Iskaritestin mysteeri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja MzU »

Käytin kolkin leimassa ja läpihän se meni.

Mutta sitten iski mysteeri nimeltä iskaritesti. Aikaisemmin eli reilu viikko sitten testautin iskarit merkkihuollossa ja silloin alla oli renkaat kokoa 185/65-15 ja arvot oli jotain reilu 60% eli kunnossa olevat.

No nyt katsastin auton ja alla on 225/45-17 kesärenkaat, mutta iskaritesti näytti eteen ja taakse jotain 8-20% arvoja ja inssi tuumas, että onpa heikot vai onko sulla väärät paineet renkaissa. Paineet oli oikeat ja inssikin myönsi, että ei iskareissa kyllä vikaa tunnu olevan ja ihmetteli mistä lie johtuu ja samaa pohdin minäkin? :D
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Auton vuosimalli, kilsat, mitkä iskarit ja paljon ajettu? Madallus?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

renkaiden asento päin persettä
et varmaankaan ole tehnyt helipyörä suuntausta noille leveemmille renkaille
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

Alustasarjat tekee tommosta + matalaprofiiliset renkaat ja kova rengaspaine. Ei tossa mitään ihmeellistä ole. Mulla oli uus koni sport kitti leimalla + 225/45 kumit ja 3bar rengaspaineet ni näytti ihan puutaheinää testi.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja MzU »

9-3 vm2002 ja kilsoja 215tkm. Iskareiden merkistä en tiedä, mutta edellisen omistajan toimesta ne on vaihdettu kertaalleen.

Itsekin sanoisin, että johtunee vain matalista/kovista renkaista. Madallusta ei ole ainakaan vielä...
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Komppaan matalaprofiilisia renkaita syyksi.

Viimeksi leimalla ollessa ihmettelin huonoja iskarituloksia, inssi valaisi että johtuu matalaprofiilisista renkaista, rengas ei myötäile testilautasta, koska on rungoltaan jäykempi vrt. korkeaprofiilinen. Kuitenkin samaan hengenvetoon tuumasi, että eipä iskareissa vikaa ole, toimivat hyvin. Alla vakioalusta ja 215/45-17 renkaat 2,8bar paineilla.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja MzU »

Ok eli en ole ainoa tämän kanssa, joten ei mietitytä enään tämä asia! :)
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Mostro
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Joulu 28, 2013 15:06
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Jep jep, ei noista testeistä, ja varsinkaan noista prosenteista voi tehdä juuri johtopäätöksiä vaimennustehosta ja iskareiden kunnosta. Matalat renkaat + jäykät jouset + ulosjoustoissa kovaa vaimentavat iskarit (vaikka just Koni sportit) antavat aina pirun matalat prosentit. Ja päinvastoin, kiikkulauta alustainen auto jossa ei juuri vaimennusta ja korkeat vähän liian vähällä paineella olevat renkaat saa suorastaan huippuvarvot.

Aika turha testi mun mielestä, enpä ole kuullut tuosta juuri hylätynkään. Marisevat kyllä joskus. Sitten kun on silmin nähden kussut mehut ulos pumpusta... Voihan sen hylätä muutenkin. Testin alkuvaiheessa ei ollut ollenkaan harvinaista, että inssit rakennelluille jotain inisivät vaikkei johtanutkaan sinänsä mihinkään.

MzU:n katsastuksessa inssi kujalla... Se tietenkin selvä, että jos samalta akselilta tulee toisistaan poikkeavat arvot niin sitten tod.näk. vikaakin. Vika voi olla poikkeavat rengaspaineet. Vaikuttaa aika paljon...
Saabiton mies on onneton mies.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Iskaritestin mysteeri

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Oman kolkin olen käyttänyt leimalla kahdesti. Alla 195/65-15 talvirenkaat ja konin sport kit säädettynä kaikista löysimpään asentoon niin testi on näyttänyt 70% joka nurkkaan.
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin