idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
oliskohan toteuttamiskelpoinen ja toimiva seuraava järjestely:
öljyn tyhjennyspropun paikalle pannaan paineilmaletku sopivalla adaptorilla ja öljyjen sekaan/ sijaan pannaan esim dieseliä tms. ( kestääkö tiivisteet noita ) vai olisiko varmempi kokeilla ensin esim ohuella öljyllä jossa on osa dieseliä tms seassa?? mikä olisi sopiva määrä, 1--2 litraa ??.
Tietenkin voisi myös kokeilla normaalilla Forte tms pesukamalla normaalin öljyn seassa...
Sitten paine alennetaan sopivaksi ( paras aloittaa pienellä paineella) ja virtaus kuristetaan sopivan pieneksi ja pannaan pata porisemaan. luulisi toimivan kuin pesukone. muutaman tunnin kun porisee, niin luulisi tulevan kypsää kauraa. Sitten voi vaikka uusia ja katsoo tuleeko likaa vielä.
normaalisti öljypohjassa lienee aika rauhallista ja siksi paska pääsee kerääntymään pikkuhiljaa siivilään.
Öljysihti ei kuulemma ole kovin tukevasti kiinni ??, mutta eipä tuo porina nyt ihan siihen suoraan kohdistu, kuitenkin siksi kannattaa hillitä himojaan ylettömien paineiden/ virtausten suhteen.
vaikutusta voinee vielä parantaa tuunaamalla adapteriin y- haaran, josta tuuppaa ilmaa maun mukaan samanaikaisesti öljysuodattimen yhteestä...
mitä raati tuumaa..??
öljyn tyhjennyspropun paikalle pannaan paineilmaletku sopivalla adaptorilla ja öljyjen sekaan/ sijaan pannaan esim dieseliä tms. ( kestääkö tiivisteet noita ) vai olisiko varmempi kokeilla ensin esim ohuella öljyllä jossa on osa dieseliä tms seassa?? mikä olisi sopiva määrä, 1--2 litraa ??.
Tietenkin voisi myös kokeilla normaalilla Forte tms pesukamalla normaalin öljyn seassa...
Sitten paine alennetaan sopivaksi ( paras aloittaa pienellä paineella) ja virtaus kuristetaan sopivan pieneksi ja pannaan pata porisemaan. luulisi toimivan kuin pesukone. muutaman tunnin kun porisee, niin luulisi tulevan kypsää kauraa. Sitten voi vaikka uusia ja katsoo tuleeko likaa vielä.
normaalisti öljypohjassa lienee aika rauhallista ja siksi paska pääsee kerääntymään pikkuhiljaa siivilään.
Öljysihti ei kuulemma ole kovin tukevasti kiinni ??, mutta eipä tuo porina nyt ihan siihen suoraan kohdistu, kuitenkin siksi kannattaa hillitä himojaan ylettömien paineiden/ virtausten suhteen.
vaikutusta voinee vielä parantaa tuunaamalla adapteriin y- haaran, josta tuuppaa ilmaa maun mukaan samanaikaisesti öljysuodattimen yhteestä...
mitä raati tuumaa..??
Viimeksi muokannut stara, La Kesä 07, 2014 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Sihti pysyy varmasti kiinni. Pesutehoon suhtaudun erittäin epäilevästi, mutta asiaahan voisi tietysti testata irrallisella tukkeentuneella sihdillä. Harmi vaan kun itselläkään ei ole kuin puhtaita.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Ei se sihdin mekaaninen puhdistus nyt niin vaativa operaatio ole, että sen takia lähtisin tekemään mitään kokeiluja.
Pari kertaa kyseisen operaation olen tehnyt ja siitä ihan perusvälineillä selvinnyt. Samalla muutenkin saa vähän kuvaa, missä kunnossa kone on. Ainakin jos on vasta hankkinut auton eikä aiemmasta huolenpidosta ole tietoa, niin on ihan hyvä vähän mömmöjä putsailla.
Pari kertaa kyseisen operaation olen tehnyt ja siitä ihan perusvälineillä selvinnyt. Samalla muutenkin saa vähän kuvaa, missä kunnossa kone on. Ainakin jos on vasta hankkinut auton eikä aiemmasta huolenpidosta ole tietoa, niin on ihan hyvä vähän mömmöjä putsailla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Paineilmaa saa syötettyä vastakarvaan öljypumpusta. Kyllä tuolla voisi muutaman työtunnin säästää, mutta menetelmän tehokkuus on kyllä kysymysmerkki...
Ennemminkin menee kategoriaan myyntifiksi.
Ennemminkin menee kategoriaan myyntifiksi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Ideoitahan tarvitaan mutta kyllä enemmän respektiä saat kun kehität tuon menetelmän ja testaat toimivaksi. Kyllähän astianpesukonekin melkein kaikki astiat pesee pelkällä lämpimällä vedellä, pesuaineella ja vesisuihkuilla.
Mieti vaikka että myrkyt jotka varmasti hajottaisivat karstan irti sihdistä saattaisivat olla sitten vahingollisia tiivisteille. Joskus se karsta on todella tiukkaan iskostunut sihtiin että mekaaninen raaputus on tarpeen sen irrottamiseksi.
Siihen saakka öljypohjan avaaminen on se varma tapa selvittää mitä siellä pohjassa oli ja miten karstassa lohkon seinämät ja jakopään kotelo on (joka pikuhiljaa sitten kuitenkin irtoaa polttoaineesta ja öljytyypistä riippuen)
Mieti vaikka että myrkyt jotka varmasti hajottaisivat karstan irti sihdistä saattaisivat olla sitten vahingollisia tiivisteille. Joskus se karsta on todella tiukkaan iskostunut sihtiin että mekaaninen raaputus on tarpeen sen irrottamiseksi.
Siihen saakka öljypohjan avaaminen on se varma tapa selvittää mitä siellä pohjassa oli ja miten karstassa lohkon seinämät ja jakopään kotelo on (joka pikuhiljaa sitten kuitenkin irtoaa polttoaineesta ja öljytyypistä riippuen)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Tässäkin muistuttaisin niistä öljynvaihtovälien pituuksista, ettei pääse niitä karstoittumia syntymään...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
no onneks ei nyt sentään ihan pystyyn tyrmätä.
Fiksaantuneita myyntimiehiähän tässä ollaan kuten Coltti arvasi ja näin tsto- tasolla käytännön testejä ei suoriteta, pääasiassa susien ideointia suoritetaan , kuten isommissakin puljuissa.
Karsta ei ehkä paljoakaan irtoaisi sihdistä, mutta jos saisi edes öljypohjaan kittaantuneesta mudasta suurimman osan pois , sillä se varmaankin ajan mittaan kittaantuu siihen sihdin karstaan tukkien lisää.
Ja jos on todettu koneen olevan erityisen likainen ( esim yläpäästä kurkistamalla), niin pesu on syytä suorittaa ainakin jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.
Lähinnä voisi tällä menetelmällä olla hyötyä niille, jotka eivät itse avausta tee / ala maksamaan esim n. 8 tunnin ? duunia muille, sillä tämä menetelmä olisi ainakin nopea ja helppo tehdä, kunhan on sopivat adaptorit.
Jos oikein pahasti on kone likainen, niin sitä kuraahan on pitkin konetta ja avaamalla yläpäänkin kaikkea ei pois saa.
Fiksaantuneita myyntimiehiähän tässä ollaan kuten Coltti arvasi ja näin tsto- tasolla käytännön testejä ei suoriteta, pääasiassa susien ideointia suoritetaan , kuten isommissakin puljuissa.
Karsta ei ehkä paljoakaan irtoaisi sihdistä, mutta jos saisi edes öljypohjaan kittaantuneesta mudasta suurimman osan pois , sillä se varmaankin ajan mittaan kittaantuu siihen sihdin karstaan tukkien lisää.
Ja jos on todettu koneen olevan erityisen likainen ( esim yläpäästä kurkistamalla), niin pesu on syytä suorittaa ainakin jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.
Lähinnä voisi tällä menetelmällä olla hyötyä niille, jotka eivät itse avausta tee / ala maksamaan esim n. 8 tunnin ? duunia muille, sillä tämä menetelmä olisi ainakin nopea ja helppo tehdä, kunhan on sopivat adaptorit.
Jos oikein pahasti on kone likainen, niin sitä kuraahan on pitkin konetta ja avaamalla yläpäänkin kaikkea ei pois saa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Entä jos nappaa hihanpyörän ja öljypumpun pois ja työntää sitä kautta dieseliä/vettä paineella sihtiin niin se karsta vois irtoo helpommin ku työnnetää takapuoleta...
Sit suhtaudun vähä epäilyttävästi tähä että menee 8 tuntia käyttää öljypohjaa alhaal...
Sit suhtaudun vähä epäilyttävästi tähä että menee 8 tuntia käyttää öljypohjaa alhaal...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Sihdin tehtävä on kerätä isoimmat klimpit, etteivät ne mene siitä pumpulle ja pumpun kautta öljykanaviin.
Sihdin saa vielä inhimillisellä vaivalla näkyviin ja puhtaaksi, mutta muualta moottorin sisältä puhdistaminen vaatii jo reilusti purkamista, esimerkiksi kampiakselin öljykanavat ovat aika moisen purkuoperaation takana...
Sihdin saa vielä inhimillisellä vaivalla näkyviin ja puhtaaksi, mutta muualta moottorin sisältä puhdistaminen vaatii jo reilusti purkamista, esimerkiksi kampiakselin öljykanavat ovat aika moisen purkuoperaation takana...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: idis: öljypohjan/- imusihdin puhdistus paineilmalla
Tuli tehtyä löpöliuotus. Sittemmin luin tältä foorumilta, että olisi hyvä tehdä liotuksen jälkeen imusihdin puhdistus. Auto on 9-3/1998/2.3 i. Asensin itse öljynpainemittarin (malli Bilteman), joka näyttää lämpimänä tyhjäkäynnillä 1 ja 2000 kierroksilla 2 baria hyvin tasaisesti (kylmänä 4-6). Öljyt GM 5 - 30). Öjyn merkkivalo sammuu heti eikä ole vilkkunut.
Eihän tuo imusihdin puhdistus nyt foorumin hyvän ohjeistuksen mukaisesti tehtynä nyt mikään mahdoton työ olisi kun saisi vaan auton ylös turvallisesti.
Saab-asiantuntijat tuntuisivat myös tekevän sen varsin kohtuullisin korvauksin, mutta
ovat Hämeessä tai etelämpänä, joten siis vähän pitkän matkan päässä.
Juhannuksena tulisi päästä autolla Kainuun perukoille ja takaisin.
Olisikohan täällä Savossa ketään Saab-spesialistisia, joka ehtisi tuon sihdin puhdistaa
ennen Juhannusta?
Eihän tuo imusihdin puhdistus nyt foorumin hyvän ohjeistuksen mukaisesti tehtynä nyt mikään mahdoton työ olisi kun saisi vaan auton ylös turvallisesti.
Saab-asiantuntijat tuntuisivat myös tekevän sen varsin kohtuullisin korvauksin, mutta
ovat Hämeessä tai etelämpänä, joten siis vähän pitkän matkan päässä.
Juhannuksena tulisi päästä autolla Kainuun perukoille ja takaisin.
Olisikohan täällä Savossa ketään Saab-spesialistisia, joka ehtisi tuon sihdin puhdistaa
ennen Juhannusta?
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio