Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Olen tässä katsellut pitkään seuraavaa autoa, kun joutuu jättämään hyvin palvelleen Ceedin.

Farkkuja olin etupäässä katsellut ja paria Nissanin Primeraakin kävin koeajamassa. Yllätyksekseni huomasin, että P12 Primeran 2.0 kone on luonteeton paska mikä ei vedä millään kierroksilla. Sillä ei pääse lähellekkään samaa ajotuntumaa, kuin tuolla Ceed SW:n 1.6 crdi koneella. Ranskalaisiin en koske ja muut farkut tuntuukin sitten olevan hinnaltaan liian kalliita tai liikaa ajettuja.

Kävin sitten piruuttani koeajamassa Saab 9-3 5-ovisen (saanee kelvata farkun korvikkeeksi) ja oli kyllä positiivinen yllätys ajotuntumaltaan ja koneessakin riitti potkua. Lisäksi autossa on persoonaa mitä muista ei löydy :) Tuosta turbo koneestakin saanee aika paljon lisää tehoa pinellä vaivalla, jos sille nyt edes on tarvetta. Haluaisinkin lähinnä tietää, että millaisia remontteja olisi edessä ja kuinka paljon niihin osat maksavat, jos menen ostamaan noin 150tkm ajetun 9-3 2.0t aut. Saabin? Rahat ei taida riittää kuin -01 vuoden malleihin.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Asiaa on käsitelty monesti, avaa tuo Etsi alasivusto ja valitset hakusanaksi tyyppiviat ja osastoksi ng900/og9-3 niin löytyy luettavaa.

Totuus ko. kohteen suhteen riippuu kovasti tekijöistä joten täsmällisiä vastauksia ei pysty kukaan antamaan näkemättä autoa...

Tyypillisimmät kalliimmat tarkastettavat asiat on moottorin kuluneisuus, turbon kunto ja etutolppien ruostumisaste. Vaihteiston suhteen ei ole juurikaan riskitekijöitä jos vaihtaa nyt hienosti. Pikkuvikoja voi löytyä joita tuolla tyyppivioiksi lasketaan.

Tuon auton saa päivitettyä biopoweriksi pelkällä softauksella.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Farmariin verrattuna 9-3:n eduksi on laskettava erittäin hyvä ja käytännöllinen tavaratila, ja se, että takaikkuna pysyy puhtaana. Monessa farkussa tavaratila hattuhyllyn alla on matala, ja esim. lastenwaunujen kanssa voi tulla hankaluuksia. Lisäksi auto on paremman näköinen, kuin monet farkut.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Niin kuin Vesa jo vihjaisikin niin, jos turboa ei vielä ole vielä vaihdettu niin varautuisin sen myötä noin tonnin menoerään. Toisaalta alkuperäinen voi kestää vielä toisen mokoman lisääkin, jos hyvä tuuri sattuu...harvemmin tosin sattuu :P

Mutta kun käytettyä autoa ollaan ostamassa niin AINA pitäisi varautua siihen että touhutonni sen korjaamiseen kuitenkin menee :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä pian vuoden kokemuksella 9-3 2,0t automaatti. 2001. kilsat ostaessa 138tkm. Turbo vaihdettu 90tkm kohdilla.

vaihtoon on mennyt normaaleja juttuja:
-ilmamassamittari
-iskarit joka nurkkaan
-puslia eteen ja taakse
-etujarrulevyt ja palat
-tuningia:n viinasofta ja ohjaukseen "klämppi"

Ylipäätään vähänajetuissa on tietenkin vähempi murheita, mutta sit taasen 200tkm on usein raja, jossa tehdään just jarruja, pyöränlaakereita, bensapumppuja, sun muita juttuja jotka kestää seuraavat 200tkm. Esim. tuohon meidän 9-5:een ei ole tarvinnut tehdä etujarruja, koska ne oli edellinen omistaja vaihtanut vähän ennenkuin auto tuli meille 201tkm ajettuna. Siinä on nyt yli 310tkm mittarissa :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Kiitos kaikille vastauksesta. Ei siihen sitten kaua mennyt, kun :saab: ismiksi kutsuttu sairaus iski :) Kävin tänään hakemassa 150tkm ajentun 2.0T automaatin. Yllätyksekseni siitä oli turbo vaihdettu 125tkm kohdilla, kone näytti muuten letkuiltaan yms. kuin pakasta vedetyltä ja vuotoja ei ollut missään ja selvästi näki, että konetta ei ollut kuitenkaan ihan hiljattain pesty. Vaihdelaatikko vaihtoi kuin uusi. Pari ruosteläiskää löytyi, mutta ne saan kevään tullen helposti paikkailtua. Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäisen kerran hymyilin koko matkan ajaessani autoa autokaupasta kotiin :lol:

Ainut mikä vähän ihmettää on pieni särinä mikä kuuluu keskikonsolista hetken aikaa, kun auton on sammuttanut. Ihan kuin siellä joku aikarele raksuttaisi. Mikä tämä mahtaa olla?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Se särinä tulee sen pienen, puöreän ritlikön takaa siinä istuinlämmittimen napin vierellä. Siellä on ilmastoinnin sensori. Nyppäse varovasti kampeamalla se nappula irti ja imuroi sensori. Sitten lirautat sinne tipan öljyä, niin loppuu särinä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Joo ja itse anturi ropeleineen irtosi sisällepäin. Ilmastoinnin acc paneelin kun irrottaa ruokaveitsellä välistä avittaen niin homma hoituu sitä kautta helposti.
T7 vm. 2001 9-3
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Kiitokset tiedoista. Mitäs öljyä olette sinne lirauttaneet vaiko ihan kontaktispraytä?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ompelukoneöljy taitaa olla turvallisinta -se kun sopii muoviosillekin. CRC ja WD40 ovat peseviä, joten ne helposti poistavat entisetkin öljyt ja jättävät vain ohuen öljykalvon. Aseöljy taas ei välttämättä sovi muoville.
Jos perusvikoja haluat etsiä, niin katso mun nimimerkillä kirjoitettuja postauksia tältä foorumin osiolta. Kohta puolitoista vuotta olen omistanut og9-3:n ja aika hyvin on tullut noita vikoja vastaan -toki mun autolla on ajettu n. 100t km enemmin kuin sinun omalla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Siellä anturipakassa on pieni ropeli mikä pyöriessään imee ilmaa anturille. Se ropeli pitää ääntä. Eli itse ainakin puhdistuksen jälkeen laitoin ropelin akseliin ihan wd40 yleisöljyä pari tippaa. Lopputuloksena edelleen pieni surina. Sitten asensin anturipakan pituussuunnassaan puoli kierrosta väärinpäin kiertäen. Eli suomeksi ropeli tuli nyt eripäin sinne. Surinat hävisi just siihen. Ja tällä ei ole mitään haittaa koska anturipakka on symmetrinen ja istuu paikalleen normaalisti. Jos irrotat anturin niin ymmärrät tämän selityksen varmasti paremmin :)
T7 vm. 2001 9-3
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 2.0t aut. -01 perusvikoja?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Olen kahdesta 9-3:sta ropelin irrottanut tuhkakupin aukon kautta. Käy helposti ja nopeasti.
Vastaa Viestiin