Katsastus/koneenvaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Keväällä vaihtui mun kolkkiin kone. Kaksilitrasen tilalle vaihtui 2,3. Mites katsuri suhtautuu asiaan, jos huomaa? Itse en ajatellut siitä ilmoittaa, mutta uusi kone kyllä kiiltelee kohtuullisen paljon verrattuna vanhaan.

Eiks näiden eu-tyyppihyväksyttyjen mallien kanssa kaikki ei ole välttämättä niin suoraviivaista, jos katsuri alkaa hankalaksi.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan samalta se 2-litrainen uusi kone näyttää päällepäin. Eihän tuo nyt ole ensimmäinen vaihtokone joka saabiin päätyy eikä rekisteriotteissa ole mitään merkintöjä vaihdosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos kyseessä on turbokone, niin parempi olla hiljaa, muuten joutua selvittelemään vastaavuudet Viggenin kanssa ennen kuin paketti kelpaa leimalle (Jarrut, alusta yms.)

Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

[quote="ippe"]Jos kyseessä on turbokone, niin parempi olla hiljaa, muuten joutua selvittelemään vastaavuudet Viggenin kanssa ennen kuin paketti kelpaa leimalle (Jarrut, alusta yms.)

Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.[/quo

milläs se katsari toteaa,onko 2.0 vai 2.3(esim viggen) turbokone?EI MILLÄÄN :D .
eli,ei siellä mitään tarvi selitellä koskaan...
#2285
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Lohkossa on tieto siitä, mutta voihan sisäkalut silti olla eri.
9-3.1972
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

jykä66 kirjoitti:
milläs se katsari toteaa,onko 2.0 vai 2.3(esim viggen) turbokone?EI MILLÄÄN :D .
eli,ei siellä mitään tarvi selitellä koskaan...

Esimerkiksi siten että menee itse mainostamaan muutoksia jossian tuning-lehdessä, tai sitten kertoo katsastusmiehelle ihan itse, tai vaikka siten että moottorissa lukee 2.3.

Sinällään moottorin vaihdot tai iskutilavuuden kasvattaminen 2.0->2.3 pitäisi muutoskatsastaa, mutta jos on asiasta itse ihan hiljaa, eikä retostele virityksillä, niin pääsee helpommalla...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Just niin kuin se93tbo kirjoitti, niin lohkossahan toi tieto on. Eli jos vittumiseksi heittäytyvät, niin varmaan sen tiedon löytävät.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No entäs sitten kun on menty vaihtamaan mitsu garretin tilalle ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos ahtimen vaihtamisesta tulee kitinää, niin pitää vaihtaa garretti takaisin, tuollainenhan vaatii muutoskatsastuksen lain mukaan, eikä se taida olla ihan läpihuutojuttu, kun moottorit ovat eri koodeilla...

Eli ei kannata kauheasti huudella noista muutoksista väärissä paikoissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 6§ 4. mom:
"ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon"

Tämän perusteella turbokoneissa kaikki muutokset pitää muutoskatsastaa, myöskin softapäivitykset.

Eli ei se 2.0->2.3 muutos ole sen ihmeellisempi vaatimusten osalta kuin vakiosoftan stagettaminen, jota en tiedä kenenkään Saabistin muutoskatsastaneen. Tietenkin softapäivitys on helppo peruuttaa jos katsuri jostain ihmeestä sen huomaisi ja rupeaisi kitisemään. Moottorin vaihto korjaavana toimenpiteenä vie vähän enemmän aikaa :mrgreen:

Omasta kokemuksesta sanoisin että jos auto ei ole ihan ritsa ja kuski käyttäytyy asiallisesti, ei katsastuksessa yleensä aleta tuontyyppisistä asioista nipottamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Monestikko katsuri on leimalla moottorilohkosta koodeja tarkastanut? Ei omalla kohdalla ikinä..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Harvemmin niitä lohkojen koodeja tutkitaan, mutta sitten kun niissä on jotain pielessä, niin siitä vasta riemu alkaakin, vaikka moottori olisi täysin alkuperäistä vastaava, mutta koodi on väärä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Katsastus/koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Ei tullut "leimaa". Vasen etuparkki ja peruutusvalot eivät palaneet. Laiskuuttani en viitsiny tarkistaa valojen toimintaa. Peruutusvalojen anturin liitin oli irti. Vasen raidetangonpää väljä.

Katsuri ihmetteli ja kyseli onko koneelle tehty jotain kun noin kiiltää. Sanoin, että tehtiin koneremontti . Ei se sit enempää ollut kiinnostunut aiheesta. No viat korjattuna jälkitarkastukseen ja kovaa ajoa.
Vastaa Viestiin