Kannenpultin kiristys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En ole koittanut, mutta eiköhän siinä ole ideana se, että pehmeä kupari menee pultinjämien rosoisen pään koloihin, jolloin siitä muovautuu uniikki avain juuri sille kyseiselle pultille :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

Se pätkä on löysässä, omassani antoi kiristäessä periksi ja käänsin heti aukipäin niin tuli mukana katkennut osa, oli vielä kierteessä vähän kiinni ;)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

JP_Vette kirjoitti:En ole koittanut, mutta eiköhän siinä ole ideana se, että pehmeä kupari menee pultinjämien rosoisen pään koloihin, jolloin siitä muovautuu uniikki avain juuri sille kyseiselle pultille :wink:
Näin juuri
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Eli voi vaihtaa pultit kun öljyä koneessa. Keskusteltiin korjaamon kanssa ja heidän mielest ei hyvä idea jos koloihin menis öljyä ja laajenis sitten lämmetessä?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eiks ohjeissaki sanota että kierteet pitää öljytä....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Ite touhusin syksyllä tuon kannen jälkikiristyksen ja tosiaan autona ng900 -94. En vaihtanu pultteja ja kesti mainiosti. Täältä foorumilta löytyi hakutoiminnolla linkki oikeaan kiristysjärjestykseen. Kuskinpuoleinen alakulma oli selkeästi muita löysemmällä.
Jostainpa luin että lopullinen momentti on ~120nm.
#4113
Ng900 -94
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

"Ite touhusin syksyllä tuon kannen jälkikiristyksen ja tosiaan autona ng900 -94. En vaihtanu pultteja ja kesti mainiosti."

Jos auto ole uudesta asti samalla omistajalla voi olla jälkikiristetty jo kerran, kuinka monta kertaa kestää jälkikiristää samat pultit ;)
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan :roll: vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Saab97 kirjoitti:Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan :roll: vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
Ainoa järkevä ratkaisu on kannentiivisteen vaihto. En ajaisi ennen vaihtoa. Jäähdytysneste öljyn seassa ei voitele laakereita kovinkaan luotettavasti.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Jonenii kirjoitti:
Saab97 kirjoitti:Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan :roll: vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
Ainoa järkevä ratkaisu on kannentiivisteen vaihto. En ajaisi ennen vaihtoa. Jäähdytysneste öljyn seassa ei voitele laakereita kovinkaan luotettavasti.
Jeees, ei oo tullu autolla ajettua ton jälkeen kun kävi ilmi että oli öljyn pinta noussu ja öljy sen olosta että siellä on jäähytinnestettä seassa. Ei kai siinä muu auta kuin ottaa kansi pyödälle :roll:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kannenpultin kiristys?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Leppis13 kirjoitti:Joo kyllä nuo momentit olivat aivan oikeat joten kiitos niistä, kävi vain ilmi että momenttiavain ei pelittänyt ihan niinkuin pitäisi. :P
Tuohon simppeli vinkki
tetammi kirjoitti:Kalavaa'allahan saa helposti kalibroituu momenttiavaimen halutulle arvolle niin voi käyttää halvempaakin avainta.

varren pituus metreinä x punnus kiloina ja tuon ku kertoo vielä 9.81 niin saa oikean arvon.
Jossei omista kalavaakaa niin onnistuu myös
näinkin
Kaupan hedelmävaakan mukaan litra maitoo painaa 1050gr joten 84sentin etäisyys tarkoitti tässä n.34newtonii.

Pieni epätarkkuus tulee tietty varrenpainosta ku on noin päin ruustukissa kiinni, vaakasuunnassa vaa'alla vetäessä on tarkempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin