9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Arvoisat Saabistit,
olin lokakuussa käyttöauton puutteessa, ja päätin tehdä sieluuni tilaa Saabille. Löysinkin mielestäni varsin oivallisen 2002-mallin 2.0 SE:n noin 180tkm ajettuna ja hyvällä huoltohistorialla - mm. SID-näyttö ikuisella takuulla, huohotus laitettu 50tkm kohdalla, turbo 150tkm kohdalla ja polttoainepumppu ihan juuri, sekä myyntihinta oli selkeästi kolmosen puolella. Mielenkiintoa herätti myös mainostettu "Stage 1"-ohjelma, myyjän kertoman mukaan eräs klubilainen (en voi varmaksi muistaa nimimerkkejä, uskoakseni kuitenkin alkaa jc:llä) on ohjelman laittanut vuonna 2012. E85 maistuu ja Sid-info on auki, joten parametrien katselusta saa suurta viihdettä. Kyseessä on siis ymmärtääkseni B205E-kone T7-moottorinohjauksella.
Kymppitonni on nyt täynnä, ja ajokokemukseen totuttelussa meni hetki. Ohjaus on aika tunnoton ja tiettyä vaappunaa on havaittavissa, joten ymmärrän alustapäivitysten kovan mainostuksen. Kytkinkin tuntuu vähän oudolta, ottaa mielestäni kiinni aika ylhäältä mutta siihen olen tottunut. Meno maistuu kuitenkin hyvin, vakionopeudensäädin pelaa ja automaatti-ilmastointi pitää lämpötilan mukavana. E85:lla saa haistella viinanhajua starteissa. Jännänä huomiona stereot kuullostivat heikoilta, nyttemmin tarkemmin tutkailtuna ovien kaiuttimista ei kuulu mitään, täytynee avata pahvit ja tarkastaa onko kaiutinelementtejä ensinkään jäljellä.
No mutta ne tehot ja mainostettu 220 hv Stage 1. Vaikka meno emännän vapaastihengittävän Lagunan jälkeen tuntuu ripeältä, olen tullut siihen uskoon että osa polleista on paremmilla laitumilla. Sidiä tuijoteltuani huomasin etteivät ahtopaineet nouse ikinä yli 0.6 bar:n, vaihteesta, tilanteesta tai polttoaineesta riippumatta. Ymmärtääkseni Sid:n pitäisi kuitenkin näyttää melko tarkasti ahtojen määrä? Mitään ylimääräistä ahtopainemittaria kun ei löydy.
Nyt tämä 0.6 bar kuulostaa aika vähälle huomioiden tuo Stage 1-viritys. Lisäksi eräänä mielenkiintoisena lisäoireena auto nykäisee ikävästi kun kaasua vähentää - esimerkiksi täyskaasukiihdytys kolmosella, vähän kun nostaa kaasua niin nykäisee niin että oikein tuntuu. Sama ilmiö on olemassa myös osakaasukiihdytyksillä, joskin lievempänä. Kabiiniin kuuluu kierrosten noustessa lievä suhina, en ole varma onko turbolle tyypillistä, talouden toinen ahdettu peli on '90 Ford T-Bird Eatonin mekaanisella värkillä jossa on melko erilaiset soundit.
Mitä näitä maailman foorumeita olen lueskellut, niin syitä voinee olla moninaisia tukkeutuneesta pakoputkesta vialliseen magneettiventtiiliin tai ties mihin. Hyvät neuvot olisivat tarpeen ongelman paikallistamisessa - ja joku fiksumpi voisi ehkä myös kertoa liekö tässä ongelmaa lainkaan, vai onko mahdollista että minulla on vain E85-ohjelma vailla Stage 1:stä. Hiljalleen alkaa pää sekoamaan slangista ja siitä, mikä kaikki koskettaa T5 ja T7-autoja ja niin edelleen. Seuraavia asioita on kuitenkin kertynyt lukemisen perusteella testattavaksi, ja pyytäisin apua niiden oikeellisuuden arviointiin sekä mahdollisiin lisävinkkeihin:
- Downpipe irti ahtimesta ja testaus, josko ahdot nousevat -> pakoputki tukossa jos auttaa
- Hukkaportin APC(?)-letkun irroitus, pitäisi ahtaa fuel cutille asti -> ohjelmisto- tai hukkaporttivika jos näin on
- Parametrien syynäys SIDistä - esmes mReq ja aMul, mutta mitä pitäisi etsiä?
- Pikkuletkujen ehjyystarkastukset ja evap-venttiilin tarkastus, miten, mitä?
- Peruspaineen tarkastus, tästä on pysyvä viestiketju mutta ei taida käydä ilman special toolsia
- Hukkaportin työntötangon toiminnan tarkastus, liekö Amerikan temppu vai onnistuuko ilman kokemusta?
Olisin kovin kiitollinen, jos te kokeneemmat Saabistit voisitte auttaa näiden probleemien, sekä niiden mahdollisten ratkaisujen parissa.
olin lokakuussa käyttöauton puutteessa, ja päätin tehdä sieluuni tilaa Saabille. Löysinkin mielestäni varsin oivallisen 2002-mallin 2.0 SE:n noin 180tkm ajettuna ja hyvällä huoltohistorialla - mm. SID-näyttö ikuisella takuulla, huohotus laitettu 50tkm kohdalla, turbo 150tkm kohdalla ja polttoainepumppu ihan juuri, sekä myyntihinta oli selkeästi kolmosen puolella. Mielenkiintoa herätti myös mainostettu "Stage 1"-ohjelma, myyjän kertoman mukaan eräs klubilainen (en voi varmaksi muistaa nimimerkkejä, uskoakseni kuitenkin alkaa jc:llä) on ohjelman laittanut vuonna 2012. E85 maistuu ja Sid-info on auki, joten parametrien katselusta saa suurta viihdettä. Kyseessä on siis ymmärtääkseni B205E-kone T7-moottorinohjauksella.
Kymppitonni on nyt täynnä, ja ajokokemukseen totuttelussa meni hetki. Ohjaus on aika tunnoton ja tiettyä vaappunaa on havaittavissa, joten ymmärrän alustapäivitysten kovan mainostuksen. Kytkinkin tuntuu vähän oudolta, ottaa mielestäni kiinni aika ylhäältä mutta siihen olen tottunut. Meno maistuu kuitenkin hyvin, vakionopeudensäädin pelaa ja automaatti-ilmastointi pitää lämpötilan mukavana. E85:lla saa haistella viinanhajua starteissa. Jännänä huomiona stereot kuullostivat heikoilta, nyttemmin tarkemmin tutkailtuna ovien kaiuttimista ei kuulu mitään, täytynee avata pahvit ja tarkastaa onko kaiutinelementtejä ensinkään jäljellä.
No mutta ne tehot ja mainostettu 220 hv Stage 1. Vaikka meno emännän vapaastihengittävän Lagunan jälkeen tuntuu ripeältä, olen tullut siihen uskoon että osa polleista on paremmilla laitumilla. Sidiä tuijoteltuani huomasin etteivät ahtopaineet nouse ikinä yli 0.6 bar:n, vaihteesta, tilanteesta tai polttoaineesta riippumatta. Ymmärtääkseni Sid:n pitäisi kuitenkin näyttää melko tarkasti ahtojen määrä? Mitään ylimääräistä ahtopainemittaria kun ei löydy.
Nyt tämä 0.6 bar kuulostaa aika vähälle huomioiden tuo Stage 1-viritys. Lisäksi eräänä mielenkiintoisena lisäoireena auto nykäisee ikävästi kun kaasua vähentää - esimerkiksi täyskaasukiihdytys kolmosella, vähän kun nostaa kaasua niin nykäisee niin että oikein tuntuu. Sama ilmiö on olemassa myös osakaasukiihdytyksillä, joskin lievempänä. Kabiiniin kuuluu kierrosten noustessa lievä suhina, en ole varma onko turbolle tyypillistä, talouden toinen ahdettu peli on '90 Ford T-Bird Eatonin mekaanisella värkillä jossa on melko erilaiset soundit.
Mitä näitä maailman foorumeita olen lueskellut, niin syitä voinee olla moninaisia tukkeutuneesta pakoputkesta vialliseen magneettiventtiiliin tai ties mihin. Hyvät neuvot olisivat tarpeen ongelman paikallistamisessa - ja joku fiksumpi voisi ehkä myös kertoa liekö tässä ongelmaa lainkaan, vai onko mahdollista että minulla on vain E85-ohjelma vailla Stage 1:stä. Hiljalleen alkaa pää sekoamaan slangista ja siitä, mikä kaikki koskettaa T5 ja T7-autoja ja niin edelleen. Seuraavia asioita on kuitenkin kertynyt lukemisen perusteella testattavaksi, ja pyytäisin apua niiden oikeellisuuden arviointiin sekä mahdollisiin lisävinkkeihin:
- Downpipe irti ahtimesta ja testaus, josko ahdot nousevat -> pakoputki tukossa jos auttaa
- Hukkaportin APC(?)-letkun irroitus, pitäisi ahtaa fuel cutille asti -> ohjelmisto- tai hukkaporttivika jos näin on
- Parametrien syynäys SIDistä - esmes mReq ja aMul, mutta mitä pitäisi etsiä?
- Pikkuletkujen ehjyystarkastukset ja evap-venttiilin tarkastus, miten, mitä?
- Peruspaineen tarkastus, tästä on pysyvä viestiketju mutta ei taida käydä ilman special toolsia
- Hukkaportin työntötangon toiminnan tarkastus, liekö Amerikan temppu vai onnistuuko ilman kokemusta?
Olisin kovin kiitollinen, jos te kokeneemmat Saabistit voisitte auttaa näiden probleemien, sekä niiden mahdollisten ratkaisujen parissa.
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Moi, minulla on aivan samanlainen auto samalla softalla kuin sinulla ja kun ostin sen, ihmettelin aivan samaa että ahdot jää vain 0, 6 bariin. Täyskaasukiihdytyksellä tällöin jäi myös toteutunut ilmamassa n. 200 yksikön päähän pyynnistä (mReq ja mAir) Syyksi paljastui vuotava evap systeemin takaiskuventtiili, joka päästi ahtopaineen imusarjasta karkuteille. Tämän voi testata tukkimalla yhden letkun moottorin etupuolelta ja katsomalla paraneeko ahdot. Täältä löytyy lisätietoa asiasta foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=87381&start=0
Lähetetty minun GT-I9105P laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-I9105P laitteesta Tapatalkilla
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Löysä kaasuvaijerikin aiheuttaa sen ettei ahda ihan kaikkea, koska olen tälläisenkin nähnyt, niin suosittelen tarkastamaan että kaasu menee pohjaan myös ohjelman mielestä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
FYI ippe niin T7 harvemmin avaa kaasuläpän 100%... Ei taida vielä Stage X riittää siihen. Ja kun sähköinen on niin pitäisi "oppia" missä on liikeradan min ja max
mAir(Mitattu ilmamassa) Pitää saavuttaa mReq(Pyydetty ilmamassa). Pinl (Ahtopaine imusarjas) pitää olla karkeasti noin 1000 enemmän kuin mAir.
aMul on Long Term Fuel Adaptation. Elikkä sen jälkeen kun se on sun viinat tankissa adaptoinut niin adaptoi vielä tolla siihe päälle +- . (På finska tarkoittaa siis että lisää tai poistaa polttoainetta ennaltamääritetystä arvosta)
Alipaineletkut Elikkä siis Kaasuläppä -> Bypass-Ohjausventtiili , Imusarjan torni -> bypass-ohjausventtiili, Bypass-ohjausventtiili -> bypassi, Imusarjan torni -> bensapaineensäädin, Venttiilikotelon huohotus -> takaisku -> kaasuläppä.
Peruspaineet saat testattuu laittamalla kompurakotelosta letkun suoraan hukkaportinkelloon. Ei ole mikään amerikan temppu eikä tarvitse mitään toolseja.
Hukkaportin toiminnan tarkistus on sitten että kellon varsi irti hukkaportin varresta ja tarkistaa että se varsi liikkuu vapaasti. Jos ei niin WD-40/CRC 5-56 kehiin ja heiluttelee kunnes se liikkuu vapaasti.
mAir(Mitattu ilmamassa) Pitää saavuttaa mReq(Pyydetty ilmamassa). Pinl (Ahtopaine imusarjas) pitää olla karkeasti noin 1000 enemmän kuin mAir.
aMul on Long Term Fuel Adaptation. Elikkä sen jälkeen kun se on sun viinat tankissa adaptoinut niin adaptoi vielä tolla siihe päälle +- . (På finska tarkoittaa siis että lisää tai poistaa polttoainetta ennaltamääritetystä arvosta)
Alipaineletkut Elikkä siis Kaasuläppä -> Bypass-Ohjausventtiili , Imusarjan torni -> bypass-ohjausventtiili, Bypass-ohjausventtiili -> bypassi, Imusarjan torni -> bensapaineensäädin, Venttiilikotelon huohotus -> takaisku -> kaasuläppä.
Peruspaineet saat testattuu laittamalla kompurakotelosta letkun suoraan hukkaportinkelloon. Ei ole mikään amerikan temppu eikä tarvitse mitään toolseja.
