900:sen ABS:it, radio, mittari

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kuningaz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 14:56
Paikkakunta: Kuopio

900:sen ABS:it, radio, mittari

Viesti Kirjoittaja kuningaz »

no niin, 900 Saab tullut meidänkin perheeseen, mutta nyt on tullut oikein multiongelma, johon kaivataan keinoja... Nopeasti vilkaisten samanlaista ongelmaa ei silmiin sattunut...

Kaikki alkoi, kun ABS:in varoitusvalo syttyi ja punainen huutomerkki tuli tauluun. Siitä lähtien ABS ei ole toiminut. Nyt sitten jarrupoljinta painaessa nopeusmittari vaeltelee minne sattuu, monesti jopa aina tappiin eli 250 km/h kohtaan saakka. Samalla radio reagoi nostamalla volyymia, joka kai kuuluu sinänsä asiaan. Viimeinen temppu tuli sitten niin, ettei nopeusmittari ota enää kaasun painallustakaan, vaan vaeltelee siis nyt koko ajan laidasta laitaan.

No minä sitten soittamaan AuotoPutkolaan, siis Kuopion Saabin huoltoon. Sieltä epäilivät, että kaikki viat voisi johtua jotenkin jarruvaloista, joten onko kellään kokemusta? Onko vika väärissä polttimoissa, jossain johdoissa, hapettumissa, vai jossain ihan muussa.

Niin ja auto siis Saab S 2.0 -95
-Kuopion kunkku
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jospa hänen ylhäisyytensä auton johonkin ABS-anturiin/sen johtoihin tullut vika on kaiken syynä. Nopeusmittari saa nopeuden abs-anturilta. Magnetoföönissa on tietystikkin toiminta, mikä koventaa ääntä nopeuden (=sisämelun) kasvaessa. Viepä se auto sinne Putkolaan, niin laittavat sen piuhan päähän ja katsovat missä anturissa on vika.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Niinkauan kuin ABS-valo palaa ei ABS-järjestelmä ole toiminnassa.

Mulla vika oli etupyörän nopeuden tunnistimessa ja vika sotki myös tyhjäkäynnin. Sulla vika lienee takarenkaan anturissa, koska vika sotkee nopeusmitarin lukeman.

Itse tuhlasin monen tunnin työt puhdistaessa antureita ja liittimiä saamatta mitään aikaa. Eli ellet jaksa etsiä vikaa niin Techiin vaan kiinni ja katsomaan missä vika. Vikakoodin luku ei kaikissa paikoissa edes maksa mitään.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
kuningaz
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kuningaz »

No niin, vikaa on tutkittu nyt sitten ihan useamman kaverin kanssa, siis Putkolassa ja seuraavia diagnosoitiin...

ABS:in johtosarja oli hieman hapettunut, mutta näytti kuitenkin ehjälle, ja testattiin ja kaikkea, joten vika ei siis siinä. Antureissakaan vika ei kuulema ole, sillä toisesta renkaasta tulee nopeus yli viittäsataa ja toisessa oletusnopeus pysähtyneenäkin on 170 km/h. Anturit näytti ehjille eikä olleet järin likaisiakaan. Vikana siis ABS-tietokone eli Absien "aivot". Uusi osa 540 €, johtosarja olisi maksanut 1400 €, joten onneksi vika nyt ei siinä. Mötikkä siis hapettunut, valettu kun on, niin purkaminen hankalaa, joten uusi osa tilaukseen. Saabbi siis edelleen sairas ja odottelee nyt uusia aivoja, josko jo ensiviikolla sitten saataisiin tervehdyttyä....
-Kuopion kunkku
Vastaa Viestiin