9-3 -avo Amerikasta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

9-3 -avo Amerikasta

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Olen lähdössä Amerikkaan töihin ja opiskelemaan. Ajattelin toteuttaa yhden elämäni haaveista, ja hankkia avo-Saabin. Ulkomaan pestin jälkeen ajattelin tuoda auton mukanani Suomeen muuttoautona. Mitä muutoksia siihen pitää tehdä, että saan auton rekisteriin Suomessa?

Tällä hetkellä autobudjetti on max $10,000, mikä riittää -99-00 9-3:sen hankkimiseen. Nyt tarvitsisin tositietäjien apua mahdollisista sudenkuopista ja mallivioista, mitkä minun pitäisi tarkistaa ennen auton hankkimista. Kiitos kaikesta avusta jo etukäteen!
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Mä toin tuon omani -01 Vuosi sitten jenkeistä. Katsastus meni aivan kivuttomasti. Ainoastaan etuvilkuista piti irroittaa yhdet johdot kun niisssä paloi "parkit" koko ajan ja lisäksi turvakolmio takakonttiin.

Sit tämmöinen pieni neuvo. Kannattaa säilytttää kaikki mahdolliset kuitit ja paperit mitä autoon ja rahtaukseen liittyy. Tärkeimmät on vakuutukset ja verot mitä maksat siellä autosta. Noita on ikävä alkaa jälkikäteen hommaileen täältä käsin.(kokemusta on :oops: )

Itse ostin autoni siellä tämmöisestä http://www.carmax.com liikkeestä. Ovat ehkä hieman kalliimpia, mut varmasti tietää mitä ostaa. Käyvät käytetyt autot läpi ja jos ei läpäise kuntotarkastusta niin ne myyvät auton toisille Diilereille.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Kiitos vinkistä. Harmi vaan, ettei tällä hetkellä ei näyttänyt olevan yhtään yksilöä kaupan Baltimoren-Washingtonin alueella. Tätä ennen olin katsellut sopivia yksilöitä lähinnä Autotrader.comista sekä eBay:stä.

Viikon päästä pitäisi olla jo pelipaikalla, milloin myös akuutti auton tarve alkaa. Kaupat pitää tehdä melko nopeasti, joten toivonpa vain, että kohdalle osuus suoraan hyväkuntoinen ja sopivan hintainen yksilö.

Olitko Amerikassa töissä ja saitko auton tuotua muuttoautona ilman autoveroa?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Muuttoautona sain tuotua, veroja ei tullut lisää maksettavaksi. Auto tarjontaa siellä sitten on et kannattaa vähän aikaa kyl kierellä eri liikkeitä.

Vakuutuksen saanti voi olla aluks hieman hankalaa ja varmaan maksaa hunajaa, mut laskee kun saat jenkkiläisen kortin.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Joo, mä oon jo katellu Geico.comista jo vähän vakuutusta valmiiks. Mulla on onneks aikaisemmalta reissulta voimassaoleva amerikkalainen ajokortti. Silti vakuutusmaksu on reilu $700/6kk. Opiskelijaystävällinen hinta =)
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: 9-3 -avo Amerikasta

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Ota huomioon, ettei paatoiminen opiskelija saa tuoda muuttoautoa! Sinuna selvittaisin etukateen lasketaanko sinut paatoimiseksi opiskelijaksi vai ei...
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Saab93 kirjoitti:Ainoastaan etuvilkuista piti irroittaa yhdet johdot kun niisssä paloi "parkit" koko ajan ja lisäksi turvakolmio takakonttiin.
Miten toteutit valkoiset parkit? Olen tuomassa kovakattoista 9-3:a ja kiinnostaisi tietaa, millaisen ratkaisun teit.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Re: 9-3 -avo Amerikasta

Viesti Kirjoittaja Condalator »

karvalakki kirjoitti:Ota huomioon, ettei paatoiminen opiskelija saa tuoda muuttoautoa! Sinuna selvittaisin etukateen lasketaanko sinut paatoimiseksi opiskelijaksi vai ei...
Pyydän tullista jotain ennakkopäätöksen tapaista, kun paluu on lähempänä. Tuttu tullista sanoi, että mulla on hyvät mahdollisuudet saada tuoda auto muuttoautona, koska olen koko maassa oleskelun ajan myös työssä. Jos päätös tulee kielteisenä takaisin, pitää tehdä laskelma, onko auton tuonnissa järekeä vai ei.

Paljonko rahtaus maksoi, kun toit oman autosi?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: 9-3 -avo Amerikasta

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Condalator kirjoitti: Paljonko rahtaus maksoi, kun toit oman autosi?
Rahtauksen hinta nayttaa riippuvan kovasti siita, mista lahettaa. Rannikoilta hinnat noin 1300-1800USD, sisamaasta nelja-viisi sataa ekstraa.
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

karvalakki kirjoitti:
Saab93 kirjoitti:Ainoastaan etuvilkuista piti irroittaa yhdet johdot kun niisssä paloi "parkit" koko ajan ja lisäksi turvakolmio takakonttiin.
Miten toteutit valkoiset parkit? Olen tuomassa kovakattoista 9-3:a ja kiinnostaisi tietaa, millaisen ratkaisun teit.
Ei mun ainakaan tarvinnut tehdä muuta kuin noi vilkusta piuhat pois.

Mulla firma maksoi kontin joten tarkkaa hintaa en tiedä, mut olisiko ollut jotain reilut 2000USD Dallasista Hämeenlinnaan.

Mulla oli vakuutukset jotain 160 taalaa kuussa Progressivessa. Vakuutuksen hintaan vaikuttaa aika moni asia. Toi hinta oli siis "täys kaskon" !
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Saab93 kirjoitti: Ei mun ainakaan tarvinnut tehdä muuta kuin noi vilkusta piuhat pois.
Autossahan ei ole valkoista parkkivaloa, joka on Suomessa pakollinen. Vai onko sinulla?

Mina vahan luulen, etta minun pitaa tehda muutakin: vasemman sumarin umpiossa syttyy polttimo, kun laittaa vilkun vasemmalla, samoin oikealla. Antaa katevasti kaantymissuuntaan lisaa valoa. Ja kun pakin laittaa paalle, syttyy vilkkujen umpioissa jotkut suht kirkkaat valkoiset polttimot jotka valaisevat umpion sivustan, joka sekin on ihan hyva juttu. Nama tosin tuskin ovat Suomessa laillisia...
Mulla firma maksoi kontin joten tarkkaa hintaa en tiedä, mut olisiko ollut jotain reilut 2000USD Dallasista Hämeenlinnaan.
Mulla sama juttu, paitsi etta konttiin mahtuu vain yksi auto :( Saabille pitaa ottaa toinen kuljetusmuoto.
Mulla oli vakuutukset jotain 160 taalaa kuussa Progressivessa. Vakuutuksen hintaan vaikuttaa aika moni asia. Toi hinta oli siis "täys kaskon" !
Minulla 85USD/kk. hintaan tosiaan vaikuttaa tuhat ja sata asiaa, kuten alaikaiset huollettavat, siviilisaaty, koulutus, auton kayttotarkoitus (kaytetaanko tyomatkoihin) jne.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Nyt ois jiirissä yksi valkoinen avo 9-3 vm. -99. Hinta kuluineen (ilman osavaltiokohtaisia veroja) $8317.

Ainoa ongelma on huoltokirjan loppuminen 49K mailin kohdalle, kun nyt mittarissa on 93000 mailia. Tietäisikö joku jotain nettiosoitetta, josta voisin katsoa noiden kilometri/maililukemien väliset pakolliset huollot? Amerikka ei myöskään taida olla sellainen sivistysvaltio, jossa saisi helposti kaivettua esille entisten omistajien tiedot.

Toinen potentiaalinen hassi on, että kuvien perusteella takapäässä näyttäis olevan joku kolarin tms. pusun aiheuttamia jälkiä. Pitäisi päästä paikan päälle katsomaan näkyykö takapäässä ja rungossa muita jälkiä.

Mielenkiintoista oli myös, että eilen em. hinta oli käteishinta, tänään he olivat valmiita tulemaan luottokortin komission verran vastaan (saan siis ostettua auton Masterille käteishinnalla). En tiedä, onko tämä vain hyvän amerikkalaisen autokauppatavan mukaista vai olenko vaan vainoharhainen, kun auto on muutenkin hintahaitarin alapäästä.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Condalator kirjoitti:Nyt ois jiirissä yksi valkoinen avo 9-3 vm. -99. Hinta kuluineen (ilman osavaltiokohtaisia veroja) $8317.
ei paha
Ainoa ongelma on huoltokirjan loppuminen 49K mailin kohdalle, kun nyt mittarissa on 93000 mailia. Tietäisikö joku jotain nettiosoitetta, josta voisin katsoa noiden kilometri/maililukemien väliset pakolliset huollot? Amerikka ei myöskään taida olla sellainen sivistysvaltio, jossa saisi helposti kaivettua esille entisten omistajien tiedot.
usa on sellainen sivistysvaltio, etta laki kieltaa edellisten omistajien tietojen levittamisen. Niita et saa mistaan, ellei huoltokirjassa lue edellisen/ensimmaisen omistajan nimi ja osoite (kuten minulla).

Pakolliset huollothan nyt loytyy vaikka mista, siis huolto-ohjelma. Kyseiseen autoon tehdyt huollot loytyvat dealerilta, siis jos huollot on tehty merkkiliikkeessa. Tuskin on, jos leimojakaan ei ole. Dealer tuskin antaa raporttia muuta kuin omistajalle.
Toinen potentiaalinen hassi on, että kuvien perusteella takapäässä näyttäis olevan joku kolarin tms. pusun aiheuttamia jälkiä. Pitäisi päästä paikan päälle katsomaan näkyykö takapäässä ja rungossa muita jälkiä.
downloadaa http://www.carfax.com:sta raportti runkonumerolla, siina kerrotaan onko autoa lunastettu, milloin on tehty emissiotestit (ja milla kilometreilla), milloin on tapahtunut omistajan vaihdoksia jne. Maksaa kympin mutta kannattaa.
Mielenkiintoista oli myös, että eilen em. hinta oli käteishinta, tänään he olivat valmiita tulemaan luottokortin komission verran vastaan (saan siis ostettua auton Masterille käteishinnalla). En tiedä, onko tämä vain hyvän amerikkalaisen autokauppatavan mukaista vai olenko vaan vainoharhainen, kun auto on muutenkin hintahaitarin alapäästä.
Kuulostaa erittain epailyttavalta. En ole missaan, siis yhtaan missaan, nahnyt vetoamista luottokortin komissioihin. Muutenkin vastuullinen autokauppias aina antaa CarFax raportin (heilla on kuitenkin kk-soppari, ja siten raportti on heille kaytannossa ilmainen) ja dealerin raportin huolloista kun pyytaa.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Onnea autonhakuun! Vaikka en omaani hakenutkaan jenkeistä muutama vinkki kannattaa muistaa:

- tarkista auto aina kunnolla ennen lopullisen hinnan maksamista ja vaadi korjauksia/hinnan alennusta puutteista yms.
- halvimman pään tarjokkaista harvoin löytyy hyvää yksilöä (jos mahdollista venytä budjettia hiukan)
- uusia parempia yksilöitä tulee aina myyntiin eli jäitä hattuun!! Sitä ensimmäistä houkuttavaa ei välttämättä kannata ostaa jos vähänkin epäilee, ellei auto sitten ole juuri SE unelma:)

Mikään ei harmita enempää kuin sen kompromissin ostaminen jos samalla hinnalla olisi myöhemmin saanut paremman.

Kyllä sen tietää sitten kun se "oikea" tulee vastaan :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Condalator kirjoitti:Nyt ois jiirissä yksi valkoinen avo 9-3 vm. -99. Hinta kuluineen (ilman osavaltiokohtaisia veroja) $8317.
Hassi.

Tutun tuttu käytti tätä kyseistä yksilöä sikäläisellä Saab-diilerillä, jonka antama raportti oli melko lohdutonta luettavaa. Moottoripuolella kannentiiviste olisi ollut vaihtolistalla ensimmäisenä, minkä lisäksi etujarrut olivat täysin entiset. Lisäksi vaihtoa kaipasi sieltä täältä palaneita lamppuja, polttoaineen palautusputki moottorilta tankkiin yms.

Huoltokirjan loppuminen 49K mailin kohdalle osoitti tässä tapauksessa, ettei autoa oltu huollettu sen jälkeen.

Etsintä jatkuu. Mielenkiintoista vain, että Atlantan Saab-dealer antoi kannentiivisteen vaihdon kustannusarvioksi 1200 taalaa. Tarvikeosina tiivisteet lähtee reilusti alle 100 taalalla. Työlle tulisi tässä tapauksessa kova hinta. Onnistuuko moinen remppa kotikonstein?

Myös yhdestä eBayssä myynnistä olevasta -99 -avosta oli vaihdettu kannen tiiviste, mikä mainittiin mallivikana. Pitääkö tämä paikkansa, ja jos pitää, missä vuosimalleissa tätä vikaa esiintyy?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Vastaa Viestiin