OG93 TID etujoustintuen irroitus
OG93 TID etujoustintuen irroitus
Yläpään kääntölaakeri narisee ja pitäisi vaihtaa. Sitä varten koko joustintuki pitäisi saada käteen. Haynes neuvoo vaan kauniisti avaamaan alapallonivelen ym mukavaa ja sitten yläpään. Vuosi sitten jouduin tuon alapallon ottamaan auki vetoakselirempan vuoksi.
Silloin se ei onnisunut ilman, että puristin jousta kasaan jousenpuristajilla, jolloin jousi löystyi. Pallonivelen kartio ei muuten tullut ulos. Olisiko alatukivartta jotenkin pitänyt painaa alaspäin? Vai olisiko jousta pitänyt puristaa nostamalla hallitunkilla pyörän navasta? Sitä en uskaltanut yrittää.
Olen alkanut epäillä, että em. rempan lopputuloksena jousen yläpää ei mennytkään oikeaan kohtaan lautasta vasten sitten kun päästin sen taas pitkäksi. Kenties tuo narinakin johtuu siitä!?
Autolla on ajettu reilu 360 000 km. Pitäisikö iskarit ja / tai kuminiveliä vaihtaa samalla kertaa? Katsastuksessa ei oskaan ole ollut ongelmia. Iskarit testissä n. 60%.
Silloin se ei onnisunut ilman, että puristin jousta kasaan jousenpuristajilla, jolloin jousi löystyi. Pallonivelen kartio ei muuten tullut ulos. Olisiko alatukivartta jotenkin pitänyt painaa alaspäin? Vai olisiko jousta pitänyt puristaa nostamalla hallitunkilla pyörän navasta? Sitä en uskaltanut yrittää.
Olen alkanut epäillä, että em. rempan lopputuloksena jousen yläpää ei mennytkään oikeaan kohtaan lautasta vasten sitten kun päästin sen taas pitkäksi. Kenties tuo narinakin johtuu siitä!?
Autolla on ajettu reilu 360 000 km. Pitäisikö iskarit ja / tai kuminiveliä vaihtaa samalla kertaa? Katsastuksessa ei oskaan ole ollut ongelmia. Iskarit testissä n. 60%.
Saabisti vuodesta-76
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Eikö kukaan ole irroittanut tuota joustintukea?! Kysymys on siis siitä miten alapallonivelen saa auki ilman että jousta puristaa kasaan.
Saabisti vuodesta-76
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Ainakin pitää olla koko keula (molemmat etpyörät) ilmassa, kun noita operoi. Kertomuksesi viittaa vähän siihen suuntaan, että vain yksi kulma oli tunkattuna.
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Juu varmaan toinen puoli oli maassa. Toisaalta mielestäni kallistuksen vaimennin oli auki, joten kaipa se toinenkin täytyi olla ilmassa ainakin irroituksen ajan..
Saabisti vuodesta-76
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Pallonivelen ulosvedin on tässä kohdassa korvaamaton apu. Sitten kun pallo irtoaa kartiosta niin pitkällä kangella tukivartta alaspäin ja vetää tolppaa ulospäin, sitten voikin jo päästää tukivarren takaisin ylos kunhan ei päästä sitä takaisin sinne kartioon 
Ei se kallistuksen vakaaja siellä niin paljoa vastaan laita, se on se tukivarren taempi pusla mikä siellä pistää oikein kunnolla vastaan.

Ei se kallistuksen vakaaja siellä niin paljoa vastaan laita, se on se tukivarren taempi pusla mikä siellä pistää oikein kunnolla vastaan.
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Ne pallonivelet tiukassa, osta suojakumit varalle n.2e kappale, ei niitä kasatessa sitten hakea tarvi, ja lähtee pallonivelestä tukivarsi vaikka toinen pyörä lattiassa kiinni 

Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Kiitos neuvoista.
Pallonivelen kartio irtosi viimeksi helposti kiilaamalla taltalla. Ei siihen oikein ulosvedin taida sopiakaan. Se suojakumi saattoi kiilauksesta kyllä vaurioitua.
Ukosvedin saattaa olla tarpeen raidepään irroituksessa. On hankintalistalla.
Mistä niitä kumeja saa 2e/kpl?
Mitähän sinne yläpäähän tarvitaan muuta kuin se laakeri?
Pitäisikö samalla vaihtaa iskarit ja jouset? (13 v ja 360000km)
Pallonivelen kartio irtosi viimeksi helposti kiilaamalla taltalla. Ei siihen oikein ulosvedin taida sopiakaan. Se suojakumi saattoi kiilauksesta kyllä vaurioitua.
Ukosvedin saattaa olla tarpeen raidepään irroituksessa. On hankintalistalla.
Mistä niitä kumeja saa 2e/kpl?
Mitähän sinne yläpäähän tarvitaan muuta kuin se laakeri?
Pitäisikö samalla vaihtaa iskarit ja jouset? (13 v ja 360000km)
Saabisti vuodesta-76
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
"Pitäisikö samalla vaihtaa iskarit ja jouset?"
Jos katsastuksesta läpi menee älä vaihda, tuo natina voi korjaantua kun otat lattialle tukivarren ja kokoat sen uudestaan väljässä tilassa
Varaosaliikkeissä noita suojia useita kokoja, ota vanhoista mitat.
Jos katsastuksesta läpi menee älä vaihda, tuo natina voi korjaantua kun otat lattialle tukivarren ja kokoat sen uudestaan väljässä tilassa

