kompuran hihnapyöränlaakeri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mistäs noita kompuran hihnapyöränlaakereita sai tilattua?-01 ja -02seen pitäis löytyä.
puh.050-3748237
#3078
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Ilmastoinnin laakerista siis kyse ?

Muistaakseni Kentson sivuilta sai hankittua, itse uusin juuri omaani ja laakerin hain Vaasasta Vuorenmaalta. Hintaa oli 27€.

Tähän jatkaen ilmeni uusi ongelma itsellä laakerin vaihdettua ja kun paketin kasasin loppui ylimääräiset äänet ja rahinat ilmastoinnin ollessa päällä, vaan nyt tuli ongelma tilaan missä ilmastointi on kytkettynä pois päältä ( magneetti kytkin ei mukana pyörinnässä ) kuuluu sellainen sirinä ikään kuin kytkin pinnat hankaisivat toisiaan, shimmi prikka on edelleen välissä, mikähän voisi.. ?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Hook »

Laakeri ei ole prässätty pohjaan. Näin hihnapyörä liian apparin puolella. Vaihtoehtoisesti pääty hihnapyärästä on vääntynyt, jonka takia ottaa vetolevyyn kokoajan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Juurikin jostain tuollaisesta luulisi olevan kyse, täytyy kyllä tarkastaa ainakin tuo laakerin asennus.

Onko olemassa jotain oikeaa newtonia tuon paketin akselin kiinnitys mutteriin?

Jotenkin jäi sellainen tunne tuosta viimekertaisesta asennuksesta, että jos kiristi "liikaa" alkoi kitka lisääntymään pyörinnässä suhteessa pyörään ja vetolevyyn, tämä voisi puhua puolestaan laakerin vajaasta asennosta.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Hook »

M8 tyypillisesti noin 22-25nm.

Tuon tiukkuudella ei oikein kasattuna (suoralla vetolevyllä&hihnapyörällä) ole merkitystä vetolevyn kitkaan, kun vetolevyn kuuluu olla jämptisti akselilla shimmin määrätessä vetolevyn etäisyyden hihnapyörästä.
.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Tuota juuri ajattelinkin ettei mitenkään voi olla normaalia että mutterin kiristys tiukkuus vaikuttaisi tuohon.

Vetolevy on oman autoni vanha joka ei ole hirttänyt kiinni tms ja toiminut normaalisti.

Hihnapyörä taasen oli kompurasta jonka laakeri oli selvä, putsasin kyllä hyvin kitkapinnan pyörästä ennen asennusta jne, mutta tuskin se ääni sen pinnan epätasaisuudesta johtuisi kun ei se ainakaan vuosien myötä paisunut ole :D

Nyt taas vähän viisaamanpana miettimään asiaa uudellen.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Hook »

Miten prässäsit vanhan laakerin irti? oliko vastinpintana hihnapyörän ulkokehä vai sisäkehä? Ettei ole hihnapyörän kitkapinta hieman kuppimainen nyt, jos on taipunut prässätessä...?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Juuri tämän välttääkseni vastinpintana oli sisäpinta, mutta eihän irtiprässätessä pitäisi pinnan tulla kuppimaiseksi kun paineen suunta on "sisäänpäin" jolloin menisi kuopalle eikä paisuisi. Takaisin prässätessä taasen koko kitkapinta vastineena. Korjaa jos muistelin väärin tämän operaation.. ?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Se päätylevy ainakin mulla oli aikoinaan sikana kii ja vääntyi hitusen irrottaessa, ja shimmasin sen välin sopivilla prikoilla oikeaksi noin suurinpiirtein ja toimi sen jälkeen jees. Toki ekalla kertaa otti kiinni ja latas täydet paineet vaikka ei ilmastointi ollut edes päällä ja puski kaikki nesteet pihalle. Tämänkin opin kantapäänkautta. Mutta asiasta taas oppineena tuo korjattu kompura toimi mukavasti niinkauan kunnes porsi ite kompuran sisällä olevat laakerit.

Sitten ostin tuon: http://www.eeuroparts.com/Parts/4981/A- ... mNumber=13

Tuossa tullauspäätös: http://aijaa.com/Nr0ajf

Eli hinnat noussu tuollakin.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: kompuran hihnapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

junnu kirjoitti:Mistäs noita kompuran hihnapyöränlaakereita sai tilattua?-01 ja -02seen pitäis löytyä.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/saab/9-3-y ... n-laakeri/

löyty tuoltakin...
9-3.1972
Vastaa Viestiin