Rötää ja P1300

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Saabi on ollut taas vaihteeksi telakalla viimeiset 2kk, jolloin on suoritettu vianetsintää ilman minkaanlaista menestystä. Tänään on ajeltu hetki Techin kanssa, eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Normaalisti tasakaasulla ajaessa ei ole mitään ongelmia, mutta heti kun mennään closed loop- tilasta pois, niin auto rötää, CE-vilkkuu ja vedot häviää kokonaan. Tämä tapahtuu, kun ahtopaine on jossain 0.3bar hujakoilla.

AD85 on myös 850 vaikka tankissa on bensaa, missään ei ole ainuttakaan imuvuotoa, coolerikin on koeponnistettu ja mikään liitos ei varmasti vuoda mistään! Bensalinja on tarkastettu, ei ole tukossa.

Ainut vikakoodi on P1300, mitään muuta tästä ei ole saatu irti.


Vaihdettuja osia:

- Bensanpaineensäädintä kokeiltu toimivasta autosta, ei vaikutusta
- Bensapumppu
- Polttoaineensuodatin
- Kampiakselin asentoanturia kokeiltu varmasti toimivaan, ei vaikutusta
- DI-kasetti
- Suuttimet käytetty testerissä
- Puristuspaineet mitattu, koneremontti tehty vuosi sitten ja olivat sen mukaiset, eli 12 bar jokaisessa pytyssä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kun AD85 on noin paljon pielessä niin ei voi odottaa että auto toimis mitenkään moitteetta.
Mitäs jos laittaisit sinne testimielessä ihan tavis bensasoftan joka on tehty oikeille suuttimille jne ja katselisit miten Amul käyttäytyy sen kanssa. Mikäli korjaus on suuri niin jossain on vikaa joka pitää korjata ennenkuin yrität biopowerin adaptaatiorutiineja käyttää.

Onko pirssi toiminut moitteetta rempan jälkeen vai siitä saakka kenkkuillut ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kyllä on toiminut aivan normaalisti, vika tuli kerralla päälle. Sama homma on käynyt mielessä, että testaan bensasoftalla. Auto ei ota kierroksia kunnolla edes paikallaan, vaan kuulostaa kuin olisi rajoitin 4000rpm kohdalla. Bensanpaineensäätimen letku irti ajaessa ei rötää tai nyhdä niin pahasti, säätimessä ei voi olla vikaa, koska toista on kokeiltu. Tasakaasulta lisää kaasua painettaessa lambda menee heti tappiin plussalle ja rötäys alkaa.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kuulostais vähän rikkinäiseltä jarrutehostimelta. Tarkastappa mitä Lamb näyttää kun pidät jarrua pohjassa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Jarrutehostin vuotaa hieman, on tiedossa ja kokeiltu tulpattuna -> ei vaikutusta. Lambda nousee kyllä jarrua pumppailemalla tappiin tyhjäkäynnillä.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja ippe »

Onko polttoainepumppu vaihdettu letkuranetuksella vai alkuperäistä vastaavalla liitoksella ja onko bensanpaineita mitattu?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Polttoainepumppua on kokeiltu kolmea erilaista ja paineensäätimiäkin on ollut pari kokeilussa, eli ei voi olla noista kiinni.
Norppa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 17, 2012 15:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Mites lambda ja MAF, onko tutkittu/vaihdettu? Tulpat?
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

No tulppia ei luonnollisesti tarvitse edes tällaisessa tapauksessa mainita, kyllä ne on ihan vian alkupäässä vaihdettu heti. MAFia en näköjään muistanut mainita, että on kunnossa. Lambda hieman epäilyksen alla, mutta sekin reilun vuoden vanha Bosch.
Norppa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 17, 2012 15:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Kunhan varmistin :) Eri softaa sitten tosiaan ja ehkä toista ECUa kannattaisi kokeilla. Sen jälkeen tutkiskella lambdaa.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Kuinka paljon varmuuskerrointa yleisesti ottaen näissä stage 1 vehkeissä on, jos esim pieni imuvuoto löytyy kuten jarrutehostin? Vetääkö seoksen laihalle ja moottori kaput?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jarrutehostimen vuoto ei laihenna seosta vaan pikemminkin rikastaa. Ei ne vehkeet vielä imuvuodosta hajoa. Suutintukko, paha MAF-vika tai bensapumppu on sellaisia jotka rikkoo. Ja rikkovat vakiosoftallakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Läppäkotelo paljastui vian aiheuttajaksi, bensasoftalla veti läpän suoraan limppiin eikä käynnistynyt. Nollaamalla hörähtää kyllä, mutta ei jää käyntiin. Tämä vika on aiemminkin nähty täsmälleen samoilla oireilla, joten uusi kotelo tilaukseen Neobrosilta ja mahdollisesti kovaa ajoa.

Ja perusteellisesti rempattu 9-3 löytyy todennäköisesti myydään- osiolta kesän jälkeen. :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eli CE valon vilkkumisen lisäkse se valo paloi myös koko ajan limppiin viitaten ? Kyllä ne vikakoodit on hyvä selvittää ennenkuin remppaa moottorin perusteellisesti liikaa arvailemalla. P1300 on sytytyshäiriöistä kertova koodi.

Seoksiinhan läppäkotelo ei vaikuta mutta tyhjikäynnin vakavointiin kyllä. Mikäli etanoliadaptaatio ei ole ehtinyt valmistumaan huonon käynnin takia niin silloin on turha luukuttaa ja ihmetellä sytytyshäiriöitä ja muuta huonoa käytöstä biopowersoftalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rötää ja P1300

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kylläpä ne vikakoodit on selvitelty, CE-valo EI ole palanut, koska kotelo ei tosiaan ole ollut limpissä aiemmin. Mikä on melko mielenkiintoista. Ja kuten aiemmin on mainittu, myös Techin kanssa on ajeltu ja mitään omituista ei ole löytynyt.

Ainut vikakoodi mitä on autosta tullut, on edelleen se P1300. Niin ja moottoria ei kyllä ole rempattu perusteellisesti arvailemalla aikanaan, vaan ihan syystä. :lol:
Vastaa Viestiin