Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ne hajoaa pian. Saab on niin fiksu, että tietää sen vähän etukäteen. Pari kertaa itsellä käynyt niin.

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

VKe kirjoitti:
Pe Touko 08, 2020 18:11
Sid herjaa takavalojen polttimosta. Silti kaikki takavalot palaa ihan ok.

Mistäs kaukaa lähden vikaa etsimään :oops: ?
Molemmilla puolilahan on kaksi polttimoa. Ei helposti huomaa toisen puuttumista, varsinkin jos molemmin puolin rikki.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

Sledge
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 19:32
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Sledge »

NG900 käsijarrun säätötipsiä pliis...katsastus lähestyy.

Jarruremppa juuri tehty, palat, levyt ja kengät. Säädin kengät siitä "pylpyrästä" mielestäni aika sopivaksi eli vähän nahkea kun käsin pyöritti. Testilenkillä vähän käppäriä vasten ajoin niitä sisään. Silti ei kunnolla pure kiinni. Ei jaksaisi taas purkaa prkl. Tuskin leimaa tulee noin

Avo 900 vm. -96 on laite

Gare
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

Bapsu kirjoitti:
To Touko 07, 2020 20:01
Fcod ja nErr kertovat tosiaan jos muistissa on yksikin koodi, eikä ce valo välttämättä pala tämän takia. Eli ennen leimaa vilasee opensidistä ettei ole fcodin kohdalla mitään, sillon ei lukijallakaan näy...
Tattista! Pidin kenkää yön yli irti ja kävin juuri hakemassa leiman 8)
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4005
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos AZP ja Juho80.

Huvittavaakin... Kun starttasin, herjasi takavalosta. Pomppasin ylös ja menin kattomaan, kaikki paloi hyvin. Toisella starttauksella sama, kun nousin ylös huomasin että kas kuskin puolen takavalo tosiaan pimeenä. Puoliso sitten nousi autosta ja laittoi oven kiinni ja kas se valo syttyi :D

Päivänvalossa todellakin vaikeaa huomata josmtoinen polttimo pimeenä

Kohta se sammahtaa lopullisesti. Mars kauppaan.
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Sledge kirjoitti:
Pe Touko 08, 2020 21:14
NG900 käsijarrun säätötipsiä pliis...katsastus lähestyy.

Jarruremppa juuri tehty, palat, levyt ja kengät. Säädin kengät siitä "pylpyrästä" mielestäni aika sopivaksi eli vähän nahkea kun käsin pyöritti. Testilenkillä vähän käppäriä vasten ajoin niitä sisään. Silti ei kunnolla pure kiinni. Ei jaksaisi taas purkaa prkl. Tuskin leimaa tulee noin

Avo 900 vm. -96 on laite
Tarkastitko, että se jarrukenkien levittäjä liikkuu eikä ole jumissa? Eihän vaijeri ole liian tiukalla, että levittäjästä loppuu liikevara?
Säädä siitä rullasta niin tiukalle, kuin menee. Ihan tönkkiin asti. Sen jälkeen 1 tai kaksi napsausta takaisinpäin ettei enää pure kiinni.
Sen jälkeen vaijerin säätöön kahvaa kaksi napsausta ylös ja vaijeria sen verta tiukalle, että jarru alkaa ottaa kiinni. Ei vaadi, eikä pitäisikään tehdä mitään testilenkillä käsijarrua vasten ajoa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Sledge
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 19:32
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Sledge »

Kiitos vastauksesta. Se pylpyrä ei ole jumissa.

Mistä vaijerin kireys säädetään? Käppäri kahvalta? Se on ennemminkin liian löysä kuin piukka että saattoi jäädä säätö liian löysälle kengiltä mutta mielestäni ei.

Joten tuota vaijeria säätäisin seuraavaksi

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Ensin säädetään kengät ja sitten vaijeri sopivaan kireyteen. Säätö vaijerin ala/alkupäästä auton alta.
900 -88
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tuleekohan leimalla hylsyä jos käsijarru ottaa vasta n. 3 vikalla naksahduksella? Vai onko korjauskehotuksen paikka vaan? Ainakaan ajokieltoa en uskoisi siitä tulevan. :D
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjauskehotus pitäisi tulla, jos vaadittu jarruvoima saavutetaan vasta, kun käsikarrukahva on noussut yli 3/4 liikeradastaan. Riittämättömästä jarruvoimasta tulee varmaankin hylkäys.

viewtopic.php?f=12&t=105955&p=1224132&h ... A#p1224132
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1219
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ippe »

Itse tuskailin käsijarrun kanssa pari vuotta ja ongelmien syy taisi olla vanha käsijarruvaijeri, joka tahmaamisellaan piti käsijarrun epätasapainoisena. Vaijerinvaihdon yhteydessä putsasin ja herkistin levittäjät ja käsijarrusta tuli oikein hyvä. Katsotaan miten pitkään tarvikevaijeri kestää, tämä oli toinen kerta kun vaihdoin tähän kolkkiin käsijarruvaijerin.

Auton alla oleva vaijerin säätö- ja kiinnitystanko (M8 kierteellä) on muuten helppo katkaista säätäessä, joten itse taisin laittaa käsijarruvaijerin kiinnitykseen messinkimutterin.
#5417

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

Oman kokemuksen perusteella ainoa oikea lääke on uusia käsijarruvaijerit laadukkailla tarvikevaijereilla, uusia ne levittäjämekanismit rummun sisältä ja jos rumpu on kovin kulunut niin hioa se rummun reunassa oleva olake pois. Ei tarvitse olla joka katsastukseen säätämässä uusiksi, kun laittaa kerralla kuntoon.

Mekonomenilta sai ainakin pari vuotta sitten hyvät vaijerit edullisesti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

K@rtsa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 19:25
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja K@rtsa »

Outo sähkövika OG 9-3 -03. En tiedä osaanko selittää tai ymmärtääkö kukaan tätä mutta katsotaan, eli muutaman kerran tehnyt sitä että ei kone ei käynnisty mutta ”tiedän jo etukäteen” milloin ei käynnisty nimitäin sillon ei käynnisty kun avaan kakella ovet ja vilkut ei välähdä normi tyyliin+ avain virtalukossa ON asennossa ja ovi kun on auki niin sitä ”ovi auki” kuvaketta ei näy kojelaudassa, flekti alkaa pyöriin . Kun nämä ym pelaa kun pitää auto toimii ja käynnistyy, tulee seuraavat mieleen 1. Huono maadotus jossain 2.Joku relee 3.oikosulku/kosteus. Viimeksi kun lähti käyntiin ja lähdin ajeleen huomasin kun vilkkua käytin, kojelaudassa vilkun merkkivalot ei näkynyt/eikä ääntä kuulunut vilkut kuitenkin toimi.
#6123
Saab 9-3SE -03 Cab

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6953
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuo jarruongelma vaivasi myös meikäläisen og kolkkia.Kaikki temput tehtiin,mutta vasta vaijerin uusiminen tuotti toivotunlaisen tloksen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Sledge
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 19:32
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Sledge »

Jonenii kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 21:45
Ensin säädetään kengät ja sitten vaijeri sopivaan kireyteen. Säätö vaijerin ala/alkupäästä auton alta.
Kiitos taas tipseistä tänne foorumille - hyvä meininki!!!

Sain nyt hyvin säädettyä ensin kengiltä pyörän pultin reiän läpi. Sitten vaijerin säätöön WD40 ja rost off muhimaan hyvän aikaa ettei mene kierteet kun niistä myös varoiteltiin. Nyt on napakka.

Sitten seuraava ongelma...AT laatikon vaihteen kytkennän vaijeri alkaa olemaan tattis. Näyttää valitsimella eri pykälää mikä sisässä. Itseä ei häiritse kun tietää mikä sinne loksahtaa, mutta katsuria taas varmaan haittaa kun ainakin pakkivalo syttyy väärässä kohtaa. Perehdyin tänään vaijerin säätöön. Ei oikeen riitä säädöt, lieneekö sitten väsähtänyt vaijeri. Modasin prikoista ja mutterista "klossia" siihen akun kohdalla olevaan kiinnityspisteeseen mutta ei hyvä ratkaisu.

Vaijerin vaihto vaikuttaa aika ilkeältä hommalta, ahdasta. Vai saisiko hytin puolelta valitsimelta säädettyä vielä. Taskarilla sinne katsosin ja irronnut ei mitään näyttäisi olevan.

Taas tipsit kelpaisi ja sorry pitkä viesti

Vastaa Viestiin