B234i turbotus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Etsin ja selailin mutta en ihan löytänyt mitä etsin.. Eli tarjolla olisi hyvä aihio jossa paikallaan B234i. Vanhoista viesteistä aiheeseen liittyen on kyllä käynyt ilmi että sen (tai minkä tahansa muunkin vaparikoneen) turbottamisessa on melkoinen työ jota ei voi perustella millään muulla kuin mielenkiinnolla aihetta kohtaan.. perustellaan siis sillä :wink:

Mitä nyt vielä kyselen on (a) onko kellään omakohtaista kokemusta juuri ko. koneen turbotuksesta ja (b) mitä kaikkea vaihto-osaa moinen operaatio vaatii? Turbo, imusarja ja cooleri tietysti mutta mites itse moottorin osat, onko eroja? Lisäksi, eikös noissa ahdetuissa ole trionic- moottorinohjaus ja vapareissa joku Boschin systeemi..? Vaikuttaako lopputulokseen/ pelaako yhtä hyvin ahdettuna?

Ja vielä, käykö ahdetun B204:n imusarja B234:een? Jälkimmäinenhän on edellisestä porattu joten ainakin teoriassa voisivat olla yhteensopivia..

Kiitos jo etukäteen!
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Joo, kiitos vaan, tuonkin löysin mutta ei tuossakaan sanota mitään sen tarkempaa mitä kaikkea menee vaihtoon..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Vapareissa motronic, ei ole hyvä turbo käytössä. Lämpimästi suosittelen valmiiksi ahdettua moottoria trionic ohjauksella
Ng900
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jos meinaat kilvissä pitää, niin päästöjen todistaminen on käytännössä tekemätön homma. Tai sitten sitä mielenkiintoa aihetta kohtaan löytyy todella paljon!

VTT:n tekemän päästömittauksen hintaa kuulemma pyörii tuhansissa euroissa, eli jos sen verran on valmis panostamaan, niin mikä ettei...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös iivarikoneesta sais iloisen viinapannun, ku löis turbon mosan kylkeen? :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

JuHem kirjoitti:Jos meinaat kilvissä pitää, niin päästöjen todistaminen on käytännössä tekemätön homma. Tai sitten sitä mielenkiintoa aihetta kohtaan löytyy todella paljon!

VTT:n tekemän päästömittauksen hintaa kuulemma pyörii tuhansissa euroissa, eli jos sen verran on valmis panostamaan, niin mikä ettei...
Ai niin, tää kun olis oma tekele niin pitäis todistaa päästöt, vai? On tehty vaikeeks.. kuitenkin periaatteessa samoja vehkeitä on tehty myös turbolla :? No, jos kuitenkin leikitään ajatuksella että olisin valmis maksamaan mittauksesta ja sitä kautta edelleen kiinnostunut tekemään muutokset, niin mitä ne tekniset erot noiden koneiden välillä on? Pitää vaan rakennella samalla tarpeeksi peittävät suojat konetilaan :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja Haza »

Iskutilavuusero tulee iskunpituudesta, ei porauksesta.

Valmis turbotekniikka johtosarjoineen ja trioniceineen keulalle jos aikoo leimata. Eli iso homma, jos sitten taas haluaa läträtä viinan kanssa korkeilla puristuksilla ja isommalla iskutilavuudella niin ottaa vanhasta koneesta alakerran liikkuvat osat.

En alkais kyllä tekemään ellei joutoaikaa olisi paljon

94-> 2,3i tonnareissa olisi trionic5 valmiiksi eli niitä voisi turbottaa muihin verrattuna järkevällä vaivalla
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja TTH »

Järkeähän tuossa ei ole ja vähäpäästöistä koppaa ei millään saa kilpien väliin tuolla motilla. Tosin jos johonkin vähän erilaiseen projektiin tulossa niin siitä vaan, eiköhän tuo viinalla toimi ihan mukavasti :twisted:

http://www.youtube.com/watch?v=KIL2gY2ep9M

Kaikki osathan käyvät koneissa ristiin niin kauan kuin on vain lyhytlohko kyseessä, imusarjat jne. Trionic ohjailemaan niin eiköhän se jotenkin potki :lol:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhteenvetona lienee todettavissa että näiden vähäpäästöisten mallien kanssa on helpoin tie turboiluun auton vaihto. Tässä tapauksessa siis etsintöjen jatkaminen.. .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: B234i turbotus

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Ainakin tämän hetkisillä määräyksillä taitaa lakiteknisesti olla aika helppoa vm. 1998 vanhempien turbotus. Siis autojen, jotka eivät ole tyyppihyväksyttyjä. Tyyppihyväksyttyjen autojen ongelmana on juuri se, että päästöt pitäisi todentaa tyyppihyväksynnän mukaiseksi esim VTT:n tai muun tutkimuslaitoksen todistuksella. Uuden Traficomin ohjeen mukaan teho-paino -suhde on oltava määrätyssä rajoissa.

Nuo ei -tyyppihyväksytyt vanhemmathan ovat toki myös ns. vähäpäästöisiä (taitaa olla Euro 2 -päästöluokka?) ja onhan katilliset og 900:kin vähäpäästöisiksi rekisteröity.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Vastaa Viestiin