Maltillinen alustasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja jolkkon » Ti Huhti 15, 2014 15:26

Taisin löytää Aeron jouset. En tiedä vielä kuntoa, mutta käytetyt kumminkin, kun ei uusia ole. Pitänee tilata noi Viggen-iskarit myös. Kerrohan Make kokemukset kunhan saat alleruuvattua.

jani.p.olkkonen@gmail.com
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

Mostro
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Joulu 28, 2013 15:06
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Mostro » Ti Huhti 15, 2014 17:39

Onko täällä joku ihan oikeasti sitä mieltä, että 35mm madaltavilla vakiota jäykemmillä jousilla iskarin saa lyömään niin pohjaan, että siitä loppuu liikerata? Nyt puhutaan sitten tieliikennekäytöstä eikä Ouninpohjan isoimmasta hypystä :lol:

Useimmitenhan noissa on vielä pohjaanlyöntikumetkin, joiden toimintaan ei alustankorkeus vaikuta mitenkään... Samassa vaiheessa ne alkaa liikettä rajoittamaan oli lähtökorkeus mikä hyvänsä. Madalluksen on oltava ihan jotain muuta kuin 3,5cm ja auton maattava melkein kumia vastaan jo ilman joustoliikettä että varren voisi saada pohjaamaan... Ja kuormaa tonni.

Tuo toiminta alue hommakin on vähän niin ja näin. Tottakai on selvä, että kaikki iskarit (esim. Monroe Sensa Trackit) eivät toimi lievänkään madalluksen kanssa... Se, että loppuun ajetuista pumpuista tulee mehut ulos alle vuosi madalluksen jälkeen on myös kovin yllättävää...

Mitä vakioalustan erionomaisuuteen tulee, niin suunnitteluun varsinkin iskareiden osalta autovalmistajilla ottaa enemmän osaa ekonomit kuin insinöörit. Niitä kun on niin kovin eri hintaisia. Ja kalliimmat kun eivät välttämättä ole mitenkään perusautoilijan mielestä ne mukavimmat niin inssienkin on helppo antaa periksi.

Ja toinen asia mikä vaikuttaa liikaa, on alustojen elastokineettiset ratkaisut joilla pyritään halvalla vähentämään melua ja tehdä autosta muutenkin huonoilla pinnoitteilla ajettaessa mukava ja uutena autotesteissä pärjäävä. Yhden sun toisen mallista kumipullaa on kaikki pyöräntuennat ja apurungot täynnänsä. Ne kun vanhemmuuttaan löystyvät ja väljistyvät niin aavot -->senhän me :saab: istit tiedämme.
9-3 Aero 2000

TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja TomStar » Ti Huhti 15, 2014 20:26

Kylläpä nyt tuntuu "asiantuntemusta" löytyvän tästä aiheesta.

Paras neuvoni kaikille on (jos se ketään kiinostaa), kysykää alusta muutoksista oikeilta asiantuntijoilta (työkseen näiden asioiden parissa työskenteleviltä, joita Suomestakin löytyy monia).

En huvikseni ja muiden kiusaksi asiasta kirjoitellut.
Kyllä madaltaminen liikerataa lyhentää (halusi tai ei) ja mitä tulee ääristoppareihin, kyllä ne pohjaavat nopeammin / aiemmin, jos autoa on madallettu. Stopparin tarkoitus, kun on "pehmentää" pohjaan lyöntiä, ettei olisi metalli, metallia vasten. Lujaa kolahtaa joka tapauksessa. Kyse on enemmänkin siitä, kuinka herkästi ne pohjaavat (vai saako niitä pohjaamaan vaikka kuinka yrittäisi).

Pohjaaminen on vain ääri esimerkki, kuinka voi käydä. Riski, että iskunvaimennus ei toimi suunnitellulla tavalla on huomattavasti todennäköisempää.

Kommenttini vakio alustasta yritti tuoda esiin sen, että suunnitelijat ovat näitä asioita miettineet (liikeradat, toiminta alueet, korkeudet jne.). Kaikkihan sen tietävät, että markkinavoimat ovat päässeet näihin kulkineisiin vaikuttamaan liikaakin... :(
Itse valitsin Konin säädettävän madallussarjan. Siinä on lyhyemmät jouset huomioitu iskunvaimentimien toteutuksessa.

Mikä on sitten vähän tai paljon madallusta, onkin vaikeampi kysymys, mutta esim. 30-35mm madallus velvoittaa auton muutos katsastukseen. Toki siinä pää focus on, että renkaat eivät raavi lokarin kaariin, pyörien kulmat ovat kohdillaan jne.
Jos uudelleen katsastus on nähty tarpeellisesksi, kyllä mielestäni silloin on kysymyksessä suurempi muutos, kuin "ihan pikkusen vain", ainakin tieliikenne turvallisuuden näkövinkkelistä.

Jos teillä ei ole tullut ongelmia "seka" alustasta, niin sehän on vain hieno juttu.
Satun tietämään täydellä varmuudella, että on monia, joille on käynyt paljon huonommin (kalliimmin). Siksi halusin asiasta varoittaa.

Kaikkien riemuksi, en enää tästä asiasta tuo ajatuksiani esille.
9-3 2.0T SE -98

Make76
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Make76 » Ti Huhti 15, 2014 20:31

mulla menee kesään ennen kuin alan laittamaan noita alle. ei nuo kelit vielä ole ulkoasentajalle otolliset, laakerit pitäs vielä ostaa eikä nyt hirveästi aikaakaan asentaa.
käy aeroa ajamassa tai joku joka on vakio alustan ja aeron alustaisella ajaneena eroista kertoa. noita sachin iskareita myydään näemmä jossain myös aero/viggen mallien iskarina, joten eiköhän siitä aeron kaltainen tule.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv

Georges27
"Hirsch"
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Georges27 » Ti Huhti 15, 2014 21:27

Tuo katsastus on kanssa hauska paikka. Kerran, 5v alustasarjan asennuksen jälkeen inssi vaati lapun että pyöränkulmat ovat kohdillaan kun on niin paljon alustaa muutettu. Tippui tasan sentin -35mm alustalla, joka siis verrattu vapariin, ng900 turbon jo jossain määrin kuoleentuneisiin jousiin nähden. Eli sentti oli paljon silloin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), ng9-3 combi 1.9tids A Vector -08 (ka), og9-3 T5 5d
#2742 (muistaakseni)

Mostro
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Joulu 28, 2013 15:06
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Mostro » Ti Huhti 15, 2014 23:44

^Näin se juurikin menee, yleisimmin ilmoitellaan että madaltaa tuon 35milliä... Todellisuus selviää kun mittaat korkeuden ennen ja jälkeen. Useimmiten etu/takapään muutos vielä poikkeava, auto ei laske samassa suhteessa.

Sitten lyhyt huumori osuus: Auto menettänyt kaikki ominaisuutensa kun iskarit eivät toimi oikealla alueella 10mm madalluksen jälkeen. Onneksi raudanluja katsastuksen ammattilainen rahasti muutaman kympin, jolloin se muuttui edes tieliikennekelpoiseksi. Mutta tokihan se voi tulla kalliiksi, kun joutuu esmes iskarit uusimaan siinä vaiheessa kun vanhuuttaan kusahtavat tai pahimmoillaan jopa aiemmin kun ei ajettavuus sitten täysin tyydyttänyt. Jäykemmistä progressiivisista jousista huolimatta lyö joka montussa stoppareihin. Hernehiä anyone?


TomStar, sulla hyvä alusta tuo Konin kitti. Sellaista/sen kaltaista ratkaisua tulin itsekkin suositelleeksi. Kaikille tuo ei aina vaikkapa taloudellisesti ole mahdollista, tai sitten ei koeta järkeväksi laittaa kahden tonnin autoon tonnin alustaa, satasen jouset saa riittää kun iskaritkin ovat vielä toistaiseksi ehjät... Uskallan väittää suuri määrä tiellä liikkuvissa madalletuista autoista omaa vakioiskarit/niiden kaltaiset. Ja niiden kuskit harvemmin kokeneet autojaan huonontaneensa tai muutenkaan pilanneensa mitä ajettavuuteen tulee. Enemmistö kokee päinvastoin selvänä parannuksena. Mukavuus tietenkin huonoilla pinnoilla on voinut hyvinkin hieman heikentyä(paljonkin jos ei proge jouset), mutta kuormansa ne kantavat jäykemmästä jousivakiosta johtuen ryhdikkäämmin... Ja pomminvarmasti tulee parempi jos laittaa jotkin erinomaiset ja soveltuvat pumput kylkeen, sitä ei kukaan ole missään vaiheessa kiistänytkään.
Mostro kirjoitti:Yhtäkaikki, jos haluaa autonsa ajettavuutta parantaa ihan oikeasti, eikä vain madallella ulkonäkösyistä niin kannattaa panostaa kunnon jousien lisäksi laadukkaisiin iskareihin jotka toimivat jousien kanssa kimppaan. Jos kumpiakin on hankkimassa samalla, ei ole ollenkaan pöllömpää ottaa niitä samalta valmistajalta/valmiista sarjasta. Itse tinkisin ja jättäisin pumput uusimatta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa jos autossa olevat stanuiskarit olisivat käytännössä miltei uudet/vähänajetut.
Miekii poistun takavasemmallee pilaamasta muitten ketjua :wink: . Tsemppiä kaikille alustojensa kanssa!
9-3 Aero 2000

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja AZP » To Huhti 17, 2014 12:20

Parantaahan moni tuuninghemmo autojaan ylileveillä ja täysin pielessä olevalla ET:llä varustetuilla vanteillakin. Ajo-ominaisuudet aivan hirveät, mutta auto parani, koska rahaa paloi ja ainakin joidenkin mielestä näyttää paremmalta.

Eli parantaminen on vähän makuasia sekin. :mrgreen:

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja jolkkon » To Huhti 17, 2014 12:45

Hyvää keskustelua.
Itse kysymyksestähän ollaan jo aika kaukana kun rälläköidään jousia ja tehdään viriviriä. Itse en maininnut edes sanaa "edullisesti" vaan suorastaan päinvastoin. Oma lähestymiseni oli se että selvitän mitä kannattaisi tehdä ja mietin sitten onko siihen rahaa. Taloudelliset realiteetit saattavat siirtää hommaa, mutta huonoa ajettavuutta ei just nyt oltu hakemassa.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

Mostro
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Joulu 28, 2013 15:06
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Mostro » La Huhti 19, 2014 10:21

AZP kirjoitti:Parantaahan moni tuuninghemmo autojaan ylileveillä ja täysin pielessä olevalla ET:llä varustetuilla vanteillakin. Ajo-ominaisuudet aivan hirveät, mutta auto parani, koska rahaa paloi ja ainakin joidenkin mielestä näyttää paremmalta.

Eli parantaminen on vähän makuasia sekin. :mrgreen:
Täällä taas :D . Jep, tuohan nyt on silkaa auton pilaamista "ulkonäön" vuoksi. Toki antaa voiman tunnetta, kun urissa kiihdytettäessä vetelee niin maan perusteellisesti...
9-3 Aero 2000

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja jolkkon » La Touko 10, 2014 20:07

Jousien kanssa meni ihan tunaroinniksi. Ostamani Aeron jouset ei sitten laskenutkaan milliäkään. Viggen iskarit puolestaan uretaanipuslilla höystettynä teki ajamisesta kovin erillaista. Tosi hyvä.

Maltillinen alustasarja on ulkonäöllisesti nyt todella maltillinen. Nyt ei taas huvita kyllä yhtään mikään...
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

Make76
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Make76 » La Touko 10, 2014 23:02

Mihin kaikkialle sinä uretaani puslat laitoit ja mites se ajamiseen vaikutti?
En nyt oikein osaa lukea, oliko tuo todellisesti vai ironisesti kehuttu parannus?
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv

jolkkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 20:39
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja jolkkon » Su Touko 11, 2014 04:54

Vaihdoin taakse, alatukivarteen keskelle ja sisälle. Oli oikeasti hyvä. Vaati yllättävän paljon aikaa se vanhojen poistaminen.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9466
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Touko 16, 2014 21:10

Voi ne aeron vieterit olla jäykemmät, vaikka auto ei laskeutunut alemmas. Yksi olennainen juttu on mielestäni mainitsematta. Kun auto tunkataan ylös, jouset ei saa jäädä löysälle. (Tätäkin katsovat katsastuksessa.) Jäykemmillä jousilla vapaapituus voi olla vakiota lyhempi ja ne jäävät hölskymään vakiomittaisilla iskunvaimentajilla. Sport -iskarin todellinen ero vakioon voi karuimmillaan olla vain lyhempi ulosjouston matka.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Maltillinen alustasarja

Viesti Kirjoittaja ippe » Ma Touko 19, 2014 09:11

Olisiko jollain mittoja siitä paljonko minkäkin mallin korkeuden pitäisi olla ollut tehtaalta lähtiessä ilman kuormaa?

Sitähän voisi sitten madallusta haluavat mittailla autonsa korkeuden ja päätellä paljonko se mahdollisesti tulisi alaspäin madallusjousilla...
#5417

Vastaa Viestiin