Autona siis 2000 rekisteröity MY01 2.0T T7 BioPower softalla, huohotinpäivitys tehty. Öljyt+Suodatin, sekä PA-suodatin vaihdettu 10 t sitten, jäähdytysnesteet 3 viikkoa sitten, laturi tammikuussa.
Ajettu n. 235 000 km josta viimeiset 10 t ollut epäsäännöllisellä E85 ajelulla.
Saabbi nyt seissyt pari viikkoa rampautuneena, tällä hetkellä starttaa hyvin käyntiin mutta ei jaksa käydä ilman kaasua ja MissFireä saa n. 1 min käytöllä aikaiseksi n. 800 kappaletta.
Pääsiäisenä ei enää käynnistynyt jolloin testattiin DI-kasetti, polttoainepumpun rele. Pumppu pyöri kun antoi virtaa sulakkeelle mutta ei ilmeisesti paineet riittänyt. Pumppu irti ja uusi tilalle ja auto välittömästi käytiin, mutta n. 10 sek käymisen jälkeen alkoi käymään huonosti ja ei jaksanut pyöriä ilman kaasua.
Open Sidistä huomasin että lambda arvot pysähtyy n. 10 sek jälkeen 800 ja heti sen jälkeen hyppää 2500. No etupuoleinen lambda liitin irti ja auto pyöri hienosti. Sen jälkeen ilmeni uusi ongelma että tyhjäkäynniltä kaasua painaessa meinasi sammua ja otti kankeasti kierroksia, tätä räpläsin ja ihmettelin pitkän aikaa kunnes tulppien vaihdon jälkeen vaihdoin uuden akun jolloin auto lähti toimimaan täysillä.
Parina päivänä tuli heitettyä koeajoa ja viimeisellä lenkillä tuli haettua e95:sta tankkiinkin. Tällä reissulla alkoi IMM ilmeisesti oireilemaan koska ei ottanut ahtopaineita ollenkaan ja tuli kai ns. "fuel cuttia" kun mAir laahasi välillä perässä mutta ei läheskään niin paljoa että olisi huomattavaa, ehkä n. 10-20 yksikköä. No ajattelin johtuvan lambdan uupumisesta ja auto parkkiin odottamaan uutta lambdaa.
No nyt lauantaina ajattelin siirtää auton talliin renkaiden vaihtoon niin eipäs lähtenytkään käyntiin, vika löytyikin heti sitten irronneesta pumpunletkusta, sen laitoin takaisin ja uusinta yritys, ei lähtenyt, lupaili vähän mutta ei sitten kuitenkaan. Siinä vaiheessa siirryin selkeästi saunomaan sekä nauttimaan olutta masennukseen kun saabbi ei käynnisty.
Tänään sitten formuloiden jälkeen taas luottamusta uhkuen testaamaan ja ihme kyllä, saabbi lähti käyntiin. Mutta käymishäiriö jatkuu yhä, yli kahden tonnin kun on kierrokset niin auto toimii aivan hienosti mutta siitä alaspäin niin tuntuu kuin kävisi 3 pytyllä.
Tänään sitten 4 h moottoritilan tutkimista, painevuotojen etsimistä, kaasuläpän tarkistus, kaikkien liittimien käyminen läpi/puhdistus ja ei muuta vikaa kuin erittäin nokiset sytytystulpat. Eli huomenna taas uudet tulpat hakuseen ja katsotaan sitten uudelleen. Todennäköisesti nuo MissFiret aiheutuu tulpista mutta mikä ihme pakottaa koneen käymään niin rikkaalla että 50 km ajetut tulpat ovat tämän näköiset:

Onko muilla ideoita tässä välillä kun saa uusilla tulpilla testattua?
Kiitokset etukäteen!
sen verran vielä että Sidissä etanoli arvot muistaakseni 825 (puhtaan e85:sen seassa vähän e95:sta), amul 0 sekä akkua on ahkerasti irroiteltu, tänään oli muistaakseni irti n. 30 min kun IMM:ua katselin ja samalla puhaltelin savua kärsästä vuotoja etsiessä.