Ensimmäinen saab talossa.
Ensimmäinen saab talossa.
Noni, tuli hommattuu elämäni ensimmäinen saab alle, autona 9-3 -98 2.0t re85. Pari kyssärii ois, ootteko välillä tankannu normaali bensaa tommoseen vai ajannut jatkuvasti tolla re85. Tuli toinen ECu mukana jolloin toimii bensalla. Autoon on laitettu dump-valve by-pass tilalle ja imupuolen letku tukittu. Kokemuksia, että annako olla dumpin vai laitanko by-passin tilalle?
Saab 9-3 2.0t -98 Re85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ensimmäinen saab talossa.
eli siis autosi on T5 moottorin ohjauksella ja se ei adaptoidu bensalle tai viinalle.
eli tosiaan tarvitset toisen softan ajaaksesi bensalla....tankki kannattaa ajaa sit erittäin kuivaksi ennen tavaran vaihtoa ettei tuu isompia vaurioita....softat meinaan poikkeaa toisistaa jonkin verran.
ja sun autossas ei sinäänsä mitään muuta käytännön eroa dumpilla ja by-passilla ku ääni.
eli tosiaan tarvitset toisen softan ajaaksesi bensalla....tankki kannattaa ajaa sit erittäin kuivaksi ennen tavaran vaihtoa ettei tuu isompia vaurioita....softat meinaan poikkeaa toisistaa jonkin verran.
ja sun autossas ei sinäänsä mitään muuta käytännön eroa dumpilla ja by-passilla ku ääni.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Juu, tarkotin lähinnä sitä, että voiko tolla re85 ajaa koko ajan? Vai tarviiko välillä tankkaa bensaa tai laittaa re85 sekaan jotaiin ainetta? Auto tuntuu toimivan ihan kivasti,ed.omist. mukaa joku 240hv/380nm. Pari kertaa on saanu vaa startata vähän kauemmin et käynnistyy.
Saab 9-3 2.0t -98 Re85
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Startin jälkeiseen sammumiseen auttaa softapäivitys, purkissa lienee jokin vähemmän hienosäädetty versio.
Bensaa kannattaa muutama tankillinen vuodessa käyttää kun tuppaa suuttimet tervaantumaan pelkällä etanoliajolla.
Bensaa kannattaa muutama tankillinen vuodessa käyttää kun tuppaa suuttimet tervaantumaan pelkällä etanoliajolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ensimmäinen saab talossa.
ainakin tällä tietämällä voi ajaa.
autoosi on varmaan perus jutut tehty eli polttoaine pumppu vaihdettu etanolin kestäväksi ja uusi polttoaine suodatin?
öljynvaihto väli kannattaa pitää max 10tkm ja tulpat kannattaa vaihtaa siinä samalla. tämä siksi että etanolia menee joka startissa männänrenkaitten välistä öljyjen sekaan ohentaen oljyä.
etanoli vehkeet on aika kranttuja noista tulpista ja huono käynnistyminen voi johtua jo niistäkin. lähempänä 10tkm ajetut tulpat ainakin mulla alkavat tuntua negatiivisesti jo kulun kannalta.
hinta/laatu suhteeltaan hyvät tulpat ovat NGK:n BCPR7ES-11 ...löytyy ihan motonetista.
kymä käynnistykseen auttaa usein softan säätö, rikastusta sinne kylmä käynnistykseen.
Pk-seudulla useampikin softaaja... esim nimimerkit Nappe ja Hook privaa vaan heille ja niin saat auton toimimaan kunnolla.
edit/ vesa kerkeskin jo eka.
autoosi on varmaan perus jutut tehty eli polttoaine pumppu vaihdettu etanolin kestäväksi ja uusi polttoaine suodatin?
öljynvaihto väli kannattaa pitää max 10tkm ja tulpat kannattaa vaihtaa siinä samalla. tämä siksi että etanolia menee joka startissa männänrenkaitten välistä öljyjen sekaan ohentaen oljyä.
etanoli vehkeet on aika kranttuja noista tulpista ja huono käynnistyminen voi johtua jo niistäkin. lähempänä 10tkm ajetut tulpat ainakin mulla alkavat tuntua negatiivisesti jo kulun kannalta.
hinta/laatu suhteeltaan hyvät tulpat ovat NGK:n BCPR7ES-11 ...löytyy ihan motonetista.
kymä käynnistykseen auttaa usein softan säätö, rikastusta sinne kylmä käynnistykseen.
Pk-seudulla useampikin softaaja... esim nimimerkit Nappe ja Hook privaa vaan heille ja niin saat auton toimimaan kunnolla.
edit/ vesa kerkeskin jo eka.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Auto ei oo kinä sammunut,starttaus on ollu vaa joskus pitkä.(2 kertaa,viikon aikana) Edellinen omistaja sano että joku kangasalalta säätäny, eli voisko olla toi vesa67?? Pumppu on juu uusittu ja suodatinkin näytti kohtuu uudelta. En tiedä millo toi softa on tehty. Tulpat vaihdan juu uusin muutenki,mitkä tulpat ois parhaat tohon etanoli softaan?
Tossa toi REK. GHR-158, tumman punanen. Jos joku sattuu tunnistaa omistaneensa josku:) Öljyt vaihdoin jo ja sain ilmastoinninki toimii, seuraavaaks pikselinäyttö käsitelyy. Pikku hiljaa näit pikkuvikoja pois:)
Tossa toi REK. GHR-158, tumman punanen. Jos joku sattuu tunnistaa omistaneensa josku:) Öljyt vaihdoin jo ja sain ilmastoinninki toimii, seuraavaaks pikselinäyttö käsitelyy. Pikku hiljaa näit pikkuvikoja pois:)
Saab 9-3 2.0t -98 Re85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ensimmäinen saab talossa.
omasta kokemuksesta otollisin keli startti feeluille on +-0 eli nollakelit. enempi pakkasta tai lämpösempää niin esiintyy huomattavasti vähemmän noita feeluja.
edelleen noita NGK:n tulppia suosittelisin mitä edellisessä postissani mainitsin....
edelleen noita NGK:n tulppia suosittelisin mitä edellisessä postissani mainitsin....
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Mikä tuo leijuva tarina on ettei vakiopumppu etanolia kestäisi?
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ensimmäinen saab talossa.
no jos noin keskimäärin hajoavat bensalla 160tkm-200tkm...
...niin ei se käyttöikä ainakaan viinalla pitene, kaikki paska mitä järjestelmästä irtoo ja viina kummiskin kuivempaa kun bensa.
jos jollain pumput kestävät pidempään ei tarkoita sitä etteikö sitä kannattaisi viinaan siirtyessä vaihtaa.
70€ siitä ettei jää tienpäälle on aika pikku hinta.
...niin ei se käyttöikä ainakaan viinalla pitene, kaikki paska mitä järjestelmästä irtoo ja viina kummiskin kuivempaa kun bensa.
jos jollain pumput kestävät pidempään ei tarkoita sitä etteikö sitä kannattaisi viinaan siirtyessä vaihtaa.
70€ siitä ettei jää tienpäälle on aika pikku hinta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Nojoo, pyhä kolmiyhteys eli kampiakselin asentotunnistin, polttoainepumppu ja di-kasetti. Näihin olen henkisesti varautunut; ensimmäinen noista jo vaihdettu, pumppu odottelee hyllyssä ja sitä rataa. Mutta ei kait ehjää vaihtaa kannata. 

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ensimmäinen saab talossa.
jos viinalla ajat, ni kannattaa ennenku hajoo tienpäälle.
toisaalta jos oot sujut sen kans et auto saa keskeyttää ihan mihin vaan millon vaan, ni ei sit midist.
tää on taas näitä juttuja et kannattaako tässä pihtailla varsinkin jos se osa jo on?
tiedoksi vain että pahimmassa tapauksessa polttoaine pumpun hajotessa voi tulla myös moottorivaurio.
tuottoa tippuu tai katoaa lähes olemattomiin, eli siis saattaa päästä pahimmassa tapauksessa nakuttamaan aika reippaasti jolloin vaarana kansipahvi tai mäntä rikko.

toisaalta jos oot sujut sen kans et auto saa keskeyttää ihan mihin vaan millon vaan, ni ei sit midist.

tää on taas näitä juttuja et kannattaako tässä pihtailla varsinkin jos se osa jo on?
tiedoksi vain että pahimmassa tapauksessa polttoaine pumpun hajotessa voi tulla myös moottorivaurio.
tuottoa tippuu tai katoaa lähes olemattomiin, eli siis saattaa päästä pahimmassa tapauksessa nakuttamaan aika reippaasti jolloin vaarana kansipahvi tai mäntä rikko.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Kyllä se mun kokemusten mukaan menee selvästi misfiren puolelle kun E85:lla alkaa soppa loppumaan.
Ellet sitten tarkoita että kun vaimokkeella hajoo se bensapumppu ajosta että alkaa kuuluun luurista nakutusta.
Ellet sitten tarkoita että kun vaimokkeella hajoo se bensapumppu ajosta että alkaa kuuluun luurista nakutusta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Eli auto hyytyy/ei lähde käyntiin? Mulla on nyt softa jossa on kait joku bugi kun missfiressä seisoo muistaakseni 65536 tms. eli siitä ei paljon tuon identifioimisessa iloa ole.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ensimmäinen saab talossa.
Kannattaaks tonne manuiaalilaatikkoo laitaa alkuperästä öljyä vai mitä, aattelin nekin vaihtaa?
Saab 9-3 2.0t -98 Re85