Varaosaliikkeissä noita suojia useita kokoja, ota vanhoista mitat.
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Hyvä että lähti. Kyllä sinne alapalloon sopii semmoinen linkkumallinen ulosvedin juuri ja juuri, viimeistään jos löysää vetaria niin mahtuu...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
Sorkkaraudalla väänsin alas tukivartta ja samalla kunnon iskuja pajavasaralla siihen kartion kohtaan. Plops vaan irtoaa. Tolleen on irroitettu vaikka mistä vehkeistä niveliä menestyksekkäästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG93 TID etujoustintuen irroitus
No nyt on kääntölaakeri vaihdettu. Kiitos vaan kaikille hyvistä neuvoista.
Samalla selvisi mistä autotallin lattialle ilmestyi pieniä laakerikuulia silloin tällöin. Se laakeri oli ihan atomeina. Onneksi jousi oli vielä ehyt. Nyt kääntyy taas kevyesti.
Alatukivarsi jousti kevyesti alaspäin kun rautakangella painoin. Pallonivel tuli kartiosta hienosti ulos, kunhan sain ensin kartion löysään. Ei mun linkkumallinen ulosvetäjäni siihen oikein sopinut, mutta taltalla sain nytkin vivuttua auki.
Raidepäähän vetäjä sopi hyvin, mutta olipa piukassa. Lähti kuitenkin.
Olisi kannattanut löysätä iskarin yläpään mutteri (21mm) jo paikallaan ennen tolpan irrotusta. Jouduin tekemään kiinnipitoraudan ylälaakerille, että sain mutterin auki. Sittenkin oli vähän kikkailemista, kun siihen mutteriin pääsi vain hylsyllä ja samaan aikaan täytyi pitää vastaan myös iskarin varren päästä (9mm). Onnistuin 9mm pitkällä hylsyllä 21mm hylsyn 1/2" neliön läpi. Hylsyä kiersin putkitongeilla.
Aioin vaihtaa myös alapallon suojakumin, kun olin sitä vähän vaurioittanut. Ostin kumminkin liian ison kumin joten jouduin laittamaan vanhan takaisin. Pallonivelen reunuksen läpimitta on n. 35mm ja kartion läpimitta 16mm. Tiedoksi vaan.
Samalla selvisi mistä autotallin lattialle ilmestyi pieniä laakerikuulia silloin tällöin. Se laakeri oli ihan atomeina. Onneksi jousi oli vielä ehyt. Nyt kääntyy taas kevyesti.
Alatukivarsi jousti kevyesti alaspäin kun rautakangella painoin. Pallonivel tuli kartiosta hienosti ulos, kunhan sain ensin kartion löysään. Ei mun linkkumallinen ulosvetäjäni siihen oikein sopinut, mutta taltalla sain nytkin vivuttua auki.
Raidepäähän vetäjä sopi hyvin, mutta olipa piukassa. Lähti kuitenkin.
Olisi kannattanut löysätä iskarin yläpään mutteri (21mm) jo paikallaan ennen tolpan irrotusta. Jouduin tekemään kiinnipitoraudan ylälaakerille, että sain mutterin auki. Sittenkin oli vähän kikkailemista, kun siihen mutteriin pääsi vain hylsyllä ja samaan aikaan täytyi pitää vastaan myös iskarin varren päästä (9mm). Onnistuin 9mm pitkällä hylsyllä 21mm hylsyn 1/2" neliön läpi. Hylsyä kiersin putkitongeilla.
Aioin vaihtaa myös alapallon suojakumin, kun olin sitä vähän vaurioittanut. Ostin kumminkin liian ison kumin joten jouduin laittamaan vanhan takaisin. Pallonivelen reunuksen läpimitta on n. 35mm ja kartion läpimitta 16mm. Tiedoksi vaan.
Saabisti vuodesta-76