Toinen takavalo kateissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Oikeanpuoleinen takavalo lopetti yhteistyön. Polttimot tarkistettu/vaihdettu - ei auttanut. Sitten katsoin sulakkeita. En ole löytänyt takavalon sulaketta, mutta sulake nro. 29, "oikeanpuoleinen parkkivalo" oli sökö. Kun laitoin uuden toimii, mutta nyt palaa myös oikeanpuoleinen jarruvalo.

Kummalista. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja ratkaisua?

Haulla löysin kyllä yhden samantapaisen tapauksen, mutta ei siitä ollut apua.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja jus »

Vääränlainen polttimo tai oikeanlainen väärässä asennossa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja SS »

Kuuluu olla 2-lankainen polttimo. Onko molemmat oikeanpuolen polttimoista pimeänä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Kumpikin polttimo ehjä ja kaksilankainen. Siis molemmat toimii jos yllämainittu sulake ehjä (paitsi että jarruvalo palaa koko ajan) jos laitan rikkinäisen sulakkeen sinne toimii jarruvalot, mutta ei oikea takavalo.

Pitäiskö toisen lampun kuitenkin olla yksilankainen? Vaikka pdf - ohjekirjassa lukee (en jaksa nyt mennä autosta hakemaan suomenkielistä):
5 21/5 BAY 15d Bromsljus/bakljus (jarruvalot/takavalot).
Asennot pitää tarkistaa nyt kolmannen kerran.

Kiitokset joka tapauksessa vastauksista.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos polttimot on oikeat ja oikeissa asennoissa voi kyse olla maadoitusviasta. Se on hyvin yleinen vika automerkistä ja -mallista riippumatta. Monesti maadoituspiste on jossain takalokasuojan sisäosassa / takapellissä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Takavalolle tulevan johdon liittimet kannattaa katsoa läpi, muistaakseni valopohjan ja johtosarjan välissä on melko lyhyt johto ja sen molemmista päistä kun puhdistaa liittimet, niin valotkin voivat taas toimia hetken, jos maajohdon liitos on pahasti hapettunut, niin sitten lampunpohjan ja korin väliin voi tehdä lisäjohdon.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

No oli se vika sitten lampun ja kämmenen välissä (jossa keskellä peukalo). Eli toinen polttimo oli väärin päin. Näköjään sen saa niinkin aika helposti laitettua. Nyt toimii, kun vielä ehjä sulake tuli paikoilleen. Molemmat taka/jarru valo -polttimothan ovat 21/5, niinkuin aikaisemmin täällä mainittu. Nyt tyhmempikin ymmärtää logiikan; toisessa lampunpohjan polttimopaikassa on vain yksi liitin pohjassa, joten vain toinen lanka palaa siinä polttimossa.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Turkoosi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 16, 2018 19:07

Re: Toinen takavalo kateissa

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Vastaanpa minäkin tähän ketjuun, koska oli ajankohtainen omassa 900:ssa. Ja jospa olisi jollekulle muulle joskus apua myös.
Pelkääjänpuolen jarruvalo oli palanut, toinen lanka poikki ja lamppu musta. Vaihdoin uuden (ohjekirjan mukaisen) ja sepäs jäi palamaan jatkuvasti kirkkaana, ei pelkästään jarrua painaessa. Etsin jo täältä ohjeita, kunnes törmäsin tähän ketjuun. Ei olisi muutoin tullut mieleenikään, että kyse voisi olla väärin päin olemisesta.

Eli tosiaankin näppärä kykenee laittamaan lampun väärään asentoon, jolloin jää palamaan koko ajan täysillä. Kääntö 180 astetta, ja jopas korjaantui.
Joskus on niin pienestä kiinni.
Vastaa Viestiin