9-3 Aero -01 Check engine -valo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Riksmann
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 16:47
Paikkakunta: Klaukkala

9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Riksmann »

Morjesta pöytään kaikille, arvon saabisteille!
Saabi tarjoili hieman jännittävämpää kotimatkaa aamuyön pikkutunteina töistä lähdettyä. Nimittäin hiljakseen valoihin lipuessa moottorijarrulla, CE-valo sytty palamaan, eikä suappi valoissa seistessä meinannu pysyä käynnissä. Tyhjäkäynnillä auto jurruttaa 200-500rpm alueella jotenkuten (tahtoo kuitenkin sammua, mutta kaasua antamalla pysyy käynnissä). Luulin aluksi, että voisi johtua bensan loppumisesta, koska siinä vaiheessa mentiin jo höyryillä, mutta tankkauksella ja uudelleen käynnistyksellä ei ollut mitään vaikutusta tyhjäkäynti/CE-valo ongelmaan. Virrat päälle laittaessa huomasin, että konehuoneesta kuuluu ennenkuulumatonta "tik tik tik tik" -ääntä parin sekunnin ajan. Mitään normaalista poikkeavia käyntihäiriöitä tai ääniä ei kuulu, kun autolla ajaa/kierrokset on yli norm. tyhjäkäynnin. Ripeempiä kiihdytyksiäkään ei viittinyt kokeilla, koska tuntematon vika, mutta tuntuu ettei anna ahtoja keltaselle -> Limp home?
Auto on siis täysin vakio -01 9-3 Aero. Toivottavasti edes joku sai jotain selvää tästä aamuöisestä soperruksesta :D
Saab 9-3 Aero '01
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja pjv »

Taitaa olla kaasuläppäkotelo "limpissä". Tuossa vähän juttuja aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=100119
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p693882

Ja ohjeet tilanteen korjaamiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Riksmann
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 16:47
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Riksmann »

pjv kirjoitti:Taitaa olla kaasuläppäkotelo "limpissä". Tuossa vähän juttuja aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=100119
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p693882

Ja ohjeet tilanteen korjaamiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk
Kiitoksia linkeistä! Ei tainnu meikäläisen aamuöinen hakuammunta osuu näköjään kohilleen.
Nyt on kuitenkin saabi saatu taas ajokuntoseks limpin resetoinnilla ja akun kaapelin irtikäyttämisellä. Heräsi kuitenkin tossa testilenkillä epäilys, että onkohan nyt ihan kaikki menny niinku strömsössä, ku ahtoja ei anna ku keltasen keskivaiheille ja motarille noustessa 3. vaihteella täyskaasukiihdytyksen jälkeen jumittu kaasuläppä auki. :D Onneks tosin moottorin sammutus ja parit kaasupolkimen rämpytykset palautti läpän/vaijerin normaaliksi. Mistäs lähetään ratkomaan näitä uusia ominaisuuksia?
Saab 9-3 Aero '01
Riksmann
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 16:47
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Riksmann »

Kyllähän se jaksaa vieläkin pitää jännitystä yllä kotiintulomatkoilla. Nimittäin taas himaan päin ajellessa pätkäs aika voimakkaasti kaks kertaa peräkkäin nelosvaihteella tasakaasulla ajettaessa. Mistäköhän vikaa kannattais lähtee ratkomaan? Sytkäkasetti, kaasuläppä vai joku muu?
Edit: ei siis vilauttanu/sytyttäny mitään vikavaloa näiden pätkäsyiden aikana tai sen jälkeenkään.
Saab 9-3 Aero '01
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Oletko tarkistanut jo alipaineletkujen kunnon?
Kampiakselin asentoanturi? Itellä hajos toi anturi ja teki tosiaan motarilla normiajossa pari nykäsyä. Myöhemmässä vaiheessa auto ei käynnistynyt kuumana. Piti odotella että jäähtyy, jonka jälkeen käynnistyi.
Nämä siis villejä arvauksia.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Riksmann
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 16:47
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Riksmann »

Mike Hunt kirjoitti:Oletko tarkistanut jo alipaineletkujen kunnon?
Kampiakselin asentoanturi? Itellä hajos toi anturi ja teki tosiaan motarilla normiajossa pari nykäsyä. Myöhemmässä vaiheessa auto ei käynnistynyt kuumana. Piti odotella että jäähtyy, jonka jälkeen käynnistyi.
Nämä siis villejä arvauksia.
Pitääpä tarkistella ne alipaineletkut kun töiltä ja viikonlopusta selviää. Nyt ei oo pätkäsemällä nykiny, vaan kruise päällä ajellessa huomasin, että nykiminen on siirtynyt pätkäsy muodosta hiuksen hienon kaasutuksen muotoon (sikäli mikäli ahtomittariin on uskominen). Tasakaasulla ajettaessa tuntuu siis siltä, että vähän väliä kaasua näpäytettäisiin, vaikkei näin ole...
Saab 9-3 Aero '01
Macci
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 07:04
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Aero -01 Check engine -valo

Viesti Kirjoittaja Macci »

Käytetäämpäs olemassaolevaa aihetta kun lähellä omaa. Ongelmatapaus on allekkirjoituksen mukainen 250tkm ajettu yksilö.

Pari päivää sitten kylmänä käynnistäessä tyhjäkäyntikierrokset tippu 500-600 tietämille ja CE-valo sytty. Muutaman kerran kun paino kaasuu tyhjäkäynti normalisoitu eikä testilenkillä ilmenny mitään ongelmia. Vikakoodina kyseisessä tilanteessa oli P1264, mikä ilmeisesti liittyy kaasuläpän palautusjouseen.

Vikakoodien nollauksen jälkeen auto toimi jonkun aikaa normaalisti. Vikavalo sytty uudestaan kiihdytyksessä ja sillä kertaa vikakoodiksi tuli P1251, joka sekin ilmeisesti viittaa kaasuläppäkoteloon? Jokaisen nollauskerran jälkeen vika tulee uudestaan kiihdytyksessä. Lisäksi kaasupoljin tuntuu toimivan omituisesti, kun koodit on nollattu. Se tuntuu aluksi jäykemmältä ja painaessa polkimen syvempään se löystyy ja Välillä poljin tuntuu normaalilta koko matkalta. CE-valon palaessa kaasupoljin tuntuu toimivan normaalisti.

Kylmänä käynnistettäessä tyhjäkäyntikierrosten kanssa on ongelmia, mutta lämmettyä autossa ei tuntuisi olevan mitään vikaa. Kaasuläppäkotelo on ilmeisesti limp home modessa, joten tuo pitää resetoida ja siihen löysinkin foorumilta ohjeet. Voiko tuo aiheuttaa edellä mainitut ongelmat vai onko tuossa kaasuläppäkotelossa mahdollisesti jotain pahasti vialla? Ilmeisesti tuo kaasuläppäkotelo kannattaisi putstata, mutta miten se kannattaisi tehdä? En onnistunut löytämään etsi-toiminnolla apua tuohon. Myös alipaineletkuja kannattaa ilmeisesti tutkia.

Oma autojen tuntemus on hyvin rajallinen ja tarkoitus olisi huomenna ihmetellä asiaa autoista paremmin tietävän henkilön kanssa. Kaikki ehdotukset mitä kannattaisi asian tiimoilta tutkia ovat tervettulleita. Toivottavasti yllä oleva tekstiripuli on riittävän selvästi kirjoitettu, että ongelma tuli selväksi :D ja lisäksi oikeaan foorumin osioon :P
9-3 -08 1.9 tid SC
9-3 -02 2.0t (entinen)
Yamaha XJR 1300 -02
Vastaa Viestiin