Turbo Jubilee 2002 sammuu
Turbo Jubilee 2002 sammuu
Autossa on ollut sellainen kumma vika, että jos tankki on suht tyhjä, niin hirmu huonosti meinaa käynnistyä. Tänään ei taas lähtenyt ollenkaan käyntiin ennen kuin hain kanisterilla lisää bensaa. SID näytti kyllä, että bensaa olisi pitänyt olla vielä ihan hyvin (n. 60 km), mutta ei vain startannut. Jotain outoa on muutenkin tuossa bensamäärän näytössä. Ainakin pienempiä määriä tankatessa ei anturi tunnista, että bensaa on lisätty: mittari ei nouse ja SID näyttää nollaa ajettavissa olevaksi etäisyydeksi. Tämä siis n. 20 euron tankkauksella, kun bensavalo jo palaa.
Koeajolenkillä sitten ilmeni ihan uusi vika: auto sammuu, kun kierroksien pitäisi tippua tyhjäkäynnille. Viimeaikoina auto on käynnistynyt vähän rykien, mutta vikakoodeja ei tule. Mulla oli vanhan sytkäkassun kanssa samoja ongelmia, kun se alkoi väsähtää. Ei kai kasetti taas ole kaput? Olisko tuolla nyt vajaa 1,5 vuotta ajeltu. Tulppina olen käyttänyt vain niitä NGK:n suositeltuja ja tulpat olen vaihtanut ihan suositusten mukaan.
Autossa on flexifuel softa, mutta muuten se on ihan vakio. Sytkäkassun lisäksi turbo on vaihdettu ja samoin bensapumppu (tosin pumpulla on jo ajettu 100tkm enkä tiedä, onko letku etanoliin upotuksen kestävää).
Koeajolenkillä sitten ilmeni ihan uusi vika: auto sammuu, kun kierroksien pitäisi tippua tyhjäkäynnille. Viimeaikoina auto on käynnistynyt vähän rykien, mutta vikakoodeja ei tule. Mulla oli vanhan sytkäkassun kanssa samoja ongelmia, kun se alkoi väsähtää. Ei kai kasetti taas ole kaput? Olisko tuolla nyt vajaa 1,5 vuotta ajeltu. Tulppina olen käyttänyt vain niitä NGK:n suositeltuja ja tulpat olen vaihtanut ihan suositusten mukaan.
Autossa on flexifuel softa, mutta muuten se on ihan vakio. Sytkäkassun lisäksi turbo on vaihdettu ja samoin bensapumppu (tosin pumpulla on jo ajettu 100tkm enkä tiedä, onko letku etanoliin upotuksen kestävää).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Jos pumppu on kerran jo aikoinaan vaihdettu, niin aloittaisin katsomalla sinne pumppuämpäriin, etenkin jos on jo tiedossa että pumpun vaihdossa on tehty ranetus letkunpätkällä ja klemmareilla.
Se että DTE näyttää 60km ja bensa loppuu viittaisi siihen että pumppu on jäänyt muutaman millin alkuperäistä asennusta ylemmäs, tai että anturi on hieman kärsinyt kun sitä ährätty tankista pois tai sinne takaisin.
Se että DTE näyttää 60km ja bensa loppuu viittaisi siihen että pumppu on jäänyt muutaman millin alkuperäistä asennusta ylemmäs, tai että anturi on hieman kärsinyt kun sitä ährätty tankista pois tai sinne takaisin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Pumppu on vaihdettu ammattilaisella ja toiminut ihan hyvin tähän asti (eli n. 100tkm). Entinen omistaja oli huollattanut autoa erittäin tunnollisesti, joten en usko, että mitään tarkoituksella tehtyjä ranetuksia löytyy. Jos pitää ämpäriin kurkata, niin sitten pitäisi alkaa nakertaa huoltoluukkua ja olla itse varovainen niitten liitoksien kanssa... Ja tuo DTE voi välillä sekoilla siis toisinkin päin: näyttää 0 km vaikka auto on juuri tankattu. Etenkin, jos vaikkapa tankkaan vain esim. 20 eurolla bensaa ennen seuraavan etanolipisteen löytymistä. Eli joku anturi ei ymmärrä pieniä bensamääriä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Tankin tasoanturissa voi olla kuparijousi väsähtänyt joka sitten aiheuttaa huonon kontaktin niin näyttää mittari mitä sattuu.
