Käynnistyksenesto jäässä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mhongisto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 25, 2013 18:50

Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja mhongisto »

Ostin elokuussa vm 1996 Saab 900, komia sportticoupe 2,0l turbolla. Sitä oli edellinen ja käytännössä ainoa omistaja pitänyt tallissa ja mittarissa oli rapiat 113tkm kun ostin (auton kunto ja huoltokirja kuitteineen tuki mittarilukemaa).

Nyt ensimmäisen hienoisen pakkaskelin takia auto jäi juna-aseman parkkipaikalle, koska käynnistyksenestolaite ei antanut käynnistää koko romua. Renklasin lukituksen kaukkarilla lukkoja edes takas mutta ei, avain ei pesässä käänny starttiin, ei sitten millään.

Radio kyllä pelaa, ovet aukeavat komiasti. Avain kääntyy inasen, saman verran kuin jos sitä yrittää käynnistää ilman, että on kuitannut käynnistykseneston pois. Tuo koko ruljanssi pitää tehdä kun auton sammuttaa ja haluaa uudestaan käyntiin, keskuslukko päälle ja pois.

Ratkaisuehdotuksia?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Avainpesässähän ei mitään mekaanista käynnistyksenestoa ole eli jos avain ei käänny starttausasentoon saakka on virtalukossa itsessään vikaa. Sitä tukisi tuo että pakkasella lukko menee pahemmin jumiin kuin lämpimillä keleillä.

Onko autossa alkuperäinen vai jälkiasennettu käynnistyksenesto, ohjekirjasta selviää millainen alkuperäinen kuuluisi olla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mhongisto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 25, 2013 18:50

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja mhongisto »

Aikani ronklasin ja sain avaimen kääntymään. Aamulla ei ole ollut ongelmia eikä lämpimilläkään keleillä, aamulla sisälämppäri puhaltaa hanttarin penkin ja keskikonsolin suuntaan joten lämmittänee lukon.

Sain siis ajettua auton kotiin. Kotipihassa koitin avainta niin kääntyy, mutta pienen voimakkaamman väännön kanssa siellä joku napsahtaa auki. Koitin uudemmannäköisellä avaimella.

Toisesta ketjusta luinkin, että haittalevyt saattavat olla ikänsä loppuhetkillä. Tosin kilsoja ei ole ja se saattaisi viitata ettei käynnistämisiäkään liiemmin ole.

Käynnistyksenesto toimii kuten ohjekirjassa on kerrottu ja entinen omistaja oli korostuskynällä kauniisti yliviinannut ne kohdat.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Se lukkosylinteri kannattaa nyt ottaa pois paikoiltaan kun vielä kääntyy ja viedä lukkosepälle. Kaikki sepät ei näemmä asiaa osaa tehdä mutta ainakin Aseman Lukko täällä Treella on tehnyt noita paljonkin.
Kyllä niitä startteja noillekin kilometreille kertyy jos ajot on olleet kauppaan ja takaisin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Käynnistyksenesto jäässä kun avain ei käänny virtalukossa? Mielenkiintoinen johtopäätös. Jos avain ei käänny virtalukossa, on virtalukko jäässä tai muuten takeltelee. Mutta käynnistykseneston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja amu »

Kannattaisikohan ensimmäiseksi ihan vaan öljytä se lukko? Kummasti ne lukot toimii paremmin kun muistaa välillä voidella...
9-3 5d SE AT '01 RE85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljyämistä kannattaa harkita vasta, kun lukkosylinteri on irrotettu ja todettu sylinteri purkamalla, ettei takeltelu johdu kuluneista haitoista.

Jos kuluneet haitat siellä tökkii, ja joku niistä sopivasti jumittunut paikalleen niin, ettei estä kääntymistä, voi öljystä olla haittaa. Lukko ei käänny sitten millään konstilla, jos öljy saa jumissa olleet haitat liikkuviksi.

Lukon irrottaminen kunnostettavaksi edellyttää, että avain vielä kääntyy lukossa.
mhongisto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 25, 2013 18:50

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja mhongisto »

Käynnistyksenestoa epäilin siksi, että oire on täsmälleen sama kun käynnistyksenestoa ei ole kuitannut pois, esim kun on sammuttanut auton ja yrittää käynnistää heti uudestaan ilman, että on napauttanut ovet lukkoon ja auki.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuten vesaki tuossa aiemmin toteaa niin tuossa virtalukossa ei mekaanista ajonestoo. Avaimen toki joutuu käyttään pois jos kääntää kokonaan vasemmalla jos vaikka ei ekalla starttaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Käynnistyksenesto jäässä?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Itseasiassa se avaimen poisottaminen lukosta starttausyritysten välillä johtunee kuluneista haitoista...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin