Levyt jatkuvasti kierona
Levyt jatkuvasti kierona
Nyt alkaa hermot menemään noiden etulevyjen kanssa. Auto ostaessa oli levyt juuri vaihdetut, ei siinä mitään pientä täristystä alkoi tuntumaan pikkuhiljaa ja sitten 15000km jälkeen aivan kierona ja vaihdoin uudet tilalle.
15000 km jälkeen jälleen kierot levyt ja pajalle isomman rempan kanssa vieläkään suurempia ihmettelemättä, kun oli motonetin kiekot alla.
Semmonen 10000km kilometrejä niiden jälkeen mallikkaasti kunnon levyillä ja eiköhän se täristys ala vaikuttamaan taas kovemmin ja kovemmin.
Sitten aikomuksena oli vaihella itse ja lähteä selvittelemään muttta varusmiespalveluksen aikana jouduin tyytymään taas pajan palveluihin, joidenka piti selvittää levyjen kieroutumisen syy samalla kun vaihtavat uudet levyt ja palat. En tiedä mitä tekivät vai tekivätkö yhtään mitään, kun nyt saatana 6000km ja alkaa jo täristelemään.
Ei tässä perse kestä enää ostella pari kierrosta levyjä ja paloja vuodessa.
Nyt saa pajat jäädä toisaalle ja tehdään itse että saadaan jotain aikaankin, ellen Tallinnaan nyt satu lähtemään.
Ja nyt kun alan seuraavan kerran kiekkoja vaihtamaan alle niin minkä kaiken teen, ettei meikäläisen tarvi tehdä yhtään mitään jarruihin viittaavaakaan pl. palojen vaihtoa ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen?
Joskus harvemmin kuulunut pientä laahausta ja vinkunaa jarruista ajossa, jolloin levyt ollut kuumat pysäköidessä, ei tosin aina. Luulisi nyt ettei herkistelyn pulaa ainakaan ole kun kerran pajalla vielä vaihdettu moneen kertaan.
15000 km jälkeen jälleen kierot levyt ja pajalle isomman rempan kanssa vieläkään suurempia ihmettelemättä, kun oli motonetin kiekot alla.
Semmonen 10000km kilometrejä niiden jälkeen mallikkaasti kunnon levyillä ja eiköhän se täristys ala vaikuttamaan taas kovemmin ja kovemmin.
Sitten aikomuksena oli vaihella itse ja lähteä selvittelemään muttta varusmiespalveluksen aikana jouduin tyytymään taas pajan palveluihin, joidenka piti selvittää levyjen kieroutumisen syy samalla kun vaihtavat uudet levyt ja palat. En tiedä mitä tekivät vai tekivätkö yhtään mitään, kun nyt saatana 6000km ja alkaa jo täristelemään.
Ei tässä perse kestä enää ostella pari kierrosta levyjä ja paloja vuodessa.
Nyt saa pajat jäädä toisaalle ja tehdään itse että saadaan jotain aikaankin, ellen Tallinnaan nyt satu lähtemään.
Ja nyt kun alan seuraavan kerran kiekkoja vaihtamaan alle niin minkä kaiken teen, ettei meikäläisen tarvi tehdä yhtään mitään jarruihin viittaavaakaan pl. palojen vaihtoa ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen?
Joskus harvemmin kuulunut pientä laahausta ja vinkunaa jarruista ajossa, jolloin levyt ollut kuumat pysäköidessä, ei tosin aina. Luulisi nyt ettei herkistelyn pulaa ainakaan ole kun kerran pajalla vielä vaihdettu moneen kertaan.
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Mitä merkkia sinne on laitettu? Laita ATEa tai Bremboa. Eikös tuossa vuosimallissa ole ne onnettomat minijarrut edessä? Vaihda isommat uudemmasta tai 9-5 Aero jarrut.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Varmaan kannattaisi purkaa satuloista männät pois ja putsata tai uusia on vaurioita.
Itsellä levyongelmista kokemuksia kun ostin ensin halvat (ebaystä jotakin "OE"-laatuisia levyjä, oli todellakin halvat) ja 1000 km myöhemmin ostin hyvät (orkkikset, lienee Brembot).
Itsellä levyongelmista kokemuksia kun ostin ensin halvat (ebaystä jotakin "OE"-laatuisia levyjä, oli todellakin halvat) ja 1000 km myöhemmin ostin hyvät (orkkikset, lienee Brembot).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Ostaessa oli Zimmermannin jäähdytetyt, kokeiltu myös Motonetin hölyn pölyä ja pari kiekkaa Saabin orkkislevyjä. En uskois, että levyistäkään on kiinni nyt on kokeiltu vähän kaikkea.
Ei oo nuo levyt omaan korvaan ainakaan pikkuselta kuulosta, 284mm halkaisijaltaan, onko Aero Femmassa nyt vähän reippaat 300mm:set? Sentistä tai parista kiinni, että mahtuu noiden 15" talvivanteet pyörimään siellä.
Pitää putsailuilla lähteä aloittamaan kun työn ottaa alle, ois luullut että pajallakin ois sen verran tajunnu tehdä kun kerran työlistauksessa oli selvittää syy minkä takia kieroksi lyö.
Ei oo nuo levyt omaan korvaan ainakaan pikkuselta kuulosta, 284mm halkaisijaltaan, onko Aero Femmassa nyt vähän reippaat 300mm:set? Sentistä tai parista kiinni, että mahtuu noiden 15" talvivanteet pyörimään siellä.
Pitää putsailuilla lähteä aloittamaan kun työn ottaa alle, ois luullut että pajallakin ois sen verran tajunnu tehdä kun kerran työlistauksessa oli selvittää syy minkä takia kieroksi lyö.
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Mitenkään pajojen asennetta tai ammattitaitoa kyseenalaistamatta uskallan väittää, että satuloita ei ole purettu. Nykyäänhän ei noita edes juuri kunnosteta muuta kuin harrastajien toimesta vaan vaihdetaan suoraan uudet. Pajat on todennäköisesti vaan kokeillut, että jarrut eivät laahaa ja mikäli laahaamista ei tapahdu jatkuvasti niin vika jää huomaamatta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Kuinkas näissä saabeissa on noi liukutapit irotettavissa? Hiomapaperia näyttäisin niille.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Kierteellä? Päässä kuusiokolo tai torx-kanta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Oikeastaanhan levyt tuskin edes on kierot. Niihin vaan tarttuu epätasaisesti jarrupalamateriaalia mm. Halvoista jarrupaloista, pitkään seisoessa, kuumana käynnin jälkeen jos seisoo jarrulla...
Kunnon palat Ate ja niille jonkinmoinen sisäänajo ja yllämainittuja asioita välttäen jatkossa.
Myös ne liukutapit kannattaa voidella vaikkei se näissä saabin liukutappi kumia vasten systeemeissä iso ongelma olekaan. Katso samalla ettei mäntien suojakumit oo rikki, sillon on varmasti ongelmia odotettavissa kun jarru voi laahata...
Kunnon palat Ate ja niille jonkinmoinen sisäänajo ja yllämainittuja asioita välttäen jatkossa.
Myös ne liukutapit kannattaa voidella vaikkei se näissä saabin liukutappi kumia vasten systeemeissä iso ongelma olekaan. Katso samalla ettei mäntien suojakumit oo rikki, sillon on varmasti ongelmia odotettavissa kun jarru voi laahata...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Kannattaa tarkistaa pyörännavat heittokellolla kun levyt irti raapaset ettei ole kierot tai muuten vaan huonot.
Muutenhan tuo kuulostaa asennusvirheeltä
Muutenhan tuo kuulostaa asennusvirheeltä
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Autoni entisellä omistajalla oli ollut samoja ongelmia. Hän ohjeisti minua laittamaan pyörät AINA momenttiavaimella oikeaan momenttiin, kun esim. vaihdan renkaita. Näin kuulemma pitäisi välttyä jarrujen vääntymiseltä. En näihin autoihin ole niin syvällisesti perehtynyt, että tietäisin asian tarkempia taustoja, mutta eipä ainakaan minulla ole ollut ongelmia levyjen kierouden kanssa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Puhtaudesta kannattaa huolehtia kun kasaa jarruja, jos levyn ja pyörännavan väliin jää skeidaa, niin levy voi jäädä vinoon, sama juttu vanteen ja levyn välisessä kiinnityspinnassa.
Toki levyt saa kieroksi myös ajotavalla, etenkin sillä että ajaa levyt kuumana isoon vesilätäkköön.
Toki levyt saa kieroksi myös ajotavalla, etenkin sillä että ajaa levyt kuumana isoon vesilätäkköön.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Levyt jatkuvasti kierona
ihan vaan jo toisen liu'un jumittuminen satulassa aiheuttaa ravisusta.
onkos puslat ok kunnossa? aiheuttaa myös ravistusta jarruttaessa jos puslat väljänä edestä.
onkos puslat ok kunnossa? aiheuttaa myös ravistusta jarruttaessa jos puslat väljänä edestä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Ettei vain jarrusylinteri ole lievästi jumissa ,levyt kuumenee , yksi vesiputtiin ajo kuumilla levyillä , ja kaskummaa taas levyt pillalla.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Levyt jatkuvasti kierona
Levyissä ei isoa eroa olekaan (284 vs 288 vs 308), mutta vertaapa palojen kitkapinnan kokoa.tonyyqi kirjoitti: Ei oo nuo levyt omaan korvaan ainakaan pikkuselta kuulosta, 284mm halkaisijaltaan, onko Aero Femmassa nyt vähän reippaat 300mm:set? Sentistä tai parista kiinni, että mahtuu noiden 15" talvivanteet pyörimään siellä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm