Viggenin sähköt sekaisin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viggenin sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Morjens pitkästä aikaa. Viggen on saanut kovaa ajoa ja toiminut luottopelinä jo 7 vuotta, mutta nyt on jotain *pientä vikaa*. Sikäli huono juttu kun tuo kakkoskiesi mersunp*ska on koko ajan pajalla.

Ajoin kotipihaan ja käänsin virta-avaimen asentoon LOCK. Moottori ei sammunut heti, vaan kävi muutamia sekunteja ennen sammumistaan. -> Käynnistin uudestaan ja sammutin avaimella, sama juttu. Kokeilin käynnistää taas, mutta enää ei käynnistynyt.

Vaihdoin toisen T7:n paikoilleen. "Key not accepted" mutta neljännellä kerralla kelpasi ja käynnistyi. Sama juttu kuin akkukengän irroituksen tai avaimen vaihdon jälkeen, vaatii muutaman painalluksen ennen kuin ovet aukeaa. Käy nätisti mutta sammutettaessa käy jälkikäyntiä. Nyt huomasin, että joku rele paukuttaa tasaisen epätasaiseen tahtiin ja samaan tahtiin syttyy ja sammuu hanskalokeron valo. Eikä lopu ennen kuin akunkengän irrottaa.

Sama toistuu joka kerta. Heti kun akunkengän kiinnittää, alkaa nakunakunaku sekä plong-plong-plong... joka yleensä toistuu ..ööh.. 7? kertaa mutta nyt se tulee jotain 1-7? välillä ja alkaa uudestaan. Samalla syttyy (himmeänä) ja sammuu osa kojelaudan valaistuista painikkeista, ainakin penkinlämmittimet ja sumuvalot. Kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle, kaikki toimii taas kuten pitääkin ja myös starttaa normaalisti. Ikään kuin joku "sähköpääkytkin" ei kytkeytyisi kunnolla auki vaan jää johonkin ON-OFF-ON-OFF -luuppiin.

Ensimmäinen ajatus oli virtalukon pohja. Virtalukko oli jäässä viime syystalvella ja emäntä lorotti sinne lukkosulaa. Mutta miksi oireet tulisivat vasta vajaan vuoden kuluttua? Toki tuo voi olla virtalukon pohjan poikiminen ihan muuten vaan, ne eivät liene ihan harvinaisia näissä kulkineissa.

Tuleeko muuta mieleen kuin virtalukon pohja? Sen vaihtaminen ei ole ihan kaikkein halvin remontti. Käykö Motonetin 1998-2000 tarvikevirtalukon pohja, jossa ei ole ajonestoa T7-Saabeihin? Mulla on 2000 mutta Viggenissä oli jo silloin T7.

CEL ei pala ja vikakoodeja en saa ulos (enää) kun ScanTool ei näköjään juttele KTM:n OBDII-USB -kaapelin kanssa. Wanha kaapeli ei enää pelaa.

Muuta ajatusta? Kiitos vastauksista etukäteen.
9-3 Viggen #1487
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Viggenin sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Muistaakseni käynnistyksestä/estosta vastaa TWICE, kun taas noista valoista tais olla DICE, eli itse lähtisin tuosta virtalukonpohjasta liikkeelle. Ja epäilen tuon joponetin pohjan sopivuutta, koska epc väittää pohjan olevan lattaliittimillä 2000 ->.
Purkaahan tuota saa ihan mukavasti ennen kuin keppi on kädessä, mutta ei mikään älytön homma(ainakaan NGsatkussa).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: Viggenin sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kiitoksia,

Mun mielestä tuo "key not accepted" ei ole relevanttia, koska se tulee muutenkin akunkengän irroituksen jälkeen.

Onko tuossa keksinnössä jotain "Master" -relettä, joka vetää kiinni silloin kun autoon kytketään virrat avaimella? Nakse kuuluu hanskalokeron suunnalta ja paljon voimakkaampana auton sisällä kuin ulkona.

Pitää hommata jostain WIS ja ruveta tutkimaan.
9-3 Viggen #1487
Vastaa Viestiin