Tunnista ääni
Tunnista ääni
Kun nyt ryhdyin perheen Saabeja ropaamaan niin laitetaanpa ihmettelyyn tuubi-linkki jossa demonstroidaan juurikin samanlainen ujellus kuin perheen vm.96 900T päästää.
http://www.youtube.com/watch?v=F3q_vEkDypQ
Ei ollut tuubiraati päässyt yksimielisyyteen eikä videon jakajakaan ole ilmoittanut löytyikö syytä.
Omassa tuota vähän pidetty ikäänkuin ominaisäänenä, mutta aivan kuin olisi alkanut viimeaikoina voimistumaan ja kuuluu jo selvästi kabiinin puolelle. Aikaisemmin tuo on ollut aika vaimeaa eikä periaatteessa edes epäilyttävän kuuloinen ellei vieressä kävisi toinen vastaava kone. Helpoin alkudiagnoosi lienee napata moniurahihna pois ja kuulostella häipyykö ääni ja näin ollen paikallistaa johonkin apulaitteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=F3q_vEkDypQ
Ei ollut tuubiraati päässyt yksimielisyyteen eikä videon jakajakaan ole ilmoittanut löytyikö syytä.
Omassa tuota vähän pidetty ikäänkuin ominaisäänenä, mutta aivan kuin olisi alkanut viimeaikoina voimistumaan ja kuuluu jo selvästi kabiinin puolelle. Aikaisemmin tuo on ollut aika vaimeaa eikä periaatteessa edes epäilyttävän kuuloinen ellei vieressä kävisi toinen vastaava kone. Helpoin alkudiagnoosi lienee napata moniurahihna pois ja kuulostella häipyykö ääni ja näin ollen paikallistaa johonkin apulaitteeseen.
Re: Tunnista ääni
Saattaa olla imuääni kyseessä.. T5 autossa helpohko kokeilla irrottamalla imu/ahtoputkistoa eri kohdista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tunnista ääni
Tulipa palattua tämän asian äärelle näin Joulun odotuksen kunniaksi. Nappasin moniurahihnan pois ja ääni katosi ja pienellä kokeilulla selvisi, että ainakin moniurahihnan rullat ovat tiensä päässä. Pienemmässä oli jo selvä klappi. Isommassakin tuntui olevan väljyyttä. Vesipumppu vaikutti olevan ok vaikka ilmeisesti noitakin saisi jo 200tkm kohdalla vaihdella. Sileä ohjainrulla näyttää vähän hankalalta vaihdettavalta, mutta eikähän sekin mene kohtuullisella kiroilulla. Löytyyhän täältä foorumilta siitä tarinoita. Motonetin listalla ei ollut tuota sileää rullaa vm.96 NG900 malliin. Vm. 2000 9-3:een oli listalla 90mm sileä rulla, mutta en tiedä onko tuo käypä myös satkuun. Jos ei muuta, niin pitää käydä marmoritiskillä kauhistelemassa.
Re: Tunnista ääni
Hyvin tutulle kuulostava ääni, omastakin autosta löytyy tuo satunnaisesti kylmästarttien yhteydessä. Ja suoraan ilmoitan, että öljysihti ei ole tukossa ja suodatin on ehjä. En ole jaksanut perehtyä asiaan, sillä ei ole menoa haitannut mitenkään.
Se sileä rulla on kiristinrulla, joka on todella helppo vaihtaa kun irrottaa kiristimen, onnistuu toki ilmankin, mutta on turhan hidasta.
Se sileä rulla on kiristinrulla, joka on todella helppo vaihtaa kun irrottaa kiristimen, onnistuu toki ilmankin, mutta on turhan hidasta.
Re: Tunnista ääni
Kiristimen rulla ei vaikuttanut vialliselta. Se kait yleensä kestääkin paremmin. Tarkoitan sitä keskemmällä olevaa isompaa sileää rullaa. Rullan kiinnitysruuvi on lähellä koria eli ihan millä tahansa siihen ei pääse kiinni. Alla olevassa kuvassa oikealla.
Kuva kohteesta
Vasemmalla ylhäällä oleva rulla on laakerien osalta entinen.
Kuva kohteesta
Vasemmalla ylhäällä oleva rulla on laakerien osalta entinen.
Re: Tunnista ääni
Taitaa suurimmasta osasta puuttua tuo keskimmäinen rulla, omassakaan autossa ei sitä ole. Sen voi ottaa pois kokonaan ja laittaa lyhyemmän hihnan tilalle, tosin siitä saattaa aiheutua resonointia mm. rattia käännettäessä. Itse en ole kyllä mitään siihen liittyvää havainnut.
