OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Kolkissahan pahamaineinen ruostepaikka on viisiovisten takakaarien etuosassa oleva peltien välinen sauma. Omassani korjattiin vasen kaari 2,5 vuotta sitten hiekkapuhaltamalla, kuivattamalla, kittaamalla ja maalaamalla. Siisti tuli, mutta nyt on taas ruostetta pinnassa, tällä kertaa myös oikealla puolella.
Autoni on menossa maalarille ilkivaltavaurion vuoksi ja sovittiin että samalla tehdään nuo kaaretkin. Odotusarvo ei kuitenkaan ole kovinkaan korkealla sen suhteen, etteikö parin vuoden päästä kaarien tila olisi entistäkin pahempi. Näitä tuskin voi ikuisuuteen parin vuoden välein maalalilla, eli jossain kohtaa korjaus pitäisi suorittaa uusimalla kaaret.
Etsin haulla takaarien korjauskokemuksia, mutta en löytänyt yhtään kommenttia kaarien uusimisesta, korjaukset oli yleensä tehty samalla tavoin kuin itselläni tähän asti.
Tulevaisuutta miettien kysynkin nyt onko kukaan hitsannut/hitsauttanut noita kaaria kuntoon, millaisia korjauspaloja noihin on saatavilla, mitä on kustantanut ja onko korjaus kestänyt ruosteettomana pidempään kuin pari vuotta?
Autoni on menossa maalarille ilkivaltavaurion vuoksi ja sovittiin että samalla tehdään nuo kaaretkin. Odotusarvo ei kuitenkaan ole kovinkaan korkealla sen suhteen, etteikö parin vuoden päästä kaarien tila olisi entistäkin pahempi. Näitä tuskin voi ikuisuuteen parin vuoden välein maalalilla, eli jossain kohtaa korjaus pitäisi suorittaa uusimalla kaaret.
Etsin haulla takaarien korjauskokemuksia, mutta en löytänyt yhtään kommenttia kaarien uusimisesta, korjaukset oli yleensä tehty samalla tavoin kuin itselläni tähän asti.
Tulevaisuutta miettien kysynkin nyt onko kukaan hitsannut/hitsauttanut noita kaaria kuntoon, millaisia korjauspaloja noihin on saatavilla, mitä on kustantanut ja onko korjaus kestänyt ruosteettomana pidempään kuin pari vuotta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
ruostehan on pokkauksen sisäpuolella josta sitä ei saa mitenkään pois vaihtamatta peltiä.
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Juuri näin kuten edellä todettiin eli ainoa kestävä vaihtoehto on laittaa uutta peltiä tilalle. Se sauman kohta on herkkä ruostumaan ja ruostehan on sauman ja pokkauksen sisällä, ei pelkästään sauman päällä.
Ongelma on, ettei ruostumaan pääseeseen saumaan saa uitettua edes sisäkautta sellaisia aineita, jotka saisivat aikaan ruostumisen pysäyttävän lopputuloksen.
Saakohan näihin mitään korjauspeltejä esim. Klokkerholmilta? Ylipäätään Saabiin taitaa tarvikkeena saada korjauspelteja aivan hemmetin huonosti.
Ongelma on, ettei ruostumaan pääseeseen saumaan saa uitettua edes sisäkautta sellaisia aineita, jotka saisivat aikaan ruostumisen pysäyttävän lopputuloksen.
Saakohan näihin mitään korjauspeltejä esim. Klokkerholmilta? Ylipäätään Saabiin taitaa tarvikkeena saada korjauspelteja aivan hemmetin huonosti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
NG900:seen olen joskus ostanut takakaaren korjauspeltinä, en kylläkään muista miten alas se ulottui, mutta niitä on edelleen motonetinkin listoilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Tuo kaaripala on eestä helmaan asti, takaa ylettää vähän matkaa puskurin yläpuolelle..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Pitääkö tämä hiljaisuus tulkita siten, että vaikka puolella kolkinomistajista takakaaret kukkiin rumasti, kukaan ei ole päätynyt hitsauskorjaukseen asti? Eikö ne ole kellään lahonneet kokonaan käsiin, vai onko se ollut sitten paalauksen paikka?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Ei kait se Kolkin hitsaus ole sen ihmeellisempää kuin minkään muunkaan auton. Tuo rakenne on vaan sen verran ikävä korjausta ajatellen, että moni päätynee fiksaamaan tavalla tai toisella tuon sauman alueen, jos pelti ei ole puhki.
Ei muuta kun sisälokari, listanpätkä ja helmalevike irti. ja kiveniskuteippi kuumailma-puhaltimella pois. Sitten vaan irrottelemaan ruosteita joko pistemäisesti hiekkapuhaltamalla tai esim. dremelillä hioen. Tällä konstilla ei pääse kyllä peltisauman sisään vaan se vaatisi sauman avaamisen joka voi olla aika työlästä.
Vinkkinä kiveniskuteippiä kannattaa laittaa korjauksen jälkeen ja listat kiinnittää kaksipuolisella teipillä. 3M:n teipit on hyviä ja niitä saa esim. automaaliliikkeistä.
Ei muuta kun sisälokari, listanpätkä ja helmalevike irti. ja kiveniskuteippi kuumailma-puhaltimella pois. Sitten vaan irrottelemaan ruosteita joko pistemäisesti hiekkapuhaltamalla tai esim. dremelillä hioen. Tällä konstilla ei pääse kyllä peltisauman sisään vaan se vaatisi sauman avaamisen joka voi olla aika työlästä.
Vinkkinä kiveniskuteippiä kannattaa laittaa korjauksen jälkeen ja listat kiinnittää kaksipuolisella teipillä. 3M:n teipit on hyviä ja niitä saa esim. automaaliliikkeistä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Totta, eipä tuo kaarien hitsailu kai kovin kummempaa ole kuin muissakaan. Lähinnä ihmetyttää se, että kaikilla kolkin kaaret kukkii, mutta kellään ei ilmeisesti ole ruostunut kokonaan kadotukseen.
Hain auton tänään maalarilta ja vitsaili että nähdään 1-2 vuoden päästä uudelleen, vähän niinkuin arvelinkin. Kyselin samalla näiden hitsauksesta ja hitsaussaumojen ruostesuojauksesta. Sanoi, että aikanaan korjasivat joitain satoja Mazda 6:ia niiden tyyppivikaruosteista mm. kaarista, ja että yhdestäkään ei ole kuullut että olisi lähtenyt hitsauksista ruostumaan. Noin tonnin arvioi kokonaiskustannukseksi molempien takakaarien uusimiseta ja maalaustöistä.
Kiveniskuteippiä en ajatellut nyt maalattuihin kaariin laittaa. Maksavat joku 50 euroa ja paikat alkaa sisältäpääin kukkia kuitenkin ennen kuin kiveniskut alkaa ketään häiritä...
Mikä sisälokari irti? Sehän on koripeltiä myös sisäpuolelta tuossa kohtaa? Vai kuuluisiko pyöränkotelossa etupuolella olla joku erillinen irrotettava muovisisälokari?Cona kirjoitti:Ei muuta kun sisälokari, listanpätkä ja helmalevike irti.
Hain auton tänään maalarilta ja vitsaili että nähdään 1-2 vuoden päästä uudelleen, vähän niinkuin arvelinkin. Kyselin samalla näiden hitsauksesta ja hitsaussaumojen ruostesuojauksesta. Sanoi, että aikanaan korjasivat joitain satoja Mazda 6:ia niiden tyyppivikaruosteista mm. kaarista, ja että yhdestäkään ei ole kuullut että olisi lähtenyt hitsauksista ruostumaan. Noin tonnin arvioi kokonaiskustannukseksi molempien takakaarien uusimiseta ja maalaustöistä.
Kiveniskuteippiä en ajatellut nyt maalattuihin kaariin laittaa. Maksavat joku 50 euroa ja paikat alkaa sisältäpääin kukkia kuitenkin ennen kuin kiveniskut alkaa ketään häiritä...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Moro. Kyllä siellä mun muistaakseni on sisälokari, joka estää suoran pääsyn pyöräkotelon sisäpuolelle. Voin olla toki väärässäkin.AZP kirjoitti:Totta, eipä tuo kaarien hitsailu kai kovin kummempaa ole kuin muissakaan. Lähinnä ihmetyttää se, että kaikilla kolkin kaaret kukkii, mutta kellään ei ilmeisesti ole ruostunut kokonaan kadotukseen.Mikä sisälokari irti? Sehän on koripeltiä myös sisäpuolelta tuossa kohtaa? Vai kuuluisiko pyöränkotelossa etupuolella olla joku erillinen irrotettava muovisisälokari?Cona kirjoitti:Ei muuta kun sisälokari, listanpätkä ja helmalevike irti.
Hain auton tänään maalarilta ja vitsaili että nähdään 1-2 vuoden päästä uudelleen, vähän niinkuin arvelinkin. Kyselin samalla näiden hitsauksesta ja hitsaussaumojen ruostesuojauksesta. Sanoi, että aikanaan korjasivat joitain satoja Mazda 6:ia niiden tyyppivikaruosteista mm. kaarista, ja että yhdestäkään ei ole kuullut että olisi lähtenyt hitsauksista ruostumaan. Noin tonnin arvioi kokonaiskustannukseksi molempien takakaarien uusimiseta ja maalaustöistä.
Kiveniskuteippiä en ajatellut nyt maalattuihin kaariin laittaa. Maksavat joku 50 euroa ja paikat alkaa sisältäpääin kukkia kuitenkin ennen kuin kiveniskut alkaa ketään häiritä...
Tonni on aika iso kustannus tämän hintaluokan autossa, toki jos tarkotus on ajaa vielä XXX tkm niin sittenhän se on pieni kuluerä.
