Olisiko kellään kokemusta tai hyviä arvauksia, mistä johtuu sellainen korkeahko, ikään kuin samanaikaisesti kitisevä ja rahiseva ääni startatessa? Ääni on ehkä vähän samanlainen kuin startatessa auton ollessa jo käynnissä, mutta ei niin korvia raastavan paha. Ääni kuuluu selvästi keulan suunnalta mutta on niin lyhytkestoinen, että tarkempi paikannus ei ole oikein onnistunut.
Niin, ja autohan on siis vapari 9-3 vm. -98.
Auto siis käynnistyy ihan hyvin ja normaalisti eikä itse käyntiäänessä ole mitään vikaa, mutta edellä kuvatun kaltainen ääni kuuluu aina silloin tällöin sekuntin tai parin ajan startin yhteydessä. Ei kuulu aina, mutta mielestäni käy yhä useammaksi.
Voiko startti jäädä jotenkin hetkeksi päälle? Vai voisiko kyse olla bensa- tai vesipumpusta tms? Moniurahihnan ja rullat vaihdatin talvella PCS:llä, joten tuskin johtuu niistä.
Kiitos vastauksista. Olisi kiva löytää ja korjata vika ennen kuin tapahtuu jotain ikävämpää.
Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
9-3 -06 (207E)
Re: Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Itellä seiso auto tossa pari vuotta... käyttöönottaessa startista tuli juurikin semmonen rohina/korkea rääkyvä ääni hetki auton käynnistyksen jälkeen. Startin akselilla liikkuva ratas ei palaudu kunnolla ja jää siihen vauhtipyörän huulille, akseli siis luultavasti vain kuiva ja rasvaamalla poistu itsellä tuo ongelma.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Ok. Kiitos. Täytyypä heti mahdollisimman pian tsekata, jos selviäsi tuolla rasvaamisella, ettei kulu huonoksi.
9-3 -06 (207E)
Re: Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Jep, startti otettava irti että saat sitä rasvaa sinne akselille.Korsto kirjoitti:Ok. Kiitos. Täytyypä heti mahdollisimman pian tsekata, jos selviäsi tuolla rasvaamisella, ettei kulu huonoksi.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Ok. Kiitos vinkeistä.
Pakko sen verran vielä kysyä, ennen kuin rupeaa hommiin, että (1) onnistuiko tuo irrotus ihan tunkilta vai saitko auton nosturille. Aika pahassa paikassa näyttäisi nopeasti katsottuna tuo startti olevan. (2) Niin, ja onko se pysynyt tuolla rasvauksella kondiksessa?
Kävin tuossa muissa asioissa PCS:llä ja otin asian sielläkin puheeksi, mutta hiukan skeptisesti suhtautuivat siellä tunkkiin, ja rasvauksesta kieltäytyivät vallan. Sanoivat, että jos sen niille vie, niin vaihtavat koko startin, mikä maksaa osineen n. 300 dukaattia.
Toisaalta kun se koko palikan vaihto tuonkin verran maksaa, niin kyllä sen sieltä mielellään ensin kertaalleen ainakin käyttäisi irti ja toteaisi, onko vika varmasti siinä. Samallahan siinä kokeilisi tuota rasvaustakin, ainakin jos se sinulla on sillä toiminut edes jonkin aikaa.
Pakko sen verran vielä kysyä, ennen kuin rupeaa hommiin, että (1) onnistuiko tuo irrotus ihan tunkilta vai saitko auton nosturille. Aika pahassa paikassa näyttäisi nopeasti katsottuna tuo startti olevan. (2) Niin, ja onko se pysynyt tuolla rasvauksella kondiksessa?
Kävin tuossa muissa asioissa PCS:llä ja otin asian sielläkin puheeksi, mutta hiukan skeptisesti suhtautuivat siellä tunkkiin, ja rasvauksesta kieltäytyivät vallan. Sanoivat, että jos sen niille vie, niin vaihtavat koko startin, mikä maksaa osineen n. 300 dukaattia.
Toisaalta kun se koko palikan vaihto tuonkin verran maksaa, niin kyllä sen sieltä mielellään ensin kertaalleen ainakin käyttäisi irti ja toteaisi, onko vika varmasti siinä. Samallahan siinä kokeilisi tuota rasvaustakin, ainakin jos se sinulla on sillä toiminut edes jonkin aikaa.
9-3 -06 (207E)
Re: Rahiseva ääni startatessa (9-3 vm. -98)
Jes, nyt on startti käytetty irti, rasvattu ja laitettu takaisin.
Ei ollut edes kovin paha homma. Auto pukeille, yläkautta ylempi kiinnityspultti auki ja alakautta alempi. Sitten vain johdot irti, ja siinähän se oli kädessä.
Ja ihan täysin kuiva ja rasvatonhan se oli. Oli vaikea sormin pyöritellä, mutta rasvalla notkistui aika kivasti. Ainakaan muutaman koestartin perusteella auttoi, ja sivuäänet ovat poissa.
Kiitos paljon Mikgo. Rahaa ja hermoja säästyi!
Ei ollut edes kovin paha homma. Auto pukeille, yläkautta ylempi kiinnityspultti auki ja alakautta alempi. Sitten vain johdot irti, ja siinähän se oli kädessä.
Ja ihan täysin kuiva ja rasvatonhan se oli. Oli vaikea sormin pyöritellä, mutta rasvalla notkistui aika kivasti. Ainakaan muutaman koestartin perusteella auttoi, ja sivuäänet ovat poissa.
Kiitos paljon Mikgo. Rahaa ja hermoja säästyi!
9-3 -06 (207E)