Moottori ulisee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Noniin, seuraava tyyppivika sitten ilmeni: Tänä aamuna kylmäkäynnistyksessä alkoi moottori ulista. Kuulostaa just sille ulinalle, kun öljyt ei kierrä ja pumppu huutaa. Heti, kun öljyt notkistuivat, ääni katosi. Oliko niin, että jotkut suodattimet saattavat alkaa ulista? Olen n. vuosi sitten avannut öljypohjan, kun olin aloittanut etanoliajelut. Pitääkö taas avata alakerta, vai riittäisikö vain öljyjen ja suodattimen vaihto? Mahtaako johtua näistä reiluista lämpötilavaihteiluista vai mistä, kun öljynkierron ongelmia on nyt alkanut ilmetä? Kaverinkin Peugeotista jäätyi moottorin huohotinjärjestelmä viimeviikolla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaihda ekana öljyt ja suodatin, voi hyvinkin olla tuttua vinkunaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jep sama mulla 5000 ajettu ja kylmänä kauhee ulina. vaihdoin tarkoituksella m-filter mh 377 ettei satu kakkaa kohille. öljyt ja suod vaihdon jälkeen hiljeni heti.
9-3.1972
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Sama homma täälläkin,auton öljyillä oli ajettu +5000kilsaa öljyn vaihdon jälkeen,kun omassa oli kanssa uliseva ääni,kunnes öljyt lämpeni,ja ulina hiipui,ja hävisi lopulta koneen lämmettyä. Ahtimen vaihdon yhteydessä uudet nesteet/öljyt+suodatin,niin ääni hävis. Tosin sihtikin mun autosta putsattiin vajaa kuukausi sitten.. Olihan siellä karstaa jota viina oli liuottanut koneesta öljypohjaan ja tiivisteen palasia/suikaleita. Ton operaation jälkeen öljytkin on pysynyt tähän päivään saakka kirkkaina ja eikä ulinasta ole kuin enää kuin muisto.
Viimeksi muokannut jore83, Ke Huhti 03, 2013 01:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2008 SS 1.8t Biopower.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Sama täällä. Ei tietoa kauanko öljyillä ajettu. Ostamisen jälkeen alkoi vinkuminen, useammin vähän lämmenneellä koneella paremmin kuin kylmällä. Öljyt ja suodatin kun vaihtui niin loppui vinkuminen.
Ahdonvoimaa
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mulla vuoden 96 NG900 tyhjäkäynti humppasi ja motarilla sai ähkyn kun antoi kenkää.
Öljyt ja suodatin vaihdettuna tyhjäkäynti tasan tuhat mittarin mukaan ja motarilla taas kiihtyy sen minkä vapari vain voi. Aika ihme juttu.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tällä samaa ulinaa ollut havaittavissa Aerossa. Olisko ollut 150tkm mittarissa kun öp avattiin ja sihti puhdistettiin. Oli muuten kohtuu puhdas kone. Nyt noin 157tkm mittarissa ja pelkällä etanolilla on melkein menty. Muutama tankillinen on välissä 98 tai 95 tankattu. Nyt talvella alkoi GM filtteri vissiin ulisemaan kylmällä koneella, lämmettyään katoaa koko ääni. Ensi viikolla vaihtuu öljyt ja filtteri kun Aero pomppas käppäristä leimalla ja vien huoltoon laitettavaksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja jore83 »

On muuten aika jännä homma,miten nyt viime aikoina on tullut esille toi öljynsuodattimien ulina,liekö gm muuttanut suodatinta,vai mikä ihme siinä on.Vai alkaako se ilmottelemaan vaihtotarpeesta alkamalla pitää meteliä.Itellä aikanaan kerkesi pyörimään kaikki mahd. kauhuskenaariot,kun auton oston aikana ilmeni tuo ääni. Mitä nyt lueskellut tätä ketjua,niin kun öljyt alkaa olla +5000 kilsaa ajettu,niin ääni (saattaa) alkaa.
2008 SS 1.8t Biopower.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja tturku »

