryhtymistä.

Kuva
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja stara »

Motosta ja B: sta löytyy kurttusia, jotka voi kääntää mutkalle,...jos suorasta teet niin varaudu panemaan spiraalijousi sisälle
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja damaskos »

No niin, vesipumppu on saatu jo irti asti.

Koekäynnistettiin tuossa aikaisemmin, kun saatiin kampuran stefa paikalleen ja uusi hihna sekä uusi kiristimen rulla (aitodocilta tuli väärä ohjurirulla :x ). Käyntimeteli väheni jo sillä, mutta edelleen läsnä oli sellainen aika häiritsevä terävä napsuva ääni, joka kuuluu jostain apulaitteiden osastolta, selvästi koneen ulkopuolelta. Tyhjäkäynnillä napsahdukset on satunnaisia, mutta yli 2000 kierroksilla ääni muuttuu jatkuvaksi napnapnapnap-ääneksi.

Mikähän helvetti on kyseessä? Pitkällä meisselillä kuuntelemalla ei kuulunut ainakaan vesipumpusta, ilmastoinnin kompurasta tai tehostimen pumpusta. Napsaus on sen verran kova, että luulisi sen meisseliä pitkin johtuvan hyvinkin.


e: toinen varsinainen kysymys; Mikä on sen venttiilikanteen kiinni menevän putken nimi, joka on siellä ölkytikun putken vieressä omassa reiässään? Pudotti myslääntyneen tiivisteensä venakopan sisään venttiilikannen tiivisteitä vaihtaessa. Se kyllä tuli ulos, mutta mistähän uusi :|
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

damaskos kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 00:04
Käyntimeteli väheni jo sillä, mutta edelleen läsnä oli sellainen aika häiritsevä terävä napsuva ääni, joka kuuluu jostain apulaitteiden osastolta, selvästi koneen ulkopuolelta. Tyhjäkäynnillä napsahdukset on satunnaisia, mutta yli 2000 kierroksilla ääni muuttuu jatkuvaksi napnapnapnap-ääneksi.

Mikähän helvetti on kyseessä? Pitkällä meisselillä kuuntelemalla ei kuulunut ainakaan vesipumpusta, ilmastoinnin kompurasta tai tehostimen pumpusta. Napsaus on sen verran kova, että luulisi sen meisseliä pitkin johtuvan hyvinkin.
Onko T7 mangeettiventtiili mikä napsuu?
Vastaa Viestiin