Ei kait tuo kiveniskuteippi ole ihan välttämätöntä, mutta se on tehtaalla laitettu ihan syystä tuohon kynnyskaareen. Kivet nimittäin oikeasti hakkaa tuohon kohtaan. Itse ostin jonkun sekalaisen palan hintaan 5 euroa automaalarilta ja leikkasin itse vanhan teipin mukaan uuden teipin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
5-ovisissa ei ole takana sisälokaireita, päällekkäisiä peltejä löytyy kyllä takakaaren etureunan luota.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Joo, ainakin omassani on peltiä siellä vain. Pyöränkotelon sisäpuolella on pelti, joka muodostaa ulkopinnan pellin ja oviaukon seinämän kanssa sen kotelon, jonka sisällä se ruoste pääsee kehittymään ja pulpahtaa sieltä maalatun pellin läpi taas vuoden-parin päästä pintaan. Kolmiovinen on ymmärtääkseni fiksumpi myös siten, että siinä ei ole sitä peltien saumaa koristelistan kohdalla, mistä se ruoste alkaa yleensä levitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Itse fiksailin aeron kaaret hiekkapuhaltamalla saumasta ruosteet ja kittaamalla pahimmat kolot. Sitten pohjamaalit ja päälle dinitrol kiveniskumassaa, ulottuen helmasta muutaman sentin ongelmasauman yläpuolelle. Tuo kiveniskumassa on kumimaista ja tekee ikäänkuin muovisen efektin, eli ainakaan mustassa autossa ei edes näytä kovin pahalta. Edullinen fiksi ja helppo uusia tarvittaessa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Itse ajattelin viikonloppupuhteiksi vetäistä kaaren sisäreunaan alustamassakerroksen ja samalla kotelosuoja-ainetta siihen koteloon, joka muodostuu juurikin noista ongelmakohdan pelleistä. Purin hieman verhoiluja sisältä ja irrotin muovihelman, ja tosiaan näyttää siltä että kyseiseen pieneen koteloon ei ole mitän pääsyä mistään. Ainoa reikä koteloon lienee sen pienen sivulistan alla, ja se reikä on aivan liian pieni koteloruiskun letkulle, ja vaikka siitä jonkun letkun sisään saisikin niin se ruikkii kotelomassaa juuri väärään seinustaan siellä kotelossa.Cona kirjoitti:Ongelma on, ettei ruostumaan pääseeseen saumaan saa uitettua edes sisäkautta sellaisia aineita, jotka saisivat aikaan ruostumisen pysäyttävän lopputuloksen.
Eli jatkokysymys, onko joku keksinyt mitään reittiä miten tuon kotelon sisälle pääsee laittamaan jotain tököttiä? En oikein viitsisi tämän vuoksi ruveta reikiäkään porailemaan, sillä saa vaan enemmän vahinkoa aikaiseksi ajan myötä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Terve!
On kokemusta kaarien vaihdoista. Vaihdoin omaan 900:een tarvikekaaret molemmille puolin n.1,5vuotta sitten. Maksoivat muutaman kympin ja ulottuivat helmaan asti, eli ei ole sitä liitoskohtaa enää. Mikäli vain saumakohta listan alla on ruosteessa ja kaaret muuten ehjät, vähimmällä vaivalla pääsee, kun vaihtaa siihen sauman kohtaan esim. 5cm pätkän kaarta. Itse vaihdoin kaaret lähes kokonaisena, koska ruostetta oli koko matkalta kaaren ja sisälokasuojan välissä. Kiinnitin uudet kaaret 3M:n koriliimalla, hitsaamalla polttaa maalit peltien välistä pois, eikä mitään koteloainetta saa ruiskutettua peltien väliin niin hyvin, ettei se alkais ruostumaan, siksi siis liimalla. Takakyljen kohdalle tein pellin vahvuisen pokkauksen, että uusi kaari tulee vanhan kylkipellin kanssa tasan, eikä tarvi kittiä ku ehkä lusikallinen.
On kokemusta kaarien vaihdoista. Vaihdoin omaan 900:een tarvikekaaret molemmille puolin n.1,5vuotta sitten. Maksoivat muutaman kympin ja ulottuivat helmaan asti, eli ei ole sitä liitoskohtaa enää. Mikäli vain saumakohta listan alla on ruosteessa ja kaaret muuten ehjät, vähimmällä vaivalla pääsee, kun vaihtaa siihen sauman kohtaan esim. 5cm pätkän kaarta. Itse vaihdoin kaaret lähes kokonaisena, koska ruostetta oli koko matkalta kaaren ja sisälokasuojan välissä. Kiinnitin uudet kaaret 3M:n koriliimalla, hitsaamalla polttaa maalit peltien välistä pois, eikä mitään koteloainetta saa ruiskutettua peltien väliin niin hyvin, ettei se alkais ruostumaan, siksi siis liimalla. Takakyljen kohdalle tein pellin vahvuisen pokkauksen, että uusi kaari tulee vanhan kylkipellin kanssa tasan, eikä tarvi kittiä ku ehkä lusikallinen.
Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?
Ainaki oikea korjaus peltien liimaukseen tarkoitettu liima vaatii että molemmat liimapinnat puhdistetaan peltipuhtaaksi, ja jos hitsaamalla laittaa niin ei niitä peltejä sillon päällekkäin kannata laittaakaan vaan puskusaumalla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk