No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.
No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.
Nyt se sitten tapahtui mitä juuri minulle ei pitänyt sattua eli 9-3sport vm.00 nykii kiihdytyksessä. Nykiminen on todella "terävää" eli viitannee kai sytyspuolen ongelmiin. Tarkoitus vaihtaa ensin tulpat ja sitten kokeilla uutta sytysyksikköä. Mutta:
- Mitä tulppia suosittelette? Saabilla "Saab" tulpat 78eur satsi. Tulpan merkistä/mallista ei siis siellä ollut tietoa.
- Mikä on tulppien oikea kiristysmomentti?
--------------------
TimoA
- Mitä tulppia suosittelette? Saabilla "Saab" tulpat 78eur satsi. Tulpan merkistä/mallista ei siis siellä ollut tietoa.
- Mikä on tulppien oikea kiristysmomentti?
--------------------
TimoA
Re: No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.
Oma pikkuinen nypytys loppui kun bensansuodatin meni vaihtoon.
Laita tulpiksi ne mitä ohjekirja suosittelee ellei autossasi ole viriboxia. Viriboxi vaatii eri tulpat. Merkkinä NGK vai miten ne kirjaimet meni, muilla tulee kuulemma ongelmia. Itse kiristin ihan käsivarsituntumalla.
EDIT: halusanaksi nyki* , pitäisi löytyä keskustelua
Laita tulpiksi ne mitä ohjekirja suosittelee ellei autossasi ole viriboxia. Viriboxi vaatii eri tulpat. Merkkinä NGK vai miten ne kirjaimet meni, muilla tulee kuulemma ongelmia. Itse kiristin ihan käsivarsituntumalla.
EDIT: halusanaksi nyki* , pitäisi löytyä keskustelua
Löytyihän aiheesta (yllättäen...) aikaisempaa keskustelua. Piti vain tosiaan lyhennellä hakusanoja sopivasti. Suosittu tulppa näytti olevan NGK BCPR7ES11 jotka paikallisessa varaosaputkassa maksoi inhimilliset 15 eur satsi. Pitää vielä varmuuden välttämiseksi katsoa myös sitä ohjekirjaa vaikka ohjeiden lukeminen on vähän luonnon vastaista ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Polttainesuodatinkin pitää lisätä näiden perustarkistusten listalle jos ei sytkäpuolen testit tuota tulosta. Tässä tapauksessa ei tosin ollut kysymyksessä pienestä nypytyksestä johon on tottunut ilmamäärävikaisten saksalaisten autojen kanssa vaan totaalisesta vedon loppumisesta lyhyeksi ajaksi vrt. sytysvirran katkaisu kierroksilla.
---------------
TimoA
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Polttainesuodatinkin pitää lisätä näiden perustarkistusten listalle jos ei sytkäpuolen testit tuota tulosta. Tässä tapauksessa ei tosin ollut kysymyksessä pienestä nypytyksestä johon on tottunut ilmamäärävikaisten saksalaisten autojen kanssa vaan totaalisesta vedon loppumisesta lyhyeksi ajaksi vrt. sytysvirran katkaisu kierroksilla.
---------------
TimoA
Tulpat on ihan oikeat, varmaankin meinasivat myydä merkkiliikkeessä Aeron platinatulpat. Nuo perustulpat olen itse vaihtanut joka huollossa eli 20K välein, sytytyskasetti kun ei tykkää huonoista tulpista. Toistaiseksi ei ole tarvinnut sytkäkasettia vaihtaa, nyt 136K mittarissa, kop kop. No, varakasetti on kontissa aina ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mistä päästäänkin vakioaiheeseen, eli tässäkin tapauksessa kannattaa lähteä liikkeelle sytkäkasetista. Merkkilliikkeestä pitäisi löytyä testikasetti, jolla asian voi kokeilla. Autosi on 2000 mallia, joten se voi olla joko Trionic5 tai Trionic7. Seiskassa on ilmamäärämittari, mutta vitosessa ei, joten jos on 7, niin sittenhän tuo nykiminen voisi johtua myös imm:stä.
Eski
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mistä päästäänkin vakioaiheeseen, eli tässäkin tapauksessa kannattaa lähteä liikkeelle sytkäkasetista. Merkkilliikkeestä pitäisi löytyä testikasetti, jolla asian voi kokeilla. Autosi on 2000 mallia, joten se voi olla joko Trionic5 tai Trionic7. Seiskassa on ilmamäärämittari, mutta vitosessa ei, joten jos on 7, niin sittenhän tuo nykiminen voisi johtua myös imm:stä.
Eski
No niin, taas pelittää. Homma meni seuraavasti:
- Tulppien vaihto NGK BCPR7ES11 (jotka ovat oikeat ohjekirjankin mukaan). Tulos: ei vaikutusta. Huom. Saabin huollossa vakoiltu "kiristiysmomentti": ensin sormitiukkuuteen ja sitten 1/2 - 3/4 kierrosta.
- Käynti Opelilla ja omatoiminen sytysyksikön vaihto ja koeajo. Tulos: toimii. Hintaa yksiköllä 175eur. Vanha jäi peräkonttiin koska toimii edes jotenkin ja on varalla jos uusi pimenee totaalisesti. Huom. sellaista legendaa kuulin, että Saab olisi vaihtanut sytysyksikön laatuongelmien takia alihankkijaa vuonna 2002. Näistä on tietysti vielä lyhytaikaiset käyttökokemukset joten vaikea sanoa onko mennyt parempaan suuntaan.
Mitä episodista jäi käteen:
1. Autoa kannattaa välillä "polkaista" niin huomaa oireilun ennen lopullista sammumista.
2. Merkkiliikkeellä on ryöstöhinnoittelu: tulpat 78eur, kun "tavallisesta" liikkeestä 15eur. Tulppa on sama, mutta merkkiliikkeessä sinisessä paketissa. Onko tämä edes laillista?
3. Huoltohenkilökunnan tiedot hieman puutteellisia: tiedustelin onko sytysyksikkö varmasti oikea ja onkos tässä autossa Trionic5 vai 7 niin vastaus oli "Näitä me on aina laitettu. En minä tuollaisista nimistä mitään tiedä." Sama kommentti myös maksutiskillä ja viimein kun aikansa EPC:tä tms. oli selailtu rungonnumeron avustuksella, tuli toteamus, että "tuon on se oikea yksikkö, mutta en tiedä/näe onko autossa mikä Trionic".
4. Miksi valmistaja ei ole tunnustanut tätä valmistusviaksi? Opelin liikkeen mukaan näitä yksikköjä menee silloin tällöin ja käyttäjien kokemukset ovat samat (kun kerran varayksikkö kuuluu jokaisella olla peräkontissa). Silloinhan nämä korjaukset menisivät jatketun takuun piiriin. Siitä koituisi tietenkin "turhia" kuluja valmistajalle. Näin kyllä toimivat esimerkiksi vähänkään tunnetut kulutuselektroniikan valmistajat ja sillä puolella laitteiden oletettu elinikä on sentään aika lyhyt. Vai onko se vain niin, että kuluttajat opetetaan sietämään valmistusvikoja ikäänkuin ominaisuuksina (vrt. tietokoneohjelmat).
5. Ei tarvitse mennä Saabin huoltoon jos haluaa lukea vikatiedot järjestelmästä. Monilla vähän paremmin varustetuilla ns. tavallisilla huoltamoilla on nykyään laitteet sitä varten. Kannattaa kysyä.
----------------
TimoA
- Tulppien vaihto NGK BCPR7ES11 (jotka ovat oikeat ohjekirjankin mukaan). Tulos: ei vaikutusta. Huom. Saabin huollossa vakoiltu "kiristiysmomentti": ensin sormitiukkuuteen ja sitten 1/2 - 3/4 kierrosta.
- Käynti Opelilla ja omatoiminen sytysyksikön vaihto ja koeajo. Tulos: toimii. Hintaa yksiköllä 175eur. Vanha jäi peräkonttiin koska toimii edes jotenkin ja on varalla jos uusi pimenee totaalisesti. Huom. sellaista legendaa kuulin, että Saab olisi vaihtanut sytysyksikön laatuongelmien takia alihankkijaa vuonna 2002. Näistä on tietysti vielä lyhytaikaiset käyttökokemukset joten vaikea sanoa onko mennyt parempaan suuntaan.
Mitä episodista jäi käteen:
1. Autoa kannattaa välillä "polkaista" niin huomaa oireilun ennen lopullista sammumista.
2. Merkkiliikkeellä on ryöstöhinnoittelu: tulpat 78eur, kun "tavallisesta" liikkeestä 15eur. Tulppa on sama, mutta merkkiliikkeessä sinisessä paketissa. Onko tämä edes laillista?
3. Huoltohenkilökunnan tiedot hieman puutteellisia: tiedustelin onko sytysyksikkö varmasti oikea ja onkos tässä autossa Trionic5 vai 7 niin vastaus oli "Näitä me on aina laitettu. En minä tuollaisista nimistä mitään tiedä." Sama kommentti myös maksutiskillä ja viimein kun aikansa EPC:tä tms. oli selailtu rungonnumeron avustuksella, tuli toteamus, että "tuon on se oikea yksikkö, mutta en tiedä/näe onko autossa mikä Trionic".
4. Miksi valmistaja ei ole tunnustanut tätä valmistusviaksi? Opelin liikkeen mukaan näitä yksikköjä menee silloin tällöin ja käyttäjien kokemukset ovat samat (kun kerran varayksikkö kuuluu jokaisella olla peräkontissa). Silloinhan nämä korjaukset menisivät jatketun takuun piiriin. Siitä koituisi tietenkin "turhia" kuluja valmistajalle. Näin kyllä toimivat esimerkiksi vähänkään tunnetut kulutuselektroniikan valmistajat ja sillä puolella laitteiden oletettu elinikä on sentään aika lyhyt. Vai onko se vain niin, että kuluttajat opetetaan sietämään valmistusvikoja ikäänkuin ominaisuuksina (vrt. tietokoneohjelmat).
5. Ei tarvitse mennä Saabin huoltoon jos haluaa lukea vikatiedot järjestelmästä. Monilla vähän paremmin varustetuilla ns. tavallisilla huoltamoilla on nykyään laitteet sitä varten. Kannattaa kysyä.
----------------
TimoA
Mä voin kertoa onko sulla trionic5 vai 7
-Olikos autossa ennen vaihtoa punainen(5) vai musta (7)kasetti? PUnasen tilalle saattavat tuputtaa mustaa.
- Tsekkaa ilmanputsarikotelosta heti turbolle päin menevää paksua tuubia. Onko siinä mitään rinkulaa josta lähtee jotain johtoa? (Ilmamassamittari = T7 ). Trionic 5:ssä ei ilmansuodattimen ja turbon välisessä haitariletkussa ole muuta kuin paluuletku by-passilta.
-magneettiventtiili
Tossa T5. Ton alumiini-imuputken paikalla voi olla musta muovinen varsinkin kotimaan malleissa.
![Kuva](http://www.lafferty.ca/photos/Things/Saab_9-3/engine.jpg)
Tossa T7, vähän pieni kuva, mutta ilmamassamittari löytyy helposti moottorin edestä. Keltainen öljykorkkikin on eri paikassa. Ilmanputsarin kotelo on pinempi kuin T5:ssä
![Kuva](http://www.caranddriver.com/assets/image/020603203251.jpg)
-Olikos autossa ennen vaihtoa punainen(5) vai musta (7)kasetti? PUnasen tilalle saattavat tuputtaa mustaa.
- Tsekkaa ilmanputsarikotelosta heti turbolle päin menevää paksua tuubia. Onko siinä mitään rinkulaa josta lähtee jotain johtoa? (Ilmamassamittari = T7 ). Trionic 5:ssä ei ilmansuodattimen ja turbon välisessä haitariletkussa ole muuta kuin paluuletku by-passilta.
-magneettiventtiili
Tossa T5. Ton alumiini-imuputken paikalla voi olla musta muovinen varsinkin kotimaan malleissa.
![Kuva](http://www.lafferty.ca/photos/Things/Saab_9-3/engine.jpg)
Tossa T7, vähän pieni kuva, mutta ilmamassamittari löytyy helposti moottorin edestä. Keltainen öljykorkkikin on eri paikassa. Ilmanputsarin kotelo on pinempi kuin T5:ssä
![Kuva](http://www.caranddriver.com/assets/image/020603203251.jpg)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
No niin, DI-kasetti kesti kokonaista 2000km ja taas sama oire. Takaisin merkkihuoltoon, uusi kasetti ja taas toimii. Näitähän saa alkaa vaihtelemaan ihan harrastuksekseen.
Kumma muuten, kun aina aikovat laittaa sen mustan kasetin punaisen tilalle. Pitää oikeen erikseen pyytää, että saisiko sen mikä alunperin autoon kuuluu. Tässä tapauksessa on kovin vaikea uskoa, että väärä kasetti tulisi laitettua epähuomiossa. Tiedä onko DI-kasetin värillä käytännössä mikä merkitys, mutta noin periaatteesta...
Tämä episodi meni onneksi varaosatakuun piikkiin eli siitä pisteet Saabille. Harmi vain kun huoltoon matkatessa kehittämäni potutus ja kommenttiryöppy meni hukkaan, kun lupasivat vaihtaa osan välittömästi ilman sen kummempaa valitusliturgiaa.
TimoA
Kumma muuten, kun aina aikovat laittaa sen mustan kasetin punaisen tilalle. Pitää oikeen erikseen pyytää, että saisiko sen mikä alunperin autoon kuuluu. Tässä tapauksessa on kovin vaikea uskoa, että väärä kasetti tulisi laitettua epähuomiossa. Tiedä onko DI-kasetin värillä käytännössä mikä merkitys, mutta noin periaatteesta...
Tämä episodi meni onneksi varaosatakuun piikkiin eli siitä pisteet Saabille. Harmi vain kun huoltoon matkatessa kehittämäni potutus ja kommenttiryöppy meni hukkaan, kun lupasivat vaihtaa osan välittömästi ilman sen kummempaa valitusliturgiaa.
TimoA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.
Juu eli siis 78€ satsiTimoA kirjoitti: - Mitä tulppia suosittelette? Saabilla "Saab" tulpat 78eur satsi. Tulpan merkistä/mallista ei siis siellä ollut tietoa.
Eli siis 15€ sama setti (NGK:ta on Saabinkin paketissa).TimoA kirjoitti:Suosittu tulppa näytti olevan NGK BCPR7ES11 jotka paikallisessa varaosaputkassa maksoi inhimilliset 15 eur satsi.
Kuka enää ihmettelee miksi eivät "tiedä" merkkihuollossa minkä merkkiset tulpat sieltä myydään
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
DI-kasetilla on kolmen vuoden takuu Saabilta ostettuna, muilla orkkisosilla pääsääntöisesti takuu on 2v.TimoA kirjoitti:No niin, DI-kasetti kesti kokonaista 2000km ja taas sama oire.....
Tämä episodi meni onneksi varaosatakuun piikkiin eli siitä pisteet Saabille.
TimoA
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84