Re: Tunnista ääni
Eli keskirulla kuikkaan ja tilalle 9-3:n hihna tällä tavalla:
Moniurahihna 6x2625mm- GM-900 2,0/2,3 VL+ILM
korvataan:
Moniurahihna 6x2350mm- 9-3 bensa VL+ILM
Sikäli hyvä, kun tuollainen hihna löytyy jo hyllystä.
Katsoin aluperin vähän hätäisesti Motonetin listaa ja tosiaan se 9-3:n sileä rulla olikin siihen kiristimeen. Tuota keskirullaa ei taida 9-3:ssa ollakkaan. Helppo tarkistaa, kun avaan tallissa viereisen auton konepellin
Moniurahihna 6x2625mm- GM-900 2,0/2,3 VL+ILM
korvataan:
Moniurahihna 6x2350mm- 9-3 bensa VL+ILM
Sikäli hyvä, kun tuollainen hihna löytyy jo hyllystä.
Katsoin aluperin vähän hätäisesti Motonetin listaa ja tosiaan se 9-3:n sileä rulla olikin siihen kiristimeen. Tuota keskirullaa ei taida 9-3:ssa ollakkaan. Helppo tarkistaa, kun avaan tallissa viereisen auton konepellin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tunnista ääni
isoilla kierroksilla hihna sitten hyppää vähintään pari uraa sivuun tai kokonaan pois...ei sen kummempaa haittaa. kiva repiä sitä auki solmusta tuolla tien poskessa...
NG900 tehostimen hihnapyörässä kun ei ole korkeita reunoja niin kuin OG9-3 tehostajan hihnapyörässä taas on.
Eli NG900 laittakaa se keskirulla!
ps. ei sitten mee se kolkin hihna satkuun....tehostimen kiinnitys rauta pidempi satkussa jolloin se kolkin hihna ei riitä...sen voi saada jollain apinanraivolla päälle mut taatusti jää liian tiukalle! (kokeiltu on)
NG900 tehostimen hihnapyörässä kun ei ole korkeita reunoja niin kuin OG9-3 tehostajan hihnapyörässä taas on.
Eli NG900 laittakaa se keskirulla!
ps. ei sitten mee se kolkin hihna satkuun....tehostimen kiinnitys rauta pidempi satkussa jolloin se kolkin hihna ei riitä...sen voi saada jollain apinanraivolla päälle mut taatusti jää liian tiukalle! (kokeiltu on)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Tunnista ääni
Edellisestä voi päätellä, että tälläkään kertaa tuotekehitys ei sitten kuitenkaan ollut laittanut turhia osia koneeseen. Pitäydytään siis alkuperäisessä suunnitelmassa ja korvataan rikkinäiset osat vastaavanlaisilla uusilla niin ei tartte vaimon soitella tienposkesta
Re: Tunnista ääni
Tuo oli kyllä itselleni täysin uutta tietoa, kun muistelin että edellisessä NG-satkussa ei ollut tuota keskimmäistä rullaa kanssa.
Re: Tunnista ääni
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... page1.html
100tkm ajettu ilman keskirullaa, uskon sen sillä määrällä jo tapansa näyttäneen jos pudota meinaa
100tkm ajettu ilman keskirullaa, uskon sen sillä määrällä jo tapansa näyttäneen jos pudota meinaa
Re: Tunnista ääni
Mielenkiintoista... näytti kyllä pitävän paikkansa, että tehostimen hihnapyörässä on 9-3:ssa korkeampi reuna eli varmemmin pysyy hihna oikeilla urilla. Nuo geometriaerot voisi vielä huvikseen mittailla niin tulee sitten asia todettua omin silmin. Kerrottujen kokemuksien perusteella hihnan oikaisu kuulostaisi toimivan sekin, mutta katsotaan kumpaan ratkaisuun tässä päätyy.
Re: Tunnista ääni
Itse itselleni lisäten eli merkkikorjaamossa suosittelivat keskirullan pois jättämistä ja 9-3 hihnan käyttöä. Näin on kuulemma toimittu jo vuosia. Olisi tuo keskirulla löytynyt hyllystä (70€) joten eivät ainakaan osapuutteen takia tällä tavoin ohjeistaneet.
Re: Tunnista ääni
Minun satkusta on myös ohitettu tuo keskirulla muutama vuosi sitten, enkä ole huomannut siitä mitään haittaa olevan. Paikallaan on remmi pysynyt, eikä mitään ylimääräistä ääntä ole pitänyt.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tunnista ääni
jokainen tekee omat ratkaisut jos haluaa parin kympin takia matkanteon riskeerata...
se että hihna sieltä lentää tai liikkuu, vaatii niitä lähemmäs 6000rpm kierroksia tai rajoittimelle nojaamista...ja kyllä se sieltä lentää...on kokeiltu.
se että hihna sieltä lentää tai liikkuu, vaatii niitä lähemmäs 6000rpm kierroksia tai rajoittimelle nojaamista...ja kyllä se sieltä lentää...on kokeiltu.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.