Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

OG 9-3 2002 2.0T Automaatti.

Tyhjäkäynnillä 'jarrua vasten' on alkanut täristää ja välillä tippuu kierrokset liian alas ja meinaa sammua.

Selailin läpi muita topiceja, mutta suoraa ratkaisua en löytänyt...

Vähitellen vika on pahentunut ja kun ei vikakoodeja näy minkäänlaisia, en ole saanut korjattua. Nyt tyhjäkäynti hyppii liikennevaloissa sekunnin alas, sekunnin normaaliksi ja koko ajan on vähän epätasaista käynti. Myös ajossa osakaasulla tuntuu tiettyä epävarmuutta moottorin reagoinnissa, ja vetää aavistuksen epätasaisesti etenkin kevyellä kuormalla; isommalla kaasulla vetää normaalin tuntuisesti.
Tänään auto sammui ensimmäisen kerran; parkkiruutuun kääntäessä jarrujen ja ohjaustehostimen yhtäaikainen kuormitus tipautti kierrokset liian alas.
Liikennevaloissa alkaa nyt tyhjäkäynti olla aikamoista rykimistä.

Vaikuttaisi, että vika ei olisi vaihdelaatikon puolella, koska tyhjäkäynnin temppuilu on aivan samanlaista N- ja P-asennoissakin. Tällöin auto ei toki ilman kuormaa pääse sammumaan.

Trionicin nollaaminen ei vaikuta mitenkään. Kylmällä moottorilla tuntuisi toimivan paremmin; josko tuo kylmärikastus siis pitää kierrokset paremmin tarpeeksi ylhäällä.

Sytytystulpat ovat uusia, bensapumppu on aiemmin uusittu, sytytyskasettia ei.
Olen uusinut kaikki "pikkuletkut" silikonilla, bypass-venttiilikin on vaihdettu.

MAFia tai asentotunnistinta olen tässä itse miettinyt syyksi, mutta nyt olisi hyvät neuvot kalliit, kun vikakoodia tuo ei anna sitten väkisinkään.

Voiko vikaa mitenkään paikallistaa muilla testeillä kun ei SID näytä mitään ongelmaa? Ehkä jokin SIDin mitta-arvo voisi antaa osviittaa?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tarkista ekaks _KAIKKI_ alipaineletkut ja ahtoputket.

Imu/ahto vuoto on imho todennäköisempi ku asentotunnistin tai MAF vikakuvauksen perusteella.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Onko noita alipaineletkuja missään "piilossa" tai muuten oudossa paikassa?
Kun ne letkut mitä silmillä pystyn näkemään olen uusinut eikä niissä ole vuotoja.
Imupuoli ja ahtoletkut täytyy kyllä vielä tarkistaa, siellä on kaikki alkuperäistä.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kaasuläppä -> bypass ohjausventtiili.
Imusarjan tornista kuskin puolella -> Bypass ohjausventtiili
Bypass ohjausventtiili -> Bypass ventiiliin
Imusarjan tornista kuskin puolella -> bensapaineensäätimelle bensakiskossa kuskin puolella
Venttiilikotelosta takaiskuventtiilillä kaasuläpälle.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Onko ilmastointi kunnossa ja oletko kokeillut vaikuttaako sen poiskytkeminen käyntiin? Omani käytin huollettavana/ täytettävänä ja selkeästi muuttui tyhjäkäynti tasaisemmaksi sen jälkeen.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kiitos vinkeistä!

Ilmastointi ei näköjään minulla vaikuta juuri mitenkään ongelman ilmenemiseen, tietysti pois kytkentä vähän vähentää moottorin kuormaa tyhjäkäynnillä, mutta vika ei ole selvästikään siinä.

Löysin kuin löysinkin pari ilmavuotoa. Jarrutehostimelle imusarjalta menevän putken takaiskuventtiilin liitin oli mennyt poikki ja itse ahtoputkikin oli löysästi kiinni kaasuläppärungossa. Tuo liitos tuntuu hankalalta kun ahtoputki on aina sen verran öljyinen, että öljy 'voitelee' liitosta joka on valmiiksikin aika kyseenalainen (muoviputki suoraan alumiinin päällä, ja turhan ohut o-rengas). Näyttää, että useamman kerran tuo liitos on kiristysten välillä päässyt falskaamaan sen verran että öljyä tihkuu ahdoilla läpi ja läppärungon päälle. Ilmeisesti tuo muovinen ahtoputki on kulunut päästään niin, että o-rengas on tehnyt itselleen 'kolon' putkeen; syystä tai toisesta tuo liitos ei joka tapauksessa tunnu aina pitävän.

Kuinka on, voiko T7:n ahtoputken korvata T5:n alumiinisella jossa on kunnollinen letkuliitos päässä?

Kun korjasin nuo vuodot niin auto käyttäytyy nyt paremmin, mutta risteyksiin jarruttaessa tyhjäkäynti käväisee edelleen hetkeksi liian alhaalla. Nyt se ei enää sahaa ylös-alas, mutta käy kuitenkin aina niin alhaalla että käynti täristää. Mitäs seuraavaksi kannattaisi tutkia?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

voisko softan nollaus auttaa tähän jos on kauankin ollu noilla vioilla niin oisko voinu "adaptoitua" perseelleen?

et jos ihan kylmästi ottais ecun irti hetkeks ja takas kii.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tyhjäkäyntihäiriöitä ja nykimistä OG 9-3

Viesti Kirjoittaja nugge »

Et voi modaamatta laittaa T5sen ahtoputkea. Eikä tos T7 muovisessa mitään vikaa ole, klemmari kaasuläppään vaan _hiton_ kireelle. Ja senhän ei kuuluis olla öljyssä jos kaikki on kunnossa. Öljyinen ahtoputki viittais porsivaan ahtimeen tai jäätyneeseen huohotukseen.

Ja kuten hanska äsken sanoi niin softan nollaus oisi kyllä paikallaan että se adaptois sen nyt oikein jos vuodot kert tukittu.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin