turbosta kysymys.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jamboy
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 08:03
Paikkakunta: Jyväskylä

turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja jamboy »

Eli alkaa olemaan tuo aeron turbo kohta vaihtokunnossa, kun kylmänä pölläyttää sinistä.
mitsuhan siellä sihisee, mutta kysymys kuuluu.

mitsuja on montaa mallia, td04-15t 19t jne jne

mistä tiedän mikä mulla on ja minkä tilaan.
autossa on alkosofta, 3" rst putki turbolta taakse asti ja kohta 630cc suuttimet.
tietty vois isomman turbiinin laittaa jos vaihtoehtoja on bolt-on versiona.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Aerossa vakiona 15T.
jamboy
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 08:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja jamboy »

käviskö sinne joku isompi ihan bolt-on tyyppisesti?
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

jamboy kirjoitti:käviskö sinne joku isompi ihan bolt-on tyyppisesti?
Käy. Esim. td04hl-19t#6

En sitten tiedä valmistaako itse mitsubishi näitä saabin laipoille sopivia, tuntuu kaikki 19T olevan joko kiinakuraa tai sitten volvon vinolle laipalle.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eiköhän noita 19T saa Ruotsista Saabiin ihan suoraan käypäsenä (Speedparts, Turbomeck jne)..
Olikos sulla T7-Aero vai? T7 vakiomännät kestää sen mitä tuo vakio 15T työntää, 19T:n kanssa männät alkaa saamaan uutta muotoa aika nopeasti...

Fin-injector myy EV14 670cc suuttimia Saab-klubi alennuksella about samaan hintaan kuin noita 630cc Dekoja, kannattaa ennemmin investoida ne...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

TTH kirjoitti:Eiköhän noita 19T saa Ruotsista Saabiin ihan suoraan käypäsenä (Speedparts, Turbomeck jne)..
Saa varmasti mutta eivät taida olla aitoja mitsubishejä vaan kiinakuraa. Kopio turboihin en koskis.
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

Turbomeckiltä aikonaan tullu mitsun orkkis kaverille.. mut itelle tilaama 19T kyllä oli joku kopio.
Suomenpäässä sit käytin tasapainotuksessa jne.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eikös tuo Turbomeck myy Mellettin keskiöillä varustettuja turboja? Onhan ne toki kopioita mutta hyviä sellaisia. Eikä oo edes Kiinassa tehty, ymmärtääkseni Englannissa on tuo Mellettin pääpaikka..

Tässä päästäänkin dilemmaan että mikä sitten on kopioturbo? Masterpower, Turbobandit jne. ovat pieniä turbotoimittajia, luultavasti suurinosa mitoista kopioitu jostain merkkituotteesta. Silti äijät kiskoo kauheita tehoja noilla ja vieläpä nuo kestävät hyvin. Yhtä hyvin se aito merkkiturbo saattaa levitä jo muutaman tonnin jälkeen valmistusvian takia. Molemmat on ihmisten tekemiä vehkeitä ja laatu voi heitellä, tosin näillä pienemmillä toimittajilla ei ole varaa myydä yhtään paskaa. Isommilla volyymimerkeillä taas kun on niitä ostajia jo valmiiksi tarpeeksi.. Esimerkkinä vaikkapa Saabin GT17 ja T25 ahtimet, molemmat aitoja Garretteja

Toki ne aidot kiinalaiset kopiot on oikeasti kamalaa tuubaa, turbon valmistus on tarkkaa puuhaa ja samalla tavalla se tarkka työ maksaa Kiinassa kuin Euroopassakin. Euroopassa vaan ymmärretään että tavaran on oltava oikeasti hyvää, kolhoosi-Kiinassa tärkeintä on vaan suuri valmistusmäärä.
Viimeksi muokannut TTH, Ma Maalis 10, 2014 00:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kauanko turbon pitäisi kestää? Eihän se ikuinen ole ikinä.
Mutta mulla on noita t25:ia jokunen pyörinyt, ja on ne sen 200tkm kait kestäneet stage1-3 peleissä (ikinä ei ole vakiota ollut, ovat olleet jo valmiiksi ohjelmalla).
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

Kyllä tuo mellettikin kyseenalainen on laadun suhteen, en tarkastamatta autoon laittaisi. Kaverilta meni akseli poikki 1kk sisällä käyttöönotosta ja hukkaportin tappikin jumitteli ahtimella mihin tulee hukkiksen tanko kiinni. Turbomeckiltä siis tämä ahdin.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Eikä Garret GT17 turbojen elinikää ainakaan yhtään parantanut T7 moottoreiden huohotusongelmat ja siitä johtuva öljynlaadun nopea heikkeneminen. Montakohan GT17 lie kulunut ennenaikaisesti tämän takia....
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Eikä Garret GT17 turbojen elinikää ainakaan yhtään parantanut T7 moottoreiden huohotusongelmat ja siitä johtuva öljynlaadun nopea heikkeneminen. Montakohan GT17 lie kulunut ennenaikaisesti tämän takia....
Turbo vaihdossa on myös muistettava putsata imusiivilä ja uusia samalla moottorin sisällä olevan paineputken O-renkaat.
Eli öljypohja on myös käytettävä irti... ei riitä, että ruuvaa uuden turbon vanhan tilalle.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja nugge »

saabeli kirjoitti:
Turbo vaihdossa on myös muistettava putsata imusiivilä ja uusia samalla moottorin sisällä olevan paineputken O-renkaat.
Eli öljypohja on myös käytettävä irti... ei riitä, että ruuvaa uuden turbon vanhan tilalle.
Ei.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jamboy
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 08:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja jamboy »

öljy pohja käytettiin irti ja putsattiin se sihti, sekä sen imuputken o-rengas vaihdettiin. oli se o-rengas ihan murtunut ja kovettunut.
samalla laitoin sen 3" putken ja sen jälkeen alkanut päästämään kunnon startti savut.
ajaessa en ole sinistä savua vielä huomannut, vain kylmänä startatessa.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja saabeli »

sen jälkeen alkanut päästämään kunnon startti savut.
ajaessa en ole sinistä savua vielä huomannut, vain kylmänä startatessa.
joo ja seuraavana huomaat, että öljynkulutus on kasvanut.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin