NG900 ohjaustehostimen toimintaperiaate

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

NG900 ohjaustehostimen toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Nyt tarvittaisiin todellista asiantuntijaa!! Miten NG900 ohjaustehostin toimii?

Muutamia tarkennuksia:
  • Onko kierrosluvulla merkitystä tehostuksen määrälle?

    Onko joku yrittänyt rajoittaa pumpun tuottaman öljyn määrää/painetta?

    Voiko tehostusta jotenkin rajoittaa? Esim asettamalle virtauskutistuksen pumpun lähtöputkeen tai laskemalla pumpun kierrosnopeutta?
Tavoitteena olisi siis saada "hieman" ylitehostettuun ohjaukseen tuntoa/ohjausvastetta menettämättä kuitenkaan koko tehostusta.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG900 ohjaustehostimen toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

OrgTS kirjoitti:Nyt tarvittaisiin todellista asiantuntijaa!! Miten NG900 ohjaustehostin toimii?

Muutamia tarkennuksia:
  • Onko kierrosluvulla merkitystä tehostuksen määrälle?

    Onko joku yrittänyt rajoittaa pumpun tuottaman öljyn määrää/painetta?

    Voiko tehostusta jotenkin rajoittaa? Esim asettamalle virtauskutistuksen pumpun lähtöputkeen tai laskemalla pumpun kierrosnopeutta?
Tavoitteena olisi siis saada "hieman" ylitehostettuun ohjaukseen tuntoa/ohjausvastetta menettämättä kuitenkaan koko tehostusta.
Aika visaisia kysymyksiä.

Ekaan kysymykseen voisi vastata, että tuskinpa on. Tuntuu siltä, että tuo ohjaustehostin tehostaa yhtä paljon, oli kierrokset sitten esim. joko 2000 rpm tai 4500 rpm. Silloin kun NG900 tuli markkinoille, autoissa ei vielä ollut nopeuden/kierrosluvun mukaan säätyviä ohjaustehostimia, ainakaan massatuotannossa. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Kahteen seuraavaan kysymykseen täytyy vain vastata, että en tiedä. Itse en kyllä menisi kikkailemaan tuon ohjaustehostimen kanssa.

Omasta mielestäni NG900:n ohjaus ei ole hirveän ylitehostettu, ainakaan verrattuna 9³ SS 1.8i:n ohjaukseen, joka on todella tehostettu :roll:

Edit: ai niin, se unohtui sanoa, että NG900:ssa on hydraulinen ohjaustehostin, kuten myös muissakin ohjaustehostimen omaavissa Saabeissa 9³ SS 1.8i:tä lukuunottamatta, jossa taas on sähköinen ohjaustehostin (sama kuin :evil: pel Vectrassa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

Eikö kukaan ole siis kokeillut pienentää tehostuksen määrää?

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Onko kukaan kokeillut Mimmin mainitsemia juttuja. Miten tehostimen öljynkulkua kannattaisi kuristaa? Entä vaikuttaako se pumpun kestoon/tehostimen öljyn lämpötilaan jne?

Olen nimittäin edelleen hakemassa parempaa ohjausvastetta ja tuntumaa tiehen. Tähän mennessä tehdyt temput:
-VRK asennettu
-Alusta madallettu
-Konin säädettävät iskarit
-PowerFlexin puslat
-Uudet alatukivarret
Mimmi kirjoitti:Laita mielummin leveämpää rengasta alle.
Alla on jo 225/45x17, paljonko pitäisi leventää vielä, jotta ohjausvastus kasvaisi havaittavasti :P :?:
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Vastaa Viestiin