Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Ensin tervehdys kaikille, nyt jo 6 kk saabin omistajana ollut suuri apu foorumin lueskelusta mutta vielä ei ole tullut tänne kirjoiteltua.

Autona siis 2000 rekisteröity MY01 2.0T T7 BioPower softalla, huohotinpäivitys tehty. Öljyt+Suodatin, sekä PA-suodatin vaihdettu 10 t sitten, jäähdytysnesteet 3 viikkoa sitten, laturi tammikuussa.

Ajettu n. 235 000 km josta viimeiset 10 t ollut epäsäännöllisellä E85 ajelulla.

Saabbi nyt seissyt pari viikkoa rampautuneena, tällä hetkellä starttaa hyvin käyntiin mutta ei jaksa käydä ilman kaasua ja MissFireä saa n. 1 min käytöllä aikaiseksi n. 800 kappaletta.

Pääsiäisenä ei enää käynnistynyt jolloin testattiin DI-kasetti, polttoainepumpun rele. Pumppu pyöri kun antoi virtaa sulakkeelle mutta ei ilmeisesti paineet riittänyt. Pumppu irti ja uusi tilalle ja auto välittömästi käytiin, mutta n. 10 sek käymisen jälkeen alkoi käymään huonosti ja ei jaksanut pyöriä ilman kaasua.

Open Sidistä huomasin että lambda arvot pysähtyy n. 10 sek jälkeen 800 ja heti sen jälkeen hyppää 2500. No etupuoleinen lambda liitin irti ja auto pyöri hienosti. Sen jälkeen ilmeni uusi ongelma että tyhjäkäynniltä kaasua painaessa meinasi sammua ja otti kankeasti kierroksia, tätä räpläsin ja ihmettelin pitkän aikaa kunnes tulppien vaihdon jälkeen vaihdoin uuden akun jolloin auto lähti toimimaan täysillä.

Parina päivänä tuli heitettyä koeajoa ja viimeisellä lenkillä tuli haettua e95:sta tankkiinkin. Tällä reissulla alkoi IMM ilmeisesti oireilemaan koska ei ottanut ahtopaineita ollenkaan ja tuli kai ns. "fuel cuttia" kun mAir laahasi välillä perässä mutta ei läheskään niin paljoa että olisi huomattavaa, ehkä n. 10-20 yksikköä. No ajattelin johtuvan lambdan uupumisesta ja auto parkkiin odottamaan uutta lambdaa.

No nyt lauantaina ajattelin siirtää auton talliin renkaiden vaihtoon niin eipäs lähtenytkään käyntiin, vika löytyikin heti sitten irronneesta pumpunletkusta, sen laitoin takaisin ja uusinta yritys, ei lähtenyt, lupaili vähän mutta ei sitten kuitenkaan. Siinä vaiheessa siirryin selkeästi saunomaan sekä nauttimaan olutta masennukseen kun saabbi ei käynnisty.

Tänään sitten formuloiden jälkeen taas luottamusta uhkuen testaamaan ja ihme kyllä, saabbi lähti käyntiin. Mutta käymishäiriö jatkuu yhä, yli kahden tonnin kun on kierrokset niin auto toimii aivan hienosti mutta siitä alaspäin niin tuntuu kuin kävisi 3 pytyllä.

Tänään sitten 4 h moottoritilan tutkimista, painevuotojen etsimistä, kaasuläpän tarkistus, kaikkien liittimien käyminen läpi/puhdistus ja ei muuta vikaa kuin erittäin nokiset sytytystulpat. Eli huomenna taas uudet tulpat hakuseen ja katsotaan sitten uudelleen. Todennäköisesti nuo MissFiret aiheutuu tulpista mutta mikä ihme pakottaa koneen käymään niin rikkaalla että 50 km ajetut tulpat ovat tämän näköiset:

Kuva

Onko muilla ideoita tässä välillä kun saa uusilla tulpilla testattua?

Kiitokset etukäteen!

sen verran vielä että Sidissä etanoli arvot muistaakseni 825 (puhtaan e85:sen seassa vähän e95:sta), amul 0 sekä akkua on ahkerasti irroiteltu, tänään oli muistaakseni irti n. 30 min kun IMM:ua katselin ja samalla puhaltelin savua kärsästä vuotoja etsiessä.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

lambda rikki? onko orkkis bosch lambda?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Jeps, lambda vika on huomattu jo mutta ilman lambdaa seostaa ilmeisesti kuitenkin liian rikkaalle, kummallisthan tässä on se että auto toimi välillä ihan ok ilman lambdaakin.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja nugge »

Mitkä tulpat?
Vaihdoitko uuteen IMMuun?

Mitä sanoo Pbef, Pinl Opensidissä?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilman lambdaa biopower-softa vetää etanoliadaptaation maksimiin ja rajoittaa ilmamassat. Uusi lambda kiinni ennen ajelua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Kiitoksia tuosta adaptaatio selvennyksestä carlsonille, näin oli hieman epäilyskin, mutta tästä oppii taas uutta, voin sen verran sanoa että on taas oppinut tuosta rakkineesta paljon parin viikon sisällä.

Pinl ei noussut yli 1000 eli paineita se ei antanut.

Uutta lambdaa odotellessa ja sillä testaten, raportoin kun saan uuden lambdan kiinni.

Näin nyt 6 kk kokemuksella ja purkamisella on hieman kaduttanut, kun tuo emäntä kuitenkin välttämättä saabin halusi niin tuli sorruttua tuohon og9-3:seen vaikka ehkä loppupeleissä vanhempi tonnari\900 olisi ollut parempi käyttöautoksi. Nyt kolmesti on sitä hinattu maailmalta kotiin kun on jotain ilmaantunut, varsinkin tässä talvella on neliveto autosta etua siinä.

Mutta niinhän se on näissä vanhemmissa että ongelmia tulee jossain vaiheessa. Nyt olen päätynyt korjaamaan tuota kerran kuukaudessa. Mutta eipä tarvitse baareissa pyöriä kun nekin rahat ja aika menee saabin ylläpitoon.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja nugge »

Laita sit ihan suosiolla Boschin Lambda. Tarvikkeet kun eivät ole tahtoneet toimia viinan kanssa niinku pitää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Käyntihäiriöitä OG 9-3 2.0t -01

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

No niin nyt on uusi "käytetty" lambda kiinni ja tuntuu pelaavan normaalisti, mifiä ei tullut enää kuin 20kpl 20 km lenkin jälkeen mutta ihmetyttää yhä tuo lambdan lukema, ilman kaasua mennään -2500 ja ja kaasulla nousee kyllä normaalisti, en uskaltanut vielä tottelu ajolla ihan lappupohjassa testata, mutta muistakseni jossain 1500 kävi. Paineitakin tuntui normaalisti ottavan.

Pitää huomenna uskaltautua kylille sillä ja katsoa jos siitä rauhoittuisi, mutta eikö -2500 viittaisi jo hieman ilmavuotoon?

Tulpat on ngk:n BCPR7ES-11.

Lambda on boschin 0258 003 817, eli vielä epäillyttääettä tuliko ihan oikea lambda mukaan?
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Vastaa Viestiin