lisätäänpäs tänne myös tämä sama hedelmällinen keskustelu, jota käytiin tuolla offtopicissa näistä öljynsuodattimista, näinhän tää on edennyt:
Minuteman kirjoitti:Keväthuoltoja. Tonnariin 530 000Km huolto, moottoriöljyt + suodatin, ilmansuodatin sekä automaattiöljyt sekä sihdin puhtauden toteaminen, sihdin O-renkaiden vaihto uusiin ja magneetin puhdistus sekä biiliin kesärenkaat alle. NG900 öljyt + suodatin. Samalla tuli silkkaa uteliaisuutta leikattua auki käytettyjä "GM"- sekä "M-Filter" -suodattimia.
Saabinsti kirjoitti:No, mikä oli tulos?
Minuteman kirjoitti:Eipä tuollaisesta epätieteellisestä ruumiinavauksesta kummoisia tuloksia voi saada suodatinmateriaalia tarkemmin tutkimatta, mutta pinnallisina havaintoina "GM" filtterissä itse suodatinpatruunan pituus ja leveys (lamellimäärän ollessa karkeasti silmäiltynä sama molemmissa) eli myös pinta-ala reilusti, n. 1/4 suurempi kuin M-Filterissä ja toteutettu eri tavalla, M-Filterissä ollen liimattu peltisiin päätyihin kotelon sisällä ja "GM":ssä taas vapaat paperipäädyt. Molemmissa takaiskuventtiileinä samantyyppinen kumikalvotiiviste sisäänmenossa.

M-Filterissä valmistajan nettisivujen lupaus "varmatoimisesta puolipallon muotoisesta ylipaine/ohivirtausventtiilistä" ei pidä paikkaansa vaan suodattimessa ohivirtausventtiilin virkaa toimittaa patruunan peltipäädyn reikää vasten "tiivistyvä" kierrejousikuormitteinen suora bakeliittilevy. "GM" filtterissä taas ohivirtausventtiili on toteutettu kartiomaisella ja itsekeskittävällä istukkatiivistyksellä mutta mikä herätti huomion on se että "GM":ssä jousena toimii yksinkertainen peltinen lehtijousi. Tällä on käsin kokeiltuna taipumusta "soida" sille luunappeja kynsillä annettaessa, ja jousen toiminta on epäloogista, sitä suoraan filtterin pituusakselin suuntaisesti painettaessa se vaatii melkoisen voiman avautuakseen, ja taas vinosti painettaessa jousen sivulta, aukeaa uskomattoman pienellä voimalla itse istukan auetessa vinosti ja vastaavasti ruuvarilla itse venttiiliä sivulta painettuna se aukeaa hyvin pienellä voimalla. Ja painehan menee sieltä missä vastus on pienin.

Soimiskokeilu juontaa juurensa täälläkin raportoiduista ulisevista "GM"- suodattimista jollaiseen itsekin törmäsin ensimmäisen kerran joskus 2004-2005. Nyt havaintoja on ilmeisesti enenevässä määrin muillakin . Huolestuttavaa tuossa on se että kun omien havaintojen mukaan "GM"- filtterissä sisäosat istuvat muuten tiiviisti ulkovaipassa niin ulinan lähteeksi ei oikein jää muuta kuin ohivirtausventtiili ja sen jousi, ja se taas tarkoittaa sitä että itse suodatinmateriaalin on täytynyt tukkeutua jostakin syystä, materiaalin tekoviasta, tai sitten lehtijousi on väärin mitoitettu. Kummassakin tapauksessa se kuitenkin tarkoittaa suodattamattoman öljyn pääsyä ohi suodattimen ja voitelukohteisiin.
Uitukki kirjoitti:^Kullanarvoista tietoa vaikka onkin epävirallista tutkimusta :!:
Minuteman kirjoitti:No en nyt ihan kullanarvoisesta tiedä mutta parhaassa tapauksessa ollaan jonkin asian jäljillä.. Nyt kiinnostaisi tietää että onkohan näiden hiljattain "GM"- suodattimien ulinoista raportoineiden Saabit ja etenkin T7- Saabit etanolikäyttöisiä? Muistan lukeneeni useista hiljattain, n. 5000Km sitten puhdistetuista öljypohjista ja vaihdetuista suodattimista ja nyt ulinoista, joten mieleen tuli sellainen asia että tekovikana reilulla ohipuhalluksella varustettu moottori vettä absorboivaa etanolia polttoaineenaan käyttävänä voisi teoriassa kyllästää voiteluöljyyn sellaisen etanoli/vesiliuoksen tai emulsion joka saisi selluloosasta valmistetun filtterimatriisin turpoamaan umpeen ja ohivirtausventtiilin toimimaan ja värisemään ratastyyppisen öljypumpun tuottamalla taajuudella. Esim. M-Filter kertoo käyttävänsä puolisynteettistä filtterimateriaalia ja jotkut valmistajat kokosynteettistä, esim. lasikuitua ja polymeerejä osan tyytyessä perinteiseen paperiin eli vesikosteudesta turpoavaan selluloosaan.
tturku kirjoitti:Hep, Tänään käytin Aeron (T7 -02, 157tkm) öljyjen vaihdossa. Vanhat öljyt n. 7000km ajetut GM 10-30 longlifet ja GM filtteri. Vaihdettu viime kesänä kytkinjumpan ja öp:n puhdistuksen yhteydessä. Alkoi huomasin ujelluksen kylmällä koneella tässä viimeaikoina ja piti kylmällä isompaakin ujellusta. Melkein pelkästään etanolilla ajettu, vain muutama tankillinen ehkä välissä bensalla. Kävin äsken koittamassa starttia ja vaikka auton on seissyt noin 4 tuntia, oli koneen lämpötila vielä 23 astetta käynnistettäessä, hitaasti näyttää jäähtyvän. Huollosta haettaessa oli 13 asteinen joten eipä vielä tiedä loppuiko vinkumiset, ei ainakaan vingu noilla lämmöillä. Kysyin huollossa että katsoivatko filtteriä mutta eipä siellä sitä olleet tietenkään räjäyttäneet.
Nyt on autossa samat öljyt GM mutta motonetin tarvike filtteri, olisko ollut VIX tai jotain sinnepäin. Täytyypä huomenna aamulla yön jälkeen aamulla päräyttää käyntiin ja kuunnella.
Minuteman kirjoitti:Wix-Filtron on saman tehtaan tekele kuin "GM" filtteri ja rakenteeltaan identtinen. Tuolla aikaisemmassa viestissäni on juttua "GM" filtterin ruumiinavauksesta ja havaintoja sen ohivirtausventtiilin rakenteesta ja ulinan yhdestä mahdollisesta syystä.
tturku kirjoitti:Joo, sen luinkin. Mutta no perskeles, säästin 3 euroa ja sain mahdollisesti saman skeidan eri logolla. Motonetissä kaveri sanoi vaan että tämä Wix-filtron on yksi isommista valmistajista ja että saattapi olla jopa samasta tehtaasta myös tuo GM. Tuosta ohivuodosta, jouduin lisäämään öljyä noin 5000tkm ajon jälkeen ja oli jonkun verran huvennut, olisiko noin 5dl lisänny. Pitää seurata tuota öljyn määrää.
Timon kirjoitti:No en nyt tänään tehnyt Saabiini mitään, mutta noista WIX-suodattimista on pakko kommentoida omakohtainen kokemus, vaikkei liitykään näihin nyt puheena olleisiin T7-moottoreihin vaan allekirjoituksen auton T8:iin:

Eli viimeksi öljyjä vaihtaessa huomasin öljyn suodattimen (tarvikesuodatin, merkkiä wix) menneen hiukka lyttyyn, eli lyhentynyt pituussuunnassaan. No olin jo ostanut tilalle valmiiksi uuden suodattimen (edelleen merkkiä wix, tarvikkeena ostin kun halvalla sai :oops: ) joten laitoin sen sitten paikalleen uusien öljyjen kanssa. Kahden viikon ja noin 600 km jälkeen tarkistin, mitä suodattimelle kuuluu. No sehän oli taas samalla tavalla lytyssä, vajaan sentin verran pituussuunnassaan lyhentynyt.

Molemmat WIX-suodattimet palautettiin myyjäliikkeeseen (Motonet) ja rahat saatiin takaisin. Myyjä kertoi, että suodatin on täsmälleen identtinen ns. alkuperäisen GM-suodattimen kanssa ja sanoi, että tuleevat samasta tehtaasta, ainoastaan eri merkillä varustettuna. 8O

No ostin tilalle sitten marmoritiskiltä GM:n logolla varustetun suodattimen ja tälleen 1000 km jälkeen on vielä hyvin muodossaan. Aion kyllä vastaisuudessakin tarkistaa parin viikon välein tuon suodattimen kunnon ettei vaan mene uudestaan lyttyyn.

Näitä kaikkia suodattimia kädessä hypistellessä tajusin, että suodattimien muodossa pysymisestä vastaa pelkkä pahvi (tai mitä paperia se nyt ikinä onkaan). Kun katselin roskalaatikosta löytyneitä muita suodattimia, tajusin, että niissä muissa oli sisäpinnalla metalliverkko, mikä pitää suodattimen pituussuunnassa oikeassa mitassaan. Näissä WIX:n tai GM:n suodattimissa sellaista metalliverkkoa ei siis ollut.

