Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
icl
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Syys 28, 2016 09:57

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja icl »

Ne letkut vaihdoin kaikki silikoonisiin ensin,sitten vasta bypass joka sekin oli jo vaihdettu metalliseen aikaisemman omistajan toimesta,laitoin kuitenkin uuden.
Tuleeko tämä vika myös jos vuoto on coolerissa?sitä en ole tarkistellut.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

icl kirjoitti:Ne letkut vaihdoin kaikki silikoonisiin ensin,sitten vasta bypass joka sekin oli jo vaihdettu metalliseen aikaisemman omistajan toimesta,laitoin kuitenkin uuden.
Tuleeko tämä vika myös jos vuoto on coolerissa?sitä en ole tarkistellut.
Enpä usko. Veikkaan kolmea syytä p1110 koodille. Sulla on uusi rikkinäinen bypass, jokin niistä pienistä alipaineletkuista irti tai bypassin ohjausventtiili rikki.
Jäsen #6332
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ja tuli sitten ostettua vuosien tauon jälkeen OG 9-3. Oli Rinta-Joupilla kiskurihintaan yhdellä omistajalla ollut Turbojubilee 2002 vuoden lopulta. Ja tietysti vieläpä Uudessakaupungissa valmistettu. Todella siistissä kunnossa on auto ja molemmat rengassarjat uudet tai täysin uuden veroiset Continentalit, talvirenkaissa jopa valmistajan tarrat vielä kulutuspinnassa kiinni. Ilmeisesti vasta liikkeessä oli nastat vaihdettu alle. Mittarissa on 125 tkm ja siisti ja ruosteetonhan tämä on. Moottori käy todella kauniisti.

Edellinen T7:ni on vaimoni lähisukulaisella edelleen käytössä ja on ollut siihen tyytyväinen. Eli kaipa nämä T7:t tosiaan kestävät, vaikka kauhutarinoita onkin. Uusi ostos oli sen verran korkealle hinnoiteltu, että täytyy nyt vain käydä tarkkaan kaikki läpi, ettei löydy mitään yllätyksiä. Merkkihuollossa tehty kaikki huollot ja katsastettu elokuussa. Viimeisin huolto tosin vuoden takaa, viimeisen vuoden aikana ei ole ajettu kuin 2000 km.

Tuli vähän kiire auton hankinnalle, kun aikaa vierähtää, että tuon 9-3 NG automaatin saa taas ajoon vaihdelaatikko vaihdettuna. Saabin rinnalla kakkoskäyttöautona on pyörinyt tässä 5 vuoden aikana monta merkkiä, mutta tämä kyllä on kokemuksen perusteella paras valinta. Hyvä ajaa, toimintavarma ja foorumilta löytyy apu. Ja Jyväskylästä löytyy erittäin asiantunteva merkkikorjaamo huolloille, mitä ei itse ehdi tekemään. Surukseni luin, että nimimerkki "karg" ei olekaan enää keskuudessamme. Piti tässä jokin aika sitten olla häneenkin yhteydessä, mutta puhelinnumero ei ollut käytössä ja suru-uutinen löytyi foorumilta.

Vanhan 9-3:ni omistaja on joutunut ilmastoinnin kompuran uusimaan ja startin sekä virtalukonpohjan. Muuta suurempaa autossa ei ole ollut. Sen sijaan omina kakkosautoinani tällä välin olleista Skoda Octavioista löytyi vaikka mitä vikoja ja viimeisin eli Octavia II tuli todella kalliiksi. Suurella tappiolla lopulta myin pois. FlexiFuel Dacia Sandero on nyt toimittanut kakkoskäyttöauton virkaa, mutta sen sisustuksen materiaalit haisevat niin voimakkaasti, että vaimo saa astmaoireita. Sama oli myös jopa ihan tehdasuuden Dacian kanssa ja monen muunkin merkin. Näemmä vanha Saab on paras valinta, ei haise sisusta ja astmaatikkokin pärjää. Eipä ole merkin kanssa myös kiusausta ostaa uutta autoa, kun valmistus (pysyvällä?) tauolla.

Onko vielä vinkkejä mitä kaikkea tästä pitkän pennin maksaneesta autosta kannattaa katsella nyt parin kuukauden aikana, mitä autokaupan virhevastuu kestää? Ruostetta ei korista löydy ja kone käy todella tasaiseen ja kauniisti. Kaikki letkutkin kunnossa ja turbo toimii hienosti ihan vakiotehoillakin. Ainoat löytämäni viat ovat, ettei kuskin sivupeili liiku sähköllä suuntaan tai toiseen ja ilmastoinnin näytöstä on yksi segmentti pimeänä. SID:in näytössä taas ei ole mitään vikaa.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Nimimerkki vesa67 luona käyty, biopower softattu ja todettu samalla auto oikeasti hyväkuntoiseksi ja varmasti vain 125 tkm ajetuksi. Hyvä juttu, kun sai tästä maksaa pitkän pennin. Huohotinpäivitystä ei ole asennettu, täytyy laittaa tilaukseen pikimiten. Samoin niin SID2:sen kuin ACC:n näytöissä vähän ongelmaa, täytyy korjailla.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Niin ja toki pitää vaihtaa perinteiset pikkuletkut, jotka tulleet ikänsä päähän. Täytynee metsästää suositeltua silikonista jostakin. Olisinkohan Motonetiin hankkinut edelliseen vastaavaan autoon, en enää muista. Uudenveroisen Continentalin talvirenkaat muuten lähemmällä tarkastelulla paljastuivat 11 vuotta vanhoiksi ContiViking 2:siksi. Ei ole varmaan tällä autolla pahemmin talvella ajettu... Eri asia, tekeekö noilla enää yhtään mitään, vai onko kumi kovettunut liikaa. Liukkaiden alkaessapa asian näkee.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

11 vuotta vanha rengas soveltuu varapyöräksi tai kesäauton talviseisotuskumeiksi. Pitoa niissä ei enää ole talvella eikä kyllä kesälläkään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mun pitää myöntää, että Oldsissa on 2002 uusina hankitut renkaat, joita olen jo muutaman kesän ollut uusimassa iän vuoksi. Pintaahan niissä on vielä 6 mm. Vielä on pito riittänyt kohtuullisesta väännöstä huolimatta :mrgreen:

No, en mä käyttöautossa tuollaisia pitäisi alla, enkä varsinkaan talvirenkaina, mutta kun Oldsilla tulee ajettua vain joka toinen kesä ja silloinkin noin 1000 km kesässä ja vain poutasäällä pääosin kaupunkivauhdeissa, niin en ole jaksanut vaivat vielä rengaskauppaa. Ehkä sitten seuraavalla ajokaudella, eli kesällä 2021 :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ehkä se kesärengas sitten säilyy paremmin. Muistan vain kuin eilisen, kun isän Transitis oli nypityt nastat luokkaa kymmenen vuotta vanhat, niin sateella sillä sai driftattua hienosti ilman sen kummempia vastaheittoja. Riitti kun paino kaasua.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Tänään vaihdettu renkaat. Nyt on alla syyskuussa pinnoitetut Ässät, rengasmelu pieneni hieman ja meno ei ole enää yhtä täristävää.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Huohotinpäivitys asennettu. En muistanutkaan, kuinka huonot nuo ohjeet ovat. Ei myöskään auennut, miksi ihmeessä turbon putki ja lämpötilatunnistimen johto pitäisi irroittaa.

Onko päivityksen mukana tulevalla öljyloukulla muuta eroa kuin suurempi reikä toisen yläletkun kohdalla? Alkuperäinen tosin oli hieman painavampi. Ihmetyttää näissä myös se eriste, mikä pitää nippusiteillä laittaa kahden vesiletkun ja huohotinletkussa olevan venttiilin ympärille. Funktio? Voiko tuo venttiili noinkin kuumassa paikassa muulloin jäätyä talvella?

Ehkä tarkistutan vielä Vesalla tai Pro-Car Servicellä, että päivitys nyt tuli oikein paikoilleen, mutta on ohjeen kuvien mukainen. Sanalliset ohjeet kyllä aika epäselvät ja kaikissa kohtaa niissä ei ole oikein järkeä. Suora käännös ruotsista englanniksi ja monimutkaistunut matkalla?
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ja tämä ensimmäinen OG 9-3:seni palannut meille vaimon sukulaiselta, jolla ikä tuli vastaan ja oli aika lopettaa autoilu. Ilmeisesti on nyt vuosia ajoa edessä, mutta onpa hieman hintaakin tullut. Vesa67:lla kävi pari kertaa huollossa ja öljypohja vaati putsauksen, sihti lähes tukossa, huohotuksen takaiskuventtiili, ilmamassamittari ja termostaatti menivät vaihtoon. Jospa nyt olisi ongelmatonta ajoa edessä, sytytyskasetti kylläkin tarvike, mutta jos on ongelmitta jo ainakin viimeiset 8 vuotta toiminut, niin eipä kovin laaduton voi olla. Bensapumppu vielä menee vaihtoon tulevaisuudessa.

Toisen 9-3:sen kanssa taas tuli opittua, että varaosaliikkeiden helposti tarjoamia Talosa-merkkisiä tukivarsia on syytä välttää. Muutaman tuhannen kilometrin ajossa jo menevät pallonivelet väljiksi. Jospa Febi kestäisi pidempään. Saab originaalia ilmeisesti ei enää mistään saa, onhan autoillakin ikää jo kunnoitettavat 20 vuotta, niin varmasti osien saatavuus vähitellen huononee huononemistaan.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Eipä olekaan se sytyskasetti kestänyt 8 vuotta, vaan joku nyrkkipaja myynyt ja asentanut reilut vuosi sitten, kun auton ilmeisesti alkuperäinen kasetti alkanut antaa vikakoodeja. :evil: Löysin paksusta kuittinivaskasta todisteet asiasta. Nyt foorumia asian tiimoilta lukeneena viittaisivat kaikkien kokemukset siihen, että tarvikeosien laatu on järjestäin täysin kelvoton (kun alkuperäistäkään ei voi kehua) ja tämä kasetti voi ennalta-arvaamatta lopettaa toimintansa milloin vain. Nyrkkipajan kuitissakaan ei ole mitään mallia sanottu, myyty vain sytytyskasettina hintaan 189 euroa. Vesa67 myös varoitteli, että tarvikekasetit ovat rikkoneet myös ecuja. Sain lahjoituksena takakontiin jo hieman oireilevan alkuperäiskasetin, jolla pääsee kotiin, jos tämä tarvike pettää.

Pitäisiköhän tässä pelata uhkapeliä ja ajella vain tarvikkeen kanssa, kunnes sanoo sopimuksensa irti, vai onkohan parempi suosiolla metsästää alkuperäiskasetti? Täällä oli aiemmin ollut puhetta Hitachin kasetista, joka ilmeisesti loppujen lopuksi saksalainen entinen HÜCO. Ilmeisesti kyseistä kasettia ei ole kuitenkaan kukaan testannut. Ei pitäisi tuon merkin kiinalaista roskaa olla, mutta kannattaako sitä silti ostaa?
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja karihai »

Tarvikekasettihan tuo Hitachikin periaatteessa on. Muistelen että jollakin foorumilaisella oli ollut tuostakin kasetista huonoja kokemuksia. Eiköhän se kannata ostaa kerralla kunnollinen, eli alkuperäinen, vaikka vähän enemmän maksaakin. Tulee sekin hintoihinsa, kun joutuu vähän väliä noita halpoja uusimaan.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

karihai kirjoitti:
Pe Marras 11, 2022 20:28
Eiköhän se kannata ostaa kerralla kunnollinen, eli alkuperäinen, vaikka vähän enemmän maksaakin.
Sen vain ymmärsin, ettei ole kunnollinen se alkuperäinenkään. Jos sattuisi joku tarvike kestämään lähes saman kuin alkuperäinen, niin olisi hinta-laatu-suhde todennäköisesti paremmin kohdallaan. Toki jos alkuperäiselle edelleen saa useamman vuoden takuun, niin se lisää kannattavuutta. No, tarvikekasetti ei vielä osoita minkäänlaisia hajoamisen merkkejä, ehkä pitää seurata mihin asti kestää. Varastoon en ihan taida nyt raaskia odottamaan uutta alkuperäiskasettia ostaa, paremman tarvikkeen ehkä voisinkin, jos sellainen löytyy. Onhan sitten tietysti toisessa 9-3:sessani toimiva alkuperäiskasetti, että voihan näitä ristiin vaihdella tiukan paikan tullen sen mukaan, kumpi auto on liikenteessä.
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja karihai »

No, minulla on pihassa 20 vuotta vanha 317000 km ajettu Saappi, jossa on menossa toinen alkuperäiskasetti, joten ihan kohtuu hyvin nuo on kestäneet.
Vastaa Viestiin