Tai sitten on itse ämpäri syystä tai toisesta vääräs asennossa ja näyttää tästä syystä mitä sattuu.
Paljonko autolla on ajettu? Iniseekö bensapumppu niin että kuuluu auton vieressä kun on käynnissä?
Mistä on kasetti ostettu? Ja mikä versio?
Opensidistä voit kattoo VFue(Tankin anturin taso) ja SFul(Laskennallinen määrä polttoainetta jäljellä tankissa)
Kannattaa myös nyt ekana katto Opensidistä RPM arvoa kuin käynnistelet. Jos näyttää 0-50 niin on kampiakselin asentoanturi rikki. Jos akus virtaa niin pitäisi rpm nousta 150-200 lukemiin kun pyörittää konetta.
Tai sitten on itse ämpäri syystä tai toisesta vääräs asennossa ja näyttää tästä syystä mitä sattuu.
Paljonko autolla on ajettu? Iniseekö bensapumppu niin että kuuluu auton vieressä kun on käynnissä?
Mistä on kasetti ostettu? Ja mikä versio?
Opensidistä voit kattoo VFue(Tankin anturin taso) ja SFul(Laskennallinen määrä polttoainetta jäljellä tankissa)
Kannattaa myös nyt ekana katto Opensidistä RPM arvoa kuin käynnistelet. Jos näyttää 0-50 niin on kampiakselin asentoanturi rikki. Jos akus virtaa niin pitäisi rpm nousta 150-200 lukemiin kun pyörittää konetta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Autolla on nyt ajettu n. 305000 km. Ei mielestäni inise pumppu -ihan nätti surina kuuluu takapenkin alta, kun joskus olen kuunnellut. Sytkäkasetti on versio 3.7 D ja se on ihan Saabin orggis-osa. Tarvikekasetti tuli aikoinaan kokeiltua huonoin seurauksin...
RPM näyttää ihan hyviä lukemia -sen vilkaisin heti ensimmäiseksi. Eli muutama sata, kun konetta starttaa ja lukema nousee heti n. 400-600:aan, kun kone vähänkään rykäsee. Pitää nyt tankata vähän reilummin 98:ia, jos vaikka suuttimet on pikeentyneet. Kylmät ja kosteat yöt on viimeaikoina aiheuttaneet näitä aamurykimisiä, joten mahtaisiko olla sähkövikaa? Vai liekö tankkiin kondensoitunut paljon vettä?
RPM näyttää ihan hyviä lukemia -sen vilkaisin heti ensimmäiseksi. Eli muutama sata, kun konetta starttaa ja lukema nousee heti n. 400-600:aan, kun kone vähänkään rykäsee. Pitää nyt tankata vähän reilummin 98:ia, jos vaikka suuttimet on pikeentyneet. Kylmät ja kosteat yöt on viimeaikoina aiheuttaneet näitä aamurykimisiä, joten mahtaisiko olla sähkövikaa? Vai liekö tankkiin kondensoitunut paljon vettä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Ellei auto ole seissy niin sulkisin kyllä pois kondenssi vaihtoehdon. Ois aika monel muul sit vastaavanlaista ongelmaa.
Minkä näköiset on tulpat? Kuva?
Onko puristusmittaria?
Vaikka se kasetti onkin versio 3.7D ja SEMin valmistama niin suosittelen lainaaman joltain toinen kasetti ja kokeilee sillä.
Minkä näköiset on tulpat? Kuva?
Onko puristusmittaria?
Vaikka se kasetti onkin versio 3.7D ja SEMin valmistama niin suosittelen lainaaman joltain toinen kasetti ja kokeilee sillä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Kävin tuossa vähän ajelemassa ja ei enää minkäänlaisia ongelmia. Ei sammunut kertaakaan ja käynnistyi nätisti. Otin nyt varmuuden vuoksi 98:ia tankkiin. Katsotaan, kuinka lähtee aamulla käyntiin. On tää kyllä kumma peli. Näitä ongelmia on ollut aina silloin tällöin ja kun päätän, että nyt tää mysteeri selvitetään, niin oireet häviää
Mutta yhteiseksi tekijäksi näille käynnistyvaikeuksille voisi kyllä sanoa kolean yön ja melko tyhjän tankin.

Mutta yhteiseksi tekijäksi näille käynnistyvaikeuksille voisi kyllä sanoa kolean yön ja melko tyhjän tankin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Mitähän tuosta ininästä pitäisi päätellä, sillä minulla inisee kyllä niin että kuuluu. Tosin kaikki pelaa ihan hyvin, on inissyt niin kauan kuin auto on ollut minulla. Itse olen ajellut vajaat 8000km (autolla ajettu 155tkm) ja ostin auton viime vuoden elokuussa. On vastaavanlainen -02 turbo jubilee.nugge kirjoitti: Paljonko autolla on ajettu? Iniseekö bensapumppu niin että kuuluu auton vieressä kun on käynnissä?
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Tulpat unohdin katsoa, kun tarkastin, että ovat varmasti tiukasti kiinni (ovat nimittäin pari kertaa löystyneet ja aiheuttaneet ihan vastaavia ongelmia). Tulpat on tähän asti kyllä vaihdettaessa olleet ihan kauniin vaaleanruskeita -niin kuin pitääkin- mutta pitää vielä tarkistaa asia. Puristusmittaria mulla ei valitettavasti ole.nugge kirjoitti:Minkä näköiset on tulpat? Kuva? Onko puristusmittaria?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Sen, että se hajoaa seuraavien 0...300tkm matkallaMitähän tuosta ininästä pitäisi päätellä,

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Taas lähti aamulla käyntiin, kun vähän avainta näytti. Eli tuntuu liittyvän tyhjään tankkiin tämä ongelma. Kai se pumpun imuletku on jossain vaiheessa tarkastettava, kun näköjään ei bensa riitä, vaikka vielä olisi tankissa tavaraa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Voi olla se imusuodatin ämpärin kyljes joka on tukossa jos tankkiin päässy metsää tai muuta roinaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Itselläkin tuli nyt yllättäen sama homma kun sid näytti 54km jäljellä niin ei lähtenyt käyntiin. Sitten kun kanisterillisen laitoin bensaa nii rupes käymään. Ja bensamittarikin näytti että olis bensaa tankissa jonkun verran. Ennen sitä toiminut iha hyvin vaikka kerran näytti 9km sid.
Saab 9-5 Vector -03
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Ai siellä ämpärissä on vielä joku suodatin? No voi hyvinkin olla, että se tukkeutuu, kun polttoaine käy vähiin. Etanoli on varmasti liuottanut tankin sisältä kaikki hyhmettymät kiertoon, niin tuonne suodattimeenhan ne sitten päätyvät.
Kerran kävi vähillä bensoilla niinkin, että motarilla alkoi auto hyytyä, vaikka bensaa vielä oli jonkin verran tankissa. 80 km/h vauhtia jaksoi ylläpitää, mutta ei 120 km/h. Eli jotain bensansaantiongelmaa tuonne ilmenee, kun tankissa on vähän bensaa. Pitääköhän tuo tankki sitten vaan tiputtaa ja huuhdella -ei kai muu auta. Voi prkl...
Kerran kävi vähillä bensoilla niinkin, että motarilla alkoi auto hyytyä, vaikka bensaa vielä oli jonkin verran tankissa. 80 km/h vauhtia jaksoi ylläpitää, mutta ei 120 km/h. Eli jotain bensansaantiongelmaa tuonne ilmenee, kun tankissa on vähän bensaa. Pitääköhän tuo tankki sitten vaan tiputtaa ja huuhdella -ei kai muu auta. Voi prkl...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Turbo Jubilee 2002 sammuu
Kannattaa se ämpäri nappaa käteen ja tutkailla sitä.
Onhan siinä imusuodatin ja sit on viel pumppu sellaises verkkosuodatin kupissa.
Onhan siinä imusuodatin ja sit on viel pumppu sellaises verkkosuodatin kupissa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