OG9-3:n jarrujen teho

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Mitenkäs, onko tuollaisessa OG9-3:ssa raadin mukaan kuinka tehokkaat jarrut (-00 Aero)?

Nyt suvikumeilla on tullut kokeiltua jarrutustehoa ja jotenkin se on mielestäni vajaan oloista. Kyllähän se kärry pysähtyy, mutta odottaisin ainakin kostealla asfaltilla ABS:n raksutusta, kun tosissaan polkee. Voi tietysti olla, että patonginpurijoiden korkeapainehydrauliikan kanssa on tottunut vähän toisenlaiseen poljintuntumaan ja jarrutustehoon.

Jotta alanko etsiä vikaa järjestelmästä vai suunnittelemaan isompien levyjen päivittämistä?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

OG9-3 tunnettu "huonoista" jarruistaan...ainakin mun mielestä alimitotetut painoon ja tehoon nähden(staget)...Ng900:ssa vielä pykälää paskemmat.

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-9 ... 1-ebc.html

siitä halpa lääke...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kiitokset tiedosta. Tuo päivityssatsi ei tosiaan arvokas ole, joten pitää pistää harkintaan.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

16" pölykilvet ei sitten muuten olleet hinnan kiroissa ainakaan PCS:llä. Oma setti vielä asentamatta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Palat ja niiden kunto vaikuttaa myös.
Kun oli vakiolevyt vielä ja laitoin niihin punaiset EBC:n tms. reisinkipalat niin kyllä jarrut huononi aivan törkeästi, osa syynä todennäköisesti uraiset epätasaiset levyt. Nyt on 308mm levyt edessä ja takana uudet vakiokoon levyt punaisilla paloilla ja kyllä tehoa on selvästi enemmän.

Nuo Viggenin pölysuojat tulee sitten maalaamattomina.

Ps. osittain asiaan liittyen:

http://www.saablink.net/forum/general-n ... n/8643.htm
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

oikea pala oikealle levylle ja toisinpäin.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ootko kattonu et männät ja liukutapit liikkuu kunnolla?
Jumittava liuku aiheuttaa monesti vajaatehoo ja silti menee katsastuksesta läpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Korjaantu ferodo DS2500 tjsp. paloilla
9-3.1972
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jarrupaloissa on paljon eroja, huonot tarvikepalat eivät jarruta koskaam kunnolla ja kisapalat vasta kuumina, joten kannattaa suosiolla hommata jotkin premium-merkin palat ja jos jotain sporttisuuttahakee, niin ns. "fast road" menee yleensä vielä, mutta race-paloihin kannattaa suhtautua varauksella, niillä kun voi tulla ikäviä yllätyksiä kylmänä jarruttaessa.

Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin herkistää jarrut tarkistaa levyjen ja palojen kunto.

En ole omissa hirveämmin panostanut mihinkään merkkiosiin jarruissa ja ihan hyvin OG9-3 tuntuu pysähtyvän vakiojarruilla, eikä siinä mitenkään kohtuuttoman paljon tarvita poljinvoimaa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ihan on käytöstä kiinni mitä kannattaa hommata. radalla loppuu auttamatta kesken vakio jarrut, loppuu jo ripeähkössä maantie ajossa. :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

eipä noita ferodoja tarvinnu lämmitellä eriksee
9-3.1972
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Täytyy siis ottaa paikkoja ensin vähän auki ja tutkia tilannetta tarkemmin. Josko sieltä jotain löytyisi ja asia miksikään muuttuisi. Levythän sinänsä ovat ihan kunnossa ja paloissa pintaa.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
subzer0
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 09:33
Paikkakunta: Tampere

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja subzer0 »

Mitenkäs muuten vararengastus suhtautuu 308 millisiin laikkoihin?
Jääkö 15"-vanteet varastoon noiden kanssa?
Onko Saabilla 16"-varapyörää, joka mahtuu sinne paksin pohjalle vakiopaikalle?
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ainakin purkuosana näkyy olevan myynnissä 115/70 16" pyöriä Saabeista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja testing1 »

subzer0 kirjoitti:Mitenkäs muuten vararengastus suhtautuu 308 millisiin laikkoihin?
Tämä olikin hyvä kysymys, itse en ole ajatellut koko asiaa perskules 8O . No mahtuu se vara rinkula taka-akselille ja kontissa pitäs kulkea mukana vaahtotäyttöpullo vuodelta jotain. Niin ja mahtuuko edes 16" vararengas tuohon 9-3:sen poteroon...
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin