Tuli hantin puolen ulompi raidetangonpää vaihdettua. Ei ollut onni myötä, vaan joutui alapultin murskaamaan, kun pyöri tyhjää.
Suunnilleen samalle etäisyydelle tuli uusi osa, mutta suoraan ajossa ratti on vasemmalle 10-15 astetta. Ennen hommaa oli aivan suorassa. Onnistuuko tämän säätö sillä välikappaleella vai joutuuko ottamaan raidetangonään vielä airti?
Kysymys kuuluu: Pitääkö raidetangonpäätä säätää syvemmälle pyöränkoteloon vaiko saada ulommas, jotta ohjaus olisi taas normaali?
Maanantaina on pyörien suuntaus jousi/iskarityön takia. Meneeköhän ongelma pois tuossa samalla vai kannattaakohan yrittää itse säätää?
Siinä uusi Mekonomenilta hommattu osa vielä kiiltävine pulttineen.
Raidetangonpää & ratin asento
Raidetangonpää & ratin asento
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Raidetangonpää & ratin asento
Oikeanpuoleista pyörää pitää saada kääntymään vasemmalle, eli raidetangonpäätä pitää saada kääntymään ulommas. Säätö onnistuu lukitusmutteri löysäämällä ja pyörittämällä raidetankoa, raidetangonpään ollessa kiinni jousijalassa.
Tuskin tarvitsee tällä välin säädellä, ellet ole ennen maanantain säätöjä aikeissa ajaa satoja tai tuhansia kilometrejä. Sen sijaan voisi varuiksi vaihdella maanantaina sen toisenkin raidetangon pään.
Tuskin tarvitsee tällä välin säädellä, ellet ole ennen maanantain säätöjä aikeissa ajaa satoja tai tuhansia kilometrejä. Sen sijaan voisi varuiksi vaihdella maanantaina sen toisenkin raidetangon pään.
Re: Raidetangonpää & ratin asento
Huomenna on tarkoitus tehdä toisen puolen vaihto.
Tänään vaihdettu toinenkin puoli ja ratti on nyt tuplasti niin vinossa kuin eilen suoraan ajaessa. Aamulla kulmien säätö korjaamolla.
Ps. Millä momentilla kiristetään kallistuksenvakaimen tukivarressa olevan nivelen alapultti? Tuossa kuvassa keskellä olevä kuparitahnainen pikku mötikkä.
Tänään vaihdettu toinenkin puoli ja ratti on nyt tuplasti niin vinossa kuin eilen suoraan ajaessa. Aamulla kulmien säätö korjaamolla.
Ps. Millä momentilla kiristetään kallistuksenvakaimen tukivarressa olevan nivelen alapultti? Tuossa kuvassa keskellä olevä kuparitahnainen pikku mötikkä.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Raidetangonpää & ratin asento
Jos lainaan tätä vanhaa ketjua... Vaihdoin tänään OG9-3:en vasemman, ulomman raidetangonpään. Vanha oli väljän oloinen ja piti kolinaa kuopissa. Kolinaa oli ollut kuulemma jo pidemmän aikaa. Onko tietoa, että kellään olisi koskaan väljä raidetangonpää kertakaikkiaan pettänyt ajossa? Tilannehan olisi painajainen, mutta toisaalta, ei kai tohon pystysuunnassa ihan hirveää rasitusta kai tule. Vanhasta otin kumin irti, vaikeaa siitä mitään kummempaa on sanoa. Jossain varmaan kuitenkin menee raja, että edestakainen liike hakkaa kupin rikki.
- Castrol
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
- Paikkakunta: Hellsinki
- Viesti:
Re: Raidetangonpää & ratin asento
Kyllä se saattaa lähteä kokonaan irti mutta kyllä saa olla aika kauan hinkannut ilman rasvaa....Ei nyt kuitenkaan ole mikään mm sovite se kuula siellä nivelessä joten useampi milli taitaa olla materiaalia ennenkuin kuula ulos tulee.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies
#7136
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies
#7136
Re: Raidetangonpää & ratin asento
Joo...ei se kyllä varmaan irtoa. Lähinnä tulisi mieleen, että hakkaava liike halkaisisi koko kupin. Taitaa silti olla aika vahvaa tekoa. Vanha näyttää edelleen ihan ehjältä ja rasva oli tallella. Ainoastaan kulunut väljäksi.