En nyt siis leimaa WIX-filttereitä automaattisesti huonoiksi (näytti nimittäin kädessä pyöriteltynä ihan samalta kuin originaali GM-suodatin), koska onhan mahdollista että autossani on jokin vika tms joka suodattimen lyttää. Mutta originaali GM-suodatin siis toistaiseksi ehjänä. Seuraillaan tilannetta...
Uitukki kirjoitti:Pohdiskelin tämmöistä. Eikös näissä etanolivehkeissä pitäisi nimenomaan käyttää GM:n filtteriä joka äänellään ilmoittaa menneensä tukkoon? Mitäpä jos nämä muunmerkkisetkin menevät mutta ne eivät vain ilmoita itsestään mitään?
tturku kirjoitti:Tjaa, täytyykin pari kertaa vilkaista tuota suodatinta kun saan muutaman kilometrin alle tuolla suodattimella. Aamulla oli -8 astetta ulkolämpötila ja nopeesti tempasin Aeron käyntiin. -6 astetta näytti open sid moottorin lämpötilaksi startatessa. Ei mitään ininää missään. Tarkkaillaan sitäkin jos tuossa olis muutama kylmä aamu vielä.
Eli ei muuta kun seuraillaan niitä ulinoita jos vielä kylmää ja myös itse filtteriä.
Olikos Hook:lla tai vesa67:lla näistä filttereistä ja vinkumisesta myös jotain tutkimustuloksia?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nimimerkki "Timon" tarkoittaa lytistyvistä filttereistä kirjoittaessaan SS:n ja SC:n moottoreihin sopivia nykyaikaisia koteloimattomia paperifilttereitä joille on itse moottorissa oma kotelonsa ja kantensa, kun taas nämä soivat vanhempien mallien suodattimet ovat perinteisiä paikoilleenkierrettäviä peltikoteloituja, joissa siis se soiva venttiili itsessään.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Yhtään filtteriä en ole avannut. Mutta riittävän monta konetta on hiljentynyt etanolikäytön ja öljyn & filtterinvaihdon jälkeen että jonkinsortin ilmiö tässä on kyseessä. Kunhan hyllyssä oleva tukkupakkaus GM filttereitä loppuu niin vaihdan johonkin muuhun merkkiin ja sitten taas kerätään statistiikkaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla kans kolkki ulisee kylmänä...tarvii bongaa joku "haist vitu" suodatin jostain ens oljynvaihtoon...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Itsellä on sattunut niin tämän WIX:n tekeleen kanssa että "sisuskalut" oli irti kun vaihdon sen. Mielenkiinnosta avasin suodattimen ja totesin että liimaa oli patruunan toisessa päässä niukanlaisesti ja siitä syystä se oli irronnut.

T7:ssa on aika kohtuulliset öljypaineet kylmänä niin että heikompilaatuiset suodattimet kyllä ilmoittavat itsestään taikka niin kuin tällä kertaa kävi alkavat purkaantua ... 8O
Saab 9-5 2.0t 1998
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suodattimen sisäpatruunaan ei oikein kohdistu sitä pullistavaa ja hajottavaa voimaa öljynpaineesta eikä edes virtausvastuksen aiheuttamasta paine-erosta, vaan pikemminkin kokoonpuristavaa voimaa. Virtaussuuntahan on niistä kierre- ja tiivistepäädyn uloimmista aukoista sisään, suodatimateriaalin läpi keskelle päin ja keskireijästä ulos. En nyt väitä että juuri näin olisi tuossa tapauksessa tehty mutta rajusti kiinni kiertämällä ja samalla vahingossa kierreosalla tiivistepäätyä keskeltä venyttämällä voi saada sisäosat irtoamaan ja varsinkin Wixissä (GM) jossa sisäosia ei ole päätyä vasten puristamassa ja varmistamassa kunnollista kierrejousta kuten monissa muissa filttereissä vaan melko onneton peltiviritelmä.
Uitukki kirjoitti:Pohdiskelin tämmöistä. Eikös näissä etanolivehkeissä pitäisi nimenomaan käyttää GM:n filtteriä joka äänellään ilmoittaa menneensä tukkoon? Mitäpä jos nämä muunmerkkisetkin menevät mutta ne eivät vain ilmoita itsestään mitään?
Tuo on hyvä pointti sillä häiritsevä ajatus ja varsin salakavala yhdistelmä olisikin tukkeutuva suodatin ja hiljainen ohivirtausventtiili.
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Moottori ulisee

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Laitoin tänään m-filterin, gm suodattimet on alkanut kaikki viimeisimmät ulista 5tkm ajon jälkeen, ja siksi olen nyt pudottanut vaihtovälinkin tuohon viiteen, aiemmasta 8tkm:sta. Mielestäni halpa menoerä GM 5W30 ja filtteri suhteutettuna niiden tuomaan mielenrauhaan, varsinkin kun on niin helppo itsekin vaihtaa. Raportoin kunhan kilsoja karttuu, että onko m-filter hiljainen vai ei.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Vastaa Viestiin