Käsijarruongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Vaihdoin jarrulevyt, -palat ja taakse käsijarrukengät. Ongelma on nyt siinä, ettei vasemman puoleinen käsijarruvaijeri ylety enää paikalleen! Liikuttelin sitä edestakaisin
vetämällä käsijarrua päälle, sitten vaijeria päästä ulos ja vaijeri tuntui liikkuvan.
Voiko vaijeri jotenkin jumiutua kuitenkin sen verran, ettei palaudu riittävästi.

Voiko tällaista ongelmaa korjata käsijarruvaijerin säätämisellä?

Säätäminen ymmärtääkseni pitäisi tehdä auton altapäin?
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pidä kii linkusta esim ruuvaril ja vedä se vaijeri siihe ja sit palautusjouset paikoillee.

Oha se vähä siitä kii et mihi asentoon se linkku jäää.

Edit,

Käsijarruvaijeria ei pitäisi niinkään säätää sen jälkeen kun se on kerran laitettu. Käsijarru säädetää rummun sisältä olevasta ruuvista.

Jumittava vaijeri taitaa olla yleisin syy vaijerin vaihtoon.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Kiitoksia nuggelle vastauksesta.

Otin levypyörän uudelleen pois. Kun vaijeri oli kiinni siinä sakkelilinkissä, niin jarrukengät jäivät n. 2mm auki, eikä jarrulevy mennyt paikoilleen. Kun vaijerin irroitti linkistä, niin jarrukengät palautuivat täydellisesti ja levypyörä asettui hyvin. Mutta vaijeria ei sitten saanut paikoilleen. Oikealla puolella ei ollut mitään ongelmia. Vaihdoin remontin yhteydessä myös sakkeli-osan, jonka irroitin nyt ja vertasin entiseen ruosteen sisältä kaivamaani osaan. Kyllä olivat samankokoiset ja näköiset! Asensin nyt kuitenkin vanhan puhdistamani osan ja jarrukengät jäivät nyt n. 1mm:n auki vaijerin ollessa kiinni. Jarrulevy meni nyt paikoilleen ja palautusjousen kiinnittämisen jälkeen ei juuri laahausääntäkään kuulunut.

Se normaali säätöruuvi on täysin kiinni (uudet jarrulevyt ja kengät).

Nyt siis käsijarrut toimivat, mutta vasen vaijeri kulkee niin, että se osuu jouseen!
Sitä ei tavanomaisin voimakeinoin saa siihen viimeiseen kiinnikkeeseensä.
Jos sen laittoi asennuksen yhteydessä oikeaan paikkaan, niin se veti jarrukenkiä niin, ettei jarrulevy mennyt paikoilleen

Jospa nuo jarrukengät ynnä muut osat asettuvat paikoilleen kun autolla ajelee ja käyttää käsijarrua, jolloin vaijeri löystyisi sen verran että saisi sen oikeaan paikkaansa? :roll:
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jokin ei ole kyl ihan niinku pitää koska ei ole mulla ainakaan ikinä jäänyt sillee että ei sais vaijeria paikoillee tai sit että ei tarvis säätruuvia ollenkaan ruuvata auki.

Onhan kengät varmasti oikein päin?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Kyllä oli tarkat mitat! Normaalit säätöruuvit molemmissa täysin kiinni ja vaijerin sai
vängättyä myös vasemmalta puolella viimeiseen kiinnikkeeseensä. Siis säätöruuveja ei tarvinnut kiristää yhtään! Jäi nyt säätövaraa tuleville vuosille.

Katsastukseen ja auto ok., joten leima tuli! :D Seisontajarrun jarruvoimat olivat
v/1,6 ja oikea 1,7, ero 6 %.

Hyvää kevään jatkoa kaikille foorumilaisille!


Ps. Tällä foorumilla onkin hienot ohjeet käsijarruongelmille (Hook)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=vaijeri
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ongelmasi vaikuttaisi johtuvan liian kireellä olevasta vaijerista.
Yleensä kun ongelmia tulee, niitä yritetään korjata vaan vaijeria kiristämällä...

Myös jarrurummuissa olevat kiikut kuluu ja sillon ei auta uudet palat eikä mikään säätö. Ainoastaan uudet kiikut tai migillä lisätavaran lisäys kuluneen tilalle.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin