9-3 2.0t pätkii prkl!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Mut millai sen saa paineistettuu ja samal tutkittuu missä olis vuoto?

Onko sellast ainetta mitä voi laittaa ahtopuolelle mikä paljastaisi vuodot?
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Imm ja cobran välinen kärsä irti. Itse löysin keittiön kaapista juuri cobran päälle tiukasti istuvan muovimukin :D Sitten ilmastointiteippiä todella monta kierrosta ristiinrastiin mukin ympärille sekä letkuklemmari parantamaan kiinnitystä. Kun luulet virityksen olevan pitävä, irroitat magneettiventtiililtä c-letkun. Irroita jostain vanhasta mopon kumista venttiili, ja tämä sopii tiukasti c-letkun sisään. Vielä lopuksi cobran päällä oleva huohotusputki irti ettei paineet pääse kampikammioon. Ja sillä banjopultilla sekä muutamalla isolla prikalla saat reijän umpeen testin ajaksi. Sitten vaan c-letkusta helposti venttiilin kautta painetta putkistoon. Vuotokohdat alkaa kyllä pihisemään!
T7 vm. 2001 9-3
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Ahaah, tää kuullosti kyl niin mielenkiintoiselta että pakko kokeilla :D
Mut millai sen paineen määrän kans, voiko sinne laittaa vaikka yhden baarin samantie?
Eikai ole mitää rikko vaaraa sillä testillä?
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kai sinne yhden barin ylipaineen voi tehdä, tekeehän ahdinkin sen verran painetta, 8 bar on taas aivan liikaa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Jos läppäkotelolta venakoppaan menevän letkun takaiskuvena on ehjä niin paine ei pääse myöskään venttiilikoppaan. Ja huoletta voit laskea painetta sisään, itse laitoin 1,5bar. Enempää ei tarvitse kuin autosi ahtaa. Veikkaan että aikaisintaan toisella yrityksellä saat sen oman "tulpan" cobran päästä pitämään :D Se on todennäköisin paikka joka pettää, itsellä ensiksi 1,2bar ja hienosti repes ilmastointiteipit irti kovan pamauksen saattelemana.
T7 vm. 2001 9-3
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Ookei, ei mitää ku patenttia tekemää heti lauantain ku pääsee kompuran äärel :P
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Nyt on ahdot mitattu ja näytti 0,5-0,7 eikä värähtänykkää siinä kohtaa alaspäi kun rupes pätkimää.
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Eli seuraava kysymys tuohon on että jos ahtopainemittari näyttää koko ajan lukemaa 0,6 ja auto rupeaa pätkimään mutta mittari ei värähdäkkään alas päin yhtään niin voiko silti ahtopuolella olla vuotoa?

Onko muuten paha homma ruvet tarkistelee suuttimia?

Ajattelin että nekin voisi hyvin olla hieman tukossa kun bensa suodatin oli alkuperänen minkä vaihdoin tossa pari kuukaut sitte ja nyt ku vaihdoin bensapumpun niin siellä oli aika hyvin pikkusta roskaa sisällä.
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kurkomake kirjoitti:Eli seuraava kysymys tuohon on että jos ahtopainemittari näyttää koko ajan lukemaa 0,6 ja auto rupeaa pätkimään mutta mittari ei värähdäkkään alas päin yhtään niin voiko silti ahtopuolella olla vuotoa?

Onko muuten paha homma ruvet tarkistelee suuttimia?

Ajattelin että nekin voisi hyvin olla hieman tukossa kun bensa suodatin oli alkuperänen minkä vaihdoin tossa pari kuukaut sitte ja nyt ku vaihdoin bensapumpun niin siellä oli aika hyvin pikkusta roskaa sisällä.
Mistä päättelet että oli alkuperäinen bensasuodatin?

puolisen tuntia menee ku suuttimet irroittaa. Mut eipä niistä päältäpäin pysty mitään sanomaan.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Sanotaan nyt näin että se suodatin näytti ulkoa päin siltä että se olisi kaikki nämä vuodet ollu siellä pohjassa kii.
Ei siis varmaa tietoa.
Muutenki vähä sellane kutina persiis ettei edellist omistajaa ole kauheesti huollot kiinnostanu ku historia loppu huoltokirjan mukaa 90tkm kohdalla.
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Nyt on testattu oikeasti toimivallakasetilla ja ei toiminu...joten se tarvike malli on ehjä.
Hieno iso kysymys kuuluu siis että misä helwetissä se vika on :evil:
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja matsson »

Jos ilmavuodot, IMM ja syttypuoli on kunnolla tarkistettu niin kannattaa jatkaa polttoainepuolen tutkimuksia. Suutintukin saa kohtuullisella vaivalla purettua esiin. Sitten pumppu sulaketaulun hyppyjohdolla pakkosyötölle ja suuttimia testaamaan. Yksitellen syötät sähköä akusta joka suuttimelle kellosta aikaa ottaen. Vaikka joku limsapullo suuttimen päähän keruuastiaksi ja 30 sekkaa pidät suutinta auki. En tiedä mitkä suuttimet T7 kolkissa on, mutta laskutoimitus on helppo jos tiedät suutinten tuoton. T5 kolkissa 345cc/min eli 30 sekunnissa polttoainetta pitäisi tulla 345/2 ~ 173ml elikkäs n. 1,7dl. Ite just mittasin kaikki suuttimet näin samalla kun vaihdoin E85 kestävät tiivisteet ja putsailin suuttimet. Mulla jäi kaikkien suutinten tuotto puhdistuksen jälkeenkin n. 1,6dl:n joten ruttasin vähän paineensäädintä :twisted: Pumppu on kuitenkin uusi... Specsiin on päästävä vaikka ranetuskonstein :D
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Juu seuraavaksi ajattelin tarkastaa suuttimet kun ajattelin että siellä voi olla roskaa jonkun verran. Pumpun kun vaihdoin niin oli aika hyvin aiellä sisällä tavaraa.
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
Kurkomake
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2013 09:19
Paikkakunta: Eura

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja Kurkomake »

Ei ol kettää enää kiinnostanu juttu tuokiot täällä :D
Pistetää vähä lisää.
Tänää vaihdettiin kampiakselin asentoanturi eikä vieläkään toimi, edelleen sama pätkintä.
Olisko se nyt jo todellist että on roskaa bensa linjassa?
9-3 -00 2.0t 202tkm T5 Projekti
9-3 -01 2.0t 143tkm T7 Myyty
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: 9-3 2.0t pätkii prkl!

Viesti Kirjoittaja ilra »

Näissä vanhoissa ketjuissa on paljon viisautta mutta nyt kun pojan autossa on vastaava vika kuin tämän aloittajalla olisin erittäin kiitollinen jos lopullinen ratkaisukin olisi sisältynyt ketjuun... :D

Mutta siis auto -97 900S pikkuisen softattu T5, punainen sytkäkasetti jne. Lähtee huonosti käyntiin eikä kestä vetoa eli noin 2000rpm veto hyytyy.
Vikakoodeja ei ole luettu ja nyt on ämpäri irti tankista kun mietin pitäisikö hakea uusi pumppu kuitenkin eli hankala lähteä koodin lukuun, lisäksi vikavalo ei pala.

Oireet viittasivat melko suoraan sytkäkasettiin, vaihdoin uudet tulpat (NGK:t) ja laitoin uuden sytkäkasetin kiinni. Lähti pienellä sahaamisella käyntiin (kylmä auto) ja kävi tyhjäkäyntiä normaalisti. Tyytyväisenä koeajolle mutta ei kestä kierroksia vaan veto häviää.

Bensapumpun vaihdoin ehkä vajas vuosi sitten mutta intin takia ei autoon ole juurikaan tullut kilometreja eli käytännössä uusi pumppu. Otin ämpärin pois ja katsoin ettei letku ole irti, lintassa tai hapertunut. Ei ollut vaan kaikki oli niinkuin pitikin.

Alipaineletkuja konetilassa katselin ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Onko hyviä ehdotuksia mitä seuraavaksi kannattaa kokeilla/katsoa vai kampiakselinasentoanturi tosin kierrolukumittari toimii? Jos KAA niin mistähän sen saisi nopeimmin halvimmalla?
Viimeksi muokannut ilra, Ma Maalis 04, 2019 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Vastaa Viestiin