Hukkaportin toiminnan tarkistus on sitten että kellon varsi irti hukkaportin varresta ja tarkistaa että se varsi liikkuu vapaasti. Jos ei niin WD-40/CRC 5-56 kehiin ja heiluttelee kunnes se liikkuu vapaasti.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Tulipa paljon selkeitä ja hyviä neuvoja nopeasti! Aamuinen ongelman tutkiminen tuotti tulosta. Eli moottori lämpimäksi ja testaamaan muutamia vetoja kakkosella ja kolmosella:
- mReq: 1050
- mAir: 850
- pInl: 1600
Tanskanmaalla on siis selkeästi jotakin mätää. Ensimmäisestä neuvosta vaari, ylimmäinen letku APC:lta irti ja M6-pultilla tukkoon. R-kirjainta en pirullakaan löytänyt, liekö ollut aamurähmät silmissä, mutta 2 muuta letkua menivät selkeästi hukkaportille ja ahtimelle. Uusintatestin paikka.
- mReq: 1050
- mAir: 1040-1050
- pInl: ~2050
Ja voi rähmä, että Saabi kulkeekin. Taisinpa nauraa ääneen ensimmäistä kertaa kun tuo lähti, ja olisin varmaankin Spedemäisesti läimäissyt itseäni otsaan, mutta oli kiire pitää molemmin käsin ohjauspyörästä kiinni.
Kiitos neuvoista kaikille osallistuneille. Hiljalleen alkaa Saabin sielunelämä selkiämään. Nyt on myös hyvät eväät tästä eteenpäin mahdollisten ongelmien ratkomiseen. Näköjään massiivisesta tietomäärästä huolimatta tarvitsee silti hieman henkilökohtaista tökkimistä oikeaan suuntaan.
- mReq: 1050
- mAir: 850
- pInl: 1600
Tanskanmaalla on siis selkeästi jotakin mätää. Ensimmäisestä neuvosta vaari, ylimmäinen letku APC:lta irti ja M6-pultilla tukkoon. R-kirjainta en pirullakaan löytänyt, liekö ollut aamurähmät silmissä, mutta 2 muuta letkua menivät selkeästi hukkaportille ja ahtimelle. Uusintatestin paikka.
- mReq: 1050
- mAir: 1040-1050
- pInl: ~2050
Ja voi rähmä, että Saabi kulkeekin. Taisinpa nauraa ääneen ensimmäistä kertaa kun tuo lähti, ja olisin varmaankin Spedemäisesti läimäissyt itseäni otsaan, mutta oli kiire pitää molemmin käsin ohjauspyörästä kiinni.
Kiitos neuvoista kaikille osallistuneille. Hiljalleen alkaa Saabin sielunelämä selkiämään. Nyt on myös hyvät eväät tästä eteenpäin mahdollisten ongelmien ratkomiseen. Näköjään massiivisesta tietomäärästä huolimatta tarvitsee silti hieman henkilökohtaista tökkimistä oikeaan suuntaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Doddii.
http://www.rbmperformance.com/rbm_image ... ab_9.5.jpg
tosta kuvasta näkyy heikosti R W C kirjaimet ku tarpeeks zoomaa
.
http://www.rbmperformance.com/rbm_image ... ab_9.5.jpg
tosta kuvasta näkyy heikosti R W C kirjaimet ku tarpeeks zoomaa

9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Kiitos, löytyihän ne sieltä, kun otti APC:n irti kiinnikkeistään, tietenkin olivat katveen puolella asennuspaikassa nimittäin.nugge kirjoitti:Doddii.
http://www.rbmperformance.com/rbm_image ... ab_9.5.jpg
tosta kuvasta näkyy heikosti R W C kirjaimet ku tarpeeks zoomaa.
Nyt kerkesi toisen kerran käydä ajelemassa ja vähän tarkemmalla silmällä katsella lukuja, 20-30 päähän jää mAir tuosta mReq:sta jossain 3500rpm paikkeilla torvi auki (1020 vs 1050) mutta lienee normaalin rajoissa. Hirvittävän tarkkaa kuvaa ei aiheesta saa, kun dataloggerina toimii silmät, ja testaamisesta tulee kallista jos ei pysy tiellä.
Liekö kuvitelmaa vai faktaa, mutta tuntuu siltä että kaasulle lähtiessä joutuisi nyt odottamaan hieman pidempään turbon mukaan lähtemistä. Toisaalta voi myös johtua siitä, että potku on paljon huomattavampi ja ero siksi selkeämpi. Erittäin positiivisena juttuna tuo osakaasulle mennessä tapahtunut nykäisy hävisi täysin.
Re: 9-3 SE kokemuksia ja kysymyksiä etenkin ahtopaineesta
Kun alkaa ahtopaineet hiljalleen löytymään voinee keskittyä niihin stereoihin. Eli oletettavasti autossasi on AS2-audiopaketti, jossa ei ole etuvissa laisinkaan kaiuttimia. Äänenlaatuun saa etupenkeille järkevän parannuksen esim. tämän ketjun mukaisilla toimenpiteillä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=136220
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=136220
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K